تویوتا از نسخهی بهروزرسانیشدهی مینیون هیبریدی سیهنا مدل ۲۰۲۱ رونمایی کرد که از نسل جدید پلتفرم TNGA-K با مصرف سوخت ۷/۱ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر بهره میبرد.
تویوتا در جدیدترین اقدام خود، مینیون سیهنا (Sienna minivan) را بهروزرسانی کرده و مدل کاملا جدید سال ۲۰۲۱ را با سیستم محرکه هیبریدی بهعنوان گزینهی استاندارد عرضه است؛ استفاده از فناوری هیبریدی باعث میشود تا مصرف سوخت این ون به ۷/۱ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر برسد. تویوتا سیهنا ۲۰۲۱ همچنان سیستم تمام چرخ محرک را بهعنوان آپشن ارائه میدهد و بر ایمنی بهعنوان اولویت اصلی متمرکز میشود که برخی از آپشنهای لوکس را نیز در بر میگیرد.
مسئولان تویوتا میگویند که مینیون سیهنا در ایالات متحده طراحی و مهندسی شده و برای بازار آمریکای شمالی عرضه میشود و تولید آن در کارخانه ایندیانا انجام خواهد شد. از جمله تیپهای مختلف این خودروی هیبریدی میتوان به آپشن جدید پلاتینیوم اشاره کرد که با قابلیتهایی از جمله درهای کناری کشویی و در عقب، صندلیهای راحتی (کاپیتانی) گرمشونده در ردیف دوم با ریل کشویی طولانیتر، یخچال و جاروبرقی داخلی، فرمان تلسکوپی قابل تنظیم برقی، آینه عقب دیجیتال و نمایشگر رنگی ۱۰ اینچی هدآپ عرضه میشود. تمام نسخههای تویوتا سیهنا ۲۰۲۱ قادر خواهند بود وزنی حدود ۱،۵۸۸ کیلوگرم را یدک بکشند.
مینیون سیهنا با استفاده از پلتفرم نسل جدید A-K تویوتا (TNGA-K) بازطراحی شده است. ظاهر این مینیون هیبریدی شباهت زیادی به برخی مدلهای شاسیبلند - کراساور خودروساز ژاپنی مانند تویوتا راو۴ و هدلاینر دارد و از آنها قرض گرفته میشود. از جمله این ویژگیهای بصری میتوان به جلوپنجره تهاجمی و خطوط روی گلگیر اشاره کرد.
مونته کاهر، مهندس ارشد تویوتا در این زمینه گفت:
سیهنا در کل خودروی کاملا جدیدی است که شامل پلتفرم شاسی و سیستم محرکه برقی جدید میشود.
شانههای ایجادشده توسط گلگیرهای جلو، در امتداد خطوط و برجستگیهای بدنه به سمت گلگیرهای عقب امتداد مییابند. جلوپنجره کوچک شده است، بنابراین ورودی جلو میتواند بزرگتر شود تا ظاهری شبیه تویوتا RAV4 یا آوالون داشته باشد. سقف خودرو با شیب کمی به سمت عقب تمایل دارد و در ترکیب با پنجره عقب (greenhouse)، نمای اسپرتی به سیهنا میدهد.
فضای داخل کابین مدل ۲۰۲۱ تویوتا سیهنا تغییر یافته تا راننده احساس نکند که پشت فرمان اتوبوس نشسته است. بهجای باز نگه داشتن فضای بین راننده و سرنشین جلو برای نگهداری وسایل بزرگ (شبیه سایر مینیونا و مدلهای گذشته)، سیهنا جدید از کنسول پلمانندی بهره میبرد که بخش مرکزی داشبورد را به دسته صندلی وسط و سطل نگهداری وسایل متصل میکند. طراحی جدید کنسول به اهرم تعویض دنده و سایر وسایل کوچک امکان میدهد که در بالای فضای خالی زیر آن پل قرار بگیرند.
در عقب، صندلیهای کاپیتانی ردیف دوم میتواند با آپشن Super Long Slide بهروزرسانی شود که امکان حرکت کشویی ۶۳/۵ سانتیمتری صندلی را به جلو و عقب فراهم میکند. قابلیت «ottoman» نیز در این صندلیهای راحتی وجود دارد که باعث میشود تا سرنشینان بتوانند پاهای خود را بکشند و استراحت کنند. پیکربندی هشت صندلی با ردیف دوم نیمکتی نیز موجود است.
