DamondExchange

DamondExchange

damond.ir

معرفی انواع ریگ ماینینگ با قطعات

سختی استخراج ارزهای دیجیتال به دلایل زیادی مدام در حال افزایش است و به هیچ عنوان نمی‌توانیم با کامپیوترهای معمولی این کار را انجام دهیم. به همین دلیل باید از دستگاهی قوی استفاده کنیم که قابلیت پردازش بالایی داشته باشد. ریگ ماینینگ دستگاهی است که می‌تواند کمک بزرگی برای استخراج‌کنندگان باشد. این ریگ‌ها اگرچه گران‌قیمت هستند، اما به این دلیل که شانس استخراج را بالا می‌برند، می‌توانند با عملکرد خوب خود هزینه‌های اولیه را جبران کنند.
در این مقاله از داموندمگ قصد داریم، در مورد این که ریگ‌ها از چه اجزایی تشکیل شده‌اند و چه فاکتورهایی در ساخت آن‌ها دخیل است صحبت کنیم.

معرفی ریگ ماینینگ

ریگ ماینینگ چیست

در دنیای امروز که بحث در مورد ارزهای دیجیتال بسیار داغ است، احتمال زیادی وجود دارد که کلمه ریگ را بشنویم. اگر هم در مورد ارزهای دیجیتال مطالعه کرده باشید، حتماً به این کلمه برخورده‌اید. ریگ ماینینگ در تعریف تخصصی چنین معرفی می‌شود:

«ریگ ماینینگ مجموعه‌ای از عناصر سخت‌افزاری است، اعم از CPU، GPU، FPGA یا ASIC که برای انجام استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند.»

در بیان تعریف همه‌چیز ساده به نظر می‌رسد، اما در وقت عمل پیچیدگی‌هایی وجود دارد. حقیقت این است همان‌طور که ما در هنگام خرید یک سیستم کامپیوتری خانگی قطعات مختلفی می‌خریم و آن‌ها را در کنار هم قرار می‌دهیم، سرهم کردن ریگ ماینینگ نیز دشوار است.

بدون شک می‌دانید که استخراج ارز دیجیتال فرآیندی است که نیاز به انرژی زیادی دارد و باید سیستمی قوی برای پردازش داشته باشیم. بنابراین ریگ ماینینگی که انتخاب می‌کنیم باید آنقدر قوی باشد که در طولانی‌مدت هزینه‌های تهیه آن با استخراج کوین‌های جدید جبران شود.

انواع ریگ ماینینگ 

ریگ‌ها را می‌توان بر اساس سخت‌افزاری که استفاده می‌کنند دسته‌بندی کرد. این دسته‌بندی‌ها عبارتند از:

  • CPU

ریگ CPU

یکی از ساده‌ترین ریگ‌های ماینینگ برای نصب و پیکربندی، CPUها هستند. این ریگ‌ها چندین رایانه هستند که به یکدیگر متصل شده‌اند تا سیستمی قوی‌تر با قدرت پردازندگی بالا تشکیل دهند.

برای به حداکثر رساندن عملکرد، ماینرها به دنبال پردازنده‌های چند هسته‌ای یا مادربردهای چند پردازنده‌ای بودند تا به کمک همه این‌ها قدرت استخراج را به نفع خود به حداکثر برسانند. با این حال، ورود GPU، FPGA و استخراج ASIC به سرعت جایگزین آن‌ها شد، اگرچه ارزهای دیجیتال مانند مونرو وجود دارند که هنوز از استخراج CPU سود می‌برند.

  • پردازنده گرافیکی (GPU)

پردازنده گرافیکی

پردازنده گرافیکی امروزه یکی از محبوب ‌ هستند، زیرا می‌توان از آن‌ها برای استخراج ارزهای دیجیتال مانند اتریوم، اتریوم کلاسیک، زد کش و غیره استفاده کرد. چیزی که ما در یک دستگاه استخراج با پردازنده گرافیکی داریم یک کامپیوتر است که چندین کارت گرافیک در آن به هم متصل شده تا بتوانیم از آن‌ها به عنوان شتاب‌دهنده استخراج استفاده کنیم. هر پردازنده گرافیکی به عنوان یک نود ماینینگ عمل می‌کند که قدرت بسیار زیادی را ارائه می‌دهد و این قدرت بسته به تعداد پردازنده‌ها چند برابر می‌شود.

