به گفته معاون راهبرد مبیننت، این اپراتور از مشتری هزینه فیبرکشی دریافت نمیکند و فقط هزینه اتصال لست مایل و مودم دریافت میشود.
پروژه عرضه اینترنت فیبر نوری «مبیننت» وارد فاز عملیاتی و اجرایی شد. به گفته معاونت برنامه ریزی و راهبرد مبین نت این شرکت متعهد شده است که تا پایان خرداد ۱۴۰۳، سهمیلیون خانوار را در 50 شهر تحت پوشش قرار دهد.
«سید مرتضی هاشمی»، معاونت راهبرد مبیننت، پیرامون پروژه عرضه اینترنت فیبر نوری توسط این اپراتور به دیجیاتو گفت: «تاکنون مشتریان هدف ما عمدتا مشترکین حرفه ای و پرمصرف بودهاند. با چنین تارگتمارکتی بحث فیبر نوری برای ما هم فرصت تلقی میشود و هم تهدید. این سرویس از طرفی برای ما حکم کالای جایگزین برای سرویس TD-LTE را دارد و از آنجایی که سرعت بالاتری را به مشتری ارائه میدهد، میتواند تهدید بهحساب بیاید. از طرف دیگر، چون مبیننت ساختارهای لازم برای ارائه سرویس ثابت (ساختار فروش، بازاریابی، پشتیبانی و...) را در گذشته ایجاد کره است فرصت مناسبی برای تسریع در ارائه سرویس اینترنت ثابت بر بستر فیبر در این شرکت وجود دارد»
او همچنین درباره تاریخچه این پروژه گفت: «تصمیمگیریها و تدوین استراتژی برای ورود به حوزه فیبر از اسفندماه ۱۴۰۰ آغاز شد. البته در آن دوره هنوز لایسنس UNSP اعطا نشده بود. شرکتهای فعال حوزه فیبر هم شرکتهای FCP بودند که به صورت محدود در این حوزه فعالیت داشتند. ما در همان دوره آمادگی خود برای مشارکت در توسعه زیرساخت فیبر را به سازمان تنظیم مقررات اعلام کرده و ورود محدود به حوزه فیبر نوری را آغاز کردیم. در نهایت در شهریورماه ۱۴۰۱ و با استفاده از زیرساخت فیبر موجود شرکت در استان تهران اولین سرویس اینترنت ثابت بر روی فیبر با نام تجاری فایبرلینک را به مشتریان تحویل دادیم.»
هاشمی با اشاره به اینکه هدف این اپراتور در سال گذشته پوشش ساختمانها و برج های پرتراکم در تهران و مراکز استان اصلی بوده است، توضیح داد: «امروز نزدیک به ۳۰ برج در تهران و شیراز را به شبکه فیبر خود متصل کردیم و حدود ۱۵۰۰ مشترک فعال و ۴ هزار پورت آماده سرویس دهی داریم. استانهایی مانند اهواز و البرز نیز اهداف آینده ما هستند. البته در این مرحله ما اول باید به سراغ شهرهایی برویم که بازگشت سرمایه سریعتری داشته باشند. در ایجاد پوشش فیبر هرچقدر تراکم جمعیتی بیشتر باشد،با ایجاد زیرساخت امکان پوشش جمعیت بیشتری فراهم شده و بازگشت سرمایه هم سریعتر اتفاق میافتد. به همین خاطر در برجهایی که تراکم جمعیتی بالایی دارند، با کمترین میزان فیبر کشی میتوان خانوار بیشتری را تحت پوشش قرار داد.»
به گفته معاونت راهبرد مبیننت، این اپراتور به موازات ارائه سرویس فایبرلینک در مراکز استان اصلی، در چارچوب تعهدات پروانه UNSP و برنامه کلان وزارت ارتباطات نیز قرار است تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۳، ۳ میلیون خانوار را در 43 شهر و 7 کلانشهر تحت پوشش اینترنت فیبر نوری قرار دهد. چهار استان کردستان، آذربایجان شرقی، اردبیل و مازندران نیز جزو استان های اصلی موضوع تعهد مبین نت هستند که قرار است توسط این شرکت تحت پوشش فیبر نوری مبیننت قرار گیرند.
