DamondExchange

DamondExchange

damond.ir

هزینه ساخت NFT + کارمزد ساخت NFT دقیقاً چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین سوالات کاربران هزینه ساخت NFT و بهایی است که باید برای توسعه این توکن‌ها بپردازند. به صورت دقیق نمی‌توان تعیین کرد که کارمزد ساخت NFT چقدر است، اما می‌توان به صورت تقریبی و با برآورد عوامل مختلف کارمزد آن را تخمین زد. شما همیشه در مورد جدیدترین مجموعه محبوب NFT می‌شنوید که به تازگی به رکورد فروش رسیده است، اما هزینه‌های ایجاد یک NFT چقدر است و چقدر از درآمدی که از فروش توکن به دست می‌آید جزو درآمد خالص آن محسوب می‌شود؟
اگر تازه وارد دنیای ارزهای دیجیتال هستید، ممکن است درباره استخراج NFT و کارمزد تراکنش شنیده باشید، اما نمی‌دانید اگر بخواهید NFT خود را بفروشید، به دنبال چه چیزی باشید و از کجا شروع کنید. این راهنما از داموندمگ، تمام جنبه‌های مربوط به NFTها را توضیح می‌دهد.

بازار NFT امروز

ساخت NFT جدید

اگرچه توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) سال‌هاست که وجود داشته‌اند، اما در سال 2021 محبوبیت زیادی پیدا کردند. کل فضای NFT از 340 میلیون دلار در سال 2020 به 24.9 میلیارد دلار در سال گذشته افزایش یافت که به معنای افزایش 7200 درصدی ارزش است. می‌توان گفت که NFTها یک پدیده فرهنگی در سال 2021 بودند.

احتمالاً در مورد گران‌ترین NFT فروخته‌شده شنیده‌اید: هنر دیجیتالی به نام «The Merge» که فردی به نام پاک آن را خلق کرد و به قیمت 91.8 میلیون دلار فروخته شد.

NFTها به طور مداوم در تیتر اخبار هستند، زیرا افراد مشهور بیشتری درگیر آن می‌شوند و این زمانی بود که هنرمندان NFT وارد شدند و سرمایه‌گذاران میلیون‌ها دلار از فروش NFT کسب کردند. به همین دلیل است که می‌خواهیم جنبه عملی این موارد را پوشش دهیم و توضیح دهیم که ایجاد یک NFT چقدر هزینه دارد و چگونه می‌توانید NFT را روی محبوب‌ترین بلاک چین‌های موجود امروزی ایجاد کنید.

مینتینگ NFT چیست؟

اگر برای اولین بار است که می‌خواهید یک NFT ایجاد کنید، وقت آن است که در مورد استخراج NFT، فرآیند ایجاد NFT و ثبت آن در بلاک چین صحبت کنیم. اگرچه ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما این‌طور نیست.

تک تک آثار هنری و کلکسیون‌ها ابتدا نیاز به مینت روی بلاک چین دارند تا به عنوان NFTهای منحصر به فرد ایجاد شوند. این هنر یا مجموعه‌ای که روی یک بلاک چین ذخیره می‌شود، با استفاده از یک کد منحصربه‌فرد رمزگذاری می‌شود که امکان مالکیت شخصی را فراهم می‌کند.

بنابراین، هر اثر هنری یا کلکسیونی به یک NFT در یک بلاک چین قرارداد هوشمند، مانند اتریوم، سولانا، و سایر زنجیره‌های سازگار با NFT تبدیل می‌شود. این شامل استفاده از کیف پول کریپتوی بلاک چین بومی و ارز اصلی بلاک چین برای پرداخت هزینه تراکنش است. همه تراکنش‌های بلاک چین نیاز به ثبت‌نام با برخی هزینه‌های گس دارند، که شبکه را تشویق می‌کند تا تراکنش شما را تأیید کند و به بلاک چین اضافه کند.

می‌توانید فرآیند NFT را مشابه نحوه آپلود عکس پروفایل در وب سایت رسانه‌های اجتماعی تصور کنید. در این مثال، این یک اثر هنری دیجیتال یا کلکسیونی است. کیف پول ارز دیجیتالی که برای مینت NFT استفاده می‌شود، دروازه ورود به مجموعه‌ای است که به آن‌ها امکان دسترسی به بلاک چین را می‌دهد. همچنین هر تراکنش را پیگیری می‌کند.

