وقتی تازه کاری را شروع میکنیم، همه به ما میگویند که باید بیشتر تلاش کنیم. این درست است که سختکوشی در ابتدای هر کاری برای موفقیت شغلی ضروری است، اما کمتر پیش میآید که کسی به ما بگوید سختکوشی بهتنهایی برای موفقیت کافی نیست و علاوهبر آن، نیازمند گسترش ارتباطات کاری و بهچشمآمدن در محل کاریم. شاید ما خیلی کار کنیم اما کارمان به چشم نیاید. در این صورت چطور میتوان موفق شد؟ در این مقاله، درباره فواید بهچشمآمدن در محیط کار میگوییم و ۱۰ ترفند را به شما یاد میدهیم که بهکمک آنها بیشتر دیده شوید.
بهچشمآمدن در محل کار فواید کوتاهمدت و بلندمدت زیای دارد، مثلا:
شما نمیتوانید صرفا با کاری که انجام میدهید، دیده شوید. برای بهچشمآمدن لازم است کسی دیگران را متوجه شما و ارزش کارتان کند. برخی کارشناسان میگویند دیدهشدن در محل کار بستگی به اهداف و برنامههای سازمان دارد. برای اینکه بتوانید درکی از میزان بهچشمآمدن در محیط کار پیدا کنید، درباره پرسشهای زیر فکر کنید:
علاوهبر پاسخ به این پرسشها، میتوانید از کارشناس منابع انسانی یا مدیرتان بخواهید نظرش را درباره وضعیت شما و میزان بهچشمآمدن کارتان بیان کند. نگاه آنها به شما و نقاط قوت و ضعفی که بیان میکنند، راهنمایی عالی است.
حال که از اهمیت بهچشمآمدن در محیط کار مطلع شدید، باید از خود بپرسید چه ترفندهایی را باید به کار بگیرید تا بیشتر به چشم بیایید. در ادامه، ۱۰ ترفند عالی را به شما معرفی میکنیم.
اگر لب باز نکنید و حرف نزنید، آیا به چشم میآیید؟! سکوت همیشه بهمعنای فروتنی نیست. در جلسات کاری نظر خود را بااعتمادبهنفس، شفاف و دقیق بیان کنید.
این ترفند گرچه بدیهی به نظر میرسد، بیانش ضروری است. از قدیم گفتهاند «مشک آن است که خود ببوید، نه آنکه عطار بگوید»، پس هرچه عملکرد کاری شما بهتر باشد، احتمال دیدهشدنتان نیز بیشتر میشود.
وقتی مهارتهایی داشته باشید که مدیران سازمان به آنها نیاز دارند، آنها به سراغتان خواهند آمد. پس ببینید که در حوزه کاری شما چه مهارتهایی از همه مهمترند. آنها را بیاموزید و تجربه کسب کنید. اینطوری شانس زیادی برای جلبتوجه دیگران خواهید داشت.
به دنبال یادگیری دانشها و مهارتهای جدید باشید. برای کارهای داوطلبانه پیشقدم شوید. آیا مدیرتان برای انجام پروژهای به کمک نیاز دارد؟ داوطلبشدن در چنین موقعیتهایی نشان میدهد که شما مهارت و اعتمادبهنفس کافی دارید. همچنین امکان تعامل بیشتر برای شما فراهم میشود. اگر قرار است دوره یا کارگاهی برگزار شود که فرصت آشنایی شما با بخشهای بیشتری از سازمان را فراهم میکند، وقت را تلف نکنید و حتما در آن شرکت کنید.
همه آدمها دوست دارند با فردی مهربان، باملاحظه و مؤدب همکاری کنند. آدمی باشید که دیگران از بودن در کنارش احساس خوشحالی و راحتی میکنند. کارشناسان میگویند همکاری با چنین افرادی فرسودگی شغلی را میکاهد، اعتمادبهنفس را بیشتر میکند و رضایت شغلی را افزایش میدهد. پس اگر بتوانید مهارتهای همدلی خود را تقویت کنید، دیگران بیشتر مایل خواهند بود با شما کار کنند.
با افرادی که به چشم میآیند و تأثیرگذارند ارتباط برقرار کنید. این ارتباط نباید به قصد دیدهشدن باشد، بلکه باید راه و روش بهچشمآمدن را از آنها یاد بگیرید. پس برای آنها یا در کنار آنها کار کنید.
با بیان مثالهایی از صحبتهای دیگران نشان میدهد که شما واقعا به حرفهایشان گوش میکردهاید، شنوندهای فعال باشید. بهجای بهکاربردن عبارتهای کلی مانند «کارت خوب بود» یا «عالی بود»، میتوانید از جملات توصیفی برای بازخورددادن استفاده کنید. مثلا بگویید «ممنونم که در جلسه فلان نکات را مطرح کردی».
دریافت انتقاد و بازخورد منفی کمی ناراحتکننده است، اما باید آماده باشید که آنها را بپذیرید و برای بهبود عملکرد خود از آنها بهره بگیرید. مثلا اگر مدیرتان به شما گفت «در چند پروژه اخیر تأخیر داشتی»، بهتر است حرفش را بپذیرید و زمانبندی خود را بهبود دهید. وقتی در آینده کارتان را بهموقع تحویل دهید، بیشتر به چشم مدیرتان میآیید و او میفهمد که به بازخوردش توجه کردهاید.
آیا آراستگی باعث بهچشمآمدن ما میشود؟ قطعا! ژولیدگی و رعایتنکردن بهداشت فردی دیگران را از ما فراری میدهد. پس حتما در محیط کار آراسته ظاهر شوید. البته این آراستگی بهمعنای پوششهای نامتعارف یا آرایش غلیظ نیست.
آیا خودتان را فردی مهم و ارزشمند تلقی میکنید؟ اگر چنین است، پس رفتارتان با دیگران به گونهای خواهد بود که میخواهید دیگران با شما رفتار کنند. اگر خودتان را دوست نداشته باشید، علاقهای هم به دیدهشدن نخواهید داشت. پس برای حفظ و تقویت عزت نفس خود بکوشید. خود را در جایگاه دلخواهتان تصور کنید. چه احساسی به شما میدهد؟ برای رسیدن به آن جایگاه تلاش کنید و خودتان را دستکم نگیرید.
چه روشها و راهکارهای دیگری بلدید که برای دیدهشدن افراد در محیط کار مفیدند؟ آنها را با مخاطبان ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.
پاسخ ها