توسعه دهنده شاد

دانشمندان هاروارد ترکیبات شیمیایی جدیدی برای معکوس کردن روند پیری کشف کرده اند

دانشمندان هاروارد ترکیبات شیمیایی جدیدی را برای معکوس‌سازی فرایند پیری کشف کردند

گروهی از محققان توانسته‌اند به شش ترکیب شیمیایی دست پیدا کنند که خیلی راحت‌تر از ژن‌درمانی می‌توانند روند پیری را معکوس کنند.

اکثر ما پذیرفته‌ایم که پیری هم بخشی از زندگی است، اما برخی دانشمندان چنین باوری ندارند. گروهی از محققان در پژوهشی جدید مدعی کشف یک ترکیب شیمیایی شده‌اند که می‌تواند سلول‌ها را به یک وضعیت جوان‌تر برگرداند و مسیر دستیابی به درمان‌های ضدپیری را هموارتر کند.

دانشمندان دانشگاه هاروارد نمونه‌هایی از سلول‌ها را در برابر مواد شیمیایی گوناگون قرار دادند و توانستند شش ترکیب شیمیایی را پیدا کنند که ظاهراً می‌توانند سلول‌ها را جوان‌تر نمایند. نکته جالب اینجاست که فرایند معکوس‌سازی روند پیری در کمتر از یک هفته اتفاق می‌افتد.

محققان می‌گویند این درمان اپی‌ژنتیک نه‌تنها می‌تواند فرایند پیری را معکوس کند، بلکه قادر به درمان یا پیشگیری از بیماری‌هایی مثل سرطان، آلزایمر، دیابت و بیماری‌های قلبی-عروقی است. البته هنوز کارهای بسیار زیادی باید صورت بگیرد تا از عملکرد این ترکیبات شیمیایی مطمئن شویم.

با یک قرص می‌توان روند پیری را معکوس کرد؟

پژوهشگران در گام اول به سراغ آزمایش‌های حیوانی خواهند رفت تا درصورت دریافت نتایج مناسب بتوانند آزمایش‌های انسانی را شروع کنند. «دیوید سینکلر»، محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «این کشف جدید پتانسیل این را دارد که با یک قرص روند پیری را معکوس کند. کاربردهای آن از بهبود بینایی گرفته تا درمان بسیاری از بیماری‌های مرتبط با پیری گسترده خواهد بود.»

ژنوم انسان می‌تواند حاوی تمامی داده‌های ژنتیکی لازم برای ارگانیزم‌ها باشد، اما لایه اضافه‌ای از اطلاعات هم روی آن قرار می‌گیرد که اپی‌ژنوم نام دارد. این لایه به سلول‌های مختلف دستور ابراز ژن‌های حیاتی را می‌دهد. محققان در گذشته مولکول‌هایی را پیدا کرده بودند که با کمک آن‌ها می‌شد سلول‌های بالغ را به سلول‌های بنیادی تبدیل کرد، اما تصور می‌شد که این کار فقط از طریق ژن‌درمانی قابل انجام است.

ژن‌درمانی هزینه‌های سنگینی دارد و اجرای آن با دشواری‌های خاصی همراه است. درنتیجه محققان دانشگاه هاروارد به‌دنبال ترکیبات شیمیایی خاصی بودند که بتوانند جایگزین ژن‌درمانی باشند. آن‌ها برای بررسی عملکرد این ترکیبات شیمیایی سیستمی را طراحی کردند تا پروتئین‌های خاص مربوط به سلامت سلول‌ها را بررسی کنند و همان‌طور که گفتیم، ظاهراً درنهایت توانسته‌اند این ترکیبات مؤثر را کشف نمایند.

نتایج یافته‌های دانشمندان در مجله Aging منتشر شده است.

توسعه دهنده شاد