Crypto Currency

Crypto Currency

اخبار و تحلیل های بروز دنیای ارزهای دیجیتال
توسط ۱ نفر دنبال می شود
 ۱ نفر را دنبال می کند

معرفی ارز ماتیک (Polygon / Matic)

 

پروژه پالی گان (Polygon) چیست؟

پالی گان چارچوبی برای ایجاد شبکه‌های بلاک چین متصل است. این پروزه سعی دارد تا با استفاده از یک راه‌حل جدید زنجیره‌ی جانبی (sidechain)، برخی از محدودیت‌های عمده‌ی اتریوم از جمله توان عملیاتی، تجربه‌ی کاربری ضعیف و عدم حاکمیت جامعه را برطرف کند.

یک زنجیره‌ی جانبی، بلاک چین نیمه مستقلی است که همزمان و مرتبط با “زنجیره‌ی اصلی” و با هدف بهبود سرعت یا قابلیت‌های بلاک چین اصلی کار می‌کند.

ماتیک از فناوری معروف به پلاسما (Plasma) برای پردازش معاملات خارج از زنجیره قبل از نهایی کردن آنها در زنجیره‌ی اصلی اتریوم استفاده می‌کند. اما پالی گان، مانند ماتیک تنها یک راه حل ساده برای حل مشکل مقیاس پذیری نیست. این پروژه به گونه‌ای طراحی شده‌است که به بلاک چین‌های مختلف اجازه‌ی تعامل بدهد.

توسعه دهندگان می‌توانند از طریق پروژه پالی گان شبکه‌های بلاک چین از پیش تعیین شده را با ویژگی‌های متناسب با نیازهایشان راه‌اندازی کنند. این ویژگی‌ها را می‌توان با طیف فزاینده‌ای از ماژول‌ها ایجاد کرد. در واقع پالی گان به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا بلاک چین‌های مستقل با قابلیت‌های خاص‌تری را ایجاد کنند.

 

معماری پالی گان

معماری پالی گان می‌تواند در قالب یک سیستم چهار لایه متشکل از لایه‌ی اتریوم، لایه‌ی امنیتی، لایه شبکه‌های پالی گان و لایه‌ی اجرا تعریف شود.

لایه‌ی اتریوم (Ethereum layer)

لایه‌ی اتریوم اساساً مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند (smart contracts) است که در اتریوم اجرا می‌شود. این قراردادهای هوشمند مواردی مانند قطعیت معامله، استیکینگ و ارتباط بین اتریوم و زنجیره‌های مختلف پالی گان را کنترل می‌کنند.

لایه‌ی امنیتی (security layer)

لایه‌ی امنیتی در کنار اتریوم اجرا می‌شود و نقش “اعتبارسنج به عنوان یک سرویس” را فراهم می‌کند. در واقع این لایه به زنجیره‌ها امکان می‌دهد از یک لایه امنیتی اضافی بهره‌مند شوند.

هر دو لایه اتریوم و امنیت اختیاری هستند. علاوه بر این دو لایه، در معماری پالی گان دو لایه‌ی اجباری نیز وجود دارد.

لایه‌ی شبکه‌های پالی گان (Polygon networks layer)

لایه‌ی شبکه‌های پالی گان اکوسیستم شبکه‌های بلاک چین ساخته‌شده بر روی پالی گان است. هر یک از این لایه‌ها انجمن خود را دارند و مسئولیت رسیدگی به اجماع محلی و تولید بلاک را بر عهده دارند.

لایه‌ی اجرا (Execution layer)

لایه‌ی اجرا مسئول پیاده سازی ماشین مجازی اتریوم (EVM) است و برای اجرای قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود.

زنجیره‌هایی که روی پالی گان راه‌اندازی شده‌اند به لطف قابلیت‌های ارسال پیام پالی گان، می‌توانند هم با یکدیگر و هم با زنجیره‌ی اصلی اتریوم تعامل برقرارکنند. در نتیجه پالی گان کاربردهای جدیدی مانند دپ‌های قابل تعامل (dapp) و تبادل ساده‌ی ارزش بین پلتفرم‌های مختلف را امکان پذیر می‌کند.

 

پالی گان چه ویژگی‌های خاصی دارد؟

  • پروژه پالی گان یکی از جدیدترین پروژه‌های ارز دیجیتال برای تعامل پذیری و مقیاس پذیری بلاک چین‌ها است. برای حل برخی از محدودیت‌های پروژه‌های تعامل پذیری نظیر پولکادات و کازموس طراحی شده‌است.
  • یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد پالی گان، سازگاری با ماشین مجازی اتریوم است. در نتیجه خود را برای کسانی که به ساخت برنامه در اتریوم و برنامه نویسی در سالیدیتی (Solidity) عادت دارند، قابل دسترسی می‌کند. رقیب پالی گان یعنی کازموس، از یک ماشین مجازی مبتنی بر WASM استفاده می‌کند.
  • مدل امنیتی پالی گان کاملاً اختیاری است. یعنی نیازی نیست پلتفرم‌های حاکمیتی استقلال و انعطاف‌پذیری خود را برای داشتن امنیت بیشتر به خطر بیاندازند.
  • پالی گان ادعا می‌کند که به اندازه کافی انعطاف پذیر است و می‌تواند به جز زنجیره‌های پلاسما، رول آپ‌های ZK و رول آپ‌های خوش بینانه، از سایر راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری استفاده کند.

 

 

توکن MATIC چیست؟

اگرچه پروژه پالی گان چشم انداز ارائه‌شده توسط شبکه‌ی ماتیک را گسترش داده‌است، اما هنوز هم از همان توکن معروف به MATIC استفاده می‌کند.

توکن MATIC در اکوسیستم پالی گان برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله شرکت در حاکمیت شبکه با رأی دادن به پیشنهاد‌های بهبود پالی گان (PIP)، کمک به امنیت شبکه از طریق استیکینگ و همچنین پرداخت هزینه‌های گاز.

تا مارس 2021، هنوز مشخص نشده‌است که آیا توکن MATIC کاربردهای دیگری در شبکه‌ی پالی گان پیدا خواهد کرد یا خیر.

Crypto Currency
Crypto Currency اخبار و تحلیل های بروز دنیای ارزهای دیجیتال

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