کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید

کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید

اخبار کامپیوتر و سخت‌افزار، بررسی فناوری‌های جدید، خبر فناوری اطلاعات IT، گجت‌های تازه، دنیای موبایل، اینترنت و شبکه، امنیت، سیستم عامل، آموزش کامپیوتر
توسط ۶۵ نفر دنبال می شود
 ۱۴ نفر را دنبال می کند

نقشه و مسیریاب نشان به دنبال رقابت با گوگل مپ است

نقشه و مسیریاب نشان در آستانه‌ی رسیدن به ۵میلیون نصب فعال، ویژگی‌های جدید و برنامه‌هایی درراستای رقابت با گوگل دارد.

اولین نشست خبری نقشه و مسیریاب «نشان» امروز دهم خردادماه، به‌صورت ویدیوکنفرانس آنلاین برگزار شد. نشان به‌عنوان یک سرویس مسیریاب محبوب میان کاربران ایرانی، در سال ۹۶ فعالیت خود را با تهیه‌ی نقشه از شهر مشهد به‌عنوان اپلیکیشن آغاز کرد. همان‌طور که نشان در مصاحبه با دیجیتال در نمایشگاه الکامپ سال پیش گفته بود این گروه تا زمان دو میلیونی شدن اپلیکیشن، کوچک‌ترین تبلیغی برای سرویس خود انجام نداد؛ مدیرعامل نشان، اکنون، با نزدیک‌شدن به آمار ۵میلیون نصب نیز می‌گوید که تنها ۱۰ درصد از بودجه سالانه را صرف تبلیغات می‌کنند.

ازجمله نکات جالب در سخنان جواد عامل، مدیرعامل نشان، نزدیک به یک میلیون ویرایش و به‌روزرسانی نقشه‌ی خیابان‌ها ظرف سال گذشته و نزدیک به ۱۰میلیون گزارش ترافیکی ثبت‌شده توسط کاربران نشان بوده است.

نشان

ازآنجاکه جامعه‌ی هدفِ نشان، درابتدا، بیشتر رانندگان خودرو شخصی بودند، اکنون ۳۶ درصد از رانندگان فعال تاکسی‌های اینترنتی از این مسیریاب ایرانی استفاده می‌کنند. براساس اطلاعات ارائه شده، ۹۰ درصد از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در شهر تهران از مسیریاب استفاده می‌کنند که سهم نشان ۴۰ درصد است. به‌صورت کلی‌تر، ۶۰ درصد از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در سراسر کشور از مسیریاب استفاده می‌کنند و درمجموع بیشترین و فراگیرترین استفاده از مسیریاب نشان توسط این رانندگان است.

نشان در زمان شیوع ویروس کرونا اقداماتی انجام داد تا به رفت‌وآمد راحت‌تر مردم کمک کند و مانع از انتشار بیشتر بیماری شود؛ ازجمله‌ی این اقدامات باید به لایه‌ی نواحی پرتردد ویژه کرونا اشاره کرد که برای استفاده‌ی دیگران به‌صورت Open Data دردسترس قرار گرفت و توسط شهرداری در دو شهرستان برای گندزدایی مناطق از آن بهره گرفته شد.

نشان همچنین امکان ردیابی ساعت‌های شلوغ مناطق پرتردد و زیرساخت برای اپلیکیشن ماسک را فراهم کرد؛ درواقع «ماسک» با بهره‌گیری از نقشه‌های نشان توانست خدمات خود را به جامعه ارائه کند.

نشان

نشان در این رویداد درکنار ارائه‌ی آمار و ارقام به ویژی‌های جدید نسخه‌ی جدید این مسیریاب نیز اشاره کرد. در نسخه جدید اپلیکیشن نشان، بر توسعه‌ی حمل‌و‌نقل پاک تمرکز بیشتری شده است. به این ترتیب، اکنون در ۵۰ شهر ایران امکان مسیریابی اتوبوس توسط نشان اضافه شده و کاربران می‌توانند خطوط ایستگاه‌ها و زمان رسیدن اتوبوس را در تهران و مشهد مشاهده کنند. از دیگر ویژگی‌های جدید اضافه‌شده به نشان باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • مسیریابی دوچرخه و درحالت پیاده، با احتساب وجود شیب در مسیر برای کل ایران
  • مسیریابی موتور
  • سرویس‌های نقشه، جست‌وجو و مسیریابی آفلاین
  • نقشه ماهواره‌ای برای شهرهای بزرگ کشور با دقت ۱۰ تا ۴۰ سانتی‌متر: مدیر محصول نشان می‌گوید دقت تصاویر ماهواره‌ای نقشه گوگل ۲۵ سانتی‌متر است درحالی‌که برخی تصاویر ماهواره‌ای در نشان از دقت ۱۰ سانتی‌متری بهره می‌برند.
  • تهیه‌ی نمای سه‌بعدی به‌کمک تصاویر پروازی
  • نمایش پلاک ساختمان‌ها روی نقشه در تهران، کرج و مشهد
  • کاهش مصرف باتری به‌میزان ۱۲ درصد

اصلاح ایرادات در نمایش پلاک ساختمان‌ها باکمک هوش مصنوعی انجام شده چراکه نقشه شهرداری که دراختیار نشان قرار گرفته بود، دارای نواقص، و برخی اوقات، اطلاعات اشتباه بود.

