ِDadsetan

ِDadsetan

کد اقتصادی چیست؟

 

 

کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی چیست؟ «کد اقتصادی» یا همان «شمارۀ اقتصادی» شماره‌ای است که سازمان امور مالیاتی برای شما صادر می‌کند. از این کد برای نوشتن قراردادها و فاکتورها و کارهایی مثل خریدوفروش  استفاده می‌شود.

کد اقتصادی چه کاربردی دارد؟

کد اقتصادی هم مثل کد ملی کاربردهای زیادی دارد؛ مثلاً اگر بخواهید در مناقصه‌ها و مزایده‌ها شرکت کنید، به کد اقتصادی احتیاج دارید. در فرم‌های مربوط به اظهارنامۀ مالیاتی و اظهارنامۀ ارزش‌ افزوده، باید کد اقتصادی شرکت را ثبت کنید. هم‌چنین برای دریافت‌کردن گواهی ارزش‌ افزوده و بستنِ قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی، از شما کد اقتصادی می‌خواهند.

گرفتن کارت بازرگانی یکی دیگر از کاربردهای کد اقتصادی است. بسیاری از شرکت‌های تجاری و افراد حقوقی برای انجام‌دادن فعالیت‌های بین‌المللی مربوط به شرکت و افتتاح‌کردن حساب بانکی و ارزی، باید کارت بازرگانی و کد اقتصادی داشته باشند.

چرا باید کد اقتصادی دریافت کنیم؟

به‌طور کلی، شرکت شما به چند دلیل به کد اقتصادی نیاز دارد. کد اقتصادی به شرکت شما اعتبار می‌دهد؛ یعنی اگر بخواهید با شرکت‌های دیگر قراردادی ببندید، به کد اقتصادی نیاز دارید و طرف قرارداد هم درمورد کد اقتصادی شما سؤال می‌کند.

قراردادهای جذب سرمایه و قرارداد همکاری با شرکت‌های مختلف و قراردادهای مربوط به توزیع محصول، همگی جزو قراردادهای مهمی هستند که برای ایجاد عقدشان، به کد اقتصادی شرکت نیاز دارید. مهم‌تر این‌که شرکت شما با کد اقتصادی به رسمیت شناخته می‌شود و با همین کد می‌تواند فعالیت‌هایش را شروع کند.

برای این‌که در مزایده‌ها و مناقصه‌ها شرکت کنید و حضور اثرگذاری داشته باشید، باید کد اقتصادی دریافت کنید. یکی از شرط‌های حضور در هر گونه مناقصه و مزایده‌، داشتن کد اقتصادی است.

با این کد شرکت شما رتبه دریافت می‌کند. اگر بدون کد اقتصادی در مزایده‌ها و مناقصه‌ها ثبت‌نام کنید، با مشکلات مالیاتی مواجه می‌شوید و ممکن است از جانب ادارۀ دارایی به فرار مالیاتی متهم شوید.

انجام فعالیت‌های وارداتی و صادراتی یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که به کد اقتصادی نیاز دارد. اگر به کارهای واردات و صادرات علاقه‌مندید و می‌خواهید اجناسی را وارد کشور کنید یا محصولتان را به کشورهای دیگر صادر کنید، به کارت بازرگانی نیاز دارید. بدون کد اقتصادی نمی‌توانید کارت بازرگانی دریافت کنید. شرکت شما بدون کد اقتصادی نمی‌تواند به‌طور رسمی فعالیت‌های بزرگ و پرسودی را انجام دهد.

درنهایت این‌که کد اقتصادی از مشکلات مالیاتی جلوگیری می‌کند. وقتی کسب‌وکارتان را راه انداختید و محصول و خدماتی را ارائه دادید، بر اساس قوانین مالیاتی کشور، باید مالیاتتان را در زمان مشخصی پرداخت کنید.

برای پُرکردن فرم‌های مالیاتی و ارائه‌دادن اظهارنامۀ مالیاتی و انجام‌دادن کارهای اداری مربوط به آن، به کد اقتصادی نیاز دارید. هم‌چنین ادارۀ دارایی در پایانِ هر سال مالی، افرادی را که از پرداخت مالیات معاف‌اند، معرفی می‌کند. اگر کد اقتصادی نداشته باشید، نمی‌توانید در فهرست معافیت مالیاتی قرار بگیرید و ممکن است جریمه‌های مالیاتی سنگینی به شما تحمیل شود.

چه کسانی باید کد اقتصادی دریافت کنند؟

کسانی که به هر شکلی کار تجاری و بازرگانی انجام می‌دهند و هم‌چنین کسانی که به‌عنوان شخصی حقیقی یا حقوقی محصولی تولید می‌کنند یا درزمینۀ مونتاژ و توزیع کالا فعالیت می‌کنند، باید کد اقتصادی دریافت کنند. هم‌چنین شرکت‌های ارائه‌دهندۀ خدمات و کسانی که در مکان خاصی مشغول فعالیت تجاری هستند، باید کد اقتصادی داشته باشند.

برای چه کسانی لازم نیست که کد اقتصادی دریافت کنند؟

برای افراد و مؤسسه‌ها و انجمن‌های فرهنگی و هنری و ادبی لازم نیست کد اقتصادی دریافت کنند. اگرچه برخی از این مؤسسه‌ها در مکان خاصی فعالیت می‌کنند، ولی چون فعالیتشان به اقتصاد ربطی ندارد، نیازی نیست که کد اقتصادی دریافت کنند. نویسندگان، مترجمان، هنرمندان، گروه‌های هنری و پیمان‌کارانی که ارزش پیمان سالانه‌شان کم‌تر از 5 میلیون تومان است، به این کد نیازی ندارند.