به دلیل سهولت در مونتاژ و نگهداری راحت، ریگ‌های گرافیکی مورد علاقه ماینرهای کوچک ارزهای دیجیتال هستند. آن‌ها همچنین بسیار متنوع هستند. به عنوان مثال، اگر یک ماینر در حال استخراج اتریوم با یک ریگ باشد و آن ریگ دیگر قابل استفاده نباشد، می‌تواند با تغییر برنامه استخراج و هدایت آن به یک ارز دیجیتال دیگر، از همان ریگ برای استخراج ارز دیجیتال دیگر استفاده کند.

  •  FPGA

استخراج با fpga

FPGAها یکی دیگر از ابزارهای پرکاربردی هستند که از آن‌ها برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. ساخت ماینر با FPGA در زمان خود، ظرفیت استخراج خوبی را برای ارزهای دیجیتال مختلف ارائه می‌کردند، اما بهینه‌سازی استخراج به کمک پردازنده‌های گرافیکی و اسیک، به‌طور کامل آن‌ها را با این شیوه‌های جدید جایگزین کرد.

  • اسیک (ASIC)

اسیک ماینر

ابزاری که امروزه بیشتر توسط ماینرها استفاده می‌شود، اسیک یا مدارهای مجتمع برای برنامه‌های خاص است. این‌ها دستگاه‌های سخت‌افزاری هستند که به‌طور ویژه برای انجام یک کار خاص طراحی شده‌اند. از این رو، ماینرهای اسیک آنقدر قدرتمند هستند که برای دریافت حداکثر توان ممکن برای این منظور طراحی شده‌اند.

آیا می توانیم خودمان ریگ ماینر بسازیم؟

در این مرحله مطمئناً سؤال بزرگی که ذهن شما را به خود مشغول می‌کند این است که چگونه یک ریگ ماینینگ ایجاد کنم؟ پاسخ به این سؤال کمی پیچیده است زیرا به عوامل مختلفی بستگی دارد که باید درنظر گرفته شوند.

به عنوان مثال، این سؤال‌ها را از خود بپرسید:

  • آیا قصد دارید در خانه استخراج کنید؟
  • آیا فضایی برای قرار دادن ریگ ماینینگ دارید که مزاحم شما یا همسایگان نباشد؟
  • چقدر قصد سرمایه‌گذاری دارید؟
  • در مورد عناصری که یک ریگ را می‌سازند چه دانشی دارید؟
  • دقیقاً چه کوین‌هایی را می‌خواهید استخراج کنید؟
  • می‌خواهید به چه میزان قابلیت ماینینگ برسید؟

در حقیقت سؤال‌های بسیار بیشتری هم وجود دارد که پاسخ به آن‌ها بسیار مهم است. جوابی که به هر سؤال می‌دهید مشخص می‌کند که کدام ریگ برای شما بهتر است. برای مثال استخراج اتریوم با پردازنده گرافیکی و اسیک یکسان نیست. قطعاً اسیک قوی‌تر است اما اگر بخواهید در منزل استخراج کنید صدای آن آسایش شما را سلب خواهد کرد. بسیاری از افراد بر این باورند که با وجود پردازنده‌های قدرتمندی که شرکت‌ها تولید می‌کنند و استخرها و مزارع ماینینگ، دیگر استخراج خانگی صرفه اقتصادی ندارد. این موضوع درباره استخراج بیت کوین صحیح است، اما نباید فراموش کنید که ارزهای دیجیتال دیگری هم وجود دارند که می‌توان با استفاده از ریگ ماینینگ آن‌ها را استخراج کرد.

