DamondExchange

DamondExchange

damond.ir

چگونه ریگ ماینینگ بسازیم؟

ماینینگ ارز دیجیتال این امکان را فراهم کرده تا تمام علاقمندان بتوانند بدون نیاز به خرید ارز دیجیتال در این بازار، توکن‌ به دست آورند و با ترید و سرمایه‌گذاری سود کسب کنند. البته ماینینگ ارز دیجیتال آن‌قدرها که به نظر می‌رسد ساده نیست و راهکاری سریع برای رسیدن به درآمد محسوب نمی‌شود. استخراج ارز دیجیتال مستلزم تهیه تجهیزات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و استخر استخراج پیشرفته است. همچنین برای موفقیت در این مسیر علاوه بر سرمایه اولیه برای خرید تجهیزات، به صبر و حوصله نیاز است. اما چگونه ریگ ماینینگ بسازیم؟ در ادامه این مطلب مجله داموند قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم

ماینینگ ارز دیجیتال چیست؟

در ساده‌ترین تعریف، در ماینینگ ارز دیجیتال، فرد با استفاده از یک یا چند کامپیوتر پیشرفته معادلات رمزنگاری را حل می‌کند، داده‌ها را در بلاک چین ثبت می‌کند و در ازای آن پاداش می‌گیرد. به فردی که تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود را برای حل معادلات هش هر بلوک در اختیار شبکه قرار داده باشد، ماینر می‌گویند.

در فرایند استخراج برای حفظ امنیت و یکپارچگی شبکه، اعتبارسنجی، تأیید و ثبت تراکنش‌های هر بلاک از الگوریتم Proof of Work استفاده می‌شود. تقریباً تا یک دهه پیش هرکسی با یک کامپیوتر خانگی ساده می‌توانست در فرایند ماینینگ شرکت داشته باشد و ارز دیجیتال استخراج کند. اما با گذشت زمان و رشد بلاک چین، برای ادامه این پروسه به قدرت پردازشی بیشتری نیاز بود. به همین دلیل در حال حاضر تقریباً فرایند استخراج تمام ارزهای دیجیتال توسط دستگاه‌های تخصصی یا استخرهای استخراج انجام می‌شود.

استخراج انواع ارز دیجیتال

ماینینگ تضمین کننده سلامت شبکه است و هر ارز دیجیتالی که با الگوریتم اثبات کار فعالیت می‌کند، امنیت بالایی دارد. روش ماینینگ با ارز دیجیتال بیت کوین معرفی شد. برخی دیگر از ارزهای دیجیتال معروف مانند اتریوم، لایت کوین و دوج کوین نیز از همین الگوریتم استفاده می‌کنند. البته اتریوم برای افزایش مقیاس پذیری در حال انتقال به سمت روش‌های دیگر اجماع است.

مهم است که بدانید همه ارزهای دیجیتال با این روش کار نمی‌کنند. دسته خاصی از ارزهای دیجیتال هستند که با روش‌های اجماع دیگر مانند گواه اثبات سهام، گواه اثبات سوزاندن و گواه اثبات تاریخ کار می‌کنند. این نوع از ارزهای دیجیتال قابلیت استخراج با استفاده از سخت افزار را ندارند. جالب است بدانید که در برخی از پروژه‌های ارزهای دیجیتال که با روش گواه اثبات کار تراکنش را ثبت می‌کنند هم امکان استخراج وجود ندارد؛ چون خود سازندگان آن تمامی کوین‌ها را از قبل استخراج کرده‌اند.

استخر استخراج چیست؟

برای رقابت با مراکز بزرگ ماینینگ، علاقمندان به استخراج ارز دیجیتال، می‌توانند به عضویت یک استخر استخراج یا همان Mining Pool درآیند. در این استخرها گروهی از ماینرها با به اشتراک‌گذاری قدرت محاسباتی تجهیزات استخراج خود، سعی در حل معادلات هش بلاک و استخراج ارز دیجیتال دارند. در این متد پاداش تشکیل هر بلاک نیز میان شرکت‌کنندگان تقسیم می‌شود. در نهایت یک استخر استخراج می‌تواند با کاهش سختی ماینینگ سرعت آن را افزایش دهد.

