dermaroze

dermaroze

چرا اندازه سرنگ انسولین مهم است؟

بیش از 6 میلیون نفر در ایران مبتلا به دیابت هستند. این آمار سالانه به صورت افزایشی رشد می کند. در دیابت نوع 1، بدن نمی تواند انسولین خود را برای تنظیم سطح قند خون تولید کند. در دیابت نوع 2، بدن نمی تواند به طور موثر از انسولین استفاده کند یا به اندازه کافی تولید کند.

نزدیک به 1.5 میلیون نفر مبتلا به دیابت در ایران برای مدیریت قند خون خود نیاز به انسولین دارند. استفاده از انسولین را می توان به روش های مختلفی تجویز کرد: استفاده از سرنگ انسولین، قلم انسولین و پمپ.

پزشک به شما کمک می کند تا بر اساس دوز انسولین، تصمیم بگیرید که کدام نوع برای شما بهترین است.

چه به تازگی تزریق انسولین را شروع کرده باشید و چه این یک روال روزانه برای شما باشد، باید به چند نکته توجه داشته باشید، تا سطح قند خون خود را ثابت نگه دارید یکی از این موارد اندازه سرنگ و سوزن است. در این مقاله به نکات مهمی در مورد سرنگ انسولین می پردازیم که باید بدانید.

 

سرنگ انسولین

هنگام خرید سرنگ انسولین باید به چند نکته توجه داشت.

سرنگ های انسولین یکبار مصرف هستند و برای یک بار مصرف در نظر گرفته شده اند. این به اطمینان از استریل بودن سوزن ها کمک می کند تا از خطر عفونت ناشی از سوزن های استفاده شده جلوگیری شود.

همچنین برای جلوگیری از لیپوهایپرتروفی یا رسوب غیرطبیعی چربی در زیر پوست که در اثر تزریق انسولین در یک محل به وجود می آید، جایگزینی محل‌های تزریق نیز مهم است. این یک عارضه رایج تزریق روزانه انسولین است.

انسولین به صورت تزریق زیر جلدی – یا درست زیر پوست – تزریق می‌شود، بنابراین سوزن به داخل عضله نمی‌رود، که می‌تواند بر سطح قند خون شما تأثیر بگذارد.

بهترین اندازه سرنگ برای شما بستگی به دوز انسولین شما دارد. از آنجایی که دوز انسولین شما ممکن است بسته به سطح قند خون شما تغییر، افزایش یا کاهش یابد، ممکن است به چندین اندازه سرنگ نیاز داشته باشید تا دوز خود را در صورت نیاز تنظیم کنید.

خود سوزن های انسولین نیز در اندازه ها و ضخامت های مختلف تولید می شوند.

اندازه سرنگ های انسولین چیست؟

سرنگ های انسولین در اندازه های مختلف برای ارائه دوزهای مختلف انسولین وجود دارند.

خطوط اعداد در یک سرنگ انسولین که بر حسب میلی لیتر (mL) اندازه گیری می شود، نشان دهنده موارد زیر است:

•    سرنگ های 0.3 میلی لیتری برای دوزهای انسولین زیر 30 واحد انسولین هستند و در فواصل 1 واحدی شماره گذاری می شوند.
•    سرنگ های 0.5 میلی لیتری برای 30 تا 50 واحد انسولین هستند و در فواصل 1 واحدی شماره گذاری می شوند.
•    میلی لیتر برای دوزهای بیش از 50 واحد انسولین است و در هر بازه 2 واحد شماره گذاری می شود.

طول یک سر سوزن تعیین می کند که تا چه اندازه به داخل پوست شما نفوذ کند. سوزن های انسولین فقط باید درست زیر پوست شما برود و داخل ماهیچه ها نباشد. سوزن های کوتاه تر برای جلوگیری از وارد شدن به عضله ایمن تر هستند.

نمودار اندازه سرنگ های معمولی انسولین

چگونه می دانید از چه اندازه سرنگ انسولین استفاده کنید؟

سرنگ های انسولین در اندازه های مختلف با گزینه های مختلف طول سوزن عرضه می شوند.

اندازه صحیح سرنگ به دوز انسولین و سطح راحتی شما با اندازه سوزن بستگی دارد. مهم است که اندازه صحیح را انتخاب کنید تا دوز کامل انسولین را در یک بار تزریق کنید و از اشتباه در دوز استفاده از سرنگ اشتباه جلوگیری کنید.

اگر دوزهای متفاوتی در روز بدهید، ممکن است به چندین سرنگ نیاز داشته باشید. به عنوان مثال، 35 واحد در صبح و 10 واحد در شب به این معنی است که شما به یک سرنگ 0.3 میلی لیتری و یک سرنگ 0.5 میلی لیتری برای هر دوز نیاز دارید.

اگر نیاز به تنظیم روزانه دوز بر اساس سطح قند خون شما باشد، سرنگ‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری دارند.

اگر دوز مصرفی شما نزدیک به حداکثر ظرفیت سرنگ است، ممکن است بخواهید اندازه آن را افزایش دهید تا از مشکل در کار با سرنگ جلوگیری کنید.

چرا طول سرنگ مهم است؟

مطالعات روی اندازه سوزن انسولین نشان می‌دهد که شاخص توده بدنی (BMI) در مورد طول سوزن برای دریافت دوز دقیق انسولین اهمیتی ندارد. BMI یکی از راه های تخمین چربی بدن بر اساس قد و وزن است.

نشان داده شده است که سوزن های تا 4 میلی متر طول دارند که دوز دقیق را ارائه می دهند. اگر سوزن های بزرگ را دوست ندارید، ممکن است برای راحتی شما هنگام تزریق روزانه انسولین مهم باشد.

سوزن‌های ریزتر نیز می‌توانند درد کمتری داشته باشند، بنابراین اگر نیاز به تزریق روزانه دارید، این موضوعی است که باید در نظر بگیرید و با پزشک خود در میان بگذارید.

تکنیک تزریق انسولین، اندازه سرنگ و سوزن، و محل های تزریق متناوب، همه برای مدیریت سطح قند خون و جلوگیری از عوارض مهم هستند.

سخن پایانی:

برای بسیاری از افرادی که روزانه به خود انسولین تزریق می کنند، اندازه سرنگ و سوزن می تواند تفاوت بزرگی در راحتی و حفظ سطح قند خون ثابت داشته باشد. چه تجربه جدیدی باشد و چه مدتی است که از تزریق انسولین استفاده کرده اید، خوب است با ایمن ترین و موثرترین روش تزریق انسولین به خودتان آشنا شوید. اگر در مورد سوزن زدن و تزریق واکسن انسولین به خود نگرانی دارید، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید.

منبع: www.healthline.com

dermaroze
dermaroze

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