گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۱ با عنوان «مسیر همراهی» منتشر شد. در این گزارش، از سال ۱۴۰۱ بهعنوان سالی پرچالش نام برده شده.
گزارش عملکرد گروه کسبوکاری اسنپ در ۱۴۰۱ با ارائه جزئیاتی پیرامون سرویسهای مختلف اسنپ، تاریخچه کوتاهی از روند شکلگیری آنها و آمار جالبی از کاربران این سرویسها منتشر شد. براساس این گزارش، گروه اسنپ بیش از ۶ هزار عضو دارد و به بیش از ۶۲ میلیون کاربر سرویسهای مختلف ارائه میکند.
گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۱ با عنوان «مسیر همراهی» منتشر شد. در ابتدای این گزارش، از سال ۱۴۰۱ بهعنوان سالی پرچالش برای اکوسیستم فناوری یاد شده است. گزارش اسنپ میگوید سال گذشته برای این کسبوکار هم سال پُرچالشی بوده است.
به گفته اسنپ، این گزارش انعکاسی از تعهد این کسبوکار به شفافیت در انتشار دادهها در اکوسیستم استارتاپی ایران است؛ گزارشی دادهمحور که در آن به موضوعات مختلفی همچون جایگاه اسنپ در اقتصاد دیجیتال و الگوی مصرف بیش از ۶۰ میلیون کاربر سوپراپ در ۲۷۸ شهر اشاره شده است.
گفتنی است گزارش عملکرد اسنپ به «رضا فیضآزاد»، یکی از اعضای خانواده اسنپ، تقدیم شده که در سال گذشته بهدلیل نقص فنی آسانسور در ساختمان اسنپ جان خود را از دست داد.
براساس گزارش اسنپ، تعداد کل کارمندان شرکتهای زیرمجموعه گروه اسنپ ۶ هزار و ۵۶۱ نفر است. این عدد نسبت به سال ۱۴۰۰، تقریباً ۱۴ درصد رشد داشته است. از بین این تعداد، ۴۱.۶۲ درصد کارمندان زن و ۵۸.۳۸ درصد آنان نیز مرد هستند. همچنین طبق این گزارش، مجموع کارمندان عملیات ۳ هزار و ۷۴۱ نفر و مجموع کارمندان غیر عملیات، هزار و ۷۱۲ نفر است. مجموع کارمندان تکنولوژی گروه اسنپ نیز هزار و ۱۰۵ نفر است.
تعداد کارمندان اسنپخودرو دو هزار و ۴۳۶ نفر، اسنپباکس، ۴۰۸ نفر، اسنپفود، هزار و ۵۰۰ نفر و سوپرمارکت اسنپ، ۹۷۴ نفر است. همچنین تعداد کارمندان اسنپپی، ۱۸۷ نفر، اسنپتریپ، ۲۳۰ نفر، اسنپدکتر، ۹۰ نفر، اسنپساپلای، ۹۷ نفر، اسنپکیچن، ۲۴۶ نفر و اسنپشاپ، ۱۷۵ نفر است. سایر بخشهای این گروه کسبوکاری نیز ۱۳۲ نفر کارمند دارند.
نقشه پراکندگی جغرافیایی کارمندان در تمامی شرکتهای زیرمجموعه گروه اسنپ نشان میدهد که تهران با پنج هزار و ۳۳۳ کارمند بیشترین اختلاف را با تعداد کارمندان در سایر استانها را دارد. بعد از آن، استان خراسان با ۱۸۹ کارمند در رتبه دوم و استان البرز با ۱۷۷ کارمند در رتبه سوم قرار دارد.
دیگر قسمت گزارش اسنپ با عنوان «گروه اسنپ بر مدار زمان» نگاهی به سال آغاز فعالیت و اتفاقات مهم هریک از شرکتهای زیرمجموعه گروه اسنپ انداخته است. طبق دادههای این گزارش، اسنپ در سال ۱۳۹۳ با عنوان «تاکسییاب»، فعالیت خود را آغاز کرد. سپس در سال ۱۳۹۴، تاکسییاب به اسنپ ریبرند کرد (تغییر نام داد). بهمنماه ۱۳۹۷ نیز اسنپ تبدیل به سوپراپ شد و فعالیت شرکت اسنپباکس نیز از شهریورماه ۱۳۹۶ آغاز گردید.