علاوه بر این، کیف پول کریپتو از طریق آدرس‌های عمومی و کلیدهای خصوصی، دسترسی به آیتم NFT را فراهم می‌کند. بسته به بلاک چین و بازار NFT که برای مینت NFT شما انتخاب شده است، می‌توانید انتظار هزینه‌های متفاوتی را داشته باشید.

هزینه های مرتبط با NFT چیست؟

هزینه های مرتبط با nft

وقتی صحبت از هزینه ساخت NFT می‌شود، مهم است که به یاد داشته باشید که انتخاب یک بلاک چین متفاوت برای مینت NFT می‌تواند منجر به تفاوت هزینه‌های زیادی شود.

هزینه های اصلی مرتبط با NFT ها عبارتند از:

  • کارمزد گس: تمام عملیات بلاک چین به حداقل یک تراکنش روی بلاک چین نیاز دارد که هزینه گس را به همراه دارد.
  • هزینه‌های حساب: این بستگی به بازاری دارید که برای NFTهای خود استفاده می‌کنید.
  • هزینه لیست کردن: برخی از پلتفرم‌ها به شما امکان می‌دهند NFT خود را به صورت رایگان مینت کنید، اما همچنان می‌توانید برای لیست کردن NFT برای فروش، هزینه‌ای پرداخت کنید.

بلاک چین‌های مختلف فرآیندهای متفاوتی دارند و درنتیجه کارمزدهای متفاوتی دارند. حتی ممکن است در یک بلاک چین، هزینه یک NFT با دیگری متفاوت باشد. اندازه داده‌ها، کیفیت پروژه، سرعت تراکنش، زمان مینت و همچنین کارمزد گس می‌تواند بر هزینه تأثیر بگذارد.

کارمزد تراکنش‌های بلاک چین در پاسخ به عرضه و تقاضای شبکه مشخص می‌شوند. در طول تقاضای بالا، هزینه گس افزایش می‌یابد. علاوه بر این، سازندگان NFT باید قیمت بی‌ثبات ارزهای دیجیتال را نیز در نظر بگیرند، که بر هزینه‌های مرتبط با NFT نیز تأثیر می‌گذارد. قیمت‌های مینت یک NFT از 1 تا 500 دلار متغیر است و گاهی اوقات می‌توانند حتی بالاتر هم بروند.

NFTها را می‌توان به راحتی در بازارهای NFT مانند اوپن سی، راریبل یا مینتبل مینت کرد. بازارهای دیگری نیز وجود دارد و هر خالق NFT باید مناسب‌ترین مورد را برای اثر هنری دیجیتالی که می‌خواهد به عنوان NFT بسازد و بفروشد، انتخاب کند.

همچنین مهم است که روز و ساعت را برای استخراج NFT خود در نظر بگیرید. به عنوان مثال، مینت NFT می‌تواند در طول هفته گران‌تر باشد، زیرا فعالیت‌های زنجیره‌ای بیشتری وجود دارد. با استفاده از این منطق، ایجاد NFT در آخر هفته می‌تواند ارزان‌تر باشد، اما باید برای هرروز و لحظه خاص بررسی شود.

هزینه ایجاد NFT چقدر است؟

بیایید به هزینه‌های واقعی ایجاد یک NFT در یک بازار بپردازیم. دو گزینه اصلی وجود دارد، و این به شما و استراتژی پروژه شما بستگی دارد که کدام یک را می‌خواهید انتخاب کنید.

هرکسی می‌تواند یک NFT ایجاد کند، چراکه راه‌اندازی حساب‌ها در همه پلتفرم‌های اصلی، مانند opensea، رریبل یا مینتبل آسان است. خبر خوب دیگر این است که همه این پلتفرم‌ها حداقل دو بلاک چین را برای انتخاب NFT ارائه می‌کنند.

هزینه مینت NFT به بلاک چین انتخابی بستگی دارد

مینت nft

محبوب‌ترین بلاک چین برای NFTها شبکه اتریوم است، زیرا اولین بلاک چین قابل برنامه‌ریزی بود که از ثبت اقلام دیجیتال پشتیبانی می‌کرد. اما امروزه سازندگان گزینه‌های بیشتری از جمله پالیگان و سولانا برای انتخاب دارند. اکثر سازندگان همچنان می‌خواهند اتریوم را انتخاب کنند به این دلیل ساده که این اولین بلاک چین برای NFTها بود، که باعث می‌شود محبوب‌ترین باشد.

