براساس اطلاعاتی که در اختیار رسانهها قرار گرفته است، سوزوکی جیمنی در لیست ثبت سفارش واردات به ایران قرار دارد.
سوزوکی جیمنی یک خودروی آفرودی اقتصادی در بازار جهانی بهحساب میآید که بهدلیل تواناییهای آفرودی و قیمت مناسب، موردتوجه مشتریان در کشورهای مختلف قرار گرفته است. براساس اطلاعاتی که در اختیار رسانهها قرار گرفته، سوزوکی جیمنی در لیست ثبت سفارش واردات به ایران قرار دارد. البته ماهیت شرکت واردکننده هنوز مشخص نیست و همچنین معلوم نیست این خودرو با چه سطحی از تجهیزات و امکانات به بازار ما میرسد. اما به همین بهانه نیز میتوان با آفرودر کوچک و ارزانقیمت ژاپنی آشنا شد. این خودرو درصورت ورود به بازار ایران موردتوجه اقشار مختلفی قرار خواهد گرفت. همچنین شاهد تصاویری از نبرد جیمنی با خودروهای آفرودی قویتر در تپههای شنی کویر خواهیم بود.
مشتریان ایرانی خودروهای سوزوکی را با ایرانخودرو میشناسند. سوزوکی ویتارا محصول شناختهشده این برند ژاپنی در ایران است که تا پیش از اعمال دوباره تحریمها، توسط ایرانخودرو مونتاژ میشد. سوزوکی کیزاشی نیز دیگر محصول این برند است که در تعدادی محدود وارد ایران شد.
بااینحال هنوز مشخص نیست که کدام شرکت خودروساز یا واردکننده در پس ماجرای واردات سوزوکی جیمنی به ایران قرار دارد. بااینحال برخی اطلاعات مربوط به واردات این خودرو مشخص است. برای مثال، این خودرو در قالب چهار تیپ وارد بازار ایران خواهد شد که دو تیپ آن تک-دیفرانسیل و دو تیپ آن دو-دیفرانسیل هستند. هرکدام از نسخههای دو یا تک دیفرانسیل این خودرو نیز بهصورت همزمان با گیربکس دندهای و اتوماتیک روانه بازار خواهند شد.
همچنین بخوانید: سوزوکی جیمنی 5 در معرفی شد؛ تجربه آفرود با 630 میلیون تومان
تولید سوزوکی جیمنی بهعنوان یک آفرودر مقرونبهصرفه، از دهه 1970 میلادی آغاز شد. بااینحال خودرویی که درحالحاضر به عنوان جیمنی شهرت دارد، از سال 2018 تاکنون به تولید میرسد. نسخه فعلی درحال تولید را میتوان نسل چهارم جیمنی دانست. این خودرو در قالب نسخههای سهدر و پنجدر به بازار عرضه شده است. جیمنی علاوه بر سایت اصلی سوزوکی در ژاپن، در هند نیز به تولید میرسد. نسخههای صادراتی این خودرو به ایران نیز احتمالاً ساخت هند خواهند بود.
فرم بدنه مکعبیشکل، یکی از دلایل به شهرت رسیدن سوزوکی جیمنی در بازار جهان بوده است. این خودرو شباهت غیرقابل انکاری به دو آفرودر مطرح جهان، یعنی مرسدس بنز G کلاس و جیپ رنگلر دارد. البته بهدلیل هیکل نهچندان عضلانی، سوزوکی بودن آن از فاصله دور مشخص است!
چراغهای گرد بههمراه جلوپنجره مشکیرنگ با حفرههای مستطیلیشکل، امضای طراحی جیمنی در بخش جلو هستند. سپر این خودرو نیز مشکیرنگ و پلاستیکی است تا تعویض آن برای مالک آسان باشد.
همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم، سوزوکی جیمنی در انواع سهدر و پنجدر به تولید میرسد که اکثر نسخههای عرضهشده از آن در بازار جهانی، از نوع سهدر هستند. بنابراین انتظار داریم تا نسخههای وارداتی به ایران نیز از نوع سهدر باشند. نمای جانبی خودرو کاملاً ساده طراحی شده است و تنها بخش جالبتوجه این قسمت، رینگهای 15 اینچی هستند.
نمای عقب سوزوکی جیمنی بهوضوح نسلهای قدیم مرسدس G کلاس را به تصویر میکشد. درِ عقب این خودرو نیز ارتفاع مناسبی دارد و بهخوبی میتوانید فضای ردیف عقب را در تسلط خود داشته باشید. ارتفاع زیاد جیمنی از سطح زمین و همچنین ظاهر مکعبی آن باعث میشود تا زوایای ورود و خروج خوبی را در این خودرو شاهد باشیم. زاویه ورود این خودرو 37 درجه و زاویه خروج آن 49 درجه است. درنتیجه جیمنی نهچندان قدرتمند، در آفرود توانمند ظاهر میشود.
فضای داخلی سوزوکی جیمنی نیز همانند ظاهر خارجی آن، براساس الگوهای موفق پیشین در صنعت خودروسازی شکل گرفته است. کابین این خودرو به فضای داخلی پیکاپهای متوسط شباهت دارد، به نحوی که میتوان کابین جیمنی را شبیه به فضای داخلی تویوتا لندکروزر سری 70 دانست. نشانگرهای پنل ابزار از نوع آنالوگ هستند و یک صفحهنمایش لمسی نیز در قسمت میانی کابین قرار گرفته است. از آنجایی که با یک خودرو اقتصادی روبهرو هستیم، همهچیز مشکیرنگ و پلاستیکی است.
