در آمریکا و اروپا آژانسهای مختلفی وظیفه سنجش کیفیت خودروها را برعهده دارند. در چین نیز این کار توسط شبکه کیفیت انجام می شود.
یکی از معضلات خودروهای چینی در ایران و دیگر نقاط جهان، تردید کاربران در مورد کیفیت آنها است. در ایالات متحده آمریکا و اروپا آژانسهای مختلفی وظیفه سنجش رضایت کاربران از خودروها را برعهده دارند. در چین نیز این کار توسط شبکه کیفیت خودروهای چینی انجام میشود. این موسسه به تازگی لیستی از بدترین و باکیفیتترین خودروهای چینی را منتشر کرده است که در بین آنها نامهای آشنایی برای مشتریان ایرانی به چشم میخورد.
شبکه کیفیت خودرو چین اولین بستر رسمی نظارت بر شکایات کیفیت خودرو در چین است که توسط اداره دولتی تنظیم بازار حمایت میشود. این موسسه پنج عامل موثر بر کیفیت خودروها را بررسی میکند که عبارتند از: شکایات و خطاها، خطرات نقص، قابلیت اطمینان، ایمنی و حفاظت از محیط زیست.
مطابق نتایج شبکه کیفیت خودروهای چینی، باکیفیتترین اتومبیلها در این کشور توسط جوینت ونچر دانگ فنگ – هوندا تولید میشوند. پس از آن جوینت ونچر گاک – میتسوبیشی، فاو – فولکس واگن و ولوو به طور مشترک در رتبه دوم قرار دارند. در رتبههای بعدی این لیست نیز کادیلاک، جوینت ونچر گاک – تویوتا، دانگ فنگ فنگ گوانگ، هونگچی و آئودی قرار گرفتند.
در قسمت میانی جدول و ردههای بالاتر از میانگین نامهای آشنایی به چشم میخورد. برندهای این بخش جدول عبارتند از: جیلی، وولینگ، فوجیان بنز، بیوک، جوینت ونچر فاو – فولکس واگن، لینک اند کو، جوینت ونچر سایک موتورز و جنرال موتورز، هاوال و جوینت ونچر چانگان – فورد. تمامی این برندها موفق شدند تا رتبهای بالاتر از میانگین را به دست بیاورند.
نیمه سوم جدول به برندهایی اختصاص دارد که عملکرد کیفی آنها از سطح میانگین پایینتر است. بسیاری از خودروهای چینی عرضه شده در بازار ایران، در این بخش جدول قرار گرفتهاند. برندهای چری، فاو بستیون (بسترن)، کایی، جتور و بائوجون در رتبههای پایینتر از میانگین قرار گرفتهاند.
جتور که زیرمجموعه اقتصادی چری محسوب میشود، یکی از چهار جایگان آخر این لیست را به خود اختصاص داده است. جتور در سال 2022 تنها 15 درصد از حجم فروش کل چری را به خود اختصاص اما یکی از سه برند بیکیفیت این بازار لقب گرفت. از این رو نیاز است تا طی سال جاری، جتور کیفیت محصولات خود را ارتقا دهد.
پاسخ ها