جدیدترین گزارش مالی علیبابا نشان میدهد این غول حوزهی تجارت الکترونیک توانسته است در سهماههی منتهی به مارس ۲۰۲۰ به درآمدی عالی دست پیدا کند.
علیبابایکی از شرکتهای فناوریمحور نامآشنا است که فعالیتی جدی در حوزهی تجارت الکترونیک دارد و بهتازگی جدیدترین گزارش مالی خود را منتشر کرده است. گزارش مالی جدید علیبابا نشان میدهد این شرکت توانسته در سال مالی منتهیبه مارس ۲۰۲۰ عملکردی فراتر از حد انتظارات از خود برجای بگذارد. آمار نشان میدهند درآمد علیبابا در بازهی زمانی موردبحث با رشدی ۳۵ درصدی مواجه شده و به ۷۲ میلیارد دلار (معادل ۵۰۹ میلیارد یوآن) رسیده است. رشد درآمدهای علیبابا تا حد زیادی بهدلیل افزایش خریدوفروش آنلاین و البته افزایش میزان تقاضا برای سرویسهای این شرکت در حوزهی ابری اتفاق افتاده است.
علیبابا از رشد ۴۲ درصدی سود خالص خود خبر میدهد. بر این اساس غول چینی توانسته است در سال مالی گذشته ۱۹/۸ میلیارد دلار سود خالص کسب کند. البته این عدد بههنگام در نظر نگرفتن اصول عمومی پذیرفتهشده در حسابداری (GAAP) به ۱۸/۷ میلیارد دلار میرسد.
علیبابا اعلام میکند درآمدهایش در سهماههی نخست سال جاری میلادی (منتهی به مارس ۲۰۲۰) به ۱۶/۱۴ میلیارد دلار رسیده است؛ بدین ترتیب ارزش هر سهم علیبابا ۱/۳۰ دلار اعلام میشود. عدد مربوطبه درآمد علیبابا در سهماههی نخست امسال نسبتبه بازهی زمانی مشابه در سال گذشتهی میلادی ۲۲ درصد رشد داشته است. تحلیلگران پیشبینی کرده بودند ارزش هر سهم به ۸۶ سنت و درآمد کلی شرکت به ۱۵/۲ میلیارد دلار برسد، اما درنهایت دیدیم که علیبابا فراتر از حد انتظار ظاهر شد.
کسبوکار «سرگرمی و رسانهی دیجیتال» علیبابا در سال مالی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ ضرری ۱/۵۷ میلیارد دلاری (معادل ۱۱/۱ میلیارد یوآن) بهاین شرکت وارد کرده است. البته با وجود ضرردهی، این زیرشاخه توانسته نسبتبه قبل بهبود پیدا کند؛ زیرا میزان ضرردهی آن کمتر شده است. کسبوکار «سرگرمی و رسانهی دیجیتال» علیبابا در سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ ضرری بالغبر ۱۵/۸ میلیارد یوآن بهبار آورده بود. علیبابا میگوید کاهش ضرردهی کسبوکار موردبحث بهدلیل منظمترشدن روند هزینهکردن برای محتواهای دیجیتالی در پلتفرم استریم ویدئوی Youku اتفاق افتاده است.
دنیاگیری ویروس کرونا برنامههای بسیاری از شرکتها را بههم ریخت و ضرری عظیم به آنها وارد کرد. شماری از شرکتهای حوزهی فناوری گفتهاند که آثار مخرب ناشی از دنیاگیری ویروس کرونا در فصلهای مالی پیشرو بیشتر خودش را نشان خواهد داد. علیبابا در بیانیهی جدید خود میگوید دنیاگیری ویروس کرونا باعث شده است میزان توجه به سرگرمیهای آنلاین بیشتر شود. درواقع مردم امروزه مجبور شدهاند خودشان را در خانه قرنطینه کنند و بههمین علت برای سرگرمماندن به استفاده از پلتفرمهای استریم ویدئو مشغول میشوند. البته کروناویروس در نقش شمشیری دولبه عمل کرده است. این یعنی باوجود افزایش درآمدهای علیبابا در حوزهی سرگرمیهای آنلاین، دنیاگیری ویروس کرونا باعث شده است فعالیتهای آفلاین این شرکت با چالشهایی جدی مواجه شود.