با این حال، اتریوم در حال حاضر تحت برخی به‌روزرسانی‌های عظیم است که مکانیسم اجماع شبکه را از اثبات کار به یک مدل اثبات سهام تغییر می‌دهد. پس از این به‌روزرسانی، کارمزد تراکنش‌ها کاهش می‌یابد و سرعت آن افزایش می‌یابد. تیم توسعه‌دهندگان امیدوارند که به‌روزرسانی را تا پایان سال 2022 به پایان برسانند. تا آن زمان، هنوز باید تمام تراکنش‌های اتریوم را به دقت برنامه‌ریزی کنید. نظارت بر هزینه فعلی گس اتریوم همیشه در یک وب سایت تخصصی مانند گس  استیشن اتریوم ایده خوبی است.

از آنجایی که می‌خواهیم به شما در تجزیه و تحلیل و پاسخ به این سؤال کمک کنیم: «هزینه ساخت NFT چقدر است؟» ما در مورد سه بلاک چین محبوب برای استخراج NFT و هزینه‌های ضمنی هرکدام صحبت خواهیم کرد.

مینت NFT در پالیگان

هنرمندان دیجیتال با استفاده از محبوب‌ترین بازار NFT، اوپن سی، می‌توانند NFT‌ها را در بلاک چین پالیگان مینت کنند. اگر از قبل در اوپن سی حسابی ندارید، در ادامه تمام مراحل ایجاد آن وجود دارد.

خبر عالی این است که اگر شبکه پالیگان را برای NFT خود انتخاب کنید، می‌توانید NFT خود را کاملاً رایگان مینت و لیست کنید. برای استخراج NFTها در پالیگان هیچ هزینه اولیه‌ای برای شما وجود ندارد، زیرا این پلتفرم هنگام انتخاب NFT در پالیگان به طور پیش‌فرض از گزینه «lazy minting» استفاده می‌کند.

با این حال، این پلتفرم پس از اولین فروش، 2.5 درصد کارمزد خدمات دریافت می‌کند که از قیمت فروش NFT کسر می‌شود. نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که اگرچه شما از شبکه پالیگان استفاده می‌کنید، قیمت فروش برحسب اتریوم خواهد بود.

مینت NFT در سولانا

مینت توکن غیرقابل تعویض

با پروژه‌های زیادی که هرروز راه‌اندازی می‌شوند، سولانا پس از اتریوم دومین بلاک چین محبوب برای NFT است. با توجه به هزینه بالای گس اتریوم، سولانا یک جایگزین مقرون به صرفه برای استخراج NFT است.

توجه داشته باشید که مینت NFT در بلاک چین سولانا به معنای استفاده از کیف پولی است که از شبکه سولانا پشتیبانی می‌کند، مانند فانتوم. شما می‌توانید از بین بازارهای محبوب NFT در سولانا یکی را انتخاب کنید تا NFT خود را ایجاد کنید، مانند سول سی، سولانا آرت یا مجیک ادن.

توجه داشته باشید که مینت یک NFT در بلاک چین سولانا سه تراکنش بلاک چین را به همراه خواهد داشت: دو تراکنش تأیید برای مینت و دیگری برای تعیین قیمت هنگام فهرست کردن NFT. با این حال، هر تراکنش حدود 0.00045 سولانا هزینه دارد. البته این هزینه در زمانی دریافت شد، که ما فرآیند مینت کردن را در سول سی آزمایش کردیم. در قیمتی که هر سول معادل 95 دلار است، کارمزد تراکنش برابر با 0.04 دلار خواهد بود. هزینه کل برای مینت یک NFT در بلاک چین سولانا در مجموع سه کارمزد تراکنش در شبکه را دریافت می‌کند که می‌تواند تا 0.00135 سول باشد.