مجموعه سیستمهای ایمنی فعال و غیرفعال اکنون شامل سیستم نظارت بر نقطه کور دید راننده بهعنوان گزینهی استاندارد میشود که به سیستم اخطار برخورد و تصادف و ترمز اضطراری میپیوندد. همچنین آپشنهای پیشرفتهای مانند دوربین دید عقب با زاویه دید عریض، سیستم دوربین دید ۳۶۰ درجهای و آینه عقب دیجیتالی جدیدی وجود دارد که راننده میتواند فضای داخل ون را ازطریق دوربین نصبشده در عقب خودرو مشاهده کند. صفحهنمایش رنگی ۱۰ اینچی هدآپ در بیشتر تیپها بهعنوان آپشن عرضه میشود اما در پلاتینیوم بهعنوان گزینهی استاندارد موجود است. سیستم سرگرمی صندلی عقب را میتوان به امکانات این ون هیبریدی اضافه کرد و شامل صفحهنمایش ۱۱/۶ اینچی با ورودی HDMI و کنترل از راه دور میشود.
امکانات سرگرمی تویوتا سیهنا ۲۰۲۱ شامل رابط ۹ اینچی لمسی روی صفحهنمایش لمسی، اندروید اتو و اپل کارپلی و هفت درگاه USB بههمراه قابلیت سازگاری آمازون الکسا میشود. اتصال Wi-Fi یکساله ازطریق سرویسهای متصل تویوتا (Toyota Connected Services) نیز در مینیون سیهنا ۲۰۲۱ بهعنوان گزینهی استاندارد موجود است. سایر بهروزرسانیها شامل صدای استریوی بهبودیافته، از جمله آپشن JBL Premium Audio و ناوبری پویا (Dynamic Navigation) میشود.
تویوتا سیهنا بهعنوان یک خودروی هیبریدی استاندارد به بازار عرضه خواهد شد و از سیستم جدید هیبریدی تویوتا II با ۲۴۳ اسببخار قدرت ترکیبی سیستم بهره میبرد. سیستم هیبریدی تویوتا امکان دستیابی به مصرف سوخت ۷/۱ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر را برای ون سیهنا فراهم میکند.
سیستم محرکه هیبریدی جدید، ترکیبی از پیشرانه چهار سیلندر ۲/۵ لیتری با دو موتور الکتریکی است که نیروی خود را به جعبهدنده خودکار منتقل میکند. مسئولان تویوتا میگویند که سیستم محرکه هیبریدی معمولی استفاده شده در سیهنا، بسیار سادهتر و راحتتر از آپشن پلاگین هیبریدی است. این موضوع، برتری تویوتا را بر کرایسلر نشان میدهد که ون پاسیفیکا، پرفروشترین محصول آن یک خودروی پلاگین هیبریدی است. سیهنا دارای حالتهای رانندگی مختلفی خواهد بود و حالت رانندگی تمام برقی برای سرعتهای کم و مسافتهای کوتاه دردسترس قرار میگیرد. تویوتا هنوز مشخص نکرده است كه ظرفیت پیمایش سیهنا در حالت تمام برقی چقدر خواهد بود.
از سال جاری، سیهنا دیگر تنها مینیون در بازار نخواهد بود که با سیستم تمام چرخ محرک (AWD) عرضه میشود؛ بلکه تنها مدل هیبریدی-برقی خواهد بود که از سیستم تمام چرخ محرک بهره میبرد. قابلیت تمام چرخ محرک در تمام تیپهای تویوتا سیهنا دردسترس قرار میگیرد. سیستم محرکه هیبریدی جدید تویوتا از دیفرانسیل و میل گاردان برای انتقال قدرت به چرخهای عقب استفاده نمیکند و بهجای آن، یک موتور الکتریکی در عقب برای انتقال قدرت به محور عقب قرار میدهد. این سیستم چند سال برای اولینبار در تویوتا RAV4 هیبریدی مورد استفاده قرار گرفت و به خوبی عملکرد خود را نشان داد.
مدل جدید تویوتا سیهنا ۲۰۲۱ طی سهماهه سوم سال ۲۰۲۰ وارد بازارهای آمریکای شمالی خواهد شد. قیمت و جزئیات بیشتر در زمانهای نزدیک به عرضهی این محصول منتشر میشود.
مشخصات فنی دقیق انواع خودرو تویوتا، مقایسهی آنها با محصولات برندهای دیگر، بحث و تبادل نظر پیرامون آنها، پرسش و پاسخ کاربران و کارشناسان به همراه گالری تصاویر اتومبیلهای این خودروساز ژاپنی را در بخش محصولات دیجیتال ببنید.
پاسخ ها