دنیل ژانگ، مدیرعامل فعلی علیبابا، در جریان جلسهی توجیهی جدید این شرکت با سرمایهگذاران میگوید: «تنشهای بین چین و ایالات متحدهی آمریکا باعث شده است نتوانیم با قطعیت درمورد وضعیت بازار جهانی پس از اتمام دنیاگیری ویروس کرونا، نظر دهیم. چیزی که از آن اطمینان داریم این است که کمکم بهسمت محیطی کاملا دیجیتالی قدم برمیداریم».
علیبابا برای سالهای متمادی بهعنوان شرکتی دیجیتالمحور شناخته میشد؛ این موضوع اعتمادبهنفس لازم را به علیبابا داد تا بیش از پیش کسبوکار خود را رشد دهد. مگی وو، مدیر مالی علیبابا میگوید که انتظار دارد میزان درآمدهای این شرکت در سال مالی جاری مرز ۶۵۰ میلیارد یوآن را هم رد کند. عدد یادشده ازسوی مگی وو نشان میدهد که او پیشبینی کرده درآمدهای علیبابا در سال جاری نسبتبه سال گذشته بهمیزان ۲۷ درصد رشد پیدا کند.
علیبابا میگوید درآمد کسبوکار رایانش ابری در سهماههی نخست امسال با رشد ۵۸ درصدی به ۱/۷۲۵ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است. علیبابا طی سالهای اخیر تلاش کرده بهشکلی عظیم روی زیرساختهای خود در حوزهی رایانش ابری سرمایهگذاری کند. افزایش سرمایهگذاریهای علیبابا تا حد زیادی به بخش تحقیقوتوسعه (R&D) ارتباط دارد. این شرکت همچنین محصولاتش را بهشکلی گستردهتر در اختیار مشتریان سرویسهای ابری قرار داده است تا درنهایت کسبوکارش را بیشتر رشد دهد. آمار نشان میدهند در سهماههی منتهیبه مارس ۲۰۲۰ میزان درآمد هر دو زیرشاخهی بخش رایانش ابری یعنی زیرشاخهی عمومی و زیرشاخهی ترکیبی، افزایش پیدا کرده است.
در کنار کسبوکار ابری، میزان درخوتوجهی از درآمد علیبابا در سهماههی نخست امسال ازطریق عملکرد درخشان واحدهای تجاریاش بهدست آمده است؛ واحدهای تجاری علیبابا شامل بخش خردهفروشی و عمدهفروشی و همچنین کسبوکار لجستیک میشود. طبق آمار، واحدهای تجاری علیبابا مجموعا ۸۲ درصد از درآمد کلی این شرکت را در سهماههی نخست ۲۰۲۰ ثبت کردهاند. بدین ترتیب درآمد واحد تجاری علیبابا با رشد سالانهی ۱۹ درصدی به ۱۳/۲۵ میلیارد دلار افزایش یافته است.
علیبابا میگوید طی سهماههی مالی گذشته ۱۵ میلیون مصرفکنندهی فعال به فهرست مارکتپلیسهای پلتفرمش اضافه شده است تا شمار کلی آنها به ۷۲۶ میلیون برسد. همچنین کاربران فعال موبایلی به ۸۴۶ میلیون تن رسیده که نسبتبه سهماههی پایانی سال ۲۰۱۹ بهمیزان ۲۲ میلیون تن افزایش پیدا کرده است. در مارس ۲۰۲۰ بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر فعال روزانه ازطریق مارکتپلیسهای چینی علیبابا به خرید کالا پرداختهاند.
علیبابا در بخشی از بیانیهی جدید خود میگوید: «علیبابا توانست برای اولینبار در تاریخ، در سال مالی گذشته به ارزش کالای ناخالص مبادلهشده (GMV) معادل یک تریلیون دلار آمریکا دست پیدا کند. بهطور کلی کسبوکار ما توانست در یک سال اخیر بهشکلی قدرتمند رشد کند و ما امروزه ۹۶۰ میلیون مشتری فعال جهانی داریم، این درحالی است که کسبوکار ما در سهماههی گذشته تحت تأثیر دنیاگیری ویروس کرونا قرار گرفت. این دنیاگیری تا حد زیادی رفتار مصرفکنندگان و عملیاتهای سازمانی را تغییر داده است. بدین ترتیب تطبیق با دنیای دیجیتالی امری ضروری است. ما از جایگاه و زیرساختهای لازم برای کمکبه کسبوکارهای کوچک و بزرگ بهمنظور عبور از شرایط فعلی و تطبیق با دنیای دیجیتالی برخودار هستیم و برای این کار اعلام آمادگی میکنیم».
