مرسدس بنز یکی از برندهای خودروسازی قدیمی محسوب میشود که محصولات جذاب و ماندگاری تولید کرده است؛ محصولاتی که برخی از آنها با ظرفیت تولید کمتر از ۲۰۰ دستگاه ویژه هستند.
شرکتهای خودروسازی بهدلایل مختلف محصولاتی ویژه با ظرفیت تولیدمحدود عرضه میکنند. کسب مجوز برای شرکت در مسابقات، نمایش جدیدترین سیستمها و فناوریها، پاسخ به درخواست مشتریان قدیمی، بازاریابی خاص برای جلبتوجه نسل جوان، یادبود مدل یا شخصی از گذشته و رقابت مستقیم با چند برند در بازاری مشخص، برخی از دلایل فروش خودرو با ظرفیت تولیدمحدود هستند.
خودروهایی که با کد Limited Edition تولید میشود، معمولا با گذشت زمان ارزش کلکسیونی و قیمت گران و بازار خریدوفروش محدودی پیدا میکند؛ البته برند خودروساز در این زمینه نقش مهمی دارد. مرسدس بنز یکی از شرکتهای بزرگ و باسابقهی خودروسازی است که در طول بیش از یک قرن گذشته، مدلهای تولیدمحدود ارزشمند و خواستنی عرضه کرده است.
وبسایت مرسدسبلاگ در مقالهای جذاب، ۱۰ خودرو تولیدمحدود برتر تاریخ مرسدس بنز را معرفی کرده است. مدلهایی که درادامهی این مقاله دربارهشان میخوانید، نهتنها در بین سبد محصولات گذشته و امروز مرسدس بنز، بلکه در تاریخ خودروسازی جایگاهی ویژه دارند.
دلیل اصلی تولید مرسدس بنز CLK GTR و رسیدن این خودرو جذاب و زیبا به خیابانها، قوانین مسابقات کلاس GT1 در فدارسیون جهانی اتومبیلرانی (FIA) بود. برای اینکه مرسدس بنز در این سری از مسابقات شرکت و با پورشه 911GT1 و مکلارن F1 GTR و لوتوس GT1 رقابت کند، باید چند مدل جادهای از این خودرو مسابقهای را برای عموم عرضه میکرد؛ بههمیندلیل، CLK GTR ناخواسته به خودرویی تولیدمحدود تبدیل و در تاریخ ماندگار شد. البته مدل جادهای CLK GTR که به نهایت سرعت ۳۲۰ کیلومتربرساعت میرسید، با پیشرانهی ۵،۹۸۶ سیسی V12 و سیستم کارتل خشک و برخی قطعات دیگر مثل سوپاپها و شاتونهای تیتانیومی نسخهی مسابقهای عرضه نشد.
موتور مدل مسابقهای CLK GTR براساس نمونهی M120 مرسدس بنز با قدرت ۶۳۱ اسببخار تولید شده بود؛ اما نسخهی جادهای V12 با حجم ۶/۹ لیتر و ۶۱۲ اسببخار قدرت بود. فصل ۱۹۹۹ مسابقات سری GT1 لغو شد؛ ولی مرسدس بنز تمام ظرفیت تولید درنظر گرفتهشده برای CLK GTR را عرضه کرد. براساس قوانین FIA، مرسدس بنز باید ۲۵ دستگاه از CLK GTR جادهای تولید میکرد؛ ولی ۲۶ دستگاه از این سوپراسپرت خواستنی عرضه کرد. در مدت دو سال، متخصصان واحد AMG مرسدس بنز ۶ دستگاه مدل رودستر و ۲۰ دستگاه مدل کوپه از مرسدس بنز تولید کردند. با این تفاسیر، CLK GTR Roadster خاصترین خودرو مرسدس بنز با کمترین ظرفیتِ تولید است.
دو مدل رودستر و کوپهی این سوپراسپرت آلمانی چند تفاوت جزئی داشتند. برای مثال، در مدل رودستر پوشش روی موتور متفاوت بود و پشتِ صندلیها میلههای محافظ مقاوم و نشان مرسدس بنز در جلوپنجره نصب شده بود. لوگو مرسدس بنز در مدل کوپهی CLK GTR بهصورت برجسته و مجزا روی سپر جلو کار گذاشته شده است.