 

اماکن مذهبی، مسجدها، تکیه‌ها و هیئت‌ها هم لازم نیست کد اقتصادی دریافت کنند. علاوه‌ بر این‌ها، اگر پخش کالا و ارائۀ خدمات به‌شکل خرده‌فروشی باشد، کد اقتصادی نیاز نیست؛ اما اگر فروشگاه برای صندوق قبض صادر ‌کند، باید کد اقتصادی داشته باشد.

آیا استارتاپها به کد اقتصادی نیاز دارند؟

زمانی که استارتاپ‌ها از نظر تجاری و اجرایی، به مرحلۀ ثبت شرکت برسند، می‌توانند کد اقتصادی هم دریافت کنند. اگر استارتاپ به حامی و سرمایه‌گذار نیاز داشته باشد، باید گزارش‌های مالی‌اش را ارائه بدهد و با سرمایه‌گذار قرارداد ببندد و همۀ این فعالیت‌ها به کد اقتصادی نیاز دارد.

اگر استارتاپ هنوز به مرحلۀ جذب سرمایه، بستن قرارداد با شرکت‌ها و نیروهای مختلف، ارائۀ محصول، توزیع محصول، بستن قرارداد با برنامه‌نویس یا شرکت‌های برنامه‌نویسی و طراحی نرسیده است، نیازی به کد اقتصادی ندارد.

اگر استارتاپتان هنوز در مقیاس کوچکی فعالیت می‌کند و تأمین مالی نمی‌شود، به کد اقتصادی احتیاج ندارد، چون ثبت شرکت و دریافت کد اقتصادی هزینه‌های خودش را دارد و ممکن است به شما ضرر بزند. بنابراین به استارتاپ‌ها توصیه می‌شود که در مرحله‌های اولیۀ فعالیتشان تفاهم‌نامه‌ای بین اعضا و بنیان‌گذاران تنظیم کنند و در آن سهم و وظیفۀ هر فرد را مشخص نمایند.

کارت اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی چه مشخصاتی دارد؟

کارت اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی ویژگی‌های مشخصی دارد که آن‌ها را از هم متمایز می‌کند؛ مثلاً روی کارت اقتصادی اشخاص حقیقی، عکسی 2*3 از شخص چاپ شده است؛ ولی کارت اقتصادی افراد حقوقی بدون عکس است. روی هر دو کارت، مشخصات فرد ازجمله نام و نام خانوادگی، کد اقتصادی و نشانی مکان فعالیتشان نوشته شده است. هم‌چنین روی کارت افراد حقیقی کد حوزۀ مالیاتی هم وجود دارد.

کد اقتصادی چندرقمی است؟

کد اقتصادی عددی 12رقمی است. بعد از ثبت شرکتتان، باید به ادارۀ امور مالیاتی مراجعه کنید و کارهای اداری مربوط به آن را انجام دهید تا بتوانید کد اقتصادی را دریافت کنید.

کد اقتصادی با شمارۀ اقتصادی چه تفاوتی دارد؟

شمارۀ اقتصادی نام دیگر کد اقتصادی است و هیچ تفاوتی با آن ندارد.

کد اقتصادی با شناسۀ ملی چه تفاوتی دارد؟

شرکت صادرکنندۀ آن‌ اصلی‌ترین تفاوت کد اقتصادی و شناسۀ ملی است. کد اقتصادی را سازمان امور مالیاتی صادر می‌کند؛ اما صادرکردن شناسۀ ملی بر عهدۀ ادارۀ ثبت شرکت‌ها است. شناسۀ ملی برای شخص حقوقی صادر می‌شود و پایگاه اطلاعات شناسۀ ملیِ اشخاصِ حقوقی وظیفۀ این کار را بر عهده دارد؛ اما کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در حوزه‌های اقتصادی و تجاری و شرکت‌های تجاری است.

همۀ اشخاص حقیقی و حقوقی که مالیات پرداخت می‌کنند، کد اقتصادی دارند؛ ولی شناسۀ ملی برای اشخاص حقوقی تعریف می‌شود. این کد برای ثبت‌کردن فعالیت‌هایی مثل خریدوفروش، واردات ‌و صادرات و توزیع کالا استفاده می‌شود. کد اقتصادی عددی 12رقمی است؛ ولی شناسۀ ملی عددی 11رقمی است.

کد اقتصادی قدیم و جدید چیست؟

کد اقتصادیِ قدیم 12رقمی و کد اقتصادیِ جدید 16رقمی است. هر دو کد کاربردهای یکسانی دارند؛ اما الان با توجه به قوانین جدیدِ سازمان امور مالیاتی، همۀ افراد و شرکت‌هایی که کد اقتصادی قدیم را دارند، باید کد اقتصادی جدید را دریافت کنند.

این کد به اشخاص حقیقی و حقوقی داده می‌شود تا خدمات الکترونیک توسعه پیدا کند و طرح جامع مالیاتی ایجاد شود. اگر کد اقتصادی قدیم را دارید، می‌توانید به سایت سازمان امور مالیاتی بروید و درخواستتان را ثبت کنید. سازمان هم با توجه به پروندۀ شما کد اقتصادی جدید را صادر می‌کند. برای دریافت کد اقتصادی جدید باید در سایت سازمان ثبت‌نام کنید، نام کاربری و کلمۀ عبور بگیرید و بعد از انجام مرحله‌های مربوط به آن، درخواستتان را ثبت کنید.

ِDadsetan
ِDadsetan

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