 کدام ارزهای دیجیتال را از طریق ریگ ماینینگ می‌توان استخراج کرد؟

پاسخ به این سؤال به نحوه راه‌اندازی ریگ استخراج بستگی دارد. به عنوان مثال در صورتی‌که برای راه‌اندازی ریگ ماینینگ از GPU استفاده کرده باشید، امکان استخراج ارزهای دیجیتال مانند Bitcoin و Bitcoin Cash که با ریگ استخراج ASIC قابل استخراج هستند، وجود ندارد. دلیل آن این است که GPU قدرت کافی برای استخراج ارز دیجیتال در بلاک چین‌های سخت و شلوغ را ندارد. در این موارد باید از ریگ‌های ASIC استفاده کنید.  اگر قصد استفاده از یک ریگ ماینینگ GPU را دارید، گزینه‌های ماینینگ محدودتری خواهید داشت؛ ارزهای دیجیتالی مانند، GRIN یا RavenCoin بهترین گزینه‌ها برای استخراج با کارت گرافیک هستند.

با توجه به این که اتریوم در حال انتقال به الگوریتم اثبات سهام در ماه‌های آینده است، بهتر است که برای استخراج این ارز دیجیتال اقدام نکنید و برای تایید تراکنش‌ها در بلاکچین مبتنی بر PoS‌ آن برنامه بریزید. اتریوم کلاسیک، لایت کوین و دوج کوین هنوز برای استخراج مناسب هستند؛ این سه ارز دیجیتال با دستگاه‌های ماینینگ بیت کوین کار نمی‌کنند.

مشارکت در استخرهای استخراج

ریگ ماینینگ ارز دیجیتال چیست؟

قبل از پاسخ به سؤال چگونه ریگ ماینینگ بسازیم، بهتر است با مفهوم ریگ و استخراج آشنا شویم. ریگ (Rig) ماینینگ به کامپیوتر پیشرفته‌ای گفته می‌شود که به طور خاص برای حل معادلات هش زنجیره بلاک چینی طراحی شده و به ماینرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند به سرعت تراکنش‌های شبکه را تأیید کنند و پاداش بگیرند؛ بنابراین، می‌توان گفت ریگ ماینر دستگاهی است که برای انجام فرایند پیچیده استخراج سفارشی شده است.

از آنجایی‌که تأیید بلاک چین به منابع محاسباتی بسیار پیشرفته‌ای نیاز دارد، نمی‌توان این منابع را از طریق رایانه شخصی یا حتی یک لپ‌تاپ پیشرفته تأمین کرد. به‌ این‌ ترتیب، برای کار روی یک شبکه ارز دیجیتال و کسب پاداش، ماینرها باید از کامپیوترهای خاص که برای برطرف کردن این نیازها طراحی شده، استفاده کنند.

رماینینگ ریگ چیست

معرفی انواع ماینینگ ریگ

برای رسیدن به پاسخ پرسش ابتدایی چگونه ریگ ماینینگ بسازیم، لازم است ابتدا با انواع ماینر ریگ آشنا شویم. به‌طورکلی ریگ ماینرهای ارز دیجیتال در چهار گروه دسته‌بندی می‌شود:

  • دستگاه‌های استخراج مبتنی بر واحد CPU
  • دستگاه‌های استخراج مبتنی بر واحد پردازش گرافیکی (GPU)
  • دستگاه‌های استخراج مبتنی بر FPGA
  • دستگاه‌های استخراج مبتنی بر مدار مجتمع با کاربرد خاص (ASIC)

انواع روش‌های ماینینگ بیت کوین

معرفی ریگ ماینر مبتنی بر CPU

ریگ CPU، یکی از ساده‌ترین انواع دستگاه ریگ ماینینگ برای نصب و پیکربندی است. این دستگاه از چند کامپیوتر تشکیل شده که از آنها برای استخراج هم‌زمان یک ارز دیجیتال خاص استفاده می‌شود. اصولاً ماینرها برای افزایش کارایی این نوع ریگ، از پردازنده‌های چند هسته‌ای یا مادر بردهای چند پردازنده‌ای (CPU) استفاده می‌کنند. با وجود ریگ‌های استخراج پیشرفته‌تر، همچنان می‌توان بعضی از ارزهای دیجیتال مانند Monero (XMR) را از این طریق استخراج کرد.

معرفی ریگ ماینر مبتنی بر GPU

در حال حاضر، ریگ های ماینرهای مبتنی بر GPU از محبوب‌ترین‌ سیستم‌های استخراج هستند، چرا که برای استخراج ارزهای دیجیتال معروفی همچون اتریوم (ETH)، اتریوم کلاسیک (ETC)، Zcash (ZEC) و… استفاده می‌شوند. در این نوع دستگاه استخراج، به طور همزمان از چندین GPU یا کارت گرافیک پیشرفته به عنوان عامل شتاب‌دهنده فرایند استخراج، استفاده می‌شود.

