خودروسازان چینی سخت بهدنبال گسترش حضور خود در بازارهای اروپایی هستند؛ اما کار در بازار آلمان بسیار سخت بهنظر میرسد.
خودروسازان چینی سخت بهدنبال گسترش حضور خود در بازارهای اروپایی هستند. آلمان یکی از این بازارهاست که چینیها قصد دارند سهمی از آن را تصاحب کنند. اما آمار مربوط به ماه فوریه حکایت از آن دارد که ژرمنها به خودروهای چینی اصلاً علاقهمند نیستند! طبق این آمار، برند نیو توانسته است تنها 13 دستگاه از محصولات خود را در آلمان بفروشد! البته این رقم در مقایسه با ماه ژانویه افزایش چشمگیری دارد؛ چرا که در ماه ژانویه آمار فروش این شرکت 1 دستگاه بود! نیو از ماه اکتبر 2022 در آلمان حضور دارد. از آن مقطع تاکنون، آمار فروش این شرکت به 512 دستگاه رسیده است.
در ماه فوریه، شهروندان آلمانی درمجموع 206,210 خودرو خریداری کردهاند. این رقم در مقایسه با فوریه 2022 رشدی 2.8 درصدی دارد. بیوایدی که سازنده برخی از پیشرفتهترین خودروهای چینی است، نتوانسته بیشتر از 7 دستگاه خودرو در ماه فوریه بفروشد. این درحالی است که بیوایدی رکورد فروش 50 دستگاه خودرو را در ماه ژانویه ثبت کرده بود.
از میان تقریباً 206 هزار خودروی فروختهشده در ماه فوریه، 32,475 دستگاه دارای پیشرانه تمام الکتریکی هستند. این رقم در مقایسه با فوریه سال قبل 15 درصد رشد دارد. آمار فروش خودروهای هیبریدی شارژی نیز به 11,916 دستگاه میرسد. از بین برندهای وارداتی، تسلا بهترین عملکرد را به نمایش گذاشته و با فروش 7,711 خودروی برقی، رشدی 29.7 درصدی را تجربه کرده است.
لینک اند کو دیگر برند چینی حاضر در بازار آلمان است. در ماه فوریه آلمانیها 276 دستگاه از تولیدات این برند را خریداری کردهاند که در مقایسه با ژانویه 33 درصد کمتر است. شاید بدانید این برند زیرمجموعه گروه جیلی است و خودروهای آن از نظر فنی اشتراکات زیادی با محصولات ولوو دارند.
اما نکته عجیب اینکه استارتاپ چینی آیویز (Aiways) در فروش حتی یک دستگاه خودرو ناکام باقی مانده است! البته این شرکت در ماه ژانویه وضعیت بهتری داشت و 5 دستگاه از خودروهای آن فروش رفته بود.
یکی از عوامل اصلی شکست خودروهای چینی در بازار آلمان قیمت بالای آنهاست که بخشی از آن به وجود تعرفه مربوط میشود. برای مثال، شاسیبلند نیو EL7 با باتری 100 کیلوواتساعتی، قیمتی برابر با 97,900 یورو دارد. برای خرید سدان ET7 با باتری 100 کیلوواتساعتی هم باید 93,900 پرداخت کرد. ارزانترین محصول نیو در آلمان سدان سایز متوسط ET5 است که آن هم با باتری 100 کیلوواتساعتی 72,900 یورو قیمت دارد. این خودروها بدون باتری و امکان استفاده از سرویس بهاشتراکگذاری باتری نیز قابل خرید هستند که در این صورت قیمت آنها تا 21 هزار یورو کاهش مییابد.
درحالحاضر نیو 12 ایستگاه تعویض باتری در اروپا دایر کرده است و برنامه دارد شمار آنها را تا پایان سال به 120 ایستگاه افزایش دهد. بد نیست بدانید نیو در سرزمین مادری خود شرایط خوبی دارد و شمار ایستگاههای تعویض باتری آن به 1300 واحد میرسد. این کمپانی قصد دارد تا پایان سال تعداد این ایستگاهها را به 1700 واحد برساند.
پاسخ ها