توسعه دهنده شاد

توسعه دهنده شاد

مثلِ خیلی از برنامه نویسا، ماشین تبدیل کافئین به کد هستم، علاقمند به هوش مصنوعی و همه ابزارها، گجت ها و نوآوری های جدید
توسط ۲ نفر دنبال می شود

دانشمندان سازه ای چوبی را کشف کرده اند که مربوط به دوران قبل از ظهور انسان عاقل است

دانشمندان سازه‌ای چوبی که به دوره پیش از ظهور انسان خردمند مربوط می‌شود، کشف کردند

پژوهشگران سازه‌ای چوبی با قدمت نیم میلیون سال را پیدا کرده‌اند که پیش از ظهور انسان مدرن به‌وجود آمده بود.

باستان‌شناسانی از اروپا و آفریقا از کشف قدیمی‌ترین سازه چوبی تاریخ خبر داده‌اند که قدمت آن به حدود نیم میلیون سال پیش می‌رسد. این یعنی گونه‌ای ناشناخته از انسان‌تباران که قبل از انسان خردمند (هومو ساپینس) وجود داشته‌اند، احتمالاً این سازه را خلق کرده‌اند.

پژوهشگران در مقاله‌ای می‌گویند یک سازه چوبی متشکل از دو الوار قفل‌شده در هم را پیدا کرده‌اند که با یک بریدگی عمدی به‌صورت عرضی به‌هم متصل شده‌اند. این سازه در یک سایت تاریخی در آبشار کالامبو در زامبیا پیدا شده است و قدمت آن به حدود 476 هزار سال پیش برمی‌گردد.

کشف سازه و ابزارهای چوبی از دوره انسان‌تباران

محققان در همین سایت که ظاهراً زیربنای یک سکونتگاه یا سکو هم در آن وجود داشته است، چهار ابزار چوبی دیگر را نیز پیدا کرده‌اند: چوبی برای کندن زمین، تخته‌ای برای برش، یک گُوه و یک شاخه دارای بریدگی. قدمت این ابزارها نیز به پیش از دوره انسان‌های مدرن برمی‌گردد.

دانشمندان سازه‌ای چوبی که به دوره پیش از ظهور انسان خردمند مربوط می‌شود، کشف کردند
سازه چوبی

«لری بارهام»، استاد باستان‌شناسی دانشگاه لیورپول و نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید: «این یافته شیوه تفکرم درباره اجداد ما را تغییر داده است. برچسب «عصر سنگ» را فراموش کنید؛ ببینید این انسان‌ها چه‌کار می‌کرده‌اند؛ آن‌ها از چوب چیزی تازه و بزرگ ساخته بودند. آن‌ها از هوش، تصور و مهارت‌های خود برای خلق چیزی استفاده کرده بودند که پیش‌تر هرگز دیده نشده بود؛ چیزی که قبلاً هرگز وجود نداشت.»

دانشمندان سازه‌ای چوبی که به دوره پیش از ظهور انسان خردمند مربوط می‌شود، کشف کردند
ابزار چوبی به شکل گُوه

این چوب‌ها با کمک آب‌های آبشار کالامبو حفظ شده‌اند، چون غرق‌شدن دائمی در زیر آب آن‌ها را از برخورد با اکسیژن و باکتری‌های وابسته به اکسیژن که می‌توانستند چوب‌ها را تجزیه کنند، در امان نگه داشته بود. این مطالعه از آن جهت اهمیت دارد که سازه‌های چوبی به‌ندرت از عصر سنگ تاکنون باقی مانده‌اند.

محققان می‌گویند انسان‌تبارانی که این اشیا را ساخته بودند، احتمالاً کوچ‌نشین نبودند و درعوض بخش درازی از زندگی خود را آنجا گذرانده بودند. آبشار کالامبو بعداً به محلی برای زندگی انسان‌های خردمند نیز تبدیل شد و به همین جهت از مناطق تاریخی مهم دنیا به‌حساب می‌آید.

نتایج این پژوهش در مجله Nature منتشر شده است.

توسعه دهنده شاد
توسعه دهنده شاد مثلِ خیلی از برنامه نویسا، ماشین تبدیل کافئین به کد هستم، علاقمند به هوش مصنوعی و همه ابزارها، گجت ها و نوآوری های جدید

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