شرکتی که امروز با عنوان «اسنپفود» مشغول فعالیت است، در سال ۱۳۹۳ تحت عنوان بدوفود فعالیت داشت. سپس با مجموعه «زودفود» ادغام شد و در تیرماه ۱۳۹۶ به اسنپفود تغییر نام داد.
«اسنپمارکت» و «اسنپاکسپرس» بهصورت همزمان و در بهمنماه ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کردند. آذرماه ۱۴۰۰ اسنپاکسپرس از اسنپفود جدا و در سال ۱۴۰۱ با اسنپمارکت ادغام شد.
بازوی فینتکی اسنپ اسفندماه ۹۸ با عنوان «اسنپفینتک» راهاندازی شد که در مهرماه ۱۴۰۰ به «اسنپپی» تغییر نام داد. آنچه امروز بهعنوان «اسنپتریپ» وجود دارد، خردادماه ۹۴ با نام «پینتاپین» فعالیت خود را آغاز کرد و در بهمنماه ۹۶ به «اسنپتریپ» تغییر نام داد. پلتفرم «زودروم» نیز همزمان با این اتفاق، فعالیت خود را شروع کرد، اما شهریورماه ۹۸ نام این پلتفرم نیز به «اسنپروم» تغییر کرد. سرانجام در سال ۱۴۰۱، اسنپروم و اسنپتریپ با یکدیگر ادغام شدند.
اردیبهشت ۹۵ دو شرکت «تلیار» و «هاسپیتال» در حوزه خدمات بهداشتی و درمانی کار خود را آغاز کردند. این دو شرکت در اردیبهشتماه ۹۹ به گروه اسنپ پیوستند و اسنپدکتر را شکل دادند.
در بخش دیگری از گزارش اسنپ آمده است که تعداد کل کاربران این سوپراپ در سال ۱۴۰۱ به عدد ۶۲ میلیون و ۳۹۴ هزار و ۹۷۱ رسیده که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۹.۶ درصد رشد داشته است. این گزارش همچنین نشان میدهد که کاربران در سال گذشته ۴ میلیارد و ۲۳۱ میلیون و ۸۱۱ هزار و ۸۸۳ مرتبه این سوپراپ را باز کردهاند. از این تعداد، سوپراپ اسنپ ۳ میلیارد و ۵۷۷ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۹۸۷ مرتبه با سیستمعامل اندروید، ۸۲ میلیون و ۱۰۳ هزار و ۵۶۷ مرتبه با سیستمعامل آیاواس و ۵۷۱ میلیون و ۷۹۰ هزار و ۳۲۹ مرتبه با وباپلیکیشن باز شده است. این اعداد نشان میدهند تعداد کاربران اندرویدی اسنپ بسیار بیشتر از دارندگان سیستمعامل آیاواس است.
براساس گزارش اسنپ، سرویس سوپرمارکت با رشد ۳۰۵ درصد، بیشترین میزان رشد را در بین سرویسهای گروه اسنپ داشته است. پس از آن، سرویس اسبابکشی با ۱۶۷ درصد، سرویس قطار با ۱۵۵ درصد، سرویس فروشگاه (اسنپشاپ) ۱۳۹ درصد و پرواز خارجی ۱۰۱ درصد رشد در رتبههای بعدی قرار دارند.
همچنین در گزارش اسنپ نگاهی به چهار سرویس محبوبی که بیشترین کاربر را در سال ۱۴۰۱ داشتهاند، انداخته شده است. در بین این سرویسها خودرو با ۲۷ میلیون و ۶۷۵ هزار و ۵۸۷ کاربر در صدر جدول قرار دارد. پس از آن، سرویس غذا با ۴ میلیون و ۱۷۴ هزار و ۶۵۱ کاربر در رتبه دوم قرار گرفته است. رتبه سوم نیز با ۲ میلیون و ۴۹ هزار و ۲۲۵ کاربر متعلق به سرویس سوپرمارکت و رتبه چهارم با ۵۵۰ هزار و ۸۲۴ کاربر در اختیار سرویس پزشک و مشاور است.
