دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت

دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت

مجله اینترنتی دانایی؛ مقالات به روز علمی، مطالب آموزنده، کسب و کار، سلامت و سبک زندگیِ سالم، موفقیت در تحصیل، موفقیت و رشد فردی
توسط ۱۷ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

کاسپلی؛ سرگرمی خلاقانه و جذاب

کاسپلی؛ سرگرمی خلاقانه و جذاب

یکی از سرگرمی‌هایی که تقریبا تمام طرف‌داران فیلم و سریال‌ها، به‌ویژه انیمه‌بین‌ها، در سراسر جهان دوست دارند انجام کاسپلی است. هرچند در کشور ما این کار چندان رایج نیست، سرگرمی خوبی برای ایام تعطیلات است. در این مقاله، هرآنچه را باید درباره این سرگرمی جهانی بدانید به شما می‌گوییم و از انواع کاسپلی گرفته تا روش انجام آن را با هم مرور می‌کنیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

راهنمای مطالعهنمایش

کاسپلی چیست؟

کاسپلی از کجا شروع شد؟

کاسپلی در کدام کشورها محبوب‌تر است؟

کاسپلیرها چند سال دارند؟

هزینه این سرگرمی چقدر است؟

چطور کاسپلیر شویم؟

انواع کاسپلی

فواید کاسپلی چیست؟

سخن پایانی

کاسپلی چیست؟

کاسپلی یعنی لباس‌پوشیدن مثل شخصیتی خیالی. این سرگرمی میان افرادی رواج دارد که طرف‌دار یکی از اینها هستند:

  • فیلم؛
  • سریال؛
  • انیمه؛
  • کمیک؛
  • بازی‌های کامپیوتری.

به افرادی که این کار را انجام می‌دهند کاسپلیر می‌گویند. کاسپلیرها مثل شخصیت محبوبشان لباس می‌پوشند و حتی گاهی سعی می‌کنند رفتار آن شخصیت را هم تقلید کنند.

کاسپلی از کجا شروع شد؟

این اصطلاح در دهه ۱۹۸۰ ابداع شد، اما کاسپلی ریشه در کارناوال‌های قرن پانزدهم دارد. مردم در این رویدادها لباس‌های نمایشی می‌پوشیدند. این لباس‌ها از چیزهای مختلفی الهام گرفته می‌شد، از جمله:

  • اشیا یا مفاهیم تاریخی؛
  • اشخاص مشهور؛
  • شخصیت‌های محبوب نمایشنامه‌ها و کتاب‌ها.

این رویداد به شکل امروز‌ی‌اش اولین بار در نخستین همایش جهانی آثار علمی‌تخیلی در سال ۱۹۳۹ برگزار شد. کاسپلی‌های کنونی از سنتی پیروی می‌کنند که در این همایش پایه‌ریزی شد. امروزه این رویدادها بیشتر در همایش‌های کمیک یا فرهنگ عامه مثل کامیک‌کان برگزار می‌شوند. پخش سریال‌هایی مثل «وانداویژن» و «فالکون» هم باعث شده است که کاسپلی پرطرف‌دارتر شود. این روزها چنین رویدادهایی بیشتر از قبل سودآور شده‌اند، حتی بسیاری از کاسپلیرها با شرکت در این مراسم‌ها و تبلیغ برندهای خاص کسب درآمد می‌کنند. تعداد این کاسپلیرها روزبه‌روز در حال افزایش است.

کاسپلی با لباس شخصیت های فیلم‌ها

کاسپلی در کدام کشورها محبوب‌تر است؟

این سرگرمی در سراسر جهان محبوب است، اما در بعضی کشورها مانند آمریکا، کره جنوبی و چین طرف‌دران بیشتری دارد. با وجود این، هیچ‌کس به خوبی ژاپنی‌ها نمی‌تواند این کار را انجام بدهد. در حقیقت کاسپلی بخشی از فرهنگ ژاپنی است. البته این مسئله اصلا عجیب نیست، به‌ویژه که انیمه‌ها یکی از محبوب‌ترین منابع الهام کاسپلیرها هستند.

