درصورتیکه سایپا بتواند این کار را با موفقیت انجام دهد، شاهد نخستین خودروی ملی با پیشرانه هیبریدی در کشورمان خواهیم بود.
روز گذشته نشست خبری سایپا برگزار شد و برنامههای این شرکت برای سال 1402 اعلام گردید. یکی از این برنامهها، عرضه سایپا آریا با پیشرانه پلاگین هیبریدی بود. البته عرضه این خودرو یک سال بعد، یعنی در سال 1403 رخ خواهد داد.
درصورتیکه سایپا بتواند این کار را با موفقیت انجام دهد، شاهد نخستین خودروی ملی با پیشرانه هیبریدی در کشورمان خواهیم بود. سایر خودروهای هیبریدی که خبر از عرضه آنها به بازار طی ماههای اخیر منتشر شده است، خودروهایی چینی هستند.
بنابراین در آینده نزدیک، سایپا آریا با دو پیشرانه به بازار ایران عرضه خواهد شد. موتور نخست پیشرانه دولیتری میتسوبیشی است که توسط یکی از شرکتهای چینی در اختیار سایپا قرار گرفته. پیشرانه دوم این خودرو نیز از نوع پلاگین هیبریدی خواهد بود. بااینحال، تاکنون جزئیاتی از پیشرانه دوم آریا منتشر نشده است. آریا یک کراساوور است و نسخه بلندقامت سایپا شاهین بهحساب میآید.
صنعت خودرو جهان درحال حرکت بهسمت خودروهای سبز است. این خودروها با پیشرانههای برقی، پلاگین هیبریدی یا هیدروژنی تولید میشوند و آلایندگی بسیار اندکی دارند. بسیاری از کشورها چشماندازی را برای رسیدن به این هدف تعیین کردهاند. بنابراین از دهه آینده میلادی، تولید خودروهای درونسوز در اکثر نقاط جهان متوقف خواهد شد.
درهمینحال، دولتهای مختلف به راهاندازی ایستگاههای شارژ مشغول بودهاند. موضوع دسترسی به ایستگاه شارژ مرحله کلیدی بعدی در توسعه خودروهای الکتریکی است؛ چرا که برد این خودروها بهاندازه اتومبیلهای درونسوز نیست. بااینحال در کشورمان هیچگونه ارادهای برای راهاندازی ایستگاههای شارژ وجود نداشته است.
عرضه سایپا آریا با پیشرانه پلاگین هیبرید را باید به فال نیک گرفت. صنعت خودروسازی خسته و فشل ایران بالاخره ناچار شده است تا خود را با ریتم جهانی وفق دهد. بااینحال عرضه یک خودروی پلاگین هیبرید در شرایطی که هیچ ایستگاه شارژ مناسبی در کشور وجود ندارد، چه فایدهای خواهد داشت؟ آیا بهتر نبود که خودروسازان ابتدا اتومبیلهای هیبریدی معمول را به بازار عرضه میکردند و سپس بهدنبال تولید خودروی پلاگین هیبرید میرفتند؟
پاسخ ها