روش ساخت ریگ ماینر

چگونه ریگ ماینینگ بسازیم؟ بهترین قطعات ریگ ماینینگ که برای ساخت ماینر به آن نیاز دارید عبارت است از:

  • مادر برد: این قطعه باید حداقل چهار پورت PCI-E داشته باشد و از ۴ کارت گرافیک پشتیبانی کند. مدل‌های مختلفی از این قطعه در بازار وجود دارد که می‌توانید با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید، از میان آن‌ها انتخاب کنید.
  • شاسی ریگ ماینینگ: این وسیله قابی فلزی است که می‌توانید قطعات را بعد از اتصال داخل آن قرار بدهید. می‌توانید آن را به صورت آماده بخرید یا خودتان بسازید.
  • رم: برای ساخت ریگ ماینر به رم حداقل ۴ گیگابایتی نیاز دارید.
  • پردازنده: پردازنده باید با مادر برد سازگار باشد، نیازی نیست پردازنده قدرتمند انتخاب کنید، مدل‌های متوسط هم برای ریگ ماینینگ کافی است.

هارد HDD

  • هارد: هاردهای HDD هم برای ریگ ماینینگ مناسب هستند و نیازی نیست به سراغ هاردهای SSD بروید. بهتر است هارد دستگاه حداقل ۵۰ گیگابایت ظرفیت داشته باشد.
  • کارت گرافیک: GPU مهم‌ترین بخش دستگاه است و هر دستگاه باید حداقل چند کارت گرافیک قدرتمند داشته باشد. Nvidia و AMD بهترین برندهای تولیدکننده این قطعات هستند.
  • منبع تغذیه: منبع تغذیه باید قدرت کافی برای تأمین نیاز کارت‌های گرافیک قدرتمند دستگاه‌ را داشته باشد.
  • کابل: کابل‌ها هم خطوط اتصال بین قطعات مختلف هستند و سلامت آن‌ها نکته‌ای ساده و کلیدی در عملکرد صحیح دستگاه است.

اگر مهارت‌های سخت‌افزاری داشته باشید، سرهم کردن قطعات برایتان سخت نیست. اما اگر این مهارت را ندارید، بهتر است از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا از مونتاژ درست و عملکرد صحیح ماینر اطمینان حاصل کنید. ویدیوهای آموزش ساخت دستگاه ریگ ماینینگ هم در یوتیوب وجود دارد و با جستجوی انگلیسی در این پلتفرم، به آن‌ها می‌رسید.

عواملی که در ساخت ریگ باید در نظر گرفته شود

در قسمت قبل درباره وسایلی که برای ساخت ریگ ماینر نیاز دارید، صحبت کردیم. اکنون به نکاتی اشاره می‌کنیم که هنگام ساخت دستگاه و شروع فرایند رینگ ماینینگ باید در نظر داشته باشید.

 نقطه کنترل استخراج

اگر قصد استخراج با یک پردازنده گرافیکی یا اسیک دارید، باید یک نقطه کنترل داشته باشید که به شما امکان می‌دهد تمام استخراج را کنترل کنید. در یک ریگ اسیک این نقش را می‌توان توسط رایانه‌ای ایفا کرد که به عنوان یک رابط کنترل برای هر یک از اسیک‌ها عمل می‌کند. اما در یک ریگ گرافیکی همان رایانه‌ای که پردازنده‌ها را هدایت می‌کند، می‌تواند این کار را انجام دهد. در هر صورت در این مرحله باید به مراقب باشید، به خصوص در مورد ریگ گرافیکی. این به این دلیل است که مدیریت همه پردازنده‌های گرافیکی به این تیم بستگی دارد. بنابراین مطمئن شوید که نسبتاً قدرتمند و با ظرفیت رم خوب انتخاب شده است. برای مثال حداقل 512 مگابایت رم برای هر پردازنده گرافیکی در ریگ.

انتخاب پردازنده گرافیکی یا اسیک 

مهمترین نکته این است که پردازنده گرافیکی یا اسیک مورد نیاز را انتخاب کنید. این انتخاب باید بسته به مورد استخراج انجام شود، چرا که هر پردازنده یا اسیکی نمی‌تواند برای تمام کوین‌ها مناسب باشد. درواقع پیش از انتخاب باید برق مصرفی، توان دستگاه، سود حاصل از آن و ویژگی‌های دیگر را به طور کامل بررسی کنید. این موضوع مهم است زیرا نشان می‌دهد که می‌توانید سرمایه خود را برگردانید یا سودی در کار نخواهد بود.