هر GPU به عنوان یک گره ماینینگ عمل می کند که قدرت بسیار زیادی را ارائه می‌دهد؛ این قدرت توسط GPUهای نصب شده در Rig تأمین می‌شود. در واقع قدرت هر GPU نیز در تعداد کل GPUهای نصب شده در Rig ضرب می‌شود.

مطلب پیشنهادی  روش های کسب درآمد از متاورس؛ ۷ راه رایج کسب درآمد

به دلیل سهولت در نصب و نگهداری ریگ‌های استخراج مبتنی بر GPU، این نوع ریگ استخراج بین کاربران خانگی و کوچک محبوب است. علاوه بر این، به دلیل تطبیق‌پذیری بالای ریگ‌های GPU، با تغییر برنامه استخراج و هدایت آن به ارز دیجیتال دیگر، می‌توان از یک ریگ برای استخراج یک ارز دیجیتال دیگر نیز استفاده کرد. به عنوان مثال، فرض کنید با استفاده از یک ریگ ماینر GPU در حال استخراج اتریوم هستید. اگر به دلیل کاهش کارایی ریگ، دیگر امکان استخراج اتریوم نباشد، می‌تواند با تغییر برنامه استخراج و هدایت آن به یک ارز دیجیتال دیگر، از آن برای استخراج سایر ارزهای دیجیتال استفاده کرد.

معرفی ریگ ماینر مبتنی بر FPGA

در گذشته یکی دیگر از ابزارهای پرکاربرد برای استخراج ارزهای دیجیتال، FPGA بود. در آن زمان این نوع ریگ ماینر، ظرفیت استخراج خوبی برای ارزهای دیجیتال مختلف ارائه می‌داد، اما با بهینه‌سازی ریگ استخراج  GPU و معرفی ASIC، ریگ FPGA به طور کامل از رده خارج شد.

معرفی ریگ ماینر مبتنی بر ASIC

امروزه ماینرهای حرفه‌ای و بزرگ بیش از هر روش‌ دیگری از ASIC استفاده می‌کنند.  ASIC مجموعه‌ای از دستگاه‌های سخت‌افزاری است که منحصرا برای انجام یک کار بسیار خاص طراحی می‌شوند. از آنجایی‌ که ریگ‌های ASIC برای استخراج انواع ارزهای دیجیتال طراحی و شخصی‌سازی شده‌اند، قدرت بسیار زیادی در فرایند استخراج دارند.

آیا استخراج ارز دیجیتال همچنان سودآور است؟

استخراج ارز دیجیتال و به خصوص بیت کوین، هنوز هم برای برخی افراد سودآور است.  از آنجایی‌ که شروع استخراج نیازمند تهیه تجهیزات پیشرفته است، این روش سرمایه‌گذاری در صنعت کریپتوکارنسی نیز به نوبه خود به صرف هزینه نیاز دارد. برای مثال، قیمت‌ خرید ریگ‌های مبتنی بر ASIC  بسیار رقابتی است و قیمت آن‌ها از چند صد دلار تا حدود 10000 دلار متغیر است.

رقابت بالا در این حوزه سبب شده تا برخی از دستگاه‌های ریگ، با ارائه قابلیت شخصی‌سازی تنظیمات، گزینه‌های بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهند. به‌طورکلی قبل از راه‌اندازی یک ماینینگ ریگ، بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید.

کسب سود با استخراج ارز دیجیتال

هزینه‌های برق و انرژی

هزینه‌های مصرف برق اصولاً باتوجه‌ به کشور، شهر، فصل و ساعات شبانه‌روز متفاوت است. انرژی برق در فرایند استخراج عامل بسیار مهمی است. چراکه علاوه بر راه‌اندازی تجهیزات، برای خنک کردن دستگاه و جلوگیری از گرم شدن آنها نیز به انرژی برق نیاز است.

میزان کارایی سیستم

استفاده از اجزای پیشرفته در راه‌اندازی یک ریگ ماینینگ ارتباط مستقیمی با میزان کارایی سیستم و افزایش شانس استخراج دارد. همچنین سیستم‌های پیشرفته علاوه بر افزایش شانس استخراج، با مصرف برق کمتر، هزینه‌های کاربر را نیز کاهش می‌دهند.