فاصله بین دو محور جیمنی در نسخه دودَر، 2.2 متر است. به عبارتی، این خودرو از پراید نیز کوتاهتر است. بنابراین بههیچعنوان نمیتوان سوزوکی جیمنی را یک خودرو خانوادگی دانست؛ مگر آنکه نسخه پنجدر آن را خریداری کنید. صندوقعقب این خودرو 211 لیتر حجم دارد که در حد یک خودرو هاچبک جمعوجور است. همچنین تجهیزاتی همچون روکش چرمی صندلیها تنها در تیپهای بالارده قابل دسترسی هستند، ازاینرو نباید انتظار سواری راحت مرسدس G کلاس را از جیمنی داشته باشید. این خودرو در اصل یک هایکپی از G کلاس اصلی به شمار میآید!
سوزوکی جیمنی تنها با دو پیشرانه در سراسر جهان قابل خریداری است. پیشرانه نخست از نوع 650 سیسی سه سیلندر توربوشارژر است که تنها در ژاپن قابل دسترسی خواهد بود. پیشرانه دوم که مربوط به نسخههای صادراتی جیمنی است، شامل موتور چهار سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی میشود. این پیشرانه حداکثر 102 اسببخار قدرت و 130 نیوتنمتر گشتاور آزاد میکند. این ارقام چندان شگفتانگیز نیستند اما برای وزن 1.1 تنی جیمنی و رانندگی عادی کفایت خواهند کرد.
شتاب صفر تا صد این خودرو حدود 15 ثانیه است و حداکثر سرعت آن نیز 140 کیلومتر بر ساعت خواهد بود. راندن بیش از این سرعت با جیمنی، این خودرو مکعبی را در معرض واژگونشدن قرار میدهد. مصرف سوخت ترکیبی جیمنی در تیپ اتوماتیک نیز 6.8 لیتر بهازای صد کیلومتر برآورده شده است. با توجه به باک 40 لیتری خودرو، در فواصل متوسط نیاز به سوختگیری مجدد خواهید داشت.
نکته مثبت پیشرانه جیمنی بهرهمندی آن از سیستم تزریق غیرمستقیم سوخت یا MPi است. بنابراین پیشرانه جیمنی با بنزین کمکیفیت داخل سازگار خواهد بود. سیستم انتقال قدرت این خودرو بهصورت دیفرانسیل عقب یا دو-دیفرانسیل است. گیربکسهای پنجسرعته دستی یا چهارسرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخها را بر عهده دارند.
سوزوکی جیمنی در قالب چند تیپ قابل سفارش است. احتمالاً نسخههای وارداتی بازار ایران نیز در سطوح مختلف آپشن عرضه خواهند شد. نسخه فولآپشن جیمنی به این امکانات مجهز است: چهار کیسه هوا، تریم داخلی چرمی، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، حالات مختلف انتقال قدرت به چرخها، کنترل ایستایی در سرازیری، سنسور نور، سنسور باران، رادار نگهدارنده بین خطوط، سیستم صوتی بههمراه نمایشگر، سیستم پیشگیری از برخورد، کروز کنترل تطبیقی و سیستم تهویه اتوماتیک.
در نسخههای میانرده و پایه این خودرو، بخشی از تجهیزات یادشده حذف خواهند شد. برای مثال، نمایشگر سیستم صوتی حذف میشود و بهجای آن یک پخش ساده قرار میگیرد.
قیمت سوزوکی جیمنی در کشورهای مختلف، متفاوت است. برای مثال، قیمت این خودرو در انگلستان از 16 هزار پوند شروع میشود که معادل 992 میلیون تومان است. در امارات متحده عربی نیز با پرداخت 52,950 درهم (700 میلیون تومان) قادر به خرید نسخهای از جیمنی خواهید بود. بنابراین هرچقدر فاصله کشور به سایت تولیدی سوزوکی در هند نزدیکتر باشد، قیمت نهایی خودرو برای مشتری کمتر خواهد بود.
بااینحال عوارض سنگین واردات خودر، اجازه نمیدهند که سوزوکی جیمنی با قیمتی مقرونبهصرفه در اختیار مشتریان ایرانی قرار گیرد. قیمت این خودرو در ارزانترین حالت ممکن، فراتر از یک میلیارد و 300 میلیون تومان خواهد بود.
رقیب عمده جیمنی در این بازه قیمتی، کراساوورهای تکدیفرانسیل و مجهز چینی هستند. این کراساوورها عملکرد فنی بهتری دارند، امکانات رفاهی بیشتری را در خود جای دادهاند و فضای کابین بزرگتری نیز دارند. بااینحال مزیت عمده جیمنی، یعنی قابلیت بیراههنوردی را ندارند. ازاینرو جیمنی موردتوجه افرادی قرار خواهد گرفت که این خودرو را برای تفریحات آفرودی انتخاب میکنند و از رانندگی با پاترولهای دودَر سالخورده خسته شدهاند. هماکنون میتوان پیشبینی کرد که نسخههای تکدیفرانسیل جیمنی در بازار ما مورد اقبال قرار نمیگیرند و واردات آنها بهشدت محدود خواهد بود. این تجربه چند سال پیش در مورد رنو داستر مشاهده شده است و تکرار آن در مورد سوزوکی جیمنی دور از انتظار نخواهد بود.
پاسخ ها