فرایند انتقال یکی از دامنههای پایهای سرویس نشان از یک پنل به پنلی دیگر، موجب قطع سرویسدهی این پلتفرم به کاربرانش شد.
نقشه و مسیریاب نشان عصر امروز به مدت دو ساعت از دسترس خارج شد. به گفته مدیرعامل نشان، این اتفاق ناشی از مشکل فنی پیش آمده در فرایند انتقال یکی از دامنههای پایهای سرویس نشان بوده است.
از حوالی 16:30 امروز پنجشنبه 31 فروردین ماه، سرویس نشان به مدت دو ساعت از دسترس کاربران این پلتفرم خارج شد. کاربران تنها امکان دسترسی به نقشه را داشته و نمیتوانستند از سایر امکانات این پلتفرم همچون مسیریابی استفاده کنند.
«جواد عامل» در گفتگو با دیجیاتو به این اختلال پیش آمده اشاره کرد و گفت فرآیند انتقال یکی از دامنههای پایهای سرویس نشان (ir.) موجب از دسترس خارج شدن این پلتفرم شده است.:
«ما یک تغییر و انتقال در پنل nic.ir داشتیم و 5 روز پیش درخواست آن را در ایرنیک ثبت کردیم. طبق فرایند ایرنیک، انجام این درخواست اطلاع رسانی میشود؛ ایمیل اطلاعرسانی را امروز ساعت 4 عصر پس از 5 روز دریافت کردیم که انتقال انجام شده است. در این فرایند، ایرنیک NSها را ریست میکند که هیچ جای دنیا چنین کاری استاندارد نیست. هیچ کجای دنیا هنگام انتقال دامنه چنین کاری انجام نمیشود، فرض کنید دامنه توییتر بخواهد یک انتقال داخلی بدهد بعد بگویند NS را ریست میکنیم و همین امر موجب شود یک ساعت توییتر از دسترس خارج شود!»
به گفته وی ساعت 16:30 دقیقه، آنها متوجه میشود که Nsها Null شده است: «هنگامی که NSها را به صورت دستی ست کنید، 2 ساعت طول میکشد تا ایرنیک آنها را آپدیت کند، در حالی که منطق آپدیت NS کمتر از 10 تا 15 دقیقه است. متأسفانه تنها در ساعات اداری دسترسی به پشتیبانی ایرنیک وجود دارد و یک انتقال دامنه از پنلی به پنل دیگر موجب شده تا دو ساعت سرویس نشان از دسترس خارج شود.»
مدیرعامل نشان همچنین با اشاره به نارضایتیها از NIC.ir گفت: «این نارضایتی سالهاست که وجود دارد. مقامات عالی مرتبط، در موضوعات دیگر میگویند اختیار و وظیفهای نداریم، دستکم همین مشکل ایرنیک را حل کنید که گلوی کل اکوسیستم را گرفته است.»
گفتنی است به طور کلی ارتباط بین دامین و هاست توسط Name Server صورت می پذیرد. اختلال در این امر موجب میشود تا یک سایت یا پلتفرم از دسترس کاربران خارج شود.
پاسخ ها