مدت زمان مورد نیاز برای استخراج

نمی‌توان به طور مدت زمانی را برای انجام فرانید استخراج در نظر گرفت. به همین دلیل، ماینرها برای به حداکثر رساندن شانس استخراج یک بلوک، سیستم‌های خود را در مدت زمان بسیار طولانی روشن می‌گذارند. این موضوع مصرف برق را بسیار بالا می‌برد.

ارزش ارز دیجیتال

پیش از آن که بدانیم چگونه ریگ ماینینگ بسازیم باید یک نکته دیگر را نیز مدنظر داشته باشیم. یکی دیگر از عوامل مهم، بررسی ارزش ارز دیجیتالی است که قصد استخراج آن را دارید. در برخی موارد قیمت پایین ارز دیجیتال، ارزش صرف هزینه‌های خرید و راه‌اندازی تجهیزات استخراج را ندارد.

هزینه‌های راه‌اندازی یک ریگ استخراج

هزینه‌های مربوط به راه‌اندازی یک ریگ استخراج به عوامل متعددی بستگی دارد. به عنوان مثال، قیمت ریگ استخراج مبتنی بر GPU بر ASIC ارزان‌تر است، اما قدرت استخراج آن نیز به وضوح کمتر از سیستم ASIC است. علاوه بر هزینه‌های مربوط به خرید و راه‌اندازی ریگ ماینینگ، لازم است قبل از شروع سایر هزینه‌های موجود را نیز در نظر داشته باشید.

  • خرید یا اجاره‌ی فضای مناسب؛ چراکه دستگاه ماینینگ را نمی‌توان در فضای مسکونی راه‌اندازی کرد.
  • صرف هزینه‌های مربوط به عایق صدا؛ چراکه دستگاه‌های ماینینگ صدای زیادی دارند.
  • هزینه‌های مربوط مصرف برق؛ باتوجه‌به نوع دستگاه و محل زندگی متفاوت است.
  • هزینه‌های مربوط به سیستم تهویه؛ از آنجایی‌که یک ریگ‌های ماینینگ برای ساعات طولانی روشن باقی می‌مانند لازم است توسط سیستم‌های تهویه خنک شوند.

فاکتورهای مهم در هنگام ساخت ریگ ماینینگ

در صورتی‌که مایل به ساخت یک ماینینگ ریگ هستید، قبل از هر چیزی بهتر است یک‌سری فاکتور مهم را در نظر داشته باشید.

عوامل مهم در ساخت ریگ ماینینگ

نقطه کنترل استخراج / Mining Control Point

در صورتی‌که قصد استفاده از ریگ استخراج GPU یا ASIC را دارید، باید یک نقطه کنترل استخراج در نظر بگیرید. این نقطه به شما این امکان را می‌دهد تا تمام فرایند استخراج را کنترل کنید. در ریگ‌های ASIC، کامپیوتری که به عنوان یک رابط کنترل میان هر یک از ASICها عمل می‌کند، می‌تواند ایفاکننده نقش نقطه کنترل استخراج نیز باشد. اما در ریگ‌های GPU، کامپیوتری که از GPUها میزبانی می‌کند، می‌تواند همزمان نقش نقطه کنترل استخراج را نیز داشته باشد. در هر دو صورت کامپیوتری که این وظیفه را انجام می‌دهد، باید از قدرت کافی برخوردار باشد.

انتخاب میان ریگ GPU و ASIC

در هنگام انتخاب میان دو ریگ پرطرف‌دار GPU و ASIC لازم است به نوع GPU و ASIC انتخابی خود نیز توجه داشته باشید. چراکه هر سیستم مبتنی بر GPU یا ASIC کارایی لازم را برای استخراج ارز دیجیتال را ندارد. علاوه بر این، قبل از انتخاب تجهیزات، باید مدل‌ها، پاور دلیوری، انرژی مصرف‌شده و سود تقریبی پس از کسر هزینه‌های برق و تعمیر و نگهداری هر روش را محاسبه و بررسی کنید.

این فاکتور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چراکه در صورت استفاده از تجهیزات نامناسب نه‌تنها سودی کسب نمی‌کنید، بلکه امکان بازیابی سرمایه اولیه نیز وجود نخواهد داشت. به خاطر داشته باشید که در بسیاری از مواقع خرید  GPU یا ASIC گران قیمت، تضمین‌کننده کسب سود بالا نیست.