کاسپلیرها چند سال دارند؟

امروزه این سرگرمی خلاقانه در همه سنین طرف‌دار دارد. بسیاری از کاسپلیرها از نوجوانی به این کار علاقه‌مند شده‌اند، اما می‌توانید افراد مسنی را هم پیدا کنید که اغلب همراه خانواده در این رویدادها شرکت می‌کنند. آنها حتی مانند کاسپلیرها لباس می‌پوشند. پس تعجبی ندارد اگر بگوییم این سرگرمی جذاب سن مشخصی ندارد. در سراسر جهان همه با هر سن، جنسیت و نژادی در کاسپلی شرکت و سعی می‌کنند این‌طوری برای مدتی مشکلاتشان را فراموش کنند.

هزینه این سرگرمی چقدر است؟

کاسپلی در همه‌جا سرگرمی پرهزینه‌ای محسوب می‌شود، چون هزینه خرید لباس کاسپلی و لوازمش کم نیست. با این حال، می‌توانید با کمی تدبیر و خلاقیت برای خودتان این لوازم را بسازید و در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. برای این کار می توانید از لباس‌های قدیمی هم استفاده کنید. کافی‌ است کمی خلاقیت به خرج دهید و یک لباس قدیمی بلااستفاده را به لباس کاسپلی تبدیل کنید.

چطور کاسپلیر شویم؟

انجام کاسپلی بسیار ساده است. برای کاسپلیرشدن باید ۴ کار انجام بدهید که مختصر درباره‌شان توضیح می‌دهیم.

۱. انتخاب شخصیت محبوبتان

اولین قدم برای کاسپلیرشدن انتخاب شخصیت یا مفهومی است که می‌خواهید مثل او لباس بپوشید. به کمیک‌ها، فیلم‌ها و سریال‌های محبوب خود فکر کنید. حتی می‌توانید مثل شخصیت‌های یک میم لباس بپوشید!

۲. انتخاب سبک کار

قدم بعدی این است که سبک کارتان را مشخص کنید. می‌خواهید کاملا شبیه شخصیتی خیالی باشید یا می‌خواهید با الهام از شخصیت یا مفهومی خیالی سبک خودتان را ابداع کنید؟

۳. تهیه لباس و وسایل

یکی از اهداف این سرگرمی خلاقانه به‌تصویرکشیدن شخصیت‌های خیالی است. با تقلید جزئیات ظاهر شخصیت‌های خیالی به کاسپلیری حقیقی تبدیل می‌شوید. برای آنکه کاسپلیر شوید، ۲ گزینه پیش روی شماست:

  • لباس و وسایل لازم را بخرید؛
  • خودتان همه‌چیز را درست کنید.

خرید لباس کاسپلی یکی از گزینه‌های پیش‌ روی شماست. برای این کار کافی است فهرست خرید را آماده کنید، سپس یک جست‌وجوی ساده اینترنتی انجام بدهید. بعضی از فروشگاه‌های اینترنتی لباس‌ و لوزام مخصوص این کار را می‌فروشند. انتخاب و خرید لباس کاسپلی به شخصیت خیالی منتخب شما بستگی دارد.

البته خرید لباس و لوازم تنها گزینه نیست. اگر قصد کاسپلی دارید، خودتان هم می‌توانید دست به کار شوید. کاسپلیرها با استفاده از لوازمی مثل کلاه، لباس و کلاه‌گیس خود را شبیه شخصیت‌های محبوبشان می‌کنند. می‌توانید به‌جای خرید لباس کاسپلی، خودتان یکی بدوزید.

۴. یادگیری رفتار و حرکات شخصیت خیالی

آخرین کاری که می‌توانید برای کاسپلیرشدن انجام بدهید، یادگیری رفتار و حرکات شخصیتی است که انتخابش کرده‌اید. این کار اختیاری است و جزو اصول کاسپلی نیست، اما باعث می‌شود حرفه‌ای‌تر به نظر برسید. برای شروع سعی کنید حرکات شخصیت مدنظرتان را تقلید کنید. نیازی نیست دقیقا شبیه خودش باشید. همین که بتوانید برای عکاسی مثل آن شخصیت ژست بگیرید هم کافی‌ است.