استخراج NFT در اتریوم

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، اتریوم محبوب‌ترین شبکه برای استخراج NFT است. همچنین اولین پلتفرمی بود که از آن‌ها پشتیبانی کرد، و بیشتر سرمایه‌گذاران NFT به‌طور پیش‌فرض به اتریوم روی می‌آورند، اگرچه این دیگر تنها بلاک چین NFT نیست. اما هزینه ایجاد NFT در بلاک چین اتریوم چقدر است؟

سرمایه‌گذاران باتجربه زمان‌هایی را به خاطر خواهند آورد که مینت NFT، بسته به زمان روز و قیمت اتریوم، هزینه تراکنش بیش از 50 تا 100 دلار را متحمل می‌شد. اما دیگر این‌طور نیست و بازارهای محبوب NFT راهی برای دور زدن این هزینه‌ها پیدا کرده‌اند. امروزه سازندگان می‌توانند NFTها را به صورت کاملاً رایگان روی بلاک چین اتریوم مینت کنند.

اگر می‌خواهید یک NFT در اتریوم ایجاد کنید، می‌توانید از هر یک از محبوب‌ترین بازارها مانند اوپن سی، راریبل یا مینتبل استفاده کنید. پس از اینکه کیف پول خود را وصل کردید، می‌توانید یک NFT جدید ایجاد کنید و در طول این فرآیند، می‌توانید بین مینت معمولی یا lazy یکی را انتخاب کنید. در اینجا گزینه کلیدی در مورد هزینه ایجاد NFT شما در اتریوم است.

مینت منظم

هزینه ساخت NFT در بلاک چین اتریوم گران است و به زمان روز، روز هفته و قیمت فعلی اتریوم بستگی دارد. اگر با استفاده از اوپن سی، راریبل و مینتبل یک NFT روی بلاک چین اتریوم ایجاد کنید، صرف‌نظر از قیمت فهرست شده NFT، هزینه گس بین 0.0468 و 0.0616 اتریوم متغیر خواهد بود. با این حال، اگر می‌خواهید NFT خود را در اتریوم فهرست کنید، گزینه دیگری وجود دارد، که نیازی به پرداخت هزینه‌های اولیه مینت توسط سازندگان ندارد.

لیزی مینتینگ (Lazy Minting)

مینت رایگان

لیزی مینتینگ به هنرمندان و سازندگان NFT این امکان را می‌دهد تا NFTهای خود را بدون هیچ هزینه اولیه مینت کنند. هنگام انتخاب لیزی مینتینگ، فرآیند ثبت NFT شما در بلاک چین تا زمانی که NFT خریداری نشود، انجام نمی‌شود.  در این مورد، قیمت فروش NFT هزینه کارمزد مینت را پوشش می‌دهد. درواقع، خریدار مسئول مینت توکن‌ها است، نه خالق NFT.

با لیزی مینتینگ، ایجاد NFT دیرتر اتفاق می‌افتد و نیاز به قدرت محاسباتی را کاهش می‌دهد، زیرا فقط NFT‌های فروخته‌شده مینت کردن را تجربه می‌کنند. این راه‌حل در محبوب‌ترین بازارهای NFT موجود است تا به همه هنرمندان دیجیتال و سازندگان NFT اجازه دهد تا در معرض دید بیشتر قرار گیرند. آن‌ها می‌توانند از لیزی مینتینگ استفاده کنند و یک NFT در شبکه اتریوم به صورت رایگان ایجاد کنند.

هزینه ساخت NFT: اتریوم، سولانا و پالیگان

ساخت nft در شبکه های مختلف

مقایسه محبوب‌ترین بلاک چین‌ها برای ایجاد NFT به ترجیحات شخصی هنرمند و همچنین اهداف پروژه بستگی دارد. هر سازنده NFT باید تحقیق کند که بهترین بلاک چین برای ایجاد یک مجموعه جدید NFT چیست. هنرمندان باید به اکوسیستم بلاک چین و جامعه موجود نگاه کنند.

با این حال، هنگام مقایسه هزینه ساخت NFT، تفاوت زیادی وجود ندارد. محبوب‌ترین بازارهای NFT برای هر دو شبکه اتریوم و پالیگان، لیزی مینتینگ را ارائه می‌کنند که به معنای ایجاد NFT کاملاً رایگان است. هنگام انتخاب گزینه لیزی مینتینگ، هیچ هزینه اولیه‌ای برای ایجاد NFT در بلاک چین‌های پالیگان یا اتریوم در پلتفرم‌هایی مانند اوپن سی یا راریبل وجود نخواهد داشت.

البته، همیشه می‌توانید از کلاسیک‌ترین و گران‌ترین راه برای ایجاد NFT در اتریوم استفاده کنید، اما دیگر نیازی به انجام این کار نیست و برای فهرست کردن NFT که ممکن است فروخته شود، بیش از 100 دلار بپردازید.

