DamondExchange

DamondExchange

damond.ir

اصطلاحات ارز دیجیتال به زبان ساده

با اینکه بیش از یک دهه از تولد دنیای کریپتو می‌گذرد اما به جرأت می‌توان گفت که ارزهای دیجیتال هنوز در آغاز راه هستند و فناوری‌های مورد استفاده در رمزارزها مثل شبکه بلاک چـین، فناوری‌های جدیدی محسوب می‌شوند.

امروزه، ارزهای دیجیتال به دلیل ماهیت غیرمتمرکـز، امنیت بالا و ناشناس بودن، محبوبیت بسیار زیادی کسب کرده‌اند و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، رمزارزها، در آینده‌ای نزدیک، ماهیت پول را به طور کامل دگرگون می‌کنند.

دنیای ارزهای دیجیتال را می‌توان دنیایی جدید، عجیب و گسترده دانست که حامل مفاهیم بسیار تازه‌ای است. بسیاری از این مفاهیم را نمی‌توان با واژگان و اصطلاحات زبانی کنونی، به خوبی توصیف کرد. بنابراین، مجموعه‌ای از واژگان و اصطلاحات جدید برای برقرار ارتباط مؤثر در دنیای کریپتو خلق شده‌اند.

در صورتی که به تازگی وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده باشید، بسیاری از این واژگان و اصطلاحت برای شما جدید و نا‌آشنا هستند و شاید در ابتدا، کمی احساس سردرگمی و غربت داشته باشید. بنابراین، تصمیم گرفتیم تا ۶۰ مورد از اصطلاحات ارز دیجیتال به زبان ساده را در قالب این مقاله و دایره المعارف ارز دیجیتال برای شما توضیح دهیم. با داموندمگ همراه باشید.

اصطلاحات ارز دیجیتال pdf

دانلود آموزش اصطلاحات ارز دیجیتال pdf

اصلاحات 41 تا 60 در این لینک

61- شت کوین (Shitcoin)

امروزه صدها هزار نوع ارز و توکن دیجیتال مختلف وارد بازار شده‌اند. با رشد و توسعه بیت کوین و محبوبیت روزافزون آن، پروژه‌های جدیدی در بازار کریپتو ظهور کردند. برخی از آن‌ها مانند اتریوم پروژه‌های نوآورانه‌ای بودند و با هدف توسعه و بهبود شرایط فعلی ایجاد شدند، برخی دیگر هیچ‌ ارزش جدیدی به شبکه فعلی اضافه نکردند و اهداف و مقاصد روشنی نداشتند.
برخی مردم معتقد هستند که هر ارز دیجیتالی به‌جز بیت کوین، شت کوین (Shitcoin) محسوب می‌شود. برخی دیگر، فرصت دادن به پروژه‌های تازه کار را برای پیشرفت و تعادل بازار ضروری می‌دانند. اینکه کدام ارزها ارزشمند و کدام‌یک آینده‌ای ندارند تا حد زیادی به نظر شخصی هر سرمایه‌گذار بستگی دارد.

62- رپد توکن (Wrapped Token)

بلاک‌ چین‌هایی مانند بیت‌کوین و اتریوم، پایگاه‌های اطلاعاتی توزیع‌شده جداگانه‌ای دارند. از آنجایی که بلاک چین‌ها جدا هستند، نمی‌توانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. رپد توکن (Wrapped Token) راهی برای استفاده از ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت‌کوین یا دوج‌کوین در بلاک‌چین‌هایی غیر از بلاک چینی هستند که در ابتدا روی آن ساخته شده‌اند.
رپد توکن راه حلی برای مشکل قابلیت همکاری بلاک چین‌ها است. اجازه می‌دهند ارزش یک دارایی بومی از یک بلاک چین به بلاک چین دیگر منتقل شود. به خاطر داشته باشید هر رپد توکن دارای ارزشی مشابه ارزش توکن اصلی خود است با این تفاوت که به راحتی قابل انتقال می‌باشد.

63- فومو (FOMO)

فومو (FOMO) مخفف (Fear of Missing out) به معنای ترس از دست دادن است. این مفهوم برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ توسط دکتر دان هرمان در یک مقاله دانشگاهی مطرح شد. فومو به احساس اضطرابی اشاره دارد که زمانی به شما دست می‌دهد که دیگران در حال کسب یک تجربه مثبت یا منحصر به فرد هستند، در حالی که شما آن فرصت را از دست داده‌اید.