پردازنده مناسب برای ریگ ماینینگ

به یاد داشته باشید بسیاری از اوقات انتخاب گران‌ترین پردازنده گرافیکی یا گران‌ترین اسیک سود بالاتری را برای شما تضمین نمی‌کند، در واقع می‌تواند شما را به سمت ضرر سوق دهد. به عنوان مثال، یک پردازنده گرافیکی AMD RX 580 دارای توان عملیاتی در حدود 30 مگا ساعت در ثانیه برای استخراج در اتریوم است، در حالی که یک AMD RX 5700 XT حدود 50 مگاهرتز بر ثانیه است. مشکل این است که 5700 XT تا 3 برابر گران‌تر است، اما عملکرد دو برابری به شما ارائه نمی‌دهد و گزینه ضعیفی برای ماینینگ است.

نرم افزار استخراج

نرم‌افزاری که برای ماینینگ استفاده می‌کنید نکته مهم دیگری است، که باید در نظر داشته باشید. نرم‌افزار انتخابی شما باید برای دریافت بیشترین بهره از تجهیزات که استفاده می‌کنید بهینه شده باشد. اگر ریگ شما یک پردازنده گرافیکی است باید برای همان پردازنده بهینه شده باشد. اگر ریگ از نوع اسیک باشد هم همین مسئله وجود دارد.  در هر صورت، بهینه‌سازی‌ها به دنبال ارائه بهترین عملکرد، با مصرف انرژی بیشتر یا کمتر بر حسب مورد هستند.

 منبع تغذیه

تأمین انرژی ریگ مهم‌ترین مورد است. اسیک‌ها انرژی بسیار زیادی مصرف می‌کنند و پردازنده‌های گرافیکی انرژی کمتری نیاز دارند. انتخاب شما هرچه که باشد باید توانایی تأمین انرژی آن را داشته باشید. با توجه به تعداد کارت‌های گرافیک موجود در دستگاه و میزان قدرت آن‌ها، به منبع تغذیه‌ای بین ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ ولت نیاز خواهید داشت.

خنک کردن

خنک کننده ریگ ماینر

تمام دستگاه‌های الکترونیک داغ می‌شوند و نیاز به سیستم خنک کننده دارند. حتی لپ‌تاپ‌ها هم‌چنین سیستمی دارند. چنانچه دمای سیستم بیش از حد بالا برود، دچار آسیب‌های جدی خواهد شد و کارایی خود را از دست خواهد داد، بنابراین باید مطمئن شوید که سیستم خنک کننده مناسب و کارایی برای ریگ خود انتخاب کرده‌اید. مقاله آموزش خنک کردن ماینر: ۶ روش استاندارد را بخوانید.

 قفسه و محل قرارگیری

این آخرین فاکتوری است که باید در نظر بگیریم، اما به اندازه باقی موارد اهمیت دارد. به دو دلیل باید در مورد انتخاب محل قرارگیری ریگ حساسیت به خرج دهیم:

  • تهویه هوا
  • عایق صدا بودن

این دو مورد بسیار مهم هستند، با وجود انتخاب خنک کننده خوب، تهویه طبیعی هوا هم اهمیت دارد و دوم اینکه اگر قفسه‌های قرارگیری دستگاه سطح مناسبی نداشته باشد، صدای زیاد باعث ناراحتی خواهد بود.

هزینه ساخت ریگ ماینینگ چقدر است؟

ساخت ریگ

سؤال مهم دیگری در مورد ریگ‌ها وجود دارد و آن هم هزینه ساخت آن است. پاسخ به این سؤال این است: بستگی به این دارد که از چه چیزی برای ایجاد ریگ خود استفاده می‌کنید. به عنوان مثال، یک ریگ گرافیکی به طور کلی ارزان‌تر از یک ریگ اسیک است، اگرچه قدرت دومی به وضوح بالاتر خواهد بود. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم به عوامل دیگری نیز بستگی دارد. آیا ریگ را در خانه استفاده می‌کنید؟ اگر جواب مثبت است، یعنی در اجاره یک فضا برای ریگ صرفه جویی می‌کنید، اما مطمئناً باید مقداری پول برای عایق صدا خرج کنید. آیا زیرزمین دارید؟ اگر پاسخ مثبت است، شما برای عایق صدا هزینه نخواهید کرد، اما ممکن است مجبور شوید مقداری برای تهویه مطبوع خرج کنید.

