شرکت خودروسازی آلپینا که بهساخت محصولات با پلتفرم مشترک با مدلهای بیامو شهرت دارد، از خودروی اسپرت دیزلی D3 S برای سال ۲۰۲۱ رونمایی کرده است. مشخصات این محصول مشابه بیامو M340d است.
پس از معرفی خودرو اسپرت آلپینا B3 با پلتفرم بیامو سری ۳، این شرکت آلمانی اکنون نسخهی دیزل آن را معرفی کرده است. آلپینا D3 S هم در مدل سدان و هم تورینگ (مدل استیشنواگن) عرضه میشود و مشخصات فنی آن بیش از هر خودروی دیگر، مشابه بیامو M3 دیزلی است.
آلپینا D3 S از پیشرانهی ۳ لیتری دیزلی بیامو استفاده میکند که با داشتن ۶ سیلندر با آرایش خطی، ۳۵۰ اسببخار قدرت در دورموتور ۴,۰۰۰ تا ۴,۲۰۰ دوربردقیقه تولید میکند که ۱۵ اسببخار بیشتر از خودرو بیامو M340d و ۱۰۰ اسببخار کمتر از آلپینا B3 بنزینی است. همچنین، حداکثر گشتاور آلپینا ۷۳۰ نیوتنمتر است که در بازهی ۱,۷۵۰ تا ۲,۷۵۰ دوربردقیقه حاصل میشود و ۳۰ نیوتنمتر بیشتر از بیامو است.
آلپینا ادعا میکند محصول آنها برخلاف سایر خودروهای دیزلی امروز، عکسالعمل سریعی در دورموتورهای پایین دارد. خودرو D3 S از فناوری هیبریدی خفیف بیامو بهره میبرد؛ در این سامانه یک استارتر ۴۸ ولتی، ۱۱ اسببخار قدرت اضافه را برای سرعتگیریهای بهتر و بهینهتر، بهویژه در سرعتهای پایین فراهم میکند و همینطور آلایندگی خودرو را کاهش میدهد. همچنین، خودروهای دیزلی آلپینا از فناوری کاهش آلایندگی گازهای خروجی اگزوز نیز بهره میبرند. طبق تخمین WLTP، آلپینا D3 S در هر کیلومتر ۱۹۹ گرم گاز CO2 تولید میکند که عدد خوبی است و درهر صد کیلومتر رانندگی ترکیبی نیز ۷/۶ لیتر گازوئیل مصرف میکند.
محصول آلپینا از یک جعبهدنده ۸ سرعته اسپرت خودکار بهره میبرد که ساخت ZF است. این خودرو بهصورت استاندارد از سامانهی تمامچرخ متحرک بیامو با کمی تغییرات استفاده میکند که در آن گشتاور بیشتری به چرخهای عقب منتقل میشود. درنتیجهی تیونینگ آلپینا، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتربرساعت D3 S درعرض ۴/۶ ثانیه اتفاق میافتد و سرعت نهایی آن نیز ۲۷۳ کیلومتربرساعت است؛ این اعداد برای نسخهی استیشن بهترتیب ۴/۸ ثانیه و ۲۷۰ کیلومتربرساعت است. باوجود سرعتگیری صفر تا صد مشابه با بیامو M340d، سرعت نهایی آلپینا بیشتر است.
خودروهای آلپینا بیشتر ویژهی رانندگی جادهای و نه برای عملکرد در پیست طراحی میشوند. آلپینا D3 S نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ هرچند این محصول از سامانهی تعلیق اسپرت آلپینا بهره میبرد که در مدل بنزینی B3 نیز حضور دارد. درواقع؛ شاسی و سامانهی تعلیق این دو خودروی آلپینا یکسان است و تنها در پیشرانه متفاوت هستند.
آلپینا D3 S سدان در در بازار آلمان ۷۰ هزار و ۵۰۰ یورو (۷۶,۴۵۰ دلار) با احتساب ۱۹ درصد مالیات قیمتگذاری شده است. قیمت مدل تورینگ نیز از ۷۱ هزار و ۹۰۰ یورو (۷۷,۹۵۰ دلار) شروع میشود. این خودرو در ماه نوامبر امسال عرضه خواهند شد.
پاسخ ها