در حالی که مینت NFT در سولانا رایگان نیست، زیرا امکان لیزی مینتینگ را ارائه نمی‌دهد، فقط هزینه‌های شبکه‌ای را متحمل می‌شود که مجموعاً کمتر از یک دلار است. هزینه های ایجاد یک NFT فوق‌العاده پایین است و به همین دلیل است که احتمالاً امسال شاهد راه‌اندازی مجموعه‌های NFT بیشتری خواهیم بود.

آیا هزینه ساخت NFT به محتوای آن هم بستگی دارد؟

هر چیزی را می‌توان به توکن غیرقابل معاوضه تبدیل کرد و فروخت. در حال حاضر محتواهای رسانه‌ای به توکن NFT تبدیل می‌شوند. تصاویر، گیف‌ها، ویدیوها و سایر انواع محتواها در بازار NFT خرید و فروش می‌شوند. دارایی‌های مجازی درون بازی‌ها هم موارد دیگری هستند که امکان تبدیل آن‌ها به NFT وجود دارد. یعنی در یک بازی، هرکدام از عناصر ارزشمند آن، مانند شخصیت‌های بازی، پوسته‌ها یا اشیاء ارزشمند به صورت NFT در بازی ذخیره می‌شوند. در نتیجه کاربری که در طول بازی این عناصر را به دست می‌آورد، صاحب توکن آن خواهد بود و این توکن می‌تواند در دنیای واقعی ارزشمند باشد. این موضوع باعث می‌شود بازی کردن دیگر به یک سرگرمی محدود نشود و امکان کسب درآمد از آن هم وجود داشته باشد.

بدیهی است که تولید محتوایی که قصد دارید آن را به عنوان توکن NFT ذخیره و مینت کنید، هزینه دارد. اما پلتفرم‌های NFT معمولا هزینه‌ای بخاطر محتواهای متفاوت دریافت نمی‌کند. یعنی تفاوتی ندارد که شما یک عکس را به توکن غیرقابل معاوضه تبدیل کرده باشید یا یک عنصر در بازی محبوبتان، در هر صورت باید هزینه یکسانی به میزبان NFT بپردازید. همانطور که گفتیم امکان استخراج رایگان NFT هم وجود دارد.

سخن پایانی

نتیجه این تحلیل این است که هزینه ساخت NFT زیاد نیست. درواقع، اگر پلتفرم محبوبی مانند اوپن سی، راریبل یا مینتبل را انتخاب کنید و گزینه لیزی مینتینگ را علامت بزنید، می‌تواند کاملا رایگان باشد. استفاده از NFT در محبوب‌ترین بلاک چین‌ها هرگز آسان‌تر و ارزان‌تر نبوده است. تنها سؤال این است که مجموعه NFT بعدی شما درباره چه چیزی خواهد بود؟

سؤالات متداول

هزینه ایجاد هنر NFT چقدر است؟

اگر گزینه لیزی مینتینگ را انتخاب کنید که توسط محبوب‌ترین بازارهای NFT ارائه می‌شود، ایجاد NFT رایگان است.

هزینه مینت یک NFT چقدر است؟

استخراج NFTها با استفاده از گزینه لیزی مینتینگ در اوپن سی و شبکه پالیگان یا اتریوم، راریبل در شبکه اتریوم و مینتبل با شبکه اتریوم رایگان است.

چرا NFT اینقدر گران است؟

NFTها مخفف توکن‌های غیر قابل تعویض هستند و هرکدام منحصر به فرد هستند. به همین دلیل است که کلکسیون‌های NFT می‌توانند قیمت بسیار زیادی داشته باشند، زیرا تقاضا برای یک مجموعه خاص بیشتر است. هر چه یک NFT خاص نادرتر باشد، گران‌تر می‌شود.

آیا می‌توانم با NFT کسب درآمد کنم؟

بسیاری از سرمایه‌گذاران NFT ادعا می‌کنند که از یافتن و فروش NFT در بازار ثانویه سود می‌برند. برای افزایش شانس خود برای کسب درآمد با NFT، مهم است که NFTهای مناسب برای سرمایه‌گذاری را قبل از محبوب شدن پیدا کنید.

https://damond.ir/mag/how-much-does-it-cost-to-create-an-nft/

DamondExchange
DamondExchange damond.ir

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