dermaroze

dermaroze

راهنمای خرید سر سوزن و سرنگ مناسب شما !

مقدمه: برای بسیاری، دیدن یا حتی فکر کردن به سرنگ با سوزن آنها را پر از ترس می کند، اما برای بسیاری، ممکن است نیاز داشته باشند که به طور منظم از سرنگ و سر سوزن استفاده کنند تا داروهای تجویز شده خود را تزریق نمایند. هنگام خرید سوزن و سرنگ برای مصارف پزشکی باید نکاتی را در نظر گرفت.

انواع و طرح های گوناگونی سرنگ و سوزن برای اهداف مختلف وجود دارد. امیدواریم این راهنما به شما کمک کند تا در مورد نیازهای خود بیشتر بدانید.

 

قبل از خرید سرنگ و سوزن چه نکاتی را باید بدانم؟

چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید، و مهم است که بدانید برای انجام صحیح و ایمن تزریقات به چه چیزهایی نیاز دارید. موارد مهم برای خرید سر سوزن و سرنگ عبارتند از:

اندازه سرنگ (با توجه به حجم دارویی که باید تجویز شود تعیین می شود.)

نوع توپی سوزنی (هاب سرنگ را مشخص می کند. لوئر اسیلپ، لوئر لاک، نوک کشویی، نوک خارج از مرکز یا نوک کاتتر)

سوزن (این مورد به ویسکوزیته دارو بستگی دارد.)

محل تزریق (اندازه و طول سوزن مورد نیاز را تعیین می کند.)

سرنگ های لوئر لاک و لوئر اسلیپ چیست؟

سرنگ ها لوئر لاک Luer Lock یا Non Luer Lock خواهند بود. به طور کلی، سرنگ های لوئر لاک اجازه می دهد تا سوزن روی سرنگ پیچ خورده و با استفاده از یک عمل قفل پیچشی محکم شود. این امکان اتصال ایمن را فراهم می کند و به جلوگیری از برداشتن تصادفی سوزن در هنگام استفاده کمک می کند. سرنگ های لوئر اسلیپ سوزن به صورت فشاری در سر سرنگ قرار داده می شود. این نوع سرنگ هاب سوزن را در جای خود نگه می دارد و مانند قفل لوئر دارای ویژگی قفلی نیست.

آیا انواع دیگری از سرنگ وجود دارد؟

انواع دیگر سرنگ های موجود عبارتند از: نوک خارج از مرکز، جایی که نوک آن خارج از مرکز است. این نوع سرنگ ها معمولاً برای تزریق در وریدها یا شریان های سطحی استفاده می شوند و به متخصص پزشکی اجازه می دهند به پوست بیمار نزدیکتر شود. نوع دیگر نوک کاتتر است که دارای نوک بلندتر و نوک تیز می باشد. نوع دیگر سرنگ آن هایی هستند که سوزن های ثابت دارند مانند سرنگ انسولین که معمولاً در بین بیماران دیابتی استفاده می شوند و امکان دفع آسان و ایجاد زباله های پزشکی کمتری را فراهم می کنند.

گیج سر سوزن به چه معناست؟

گیج سوزنی به قطر یا عرض سوراخ سوزن اشاره دارد. هرچه این عدد بیشتر باشد، سوراخ کوچکتر و سوزن نازکتر است. ممکن است برای استفاده در نواحی کوچک‌تر بدن با رگ‌های کوچک‌تر، مانند دست‌ها یا پاها، به سوزن‌های گیج بزرگ‌تر نیاز باشد. سوزن‌های نازک‌تر و با گیج بالاتر اغلب باعث درد کمتری برای بیمار می‌شوند و برای داروهای با ویسکوزیته پایین مناسب‌تر هستند. سوزن‌های گیج پایین‌تر معمولاً ضخیم‌تر و قوی‌تر هستند، برای داروهای چسبناک مناسب‌تر هستند و می‌توانند در برابر نفوذ محکم‌تر از طریق پوست مقاومت کنند.

چرا طول سوزن مهم است؟

طول سوزن های استاندارد از 9.5 تا 88.9 میلی متر متغیر است. طول مورد نیاز سوزن بر اساس هدف آن تعیین می شود.سوزن هایی با طول های مختلف برای مناطق و انواع کاربردهای مختلف استفاده می شود. سوزن‌های بلندتر از 12 میلی متر بیشتر برای تزریق عضلانی استفاده می‌شوند، در حالی که سوزن‌های کوتاه‌تر از  12 میلی متر بیشتر برای تزریق داخل وریدی (به داخل ورید) استفاده می‌شود. تزریق زیر جلدی معمولاً به سوزنی بین 12 تا 16 میلی متر نیاز دارد.

استفاده از سوزن با طول نامناسب می تواند منجر به تجویز و جذب ضعیف دارو شود یا به بافت و عضلات بیمار آسیب برساند و منجر به کبودی یا خونریزی شود.

سوزن های توصیه شده برای انواع تزریق

رایج ترین اندازه سوزن ها 26 و 27 هستند. این محدوده از اندازه گیری ها با سه نوع تزریق، داخل پوستی، داخل عضلانی و زیر پوستی سازگار است.

داخل عضلانی و عمیق در عضله: وزن 26 گرم تا 30 گرم، طول 22 تا 38 میلی متر
زیر پوستی، در لایه چربی بین پوست و ماهیچه: وزن 19 گرم تا 27 گرم، طول 12 تا 16 میلی متر
داخل پوستی، در پوست بالای لایه چربی زیر پوستی: وزن 26 گرم تا 28 گرم، طول 9 تا 19 میلی متر

چه حجم سرنگی نیاز دارم؟

سرنگی که انتخاب می کنید باید دقیقاً حاوی دوز مناسب دارویی باشد که باید مصرف کنید. معمولاً توصیه می شود سرنگی با ظرفیت کمی بیشتر از دوز مورد نیاز انتخاب کنید، برای مثال سرنگ 5 میلی لیتری برای دوز 3.5 میلی لیتری کاملاً مناسب است. این امر نیاز به دو بار تزریق با دو دوز کوچکتر را از بین می برد. با این حال، نباید سرنگی را انتخاب کنید که بسیار بزرگتر از مقدار مورد نیاز دارو باشد، زیرا این امر می تواند منجر به مشکلاتی در اندازه گیری دقیق دوز شود.

هنگام خرید سوزن و سرنگ بسیار مهم است که بدانید به کدام نوع، اندازه و طول نیاز دارید. مطمئن شوید که کدام نوع تزریق را می خواهید انجام دید داخل پوستی، عضلانی یا زیر پوستی.

سخن پایانی: در این مقاله به نکات مورد نیاز هنگام خرید سر سوزن و سرنگ و همچنین انواع قطر و طول سوزن پرداخته شد. حتما هنگام خرید سوزن و سرنگ بسیار مهم است که بدانید به کدام نوع، اندازه و طول نیاز دارید. مطمئن شوید که کدام نوع تزریق را می خواهید انجام دید داخل پوستی، عضلانی یا زیر پوستی.

منبع: shdmedical.co.uk

dermaroze
dermaroze

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