چهارشنبهی گذشته مجلس سنای ایالات متحده لایحهای جدید تصویب کرد. بر اساس لایحهی جدید مجلس سنا تمامی شرکتهای خارجی که در بازار سهام آمریکا حضور دارند باید بهصورت کامل با قوانین این کشور در حوزهی رسیدگی به درآمدهایشان، موافقت کنند. شمار درخورتوجهی از شرکتهای چینی در حال حاضر به هیئت نظارت بر حسابرسی شرکتهای دولتی (موسومبه PCAOB) اجازه نمیدهند که روی گزارشهای مربوطبه عملکرد مالیشان نظارتی دقیق داشته باشد. مدیرمالی علیبابا میگوید که روند حساببرسی عملکرد مالی این شرکت توسط شعبهی سازمان PCCW در هنگ کنگ انجام میشود. مگی وو همچنین میگوید اعتقاد دارد که علیبابا امروزه بهطور کامل با استانداردهای تعیینشده از سوی ایالات متحده مطابقت دارد و قانونی را نقض نمیکند.
آندسته از شرکتهایی که با لایحهی جدید مجلس سنای آمریکا موافقت نکنند احتمالا در آینده نخواهند توانست ازطریق صرافیهای این کشور برای دریافت سرمایهی تازه اقدام کنند. حتی امکان دارد دولت ایالات متحده شرکتهای موردبحث را از فهرست شرکتهای حاضر در بازار سهام خود، خط بزند. علیبابا سال گذشته نیز پیشبینی کرده بود که اقدامات ایالات متحده علیه شرکتهای چینی وارد مراحلی جدید شود. بههمین این شرکت در همان موقع ترغیب شد فهرست سهام ثانویهی خود را در هنگ کنگ راهاندازی کند. با اینحال اوضاع اقتصادی فعلی در آسیا باعث شده است حتی این اقدام بهظاهر هوشمندانه از سوی علیبابا، تا حد زیادی به حاشیه برود.
در ساعات نخست روزهای پنجشنبه و جمعهی گذشته شاهد انتشار برخی گزارشهای جدید در رسانهها بودیم. این گزارشها به بیان نکاتی در این زمینه میپرداختند که چگونه دولت سرزمین اصلی چین در پی وضع کردن قانونی جدید در حوزهی امنیت ملی در هنگ کنگ است. در نظر داشته باشید که دولت پکن ازلحاظ قانونی اجازهی انجام چنین کاری را در هنگ کنگ دارد، اما اتخاذ چنین تصمیمی نشان میدهد که چین میخواهد میزان تسلط خود را بر منطقهی خودمختار هنگ کنگ بیش از پیش زیاد کند.
کارشناسان میگویند وضع این قانون و قانونهای مشابه بهمعنی مبارزهی مستقیم دولت سرزمین اصلی چین با «درجهی بالایی از استقلال» هنگ کنگ است که بر اساس قوانین از سال ۱۹۹۷ تاکنون در این منطقهی خودمختار دیده میشود. سرمایهگذاران نگران هستند که اقدام موردبحث دولت چین باعث واکنش منفی عمومی شود. سرمایهگذاران میگویند سیاستهای ۵۰ سال اخیر باعث شده است هنگ کنگ در زمینهی اقتصادی، منطقهای بسیار موفق باشد و هرگونه تغییر در این سیاستها از سوی دولت چین میتواند به بروز چالش منتهی شود. ناگفته نماند جمعهی گذشته در پی انتشار گزارشهای مربوطبه اقدام جدید دولت چین، ارزش سهام شرکتها در هنگ کنگ بهمیزان ۵/۶ درصد افت کرد.
شما کاربران دیجیتال چه دیدگاهی درمورد گزارش مالی علیبابا دارید؟
پاسخ ها