گزارش اسنپ در ۱۴۰۱ نشان میدهد سرویس خودروی اسنپ با رکورد بیش از چهار میلیون سفر در یک روز، بار دیگر اعلام کرده است که بیش از ۹۰ درصد از سهم بازار تاکسیهای اینترنتی در کشور را در اختیار دارد. اعلام این آمار در سال گذشته باعث ایجاد حاشیههایی شد، اما گویا اسنپ با آوردن دوباره این عدد در گزارش سالیانه خود، بار دیگر صحت آن را تأکید میکند.
همچنین طبق این گزارش، ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۱ با چهار میلیون و ۱۳۲ هزار و ۵۱۲ سفر، رکورددار سفرهای اسنپ در یک روز است. رکورد ماهانه سفرهای اسنپ نیز با ۱۰۵ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۷۳۸ سفر متعلق به ماه بهمن است. درمجموع تعداد کل سفرهای انجامشده در سال ۱۴۰۱، یک میلیارد و ۹۵ میلیون و ۱۱۶ هزار و ۳۵۰ بوده است. دادههای منتشرشده در این گزارش نشان میدهند که تعداد سفرها در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، رشد ۳۳ درصدی را تجربه کرده است.
براساس گزارش اسنپ، سرویس خودروی این گروه کسبوکاری در ۲۷۸ شهر ایران فعال است. تهران، مشهد و کرج نیز بیشترین تعداد سفر را داشتهاند.
گفتنی است از بین رانندگان اسنپ نیز ۹۷ درصد آنان مرد هستند و سهم زنان از ناوگان اسنپ تنها سه درصد است. ناوگان اسنپ دارای ۴ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۹۷۹ راننده مرد و ۱۵۰ هزار و ۵۶۷ راننده زن است. این بدان معناست که گروه خودرویی اسنپ توانسته برای حدود ۴.۵ میلیون نفر اشتغال ایجاد کند؛ اشتغالی با میانگین درآمد ماهانه ۱۶ میلیون تومان بهصورت تماموقت و ۴.۵ میلیون تومان بهصورت پارهوقت. جالب است بدانید یکی از رانندگان این ناوگان توانسته در سال ۱۴۰۱، به درآمد ۴۰۹ میلیون و ۵۶۴ هزار و ۵۰۰ هزار تومان دست پیدا کند.
اسنپ همچنین در این گزارش از سرویس جدید خود تحت عنوان اسنپکارفیکس هم بیشتر اطلاعات داده است؛ سرویسی که برای سهولت دسترسی کاربران به انواع خدمات خودرویی راهاندازی شده و توانسته براساس تخفیفهای ارائهشده، ۱۲۰ میلیارد تومان از هزینه کاربران راننده را کاهش دهد.
این سرویس هماکنون ۲.۵ میلیون کاربر دارد و دو هزار و ۶۰۰ مرکز نیز این خدمات را در کشور ارائه میدهند. گفتنی است سرویس اسنپکارفیکس بهزودی در دسترس همه کاربران قرار میگیرد.
بخش دیگری از گزارش اسنپ مربوط به ناوگان اسنپباکس است که نشان میدهد طی سال ۱۴۰۱، ۵۶ میلیون سفر توسط این ناوگان انجام شده است. از این تعداد ۵۵ میلیون سفر برای ارسال بسته بوده. همچنین میزان رشد رکورد سالانه سفرهای سرویس باکس نسبت به سال قبل ۲۶ درصد است.
رکورد روزانه سفر در سال ۱۴۰۱ اسنپباکس با ۳۳۳ هزار سفر مربوط به ۲۱ اسفندماه است. همچنین این سرویس توانسته برای ۵۷۰ هزار راننده موتورسیکلت، وانت و خاور اشتغالزایی کند. جالب است بدانید در کنار سرویس اسنپباکس، سرویس «اسنپبایک» هم که برای جابهجایی مسافران مورد استفاده قرار میگیرد، یک میلیون مسافر را در سال ۱۴۰۱ جابهجا کرده است.
اسنپفود اولین استارتاپی بود که به هسته اصلی کسبوکار اسنپ پیوست. از سال ۹۶ تاکنون نیز این سرویس پس از اسنپخودرو، دومین سرویس محبوب سوپراپ اسنپ است. تعداد کاربران این سرویس در سال ۱۴۰۱ پنج میلیون نفر بوده و محبوبترین خدمت آن نیز نانوایی بوده است.