هاشمی در پاسخ به اینکه این پروژه قرار است به چه مسیری پیش برود گفت: «پیرو نهاییسازی تعهدات، معرفینامههای مرتبط از سمت سازمان تنظیم مقررات به شهرداری ها و استانداری ها ارسال شد. پس از انجام توافقات لازم با شهرداریهای شهرها، اکنون در مرحله آغاز عملیات اجرایی هستیم. عملیات اجرایی ما در بابلسر شروع شده است، در ساری در مرحله تجهیز کارگاه و آغاز عملیات حفاری هستیم و در استان اردبیل نیز پروژه ما با شهر نیر آغاز شده است. همینطور امید داریم که بتوانیم در استان کردستان و شهرهای سنندج و مریوان را نیز تا هفته اول شهریور ماه وارد فاز اجرایی شویم.» به گفته او، مبیننت باید بتواند انتهای سال جاری حداقل ۶۰۰ هزار خانوار را تحت پوشش قرار دهد.
معاون راهبردی مبیننت درباره زمان درآمدزایی این اپراتور از پروژه فیبر نوری گفت: «تأثیر پروژه فیبر و مجوزی که برای پوشش سه میلیون خانوار به ما داده شده، در بلندمدت خودش را نشان میدهد. اینکه سهم درآمدی ما چقدر از وایرلس بهسمت فیبر بیاید، در بازههای پنج و یا شش ساله مشخص میشود. اینکه تعداد مشتریان ما در سرویس فیبر بتواند به اندازه مشتریان در سرویس وایرلس برسد، امری زمانبر است. پیشبینی من این است که ما تا شش سال آینده به این نقطه برسیم که سهم درآمدی فیبر در سبد درآمدی مبیننت قابل مقایسه با سهم درآمدی سرویس وایرلس باشد.»
او در پاسخ به این پرسش که تاکنون چه میزان استقبال از این سرویس شده نیز توضیحاتی داد: «در شهرهایی مثل تهران و شیراز استقبال خوب بوده است؛ اما به سبب تجربههای ناخوشایندی که برخی مشتریان از سرویس دهی سایر اپراتورها دارند، نیاز به اعتمادسازی داریم.»
هاشمی همچنین با اشاره به اینکه بعد از بحث فیلترینگ تقاضا برای این سرویس کمتر شد، ادامه داد: «خوشبختانه در ماه های اخیر تقاضا برای این سرویس مجددا افزایش یافته است. البته گاهی ظرفیت اجرایی و زیرساختهای ما برای پاسخگویی به نیاز بازار با محدودیت مواجه است بالاخص در تهران با وضعیت فعلی که توسعه فیبر امکانپذیر نیست با موانع جدی روبرو شده ایم.»
به باور معاونت برنامه ریزی و راهبرد مبیننت، پروژه فیبر نوری نیز مانند سایر فناوریهای جدید ارتباطی، بهتدریج مشتریان خود را پیدا میکند. او در توضیح تکمیلی خود درباره اینکه آیا تحت شرایط فعلی توسعه اینترنت فیبرنوری توجیه اقتصادی دارد یا خیر گفت: « هر چند قیمتگذاری این سرویس از سمت رگولاتور سختگیرانه نبوده و محدودیت جدی تاکنون برای آن اعمال نشده است. اما به دلیل عدم افزایش قیمت اینترنت در سال های اخیر در حوزه موبایل و به تبع آن در حوزه ثابت، نمی توان انتظار بازگشتی برای سرمایه گذاری در پروژه های توسعه فیبر را در کشور داشته باشیم حتی با وجود اعطای مشوق از سمت وزارت ارتباطات در برخی مناطق. اما تصور بنده این است که علیرغم تمامی محدودیت های موجود در حوزه سرمایه گذاری طی دو سه سال آینده، شاهد توسعه چشمگیر زیرساخت فیبر در کشور باشیم»
پاسخ ها