۶۴- لیست شدن ارز دیجیتال در صرافی

لیست شدن ارز دیجیتال در صرافی به این معناست که شما می‌توانید آن را در صرافی مورد نظر معامله کنید. لیست شدن در صرافی‌های مطرح بازار ارزهای دیجیتال یک اتفاق مهم برای پروژه‌های مبتنی بر رمزنگاری و کریپتوکارنسی است.

65- عرضه اولیه استخر استیک (ISPO)

عرضه اولیه استخر استیک (ISPO) روش منحصر به فردی از گردآوری سرمایه اولیه برای پروژه‌های ارز دیجیتال است که از قابلیت استیکینگ بر بستر بلاک چین کاردانو استفاده می‌کند. در این روش، سرمایه‌گذاران به جای مبادله مستقیم توکن‌های ADA (توکن بومی کاردانو) با توکن‌های پروژه، پاداش‌های استیکینگ خود در کاردانو را با توکن‌های پروژه‌ای که می‌خواهند روی آن سرمایه‌گذاری کنند، معاوضه می‌کنند.

66- ارزش کل قفل شده (Total Value Locked)

ارزش کل قفل شده (TVL) نشان دهنده ارزش تمام دارایی‌های موجود در یک پروتکل دیفای (DeFi) است. این شاخص به یک معیار کلیدی برای ارزیابی پروژه‌های DeFi تبدیل شده، زیرا داده‌های کاربردی و مفیدی نسبت به کارایی و اعتبار یک پروتکل دیفای ارائه می‌دهد.

67- شاخص MVRV

شاخص MVRV شاخصی بسیار مفیدی است که سرمایه‌گذاران با استفاده از آن می‌توانند اطلاعات مهمی درباره ارزش اصلی ارزهای دیجیتال به دست بیاورند. با این حال، در اکثر مواقع از این شاخص برای بیت کوین استفاده می‌شود. MVRV مخفف عبارت «Market Value To Realized Value» و به معنی «ارزش بازار یک ارز دیجیتال در مقایسه با ارزش تحقق‌یافته آن» است. سرمایه‌گذاران با استفاده از شاخص مذکور نشان می‌دهند که ارز دیجیتال موردنظرشان در حال حاضر بیشتر از ارزش واقعیش ارزش‌گذاری شده است یا کمتر از آن.

۶۸- امضای دیجیتال

امضای دیجیتال یک روش رمزنگاری شده است که برای اعتبارسنجی و تشخیص درستی داده‌های دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع می‌توانیم آن را نسخه دیجیتالی شده امضا معمولی در نظربگیریم که نسبت به آن از پیچیدگی و امنیت بسیار بالاتری برخوردار است.

۶۹- استیبل کوین الگوریتمی

استیبل کوین‌ الگوریتمی نوعی استیبل کوین هستند که برابری خود را از طریق یک پروتکل یا سیستم اقتصادی غیرمتمرکز و خودکفا حفظ می‌کنند. پرکاربردترین روش برای حفظ این ارزش، دستکاری عرضه است.

70- لایت پیپر (Litepaper)

لایت پیپر (Litepaper) نسخه‌‌ای خلاصه شده و بسیار شفاف از وایت پیپر است. این سند با هدف جذب کاربران و سرمایه‌گذاران در نگاه اول، نوشته می‌شود.

جمع‌بندی

همانطور که دیدید، دنیای ارزهای دیجیتال، پر از اصطلاحات جدید و ناشناخته‌ای است که الزما، تسلط به زبان انگلیسی نمی‌تواند در درک آن‌ها به شما کمک کند. با اینکه بعضی از این اطلاحات در بازارهای مالی دیگر نیز کاربرد دارند و اگر فقط به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید، معنی آن‌ها را درک می‌کنید، اما بعضی دیگر، اصطلاحات کاملا جدیدی هستند که فقط در دنیای ارزهای دیجیتال معنی دارند.

بنابراین، اگر دوست ندارید به عنوان یک تازه وارد در آشفته بازار ارزهای دیجیتال، خیلی سردرگم باشید، پیش از اینکه بی‌گدار به آب بزنید، حتما این اصطلاحات و فرهنگ لغت ارز دیجیتال را به خاطر بسپارید.

DamondExchange
DamondExchange damond.ir

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