استفاده از نرم‌افزار ماینینگ مناسب

پیش از آن که به طور کامل بفهمیم چگونه ریگ ماینینگ بسازیم باید بدانیم که نرم افزارها نیز یکی از بخش‌های مهم فرآیند ماینینگ هستند. یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای ساخت ریگ استخراج، استفاده از یک نرم‌افزار ماینینگ بهینه شده است. چراکه بهینه‌سازی این نرم‌افزار سبب می‌شود تا با ارائه عملکرد بهتر، سود بیشتری از تجهیزات ماینینگ خود کسب کنید. به عنوان مثال، اگر از ریگ ماینینگ GPU استفاده می‌کنید، این نرم‌افزار باید برای ریگ GPU بهینه شده باشد.

منبع تغذیه در فرایند استخراج

تأمین انرژی مصرفی یک مجموعه کامل ریگ استخراج امری بسیار مهم و حیاتی است. فرقی نمی‌کند از کدام نوع ریگ استخراج استفاده می‌کنید در هر صورت لازم است تجهیزات خود را به یک منبع برق قوی و پایدار متصل کنید. این موضوع برای افزایش طول عمر تجهیزات شما و فراهم کردن شرایط مطلوب برای ادامه فرایند استخراج امر بسیار مهمی است.

خنک‌سازی دستگاه‌ها و تهویه محیط

اصولاً تمام تجهیزات الکترونیکی بر اثر کار مداوم گرم می‌شوند. ماینرها نیز به دلیل فعالیت مداوم و سخت، در طول روز بسیار داغ می‌شوند. در نتیجه خنک‌سازی تجهیزات ماینینگ، امری ضروری بوده و با جلوگیری از گرم شدن بیش از حد دستگاه نه‌تنها به افزایش طول عمر آن کمک می‌کند، سبب می‌شود تا دستگاه ماینر عملکرد مناسبی از خود ارائه دهد.

انتخاب فضای مناسب برای نصب تجهیزات استخراج

در مرحله آخر لازم است تجهیزات را در یک فضای مناسب قرار دهید. بهتر است در این فضای از عایق صوتی نیز استفاده کنید.

مراحل راه‌اندازی ریگ استخراج ارز دیجیتال

برای راه‌اندازی یک ریگ استخراج ارز دیجیتال به سه مؤلفه اصلی نیاز خواهید داشت:

مراحل ساخت یک ریگ ماینینگ

کیف پول دیجیتالی

پیش از هر چیزی لازم است یک کیف پول دیجیتالی نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری مناسب تهیه کنید. با ساخت یک کیف پول دیجیتالی، ارز دیجیتال استخراج شده طی فرایند ماینینگ، مستقیماً به کیف پول دیجیتالی شما ارسال خواهد شد. از طریق کیف پول‌ دیجیتالی خود می‌توانید دارایی خود را ذخیره، ارسال یا نگهداری کنید. برای این کار می‌توان از دو نوع کیف پول سرد و گرم استفاده کرد.

ذخیره‌سازی سرد یا همان Cold Storage، به کیف پول‌های ذخیره‌سازی فیزیکی و آفلاین اشاره دارد.  از آنجایی‌که این نوع کیف پول فیزیکی بوده و به صورت آفلاین عمل می‌کند، از راه دور قابل‌دسترسی نبوده و امکان هک آن وجود ندارد. در هنگام انتخاب کیف پول دیجیتالی مناسب، باید به سازگاری بین کیف پول و ارز دیجیتال مدنظر خود توجه داشته باشید. از خطرات استفاده از کیف پول سرد می‌توان به ریسک مفقود شدن کیف پول و همچنین عدم امکان دسترسی سریع در هر مکان و زمان، اشاره کرد.

اما از طرف دیگر، فضای ذخیره‌سازی گرم یا همان Hot Storage کاملاً دیجیتالی بوده و به صورت آنلاین کار می‌کند. به دلیل وجود ریسک هک شدن کیف پول گرم، کیف پول‌های نرم‌افزاری از کیف پول‌های سخت‌افزاری امنیت کمتری دارند. اما از آنجایی که کاربر بدون محدودیت زمان و مکان به این کیف پول دسترسی دارد، استفاده از خدمات یک کیف پول نرم‌افزاری بسیار راحت‌تر است. به‌طورکلی توصیه می‌شود از پلتفرم‌های بدون کاستدی استفاده کنید، چراکه در این نوع کیف پول‌ها کاربر به طور کامل بر کلیدهای خصوصی خود کنترل دارد.