همان‌طور که می‌بینید عوامل زیادی وجود دارد که بر قیمت نهایی ساخت ریگ تأثیر می‌گذارد، لزوماً مربوط به خرید خود ریگ نیستند. با این حال، یک پردازنده گرافیکی ساده ریگ می‌تواند حدود 1300 یورو هزینه داشته باشد، که این سیستم حداقل از 4 پردازنده تشکیل شده است.

از طرف دیگر ریگ اسیک گران‌تر خواهد بود. یک ASIC مانند Innosilicon A10 Pro حدود 2500 یورو قیمت دارد. این اسیک برق زیادی مصرف نمی‌کند، اما صدای آن بسیار زیاد است و نمی‌توانید آن را در اتاق خودتان نگهدارید.

با ریگ ماینیگ چه چیزی می‌توانم استخراج کنم؟

بسیار مهم است بدانیم ریگی که انتخاب کردیم قابلیت استخراج چه ارزهای دیجیتالی را دارد. برای مثال ارزهایی مثل بیت کوین، بیت کوین کش و دش، معمولاً با اسیک استخراج می‌شوند، بنابراین ریگ گرافیکی در اینجا کاربرد ندارد. دلیل این اتفاق این است که پردازنده‌های گرافیکی توانایی و قدرت کافی ندارند تا ارزهای دیجیتالی که سختی بالایی دارند را به گونه‌ای استخراج کنند که سودآور باشد. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، سود استخراج باید به قدری باشد که هزینه‌ها را جبران کند. به این ترتیب اگر تصمیم به استفاده از ریگ گرافیکی دارید، گزینه‌های شما محدود خواهند بود. برای این روش ارزهای دیجیتالی مانند اتریوم، گرین و ریون کوین مناسب هستند. 

چطور با ماینینگ درآمد کسب کنیم؟

 

سخن پایانی

بدون شک ریگ‌ها که یکی از ساده‌ترین روش‌های استخراج ارزان ارز دیجیتال هستند، محبوب باقی خواهند ماند. اگرچه این دستگاه‌ها به اندازه فارم‌های استخراج قوی نیستند، اما روشی هستند که ماینرهای معمولی می‌توانند به کمک آن شانسی در کسب سود داشته باشند.

در این مقاله سعی کردیم نکاتی را بیان کنیم که علاوه‌بر مشخص کردن چیستی ریگ ماینینگ برای ساخت آن نیز به شما کمک کند. بدون شک تشخیص نیاز اولین قدم برای این کار است.

سؤالات متداول

چند نوع ریگ ماینینگ وجود دارد؟

به طور کلی 4 نوع ریگ وجود دارد که می‌توانیم از آن‌ها برای استخراج ارز دیجیتال استفاده کنیم: CPU، GPU، FPGA و ASIC.

استخراج با اسیک چه تفاوتی با بقیه روش‌ها دارد؟

اسیک‌ها سخت‌افزارهایی تخصصی هستند که فقط برای یک ارز دیجیتال خاص طراحی شده‌اند. بنابراین اگر بخواهید از اسیک استفاده کنید، باید دقیقاً بدانید که به کدام ارز دیجیتال برای شما مناسب‌تر است. این در حالی است که با سایر روش‌ها می‌توانید هر ارز دیجیتال دلخواهی را استخراج کنید.

هزینه تهیه ریگ ماینینگ چقدر است؟

هزینه خرید ریگ بشته به نوعی که انتخاب می‌کنید دارد، البته این فقط یک روی سکه است. روی دیگر سکه ابزار و وسایل جانبی است. برای مثال خنک کننده، قفسه‌ها، رایانه‌ای که باید به عنوان نقطه کنترل استفاده شود و غیره.

DamondExchange
DamondExchange damond.ir

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