daracofinancial

daracofinancial

آشنایی با نحوه درست انبارگردانی و ثبت کردن سند مغایرت

 

مغایرت موجودی ثبت شده در دفاتر و موجودی شماره گذاری شده واقعی در انبار باید در نرم افزار حسابداری ثبتی رفع و مستند شود. مدیریت سهام باید با دقت زیادی انجام شود تا همه شمارش ها دقیق باشد. ثبت مدرک مغایرت نیز نیازمند توجه و دقت بالایی است تا اعداد به درستی به سامانه وارد شده و بطور مجدد مغایرتی بین سامانه و انبار ایجاد نشود. از آنجایی که همه شرکت ها مغایرت دارند، هر چند وقت یکبار باید اختلافات برطرف شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه صحیح ثبت انبار و ثبت اسناد، با داراکو یکی از معتبرترین شرکت حسابداری در تهران همراه باشید.

منظور از مغایرت در انبار چیست؟

هنگام شمارش کالاها در انبار، ممکن است بین موجودی واقعی انبار و موجودی سیستم تفاوت وجود داشته باشد. این مشکل به علت‌های گوناگونی اتفاق می‌افتد. پس از حضور در شرکت، تعداد دقیق آنها باید شمارش و در سیستم ثبت شود.

گاهی اوقات به دلیل خطاهای چشمی تعداد صحیح بارهای وارد شده به شرکت شمارش نمی شود و تعداد آنها به درستی وارد سیستم نمی شود. در برخی موارد این مغایرت ها چندین بار به دلیل فروش نادرست رخ می دهد. در صورتی که هر کالا در حین فروش به طور دقیق شمارش نشود و شماره سفارش مشتری به درستی برای وی ارسال نشود، بین تعداد محصولات موجود در انبار و سامانه مغایرت وجود دارد.

نحوه انبارگردانی دقیق

مدیریت انبار باید هر بار انجام شود تا تعداد صحیح محصولات موجود در انبار شمارش و وارد سیستم شود. گاهی اوقات اختلافات آنقدر زیاد است که باید دلیل آن را پیدا کنید. از دلایل مغایرت ها می توان به دیر رسیدن یا عدم تحویل برخی حواله های انبار به دلیل عدم ثبت آنها اشاره کرد.

این مغایرت ها به دلیل ثبت نامناسب یا عدم کنترل مناسب بر مقدار مواد ورودی به انبار است. اگر قرار باشد قطعاتی که وارد انبار یک شرکت می شود خراب شود، ممکن است برخی از آنها آسیب ببینند و این ممکن است مغایرت باشد. سرقت انبار یکی دیگر از دلایل این اختلاف است. از آنجایی که محصولات مختلف در انبار نگهداری می شوند، به دلیل کاهش وزن یا کاهش رطوبت آنها، این مغایرت ها نیز رخ می دهد.

ثبت‌کردن حسابداری مغایرت

برای ثبت حسابداری مغایرت انبار باید به نکات مختلفی توجه کرد. در صورت وجود کسر انبار با سند انبار و تاریخ ثبت قبل از بهره برداری، مبلغ کسر به حساب کنترل مواد واریز و از حساب مغایرت انبار برداشت می شود. اگر اضافه انبار دارید، مبلغ اضافی باید به حساب کنترل مواد بدهکار شود و حساب کسر باید از اضافه انبار بستانکار شود.

کسورات پایانی و مازاد حسابها باید از حساب خلاصه سود و زیان برداشت شده و به حساب کسر افزایش انبار بستانکار شوند. برای ثبت این سند تصور کنید تعداد کالاهای موجود در موجودی ثبت شده شما در عملیات انبار 540 عدد باشد در حالی که تعداد آن در دفتر شرکت 560 عدد می باشد. وقتی حواله ها و دریافتی ها بررسی می شود، مشخص می شود که این مغایرت به دلیل تفکیک یا شکسته شدن 20 محصول است.

در این صورت باید قیمت هر محصول در نظر گرفته شود و ثبت شود. در نتیجه موجودی واقعی کمتر از مانده محاسبه شده است و در این صورت بدهی ایجاد می شود. یک حسابدار موفق به راحتی می تواند به شما کمک کند تا اسناد حسابداری مغایرت خود را در سیستم حسابداری شرکت خود ثبت کنید و در این زمینه مشکلی نخواهید داشت. اگر می‌خواهید از ناهماهنگی‌های سیستم جلوگیری کنید، باید حسابداری تعهدی را برای شرکت خود انتخاب کنید تا شرکت شما دقت لازم برای انجام آن را داشته باشد.

چه کسی مسئول ثبت مغایرت‌ها و کسورات انبارگردانی است؟

تیم حسابداری در هر گروهی که کار می کند مسئول ثبت مغایرت ها در مدیریت انبار است. مدیریت انبار تقریباً در هر شرکتی هر 6 ماه یکبار انجام می شود تا در صورت بروز مشکل بتوان اسناد را ثبت کرد. اگر مشکل ناهماهنگی به دلایل خاصی مانند رفتار نادرست برخی افراد باشد، این افراد باید هزینه مغایرت را بپردازند.

در صورت وجود هرگونه مغایرت به دلیل گم شدن برخی از محصولات یا عدم دریافت حواله، مستندات آن باید توسط تیم حسابداری شرکت ثبت شود. در صورتی که تیم حسابداریتان شرایط موردنیاز جهت ثبت‌کردن این مدارک را دارا نمی‌باشد، می توانید از مجموعه‌های متفاوتی کمک بگیرید. این مجموعه خدمات حسابداری مختلفی را ارائه می دهد.

اگر آموزشگاه حسابداری معتبری را برای خود انتخاب کنید به دلیل استفاده از نیروهای مجرد و ماهر در این آموزشگاه به راحتی خدمات مختلفی در زمینه حسابداری دریافت خواهید کرد. گاهی اوقات سطح مستندات حسابداری دشوار است و به همین دلیل است که انتخاب یک حسابدار با تجربه برای این شغل مهم است.

daracofinancial
daracofinancial

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