انتخاب نرم‌افزار استخراج

برای این که بدانیم چگونه ریگ ماینینگ بسازیم باید با نرم افزارهای ماینینگ هم آشنایی داشته باشیم. شما می‌توانید با توجه ‌به نوع ارز دیجیتالی که قصد استخراج آن را دارید، یک نرم‌افزار استخراج متناسب دانلود کنید. اکثر نرم‌افزار‌های موجود با انواع سیستم عامل کامپیوتری سازگار هستند. برای برخی از ارزهای دیجیتال محبوب مانند بیت کوین چند نرم‌افزار استخراج متفاوت در دسترس است. از آنجایی که تمام نرم‌افزارها از کارایی لازم برخوردار نیستند لازم است در هنگام انتخاب، تحقیقات لازم را انجام داده باشید.

راه‌اندازی تجهیزات سخت‌افزاری استخراج

می‌توان گفت مهم‌ترین مرحله ساخت ریگ استخراج، خرید، نصب و نگهداری تجهیزات کامپیوتری استخراج است. این تجهیزات به دلیل ارائه توان عملیاتی بسیار بالا، هزینه خرید و نگهداری بسیار زیادی برای کاربر دارند.

شروع فرایند استخراج

پس از آنکه سه مرحله اول را به درستی و با موفقیت پشت سر گذاشتید، شما آماده شرکت در فرایند استخراج بلاک چین مدنظر خواهید بود. تنها کافی‌ست نسبت به تجهیزات خود، تعدد رقبا و سختی شبکه آگاه بوده و در این مسیر صبر و حوصله بالایی داشته باشید.

معرفی اجزا یک ریگ ماینینگ کریپتو

در صورتی‌که قصد تبدیل شدن به ماینر داشته باشید، لازم است اجزای اصلی ساخت یک ریگ ماینینگ را تهیه و خریداری کنید. یک ماینینگ ریگ از اجزای زیر تشکیل شده است.

مادر برد / Motherboard

اصلی‌ترین بخش یک کامپیوتر مادر برد آن است. این بخش وظیفه کنترل پردازشگرهای مرکزی و ارتباط اجزای مختلف سیستم با یکدیگر را بر عهده دارد. اجزای اصلی کامپیوتر یعنی GPU، RAM، CPU و سایر موارد روی این قطعه قرار می‌گیرند. برای راه‌اندازی ماینینگ ریگ پرقدرت، لازم است از یک مادر برد مناسب استفاده کنید.

پردازشگر مرکزی / CPU

CPU به عنوان اصلی‌ترین واحد پردازش‌کننده کامپیوتر یا ریگ ماینینگ شناخته می‌شود. این قطعه وظیفه انجام محاسبات و اجرای برنامه‌های مختلف را برعهده دارد. برای افزایش توان ماینر خود بهتر است از یک CPU با حداقل پنج هسته (Core i5) استفاده کنید. برای خرید CPU نیازی به صرف هزینه‌های بسیار بالا نیست.

کارت حافظه  / RAM

یک کامپیوتر برای انجام وظایف خود از فضای کارت حافظه استفاده می‌کند. انتخاب یک RAM مناسب به نوع مادر برد انتخابی شما بستگی دارد. برای خرید این قطعه نیز نیازی به صرف هزینه بالا نیست.

فضای ذخیره‌سازی / Storage

اطلاعات موجود در کامپیوتر در فضای ذخیره‌سازی، ذخیره شده و در صورت نیاز فراخوانی می‌شوند. فضای ذخیره‌سازی در دو نوع HHD (هارد دیسک) و SSD (درایو حالت جامد) در دسترس قرار دارد. شما می‌توانید برای راه‌اندازی ریگ ماینینگ خود همزمان از چند عدد فضای ذخیره‌سازی HHD یا SSD استفاده کنید.

واحد منبع تغذیه / Power Supply Unit (PSU)

PSU یکی از مهم‌ترین اجزای راه‌اندازی یک ماینینگ ریگ است. توسط این قطعه انرژی الکتریکی لازم به قطعات و واحدهای سخت‌افزاری موجود در ماینینگ ریگ منتقل می‌شود. در اکثر مواقع از آنجایی که کاربران در ماینینگ ریگ خود از بیش از یک GPU استفاده می‌کنند، به بیش از یک PSU نیز نیاز است. توصیه می‌کنیم برای خرید PSU از برندهای معتبر و مرغوب استفاده کنید، چراکه در فرایند استخراج PSU تحت فشار زیادی قرار می‌گیرد.

