توسعه دهنده شاد

توسعه دهنده شاد

مثلِ خیلی از برنامه نویسا، ماشین تبدیل کافئین به کد هستم، علاقمند به هوش مصنوعی و همه ابزارها، گجت ها و نوآوری های جدید
توسط ۲ نفر دنبال می شود

پادرو: بیش از 30 درصد از حجم پست های ایران مربوط به خرید اینترنتی است

پادرو: بیش از 30 درصد از حجم مرسولات پستی ایران به خرید آنلاین مربوط می‌شود

بنابر اعلام پادرو، بیش از نیمی از مرسولات پستی خرید آنلاین متعلق به فروشگاه‌های اینستاگرامی است.

مدیر توسعه کسب‌وکار پادرو اعلام کرد روزانه در ایران حدود ۲ میلیون مرسوله پستی یا خرده‌بار جابه‌جا می‌شود که بیش از 30 درصد آن مربوط به خریدهای اینترنتی است.

«مهدیه تمسکی»، مدیر توسعه کسب‌وکار پادرو، با اعلام این خبر گفت از 2 میلیون مرسوله، حدود ۹۰۰ هزار بسته توسط شرکت‌های پستی و مابقی توسط روش‌‌های دیگر جابه‌جا می‌شود.

به گفته وی، بیش از 30 درصد از حجم مرسولات پستی ایران متعلق به خرید آنلاین است: «از این حجم ۳۰ درصدی که حدود ۳۰۰ هزار مرسوله پستی در روز است، بیش از ۵۵ درصد متعلق به فروشگاه‌های اینستاگرامی و مابقی متعلق به فروشگاه‌های اینترنتی است.»

تمسکی با اشاره به رشد و جهش بی‌سابقه صنعت پست در دنیا، اظهار داشت این رشد یک فرصت بی‌نظیر برای صنعت پست بوده است: «مطالعات نشان می‌دهند که تقاضا برای خدمات پستی و خرید غیرحضوری در پنج سال آینده مسیر تصاعدی را طی می‌کند و این رشد باعث شده است تا همه کشورها، حتی ایران، به فکر توسعه زیرساخت‌ها و ارتقای SLA باشند.»

نگرانی از حجم اندک سرمایه‌گذاری حوزه لجستیک

مدیر توسعه کسب‌وکار پادرو اعتقاد دارد با توجه به سرمایه‌گذاری اندک برای توسعه و استهلاک زیرساخت‌های قدیمی، صنعت لجستیک ایران به‌زودی با مشکلات جدیدی مواجه می‌شود:

«در دنیا برای رویارویی با مشکلات مختلف در حوزه لجستیک، تکنولوژی نقش بسیار مهمی بازی می‌کند و سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار مهم است؛ موضوعی که اگر به آن پرداخته نشود صنعت پست ایران را دچار پسرفت خواهد کرد. ما در ایران شرکت‌های متنوع پستی که سرویس‌های مختلف با سطح خدمات متنوع را به ‌صورت فراگیر ارائه دهند، نداریم. مثلاً تنها شرکتی که می‌تواند به تمام نقاط ایران ارسال داشته باشد، شرکت ملی پست است. دیگر شرکت‌ها این سطح از پوشش را ارائه نمی‌دهند و نهایتاً به چند ده شهر از میان حدود ۱۴۰۰ شهر در ایران ارسال دارند. در سال‌های اخیر، شرکت‌های پستی درون‌شهری با نگاه ویژه به پایتخت نیز شکل گرفته‌اند اما ظرفیت این شرکت‌ها در مقایسه با تعداد مرسولات روزانه کشور و حتی تهران عدد قابل‌توجهی نیست.»

پادرو: بیش از 30 درصد از حجم مرسولات پستی ایران به خرید آنلاین مربوط می‌شود

تمسکی می‌گوید مهم‌ترین دلیل این وضعیت احتمالاً نبودن فضای رقابتی برای شرکت‌‌ها به‌دلیل عدم سرمایه‌گذاری در این صنعت در سال‌های اخیر است.

او معتقد است با توجه به پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، در سال‌های آینده منطقه خاورمیانه با رشد زیادی درزمینه تجارت الکترونیک و به‌دنبال آن، نیازمندی به توسعه در صنعت پست روبه‌رو خواهد بود:

«اگر به آمارهای کشورهای منطقه مثل ترکیه، امارات یا عربستان نگاه کنید، متوجه تمرکز بر مسئله لجستیک و توسعه زیرساخت‌های پستی خواهید شد. عربستان طی سه سال گذشته ۱۴۳ درصد در حجم مرسولات پستی و ۱۶۷ درصد در درآمد حاصل از صنعت پست خود رشد کرده است. حتی کشوری مثل ترکیه که سهم تجارت الکترونیک آن به نسبت فروش آفلاین طی دوران کرونا بیش از ۹۰ درصد رشد کرده نیز پیش‌بینی می‌کند که تا پنج سال آینده مسیر رشد را تا ۲۵ درصد حفظ خواهد کرد؛ این به‌معنای افزایش حجم مرسولات پستی این کشور است. فروشگاه اینترنتی ترندیول در ترکیه درحال‌حاضر به ۲۷ کشور اروپایی ارسال کالا دارد. سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلاری علی‌بابا در ترندیول که قبلاً یونیکورنی مثل لازادا در آسیای جنوب شرقی را نیز خریداری کرده، به‌دلیل پتانسیل بالای این بخش از صنعت در منطقه است.»

حجم مرسولات پادرو

تمسکی در پایان به حجم مرسولات پادرو در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: «پادرو توانسته است تا 20 هزار سفارش در روز را پردازش کند. هم‌اکنون این ظرفیت در پادرو وجود دارد که تا ۱۳۰ هزار سفارش در روز را مدیریت و پردازش کند. همچنین درحال‌حاضر پادرو به بیش از ۵۰ هزار کسب‌وکار کوچک خدمات ارائه می‌دهد.»

پادرو مرسولات پستی

او با اشاره به سهم کسب‌وکارهای کوچک در ایران گفت: «درحال‌حاضر حدود ۵۵ درصد از سفارش‌های ثبت‌شده از طریق پادرو متعلق به کسب‌وکارهای کوچک ازجمله فروشندگان فعال در شبکه اجتماعی اینستاگرام و فروشگاه‌های آنلاین است. مابقی سفارش‌های روزانه سهم کسب‌وکارهای سنتی است که به خدمات ارسال و پرداخت پادرو نیاز دارند و از آن استفاده می‌کنند.»

پادرو اعتقاد دارد موقعیت ایجاد‌شده در منطقه فرصتی تازه برای صنعت لجستیک ایران است که می‌توان آن را با سرمایه‌گذاری هدفمند به یک موقعیت استثنایی تبدیل کرد. این مجموعه به‌عنوان ارائه‌کننده راهکارهای فروش کسب‌وکارهای خرد و پلتفرم هوشمند ارسال بسته‌های پستی، با همکاری دیگر بازیگران فعال در حوزه لجستیک می‌تواند این مسیر را هموار کنند.

توسعه دهنده شاد
توسعه دهنده شاد مثلِ خیلی از برنامه نویسا، ماشین تبدیل کافئین به کد هستم، علاقمند به هوش مصنوعی و همه ابزارها، گجت ها و نوآوری های جدید

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