نشان

حسین بخشایی، مدیر استراتژی مسیریاب نشان می‌گوید ما ضمن بلوغ ویژگی‌های مسیریاب اپلیکیشن تلاش داریم تا نقشه‌ی نشان نیز رشد پیدا کند و اگر قدم‌های بعدی خود را به‌درستی برداریم، می‌توانیم ادعا کنیم که گوگل‌مپ رقیب ما است و امیدواریم که بتوانیم درکنار آن سهم بزرگی از بازار را داشته باشیم. هم‌اکنون بیش از ۷۰۰هزار مکان در نشان جست‌وجو می‌شود و امید می‌رود تا انتهای سال این رقم به بیش از ۲ و نیم میلیون برسد. ساعت شلوغی مراکز تجاری نیز قرار است به نقشه نشان افزوده شود.

جواد عامل، مدیرعامل نشان در پاسخ به پرسش دیجیتال درمورد همکاری با تاکسی‌های اینترنتی گفت که همکاری خوبی با تاکسی‌های اینترنتی داریم اما تا امروز گفتگوی تجاری رو به پیشرفتی نداشتیم چراکه این موضوع پیچیده و سخت است، زمان می‌برد و هنوز نتوانسته به نتیجه برسد.

عامل ازجمله همکاری‌هایی که می‌توان با تاکسی‌های اینترنتی داشت، به سرویس‌های تخمین زمان رسیدن و جست‌وجو اشاره می‌کند که در قیمت‌گذاری و به‌طور کلی، مدیریت ناوگان تاکسی‌های اینترنتی کمک زیادی می‌کند. او می‌گوید امکان سفارش‌گذاری از درون مسیریاب نیز وجود دارد که گوگل مپ اکنون از آن استفاده می‌کند و این موضوع امنیت سفر بیشتری فراهم می‌کند. بااین‌حال به‌جز خرید و فروش که به‌صورت ارائه‌ی سرویس درازای دریافت هزینه صورت می‌گیرد، نشان تاکنون همکاری دیگری با تاکسی‌های اینترنتی نداشته است.

مدیرعامل نشان مدل درآمدی سرویس‌های نقشه را مشابه و از راه‌های زیر می‌داند:

  • تبلیغات مکان‌مبنی
  • فروش API به کسب‌وکارها
  • داده‌های ترافیکی به‌صورت مشارکتی یا فروش دراختیار شهرداری‌ها
  • سفارش از درون پلتفرم برای گرفتن تاکسی یا رزرو هتل و...

عامل به دیجیتال می‌گوید که از این میان، نشان فقط فروش داده به شهرداری‌ها به‌صورت مشارکتی و فروش API به کسب و کارهای اینترنتی را دارد. بیشتر درآمد نشان از تأمین منابع مالی خود و فعالیت‌های سنتی در حوزه GIS و نقشه‌ی شرکت (راژمان) است.

عامل همچنین خبر از آماده‌شدن احتمالی نسخه‌ی مستقل نشان برای iOS تا تابستان داد و گفت ما درحال یافتن راه‌حل برای مشکل اپلیکیشن‌های iOS هستیم و به‌دلیل پیچیدگی کار نمی‌توانیم نسخه PWA ارائه کنیم. نسخه وب نشان هم امسال بهبود پیدا می‌کند.

به‌گفته‌ی عامل، به‌دلیل وجود حساسیت‌های امنیتی روی سرویسی مانند نقشه، داده هویتی در نشان ذخیره نمی‌شود و حتی داده ترافیکی کاربران نیز نگاشت نمی‌شود؛ به‌دلیل همین خط قرمزها بود که نشان در موضوع رهگیری کاربران (تِرک کردن) برای شناسایی مکان‌های پرتردد ازلحاظ کرونا، خود کاری انجام نداد و تنها زیرساختش را دراختیار شهرداری قرار داد. مدیرعامل نشان می‌گوید ما به‌دلیل ذات اطلاعاتی که از کاربر داریم، طعمه‌ی غیرجذابی به‌شمار می‌آییم.

کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید
کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید اخبار کامپیوتر و سخت‌افزار، بررسی فناوری‌های جدید، خبر فناوری اطلاعات IT، گجت‌های تازه، دنیای موبایل، اینترنت و شبکه، امنیت، سیستم عامل، آموزش کامپیوتر

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