کاسپلیر هری پاتر

انواع کاسپلی

کاسپلی‌ها انواع مختلفی دارند. کاسپلیرها فقط به تقلید حرکات شخصیت‌های خیالی بسنده نمی‌کنند. کار آنها فراتر از اینهاست و سبک‌های مختلفی دارد. در ادامه، رایج‌ترین انواع کاسپلی را معرفی می‌کنیم.

۱. کاسپلی آدم‌نما

در کاسپلی آدم‌نما، هرکس نقش نسخه انسانی یک شخصیت یا شیء خاص را بازی می‌کند. در واقع کاسپلیرها می‌توانند هر چیزی را انتخاب کنند، از موجودی خیالی گرفته تا جسمی بی‌جان.

۲. کاسپلی جنسیتی

یکی از رایج‌ترین انواع کاسپلی، نوع جنسیتی آن است. زمانی این اتفاق می‌افتد که کاسپلیر شخصیتی را انتخاب می‌کند که جنس مخالف خودش است. این نوع کاسپلی به کراس‌پلی نیز معروف است.

۳. کاسپلی الهام‌گرفته از فن‌آرت

بیشتر کاسپلیرها برای خودشان یک شخصیت خیالی محبوب دارند و سعی می‌کنند که لباس‌هایی شبیه لباس‌های او بپوشند. خب قدم بعدی چیست؟ بهترین کاری که کاسپلیرها در قدم بعدی انجام می‌دهند الهام‌گرفتن از فن‌آرت است. فن‌آرت به آن دسته از آثار هنری گفته می‌شود که طرف‌داران یک فیلم، سریال یا بازی خلق می‌کنند. بعضی از کاسپلیرها با استفاده از این آثار هنری برای خود لباس درست می‌کنند. این نوع کاسپلی طرف‌داران بسیاری دارد.

۴. کاسپلی جهان موازی

جهان موازی در داستان‌های علمی‌تخیلی به جایی گفته می‌شود که همه‌چیز شبیه جهان اصلی است، البته با تغییرات جزئی. مثلا در یک جهان موازی ممکن است شاهزاده‌های سرزمین دیزنی به مدرسه جادوگری هاگوارتز بروند. ایده جهان موازی یکی از منابع الهام‌بخش طرف‌داران این رویداد است. آنها با این کار می‌توانند شخصیت‌های خیالی را در موقعیت‌های دور از ذهن تصور و بر اساس آن کاسپلی اجرا کنند.

۵. کاسپلی ترکیبی

کاسپلیرها دوست دارند لباس شخصیت‌های محبوبشان را بپوشند و اگر کسی دوست داشته باشد هم‌زمان نقش ۲ شخصیت را بازی کند، کاسپلی ترکیبی اتفاق می‌افتد. در این نوع از کاسپلی، از ترکیب ۲ شخصیت برای خلق شخصیتی جدید استفاده می‌کنند. در واقع سعی می‌کنند ویژگی‌های بارز ۲ شخصیت را با هم ترکیب کنند. این نوع کاسپلی بسیار خلاقانه است و معمولا برای انجامش از این فیلم‌ها الهام گرفته می‌شود:

  • جنگ ستارگان؛
  • کارتون‌های دیزنی؛
  • ددپول.

شخصیت خیالی جنگ ستارگان

فواید کاسپلی چیست؟

بیشتر مردم به کاسپلی به‌چشم نوعی سرگرمی خلاقانه نگاه می‌کنند، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که این کار برای سلامت روان هم مفید است. در ادامه، چند فایده مهم کاسپلی را مطرح می‌کنیم.

