درمان کلینیک

درمان کلینیک

مرکز تخصصی درمان بیماریهای نشیمنگاهی با لیزر در تهران darman.clinic

عمل بواسیر سرپایی، روش‌های جراحی هموروئید و مراقبت‌ها

بواسیر یکی از انواع بیماریهای مزمن است که هر چند وقت یکبار عود کرده و علائم آن به تدریج شدیدتر شده و می تواند با درد شدید؛ خونریزی، خارش و سوزش همراه باشد. این بیماری با درمان های خانگی و دارویی درمان نمی‌شود، و تنها راه برطرف کردن این عارضه روشهای جراحی است.

نگاهی به بیماری بواسیر

بیماری بواسیر یا همان هموروئید شایع ترین بیماری مقعدی است که در اثر اتساع، تورم و یا گشاد شدن دیواره عروق در این ناحیه ایجاد می‌شود. علت این بیماری فشار و کشش شدید عضلات مقعدی است. بواسیر می تواند زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد و علائمی از جمله درد، سوزش، خارش، خونریزی و .. را ایجاد نماید.

عمل بواسیر یا هموروئید
درمان قطعی این بیماری تنها با حذف توده هموروئید امکان پذیر است. عمل هموروئید نیز شامل روشهای مختلف برای برداشت بافت هموروئیدی است. هر یک از این روشها مزایا و معایب خاص خود را دارند. انتخاب روش درمان مناسب میتواند به نتیجه گیری بهتر از درمان و تسریع روند بهبودی کمک ویژه ای نماید. رایج ترین روشهای جراحی هموروئید می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

لیزر
درمان بواسیر با لیزر بهترین روش تایید شده برای درمان این بیماری است. در این روش سرپایی با استفاده از تابش اشعه لیزر توده هموروئید برداشته می‌شود.

لیزر بدون ایجاد برش و زخم یا خونریزی این بیماری را از بین می برد. در ضمن لیزر هیچ یک از عوارض و مشکلات جراحی‌های سنتی را نداشته و میتواند در کمتر از نیم ساعت برای همیشه این بیماری را از بین ببرد. 

مزایا
از مزیت های درمان با این روش می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

درمان سرپایی بدون نیاز به بستری در بیمارستان
بدون درد یا خونریزی
بدون نیاز به دوران نقاهت
صرفه جویی در زمان و هزینه درمان بواسیر با لیزر
نتیجه گیری از درمان

هموروئیدکتومی

هموروئیدکتومی

به زبانی ساده می توان گفت هموروئیدکتومی، به جراحی برداشت بافت هموروئیدی گفته می‌شود. این روش جراحی برای درمان هموروئیدهای درجه ۳ و ۴ کاربرد دارد. این روش درمان بواسیر به دو طریق زیر انجام می شود.

  • هموروئیدکتومی بسته : از هموروئیدکتومی بسته بیشتر برای درمان هموروئید های نوع داخلی که عروق داخل مقعد را درگیر نموده استفاده میشود. در این روش برای از بین بردن بافت هموروئیدی بیمار تحت بیهوشی قرار گرفته و پزشک با استفاده از چاقوی جراحی، الکتروکوتر اقدام به برش کرده و بافت هموروئیدی را خارج می کند. در مرحله آخر با استفاده از بخیه زخم ترمیم می شود.
  • هموروئیدکتومی باز : این روش جراحی بواسیر مشابه هموروئیدکتومی بسته انجام می شود. با این تفاوت که بعد از خروج بافت هموروئیدی، زخم بخیه زده نمی شود و رها می شود تا به مرور برطرف شود. در مواردی بسته به شرایط بیمار و محل برش پزشک از ترکیبی از روش باز و بسته استفاده می نماید.

عوارض هموروئیدکتومی

هموروئیدکتومی یکی از روشهای موثر برای درمان این بیماری است، اما به دلیل عوارض متعدد و جدی مثل خطر آسیب به اسفنکتر و بی اختیاری و یا عفونت انجام آن توصیه نمی‌شود!

از عوارض احتمالی درمان با این روش می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  •  درد
  • خونریزی 
  •  احتباس ادرار/عفونت مجاری ادراری
  •  نهفتگی مدفوع
  • عفونت
  •   بی اختیاری مدفوع 
  • تنگی مقعد 

عمولاً بیمار پس از عمل به یک هفته استراحت نیاز داشته و زخم جراحی بعد از طی ۴ الی ۶ هفته به طور کامل بهبود می‌یابد.

 استاپلر یا هموروئید پکسی 

 استاپلر یا هموروئید پکسی

استاپلر یکی دیگر از روش های جراحی هموروئید داخلی است که با نام هموروئیدوپکسی نیز شناخته می‌شود. هموروئیدکتومی استاپلر بیشتر در بیماران مبتلا به هموروئید درجه ۲،۳ و ۴ کاربرد دارد. در طول هموروئیدکتومی منگنه، از یک دستگاه منگنه دایره‌ای برای بریدن یک حلقه محیطی از بافت هموروئید اضافی استفاده می‌شود، در نتیجه هموروئیدها را به موقعیت طبیعی خود در کانال مقعدی برمی‌گرداند.

استفاده از استاپلر باعث قطع  جریان خون در هموروئید می شود. بنابراین بعد از چند روز این بافت خشک شده و از بین می رود. 

عوارض هموروئیدپکسی 

مهمترین مشکل هموروئیدپکسی احتمال بالا برای عود مجدد این بیماری است. تقریبا ۶۰% از بیمارانی که با این روش درمان شده اند، مجبور هستند مجدد با یک روش جراحی دیگر درمان شوند. از دیگر عوارض بعد از این روش جراحی بواسیر می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • درد شدید
  • احتمال عود مجدد
  • عفونت
  • تنگی مقعد
  • خونریزی

دوران نقاهت بعد از عمل هموروئید -کلینیک نوین

درمان کلینیک
درمان کلینیک مرکز تخصصی درمان بیماریهای نشیمنگاهی با لیزر در تهران darman.clinic

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