دولت آلمان در راستای تشویق شهروندان به خرید خودرو برقی، ۱۳۰ میلیارد یورو اختصاص داده است که شامل اعطای یارانه به خودروسازان، معافیت مالیاتی و نصب ایستگاه شارژ در پمپبنزینها میشود.
دولت آلمان قصد دارد بهعنوان بخشی از برنامه انگیزشی ۱۳۰ میلیارد یورویی، در تمام پمپ بنزینهای این کشور ایستگاههای شارژ خودروی الکتریکی نصب کند. به گزارش رویترز، این بسته انگیزشی شامل اعطای یارانه به خریداران خودروهای برقی و وضع مالیات برای جریمهی مالکان خودروهای بزرگ و شاسیبلندهای آلودهکننده میشود.
طبق آمار اداره حملونقل موتوری آلمان، از ۱۶۸،۱۴۸ خودرو ثبتشده در ماه مه، تنها ۳/۳ درصد برقی بودهاند. در سال ۲۰۱۹، کمتر از دو درصد خودروهای جدید ثبتشده در آلمان، الکتریکی بودند. کارشناسان میگویند فروش کم خودروهای برقی میتواند به دلیل نگرانی دربارهی شارژ آنها باشد. دیهگو بیاسی، رئیس و بنیانگذار Quercus Real Assets به رویترز گفت:
ما میدانیم كه ۹۷ درصد دلایل نخریدن خودروهای برقی، نگرانی از ظرفیت پیمایش خودروی الکتریکی است. این حرکت دولت آلمان، تلاش در جهت رفع این نگرانی قلمداد میشود، زیرا همانطور که میدانید پمپبنزینها همیشه باز هستند.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان سال گذشته دستیابی به یک میلیون ایستگاه شارژ برقی را در سراسر آلمان تا سال ۲۰۳۰ بهعنوان هدف دولت برای ترویج استفاده از انرژیهای پاک اعلام کرد. با تضمین اینکه پمپبنزینها نیز بتوانند امکان شارژ خودروهای برقی را فراهم کنند، دولت آلمان به سمت این هدف حرکت میکند، اما چنین اقداماتی هنوز هم کافی نخواهد بود. تعداد پمپبنزینهای آلمان در سال ۱۹۶۵ حدود ۴۰ هزار واحد بود، ولی هماکنون این کشور فقط حدود ۱۵،۰۰۰ پمپ بنزین دارد. برای اینکه خرید خودروهای برقی رایج و تقویت شود، آلمان به حداقل ۷۰،۰۰۰ ایستگاه شارژ معمولی و ۷،۰۰۰ ایستگاه شارژ سریع نیاز دارد.
به گزارش رویترز، خودروهایی که بیش از ۹۵ گرم دیاکسیدکربن در هر کیلومتر منتشر میکنند، از ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ شاهد افزایش مالیات وسایل نقلیه موتوری خواهند بود. باتوجهبه اینکه میانگین انتشار خودروهای آلمانی در هر کیلومتر بیش از ۱۵۰ گرم است، تعداد خودروهای زیادی با این قانون مشمول جریمه میشوند. در ماه مه، این سطح به حدود ۱۵۵ گرم افزایش یافت. طبق قانون جدید، هرچه خودروها آلودهتر باشند، جریمههای آنها افزایش خواهد یافت.
دولت آلمان با هدف تشویق خریداران به خرید خودروهای الکتریکی کوچک ساخت داخل، مالیات بر ارزش افزوده را برای آن وسایل نقلیه از ۱۹ درصد به ۱۶ درصد کاهش میدهد. بهطور همزمان، مشوقهای دولت برای خودروهای برقی با قیمت کمتر از ۴۵،۰۰۰ دلار به بیش از ۶،۷۰۰ دلار افزایش مییابد. این یارانه در ترکیب با مشوق ۳،۴۰۰ دلاری برای خودروسازان، قیمت خودروهای برقی را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد. خودروهای الکتریکی لوکس و گرانقیمت نیز تا حدودی از مزایای این طرح بهره خواهند برد. در بخش دیگری از طرح دولت آلمان، میلیاردها دلار برای اسقاط اتوبوسهای دیزلی (متعلق به شبکه حملونقل خصوصی یا عمومی) کنار گذاشته شده است.
دولت آلمان میخواهد مشتریان بدانند که میتوانند با خودروی برقی خود به هر جایی سفر کنند و در هر مکانی به ایستگاه شارژ وصل شوند. در غیر این صورت، تمام زحمات دولت برای ترویج استفاده از خودروهای پاک بر باد میرود. هماکنون، دولت آلمان بودجه مورد نیاز را برای تجهیز تمام جایگاههای پخش بنزین به ایستگاه شارژ خودروی برقی در این کشور فراهم کرده است.
انجمن انرژی آلمان، تخمین میزند كه این کشور در ماه مارس میزبان حدود ۲۸،۰۰۰ ایستگاه شارژ خودروی برقی خواهد بود. به گفتهی مسئولان انجمن انرژی آلمان، وجود ۷۰ هزار شارژر خودرو الکتریکی برای ترویج و تشویق همگانی به مالکیت خودروی برقی ضروری است. ملزم کردن پمپبنزینها به نصب ایستگاههای شارژ خودروی برقی، باعث افزایش تعداد این ایستگاهها به بیش از ۱۴،۰۰۰ واحد خواهد شد.
آلمان تنها کشوری نیست که بهعنوان بخشی از راهبردهای اقتصادی پس از ویروس کرونا، برای ترویج خودروی الکتریکی تلاش میکند. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز هفته گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی، بسته تشویقی مشابه ۸ میلیارد یورویی را اعلام کرد که هدف آن «پیشگام ساختن فرانسه در اروپا در زمینه تولید وسایل نقلیه پاک» است.
پاسخ ها