۱. خودمراقبتی

خرید لباس کاسپلی کار راحتی‌ است، اما شاید دوست داشته باشید که خودتان دست به کار شوید. دوخت لباس کاسپلی و درست‌کردن وسایل مربوط به آن نوعی خودمراقبتی هم هست. کسانی که عادت دارند خودشان برای خودشان لباس بدوزند، حتما از این کار لذت می‌برند.

۲. تقویت خلاقیت

بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند خودشان لباس کاسپلی بدوزند. کاسپلیرها در تمام مراحل طراحی و دوخت لباس و حتی گریم صورتشان خلاقانه عمل می‌کنند. با این کار خلاقیتشان را تقویت می‌کنند و منتظر می‌مانند تا نتیجه کارشان را ببینند.

۳. افزایش اعتمادبه‌نفس

شاید مهم‌ترین تأثیر کاسپلی افزایش اعتمادبه‌نفس افراد باشد. کسانی که در این‌گونه مراسم‌ها شرکت می‌کنند، می‌توانند با افرادی که مثل خودشان فکر می‌کنند آشنا شوند. آنها در چنین برنامه‌هایی متوجه می‌شوند که تنها نیستند و کسانی هم هستند که مثل آنها لباس می‌پوشند و علایق مشترکی با هم دارند. در نتیجه اعتمادبه‌نفس و حس همدلی‌شان تقویت می‌شود.

۴. کمک به درون‌گراها

شرکت در کاسپلی به افراد درون‌گرا برای معاشرت با بقیه کمک می‌کند. وجود چنین برنامه‌هایی باعث می‌شود این افراد از محدوده امن خود خارج شوند و کمی هم با بقیه صحبت کنند. در واقع کاسپلی باعث می‌شود درون‌گراها با بقیه حرف مشترک داشته باشند و برای مدتی درباره لباس و علایقشان صحبت کنند. در این مراسم‌ها درون‌گراها راحت‌تر با بقیه ارتباط برقرار می‌کنند و بیشتر از همیشه حس اجتماعی‌بودن دارند.

کاسپلیر جودی ابوت

۵. غلبه بر مشکلات شخصی

یکی دیگر از فواید این سرگرمی این است که هرکس با بازی یک نقش خاص می‌تواند برای مشکلات درونی‌اش هم راه‌حلی پیدا کند، به‌ویژه اگر شخصیت خیالی انتخاب‌شده با مشکلات مختلف دست‌وپنجه نرم کرده و پیروز شده باشد.

کاسپلیر با تقلید حرکات و رفتار چنین شخصیتی به او نزدیک می‌شود، در نتیجه می‌تواند آنچه را که شخصیت خیالی تجربه کرده است لمس و درک کند. این کار باعث می‌شود کاسپلیرها برای حل مشکلاتشان انگیزه پیدا کنند. نمونه بارز این شخصیت‌ها بتمن است. این شخصیت خیالی ممکن است برای کاسپلیرها الهام‌بخش باشد، چراکه در سنین پایین با غم ازدست‌دادن والدین کنار آمده است. در واقع او انسانی معمولی با تمام مشکلات خاص خودش است که در نهایت به ابرقهرمان تبدیل می‌شود.

سخن پایانی

کاسپلی یکی از سرگرمی‌های محبوب در جهان است. امروزه بسیاری از انیمه‌بین‌های حرفه‌ای و حتی طرف‌داران سریال‌هایی مثل بازی تاج و تخت علاقه بسیاری به کاسپلی دارند. لباس پوشیدن مثل شخصیتی خیالی کاری است که کاسپلیرها انجام می‌دهند و برای مدتی همه مشکلات خود را فراموش می‌کنند. این سرگرمی خلاقانه فواید فراوانی دارد که در این مقاله به مهم‌ترین آنها اشاره کردیم. شما هم می‌توانید در تعطیلات بعدی در کنار خانواده و دوستان امتحانش کنید.

دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت
دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت مجله اینترنتی دانایی؛ مقالات به روز علمی، مطالب آموزنده، کسب و کار، سلامت و سبک زندگیِ سالم، موفقیت در تحصیل، موفقیت و رشد فردی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