گزارش اسنپ نشان میدهد کباب، پیتزا و ساندویچ بهترتیب سه غذای محبوب اسنپفود هستند. این اتفاق نشان میدهد که فرهنگ ایرانی همچنان در سلیقه غذایی مردم ایران تأثیرگذار است. همچنین تعداد کاربران راننده فعال در ناوگان اسنپفود ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر است.
اسنپتریپ در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۷ درصد فروش داشته است. این سرویس در سال ۱۴۰۱ نیز رکوردهای مهمی از خود بر جای گذاشته و توانسته درزمینه فروش بلیت پرواز خارجی و قطار بهترتیب ۱۵۶ و ۱۵۵ درصد رشد فروش بهدست بیاورد. تعداد کاربران این پلتفرم نیز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است و پاییز پرفروشترین فصل برای این پلتفرم بهحساب میآید. بیشترین مسیری که مسافرین اسنپتریپ از آن استفاده کردهاند، در پرواز داخلی، مسیرهای تهران به مشهد و بالعکس و در مسیر پرواز خارجی، تهران به استانبول و بالعکس بوده است.
هتلهای اسنپتریپ حالا در ۱۸۰ شهر فعال هستند و در بیش از ۹۰ شهر خارجی نیز امکان رزرو هتل در اسنپتریپ وجود دارد. این پلتفرم درزمینه رشد فروش هتلهای خارجی به رشد ۹۹ درصدی رسیده و این رقم در بخش هتل داخلی تنها ۱۷ درصد بوده است. بهطور کلی، بهنظر میرسد کاربران اسنپتریپ بیشتر برای سفرهای خارجی از این اپلیکیشن استفاده میکنند.
اسنپپی در تیرماه ۱۴۰۱ از سرویس اعتبار اقساطی خود رونمایی کرد و در همان ماه نیز بخش فروشگاهها را راهاندازی کرده است. کاربران اسنپپی ۵۰۶ درصد رشد خرید با سرویس اعتباری را رقم زدهاند و تعداد این کاربران نیز در سال گذشته ۱۵۲ درصد رشد پیدا کرده است. اسنپپی توانسته در سال گذشته تعداد سفارشهای خود را ۶۲ درصد رشد دهد و با بیش از ۳۵۰ فروشگاه آنلاین در ۱۱ دستهبندی مختلف همکاری کند. بیش از ۲۰۰ فروشگاه نیز در اپلیکیشن اسنپپی فعالیت دارند و محصولات خود را میفروشند.
مدیرعامل اسنپپی نیز در بخشی از این گزارش اعلام کرده است که آنها قصد دارند در سال ۱۴۰۲ به توسعه سرویس BNPL خود ادامه دهند. سرویس بیمه نیز در سال گذشته بهعنوان یکی از حوزههای کسبوکاری اسنپپی ارائه شد. این خدمات درحالحاضر توانسته است کاری کند تا ۵۳ درصد کاربران این سرویس از نسخه دیجیتال بیمه بهجای نسخه کاغذی استفاده کنند. همچنین ۴۸ درصد کاربران اسنپبیمه برای اولینبار اقدام به خرید بیمه بدنه خودرو کرده و وارد چرخه خرید بیمه در کشور شدهاند.
در سال گذشته بیش از ۱۵۱ هزار کالا در سوپرمارکت اسنپ که بیش از ۲۰۰ هزار کالای متنوع در آن وجود دارد، به فروش رسیده است. تعداد کاربران این پلتفرم نسبت به سال قبل، ۵۰ درصد رشد یافته و این سرویس حالا در ۱۲۰ شهر فعال است. این سرویس قرار است در سال ۱۴۰۲ روی افزایش اندازه بازار و توسعه جغرافیایی تمرکز کند.
بیشترین محصولی که توسط سوپرمارکت اسنپ به فروش رسیده، نوشابه کوکاکولا و سپس برنج گلستان بوده است. محصولاتی نظیر موز، شیر و نوشیدنی انرژیزا نیز از دیگر خریدهای مردم بودهاند. در بخش اسنپمارکت نیز محصولاتی نظیر روغن نیمهجامد و پنیر سفید هزار و گوشت چرخکرده پویاپروتئین بیشترین فروش را در بین کاربران داشتهاند.