واحد Riser Card GPU

این قطعه وظیفه اتصال چندین کارت گرافیکی به مادر برد را برعهده دارد. از آنجایی‌که در حالت عادی نمی‌توان چندین کارت گرافیکی را به طور همزمان به یک مادر برد متصل کرد، این قطعه به شما کمک می‌کند تا با اتصال چندین کارت GPU به مادر برد، یک ریگ ماینینگ پرقدرت راه‌اندازی کنید.

کارت گرافیک / GPU

این قطعه وظیفه  نمایش تصاویر روی صفحه نمایش کامپیوتر و یا سایر گجت‌ها را برعهده دارد. علاوه بر کامپیوترهای معمول، از این قطعه در ماینینگ ریگ نیز استفاده می‌شود. استفاده از برندهای مطرح، باکیفیت و سازگار با مادر برد انتخابی، به شما کمک می‌کند تا یک ریگ ماینینگ پرقدرت داشته باشید. معمولاً در نصب یک ریگ، از بیش از شش GPU استفاده می‌شود.

چگونه ریگ ماینینگ بسازیم؟

پس از اینکه تمام اجزای مورد نیاز برای ساخت یک ریگ ماینینگ را تهیه کردید، نوبت به مونتاژ ریگ و سرهم‌بندی اجزا می‌رسد. ممکن است در ابتدا یک کار سخت به نظر برسد، اما اگر دستورالعمل‌های زیر را به دقت دنبال کنید، مراحل با موفقیت سپری خواهند شد.

آماده‌سازی ماینینگ ریگ ارز دیجیتال

مرحله اول: وصل کردن Motherboard (برد اصلی)

مادر برد شما باید از بیش از 6 کابل GPU پشتیبانی کرده و خارج از قاب ماینینگ قرار بگیرد. طبق نظر کارشناسان بهتر است زیر مادر برد از یک جعبه یا کیسه ضد الکتریسیته ساکن استفاده کنید.

مرحله دوم: وصل کردن پردازنده (processor)

در این مرحله لازم است پردازنده را به مادر برد متصل کنید. به این ترتیب CPU تهیه شده را از طریق سوکت مربوطه به مادر برد وصل کنید. در هنگام وارد کردن CPU در سوکت مراقب پین‌های CPU باشید، چراکه این پین‌ها بسیار حساس بوده و به راحتی آسیب می‌بینند.

مرحله سوم: نصب رم (RAM)

این مرحله شامل نصب رم یا حافظه سیستم است. قرار دادن ماژول RAM در سوکت RAM مادر برد بسیار ساده است. پس از باز کردن براکت‌های جانبی شکاف مادر برد، با احتیاط ماژول رم را به داخل سوکت رم فشار دهید. در این مرحله باید بسیار مراقب باشید، چراکه RAM فقط از یک سمت خاص در سوکت مادر برد قفل می‌شود. گاهی اوقات برای قرار دادن رم، به فشار سخت‌تری نیاز است، با این حال لازم است دقت زیادی به خرج دهید. در نهایت براکت‌های جانبی طوری طراحی شده‌اند که در صورت نصب صحیح رم، به طور خودکار قفل شوند.

مرحله چهارم: جاسازی مادر برد در فریم ماینر

در این مرحله باید مادر برد را با دقت بسیار زیاد در داخل فریم ماینینگ خود قرار دهید. پس از آنکه مادر برد در جای درست خود قرار گرفت، با بستن پیچ‌ها، مادر برد را در جای خود محکم کنید.

مرحله پنجم: اتصال  Power Supply Unit

Power Supply Unit باید در جایی نزدیک به مادر برد جای‌گذاری شود. برای قرار دادن PSU لازم است ماینینگ ریگ شما فضای کافی را داشته باشد. برای این کار باید به دنبال یک رابط 24 پینی در مادر برد باشید.

مرحله ششم: اتصال رایزرهای USB

رایزر USB x16 باید با PCI-e x1 مونتاژ شده و سپس به مادر برد متصل شود. برای تغذیه رایزرها به یک اتصال برق نیاز است. با توجه‌به نوع رایزر، ممکن است برای اتصال آن به یک رابط شش پین PCI-e، یک کابل SATA یا یک رابط Molex نیاز داشته باشید. در هنگام اتصال تمام کابل‌های برق مربوطه به هر یک از رایزرهای USB باید دقت بالایی داشته باشید. برای هر کابل PSU از 2 رابط Molex یا SATA استفاده کنید.