اسنپدکتر پس از سه سال فعالیت، حالا به بیش از ۱۰ میلیون کاربر فعال در سال گذشته دست یافته است. این پلتفرم سلامت آنلاین در سال ۱۴۰۱ اقدامات زیادی انجام داده. به عنوان مثال، راهاندازی فروشگاه محصولات لوازم آرایشی و بهداشتی موجود در داروخانهها که در تیرماه سال گذشته انجام شد، از اقدامات مهم این پلتفرم بود. اسنپدکتر در آبانماه سال گذشته رکورد بیشترین درخواست و مشاوره روانشناسی را شکست.
۶۷ درصد از بین ده میلیون کاربر اسنپدکتر را کاربران مرد و ۳۳ درصد را نیز کاربران زن تشکیل میدهند. با وجود اینکه عمده کاربران اسنپ را مردان تشکیل میدهند اما پرطرفدارترین درخواست مشاوره پزشکی مربوط به زنان بوده است و بهنظر میرسد بسیاری از کاربران مرد نیز پس از ثبتنام، برای مشکلات سلامتمحور همسران خود از این پلتفرم استفاده میکنند.
میانگین سنی کاربران اسنپ نیز نزدیک به ۳۴ سال است. درواقع میتوان گفت کاربران این پلتفرم نسبت به بسیاری از پلتفرمها که جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله هسته اصلی آن را شکل میدهند، سن بالاتری دارند. در بین مشاوره روانشناسی نیز بیشترین موضوع مشاوره متعلق به اضطراب و افسردگی بوده است.
اسنپدکتر درحالحاضر خدمات مختلفی نظیر تهیه آنلاین نسخه دارو، فروشگاه محصولات لوازم آرایشی، نوبتدهی آنلاین مطلب و آزمایش پزشکی در منزل و… را ارائه میدهد. در بین این سرویسها، محبوبترین سرویس متعلق به سرویس داروخانه و فروشگاه لوازم آٰرایشی است.
آخرین قسمت گزارش اسنپ نیز به معرفی تیم مرکزی گروه اسنپ پرداخته. این تیم درحالحاضر سه دپارتمان اصلی منابع انسانی، مالی و حقوقی با ۸۶ نیروی متخصص و حرفهای دارد. دپارتمان مالی گروه اسنپ شامل تیم ریسک و حسابرسی داخلی، امور مالیاتی و بیمهای، حسابداری و... است.
گروه کسبوکاری اسنپ از روزهای آغازین فعالیت خود همواره با نهادهای مختلفی مانند رگولاتور، چالشهای زیادی داشته و هرچه دامنه سرویسهایش گسترش پیداکرده، میزان چالشها هم بیشتر شده است. ازاینرو، دپارتمان حقوقی تیم مرکزی با بیش از ۲۰ وکیل و حقوقدان برای حمایت از مدیران و شرکتهای زیرمجموعه تشکیل شده است.
گروه اسنپ همچنین در سال گذشته در مسیری که پیشتر برای مسئولیت اجتماعی خود تعریف کرده بود، قدمهای زیادی برداشت. اسنپ در سه بخش اصلی نیکوکاری اسنپکلاب، معافیت از کمیسیون کاربران راننده دارای شرایط خاص و تخفیف برای خیریهها و مناسبتهای ویژه تلاش کرد حضور مؤثر و مسئولانهای داشته باشد. طبق گزارش اسنپ، مجموع گزارش کاربران در ۹ طرح اسنپکلاب در سال ۱۴۰۱، ۹۵۸ هزار و ۴۲۱ مرتبه بوده است.
اسنپ در بخش نیکوکاری کلاب بهازای هر ۲ هزار امتیاز مشارکت کاربران، ۴ هزار تومان به خیریه موردنظر پرداخت میکند. مجموعه مبلغ پرداختشده به خیریهها در سال ۱۴۰۱، سه میلیارد و ۸۳۳ میلیون و ۶۸۴ هزار تومان بوده است.
برای خواندن گزارش کامل اسنپ میتوانید به این لینک مراجعه کنید.
پاسخ ها