مرحله هفتم: وصل کردن پردازنده‌های گرافیکی

کارت‌های گرافیک (GPU) باید با استفاده از رابط USB محکم روی ماینینگ فریم قرار گیرند. به این ترتیب لازم است رابط‌های برق PCI-e 6+2 را به GPU خود وصل کنید. پس از آن نیز باید همه این رابط‌ها را به پنج GPU باقیمانده وصل کنید.

مرحله هشتم: بررسی نهایی اتصالات

در این مرحله باید از درستی تمام اتصالات انجام شده اطمینان پیدا کنید. علاوه بر این، لازم است در این مرحله کارت گرافیکی که به اسلات اصلی PCI-E متصل شده را به مانیتور وصل کنید. پس از اتصال موس و کیبورد، نوبت به روشن کردن ریگ ماینینگ می‌رسد. این کار با برقراری اتصال سوئیچ پاور به پین‌‌هایی پاور روی مادر برد انجام خواهد شد. اگر همه مراحل به درستی انجام شده باشند، پیام BIOS را روی صفحه نمایش خود خواهید دید. اگر در هر یک از مراحل با مشکل مواجه شدید، می‌توانید دفترچه راهنمای مادر برد را مطالعه کنید.

ساخت ریگ ماینینگ

استفاده از ریگ‌های آماده

امکان استفاده از ریگ‌های آماده برای استخراج ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم برای شما وجود دارد. بهترین ریگ شناخته شده سخت‌افزار Antminer S19 Pro ASIC است که با آن می‌توان بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال منطبق با الگوریتم هش SHA-256 را استخراج کرد. این دستگاه با راندمان انرژی 29.7 J/TH، در بازار صعودی روزانه 12 دلار سود با هزینه برق 0.1 دلار در هر کیلووات تولید می‌کند.

درصد بازده سالانه 195 درصد و دوره بازپرداخت فقط 186 روز است. این دستگاه شرکت انت ماینر حداکثر در رطوبت بین 5 تا 95 درصد کار می‌کند. شما می‌توانید دستگه را مانند سایر استخراج‌های سخت‌افزاری برای ارزهای دیجیتال، به استخرهای استخراج مختلف مانند Slushpool، Nicehash، Poolin، Antpool و ViaBTC متصل کنید.

دستگاه Antminer T9+ یک گزینه ارزان‌تر برای شما است. این دستگاه دارای 3 نئوپان 16 نانومتری است و می‌توانید آن را با قیمت 430 دلار بدون منبع تغذیه خریداری کنید. این دستگاه از یک منبع تغذیه ATX PSU با حداقل 10 کانکتور PCIe شش پین استفاده می‌کند.

با این حال، به نظر می‌رسد که این دستگاه در بازار نزولی دارای نسبت سود منفی 13-٪ است و بازده روزانه با توجه به راندمان انرژی 0.136j/Gh حدود -0.71 دلار تخمین زده می‌شود. این رقم در بازار صعودی  و نزدیک شدن بیت کوین به بالاترین قیمت تاریخ خود (۶۹ هزار دلار) مثبت‌تر و سودآور خواهد بود. با این حال، NiceHash سودآوری را در هنگام استخراج با آن از طریق استخر خود، 0.10 دلار در روز اعلام کرده است.

سخن پایانی

در این مطلب مروری بر روش ساختن ریگ ماینینگ انداختیم و دیدیم که چگونه ریگ ماینینگ بسازیم. پیش از این که دست به چنین کاری بزنید، باید ببینید که اصلا ماینینگ برای شما سودآور هست یا خیر. سود ماینینگ متغیر است و ممکن است گاهی برای شما سودآور و گاهی حتی ضررده باشد. با این حال، ماینینگ در بازار صعودی و بازار رنج معمولا سودآور است، هر چند ممکن است که این سود در بازار رنج چندان سودآور نباشد.

انتخاب کوین موردنظر برای استخراج نیز بسیار مهم است. برخی از ارزهای دیجیتال را با دستگاه‌های خاصی باید ماین کنید و یک دستگاه نمی‌تواند پاسخگویی نیاز ماینینگ شما باشد چون هر شبکه ارز دیجیتال الگوریتم رمزنگاری خاصی دارد. اگر این دو نکته را به خوبی متوجه شوید و اجرا کنید، بقیه مراحل برای شما آسان خواهد بود و می‌توانید از ماینینگ سود هم ببرید!

DamondExchange
DamondExchange damond.ir

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