مدل کوپه از CLK GTR در مقام دوم محدودترین خودرو تولیدشده با نشان مرسدس بنز قرار میگیرد. مثل مدل رودستر، پیشرانهی این خودرو هم نمونهی V12 با حجم ۶/۹ لیتر بود. شرکت ایلمور (Ilmor Engineering) حجم موتور مدل مسابقهای CLK GTR را از ۶ به ۶/۹ لیتر افزایش داد. CLK GTR با این پیشرانهی ۶۱۲ اسببخاری که ۷۷۵ نیوتنمتر گشتاور داشت، در ۳/۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت میرسید.
ظرفیت تولید مرسدس بنز CLK GTR به ۲۵ دستگاه محدود بود؛ اما مدل رودستر سفارشی و ویژهای نیز برای سلطان برونئی عرضه شد. درواقع، تمام مدلهای این خودرو فرمان چپ بودند؛ اما دو نمونه، یک دستگاه کوپه و یک دستگاه رودستر، بهسفارش حسنالبلقیه با فرمان راست تولید شد. بنابراین، درمجموع ۲۶ دستگاه CLK GTR رودستر و کوپه از کارخانهی مرسدس بنز و AMG به بازار رسید. قیمت پایهی این خودرو در زمان عرضه، حدود یک میلیون و ۵۵۰ هزار دلار و گرانترین خودرو تولیدی در جهان بود.
پروژهی مشترک مرسدس بنز و مکلارن در سال ۲۰۰۳ تولید شد و یکی از خودروهای جذاب جیتی دههی ۲۰۰۰ بود. مدل تولیدمحدود SLR Stirling Moss، براساس نسخهی استاندارد SLR McLaren و با نام استرلینگ ماس، رانندهی مشهور بریتانیایی فرمول یک و یکی از شخصیتهای برجستهی دنیای موتوراسپرت، در نمایشگاه دیترویت سال ۲۰۰۹ رونمایی شد. مرسدس بنز SLR استرلینگ ماس در کلاس خودروهای کمتعداد اسپیدستر بدون سقف و شیشهی جلو راننده قرار میگرفت. مسئولیت طراحی این خودرو ویژه برعهدهی یون ایلهان بود. این طراح کرهای خودرو ویژهی استرلیتنگ ماس را با الهامگیری از مدل مسابقهای 300 SLR محصول سال ۱۹۵۵ خلق کرد.
SLR Stirling Moss قرار بود آخرین نسخهی ویژه از خودرو مرسدس بنز SLR McLaren باشد؛ اما مکلارن در سال ۲۰۱۰، مدلی دیگر از این گرندتورر آلمانیانگلیسی عرضه کرد. مرسدس بنز SLR استرلینگ ماس به پیشرانهی ۵/۴ لیتری V8 ساخت AMG با سیستم سوپرشارژ مجهز بود که حدود ۶۶۰ اسببخار قدرت داشت. نسخهی استرلینگ ماس بهدلیل طراحی خاص اسپیدستر (نداشتن سقف و شیشهی جلو و ستون وسط بدنه) و بهرهگیری از فیبرکربن درمقایسهبا مدل استاندارد SLR McLaren نزدیک به ۲۰۰ کیلوگرم سبکتر بود. این مدل زیبا در ۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت میرسید و نهایت سرعتش به ۳۵۰ کیلومتربرساعت محدود بود. پس از توقف تولید مرسدس بنز SLR Roadster، نسخهی استرلینگ ماس به کارخانهی آلمانیها وارد شد. تمام ۷۵ دستگاه تولیدی این خودرو در سال ۲۰۰۹ عرضه شد.
مرسدس بنز SLR Stirling Moss با قیمت پایهی بیش از یکمیلیون دلار، تنها به مالکان مدلهای مختلف SLR فروخته میشد. مرسدس بنز با تولید این خودرو خاص، نام استرلینگ ماس را برای همیشه در تاریخ محصولات ویژهی ستارهی سهپر آلمانی ماندگار کرد؛ استرلینگ ماسی که ماه گذشته در ۹۰ سالگی درگذشت،.
کد DTM در موتوراسپرت به مسابقات تورینگ آلمان اشاره میکند. مرسدس بنز با استفاده از این کد برای CLK کلاس در نسل C209، محصولی ویژه تولید کرد که رانندگان فرمول یک مثل میکا هکینن و کیمی رایکونن و جنسن باتن شیفتهی آن شدند. مرسدس بنز CLK DTM AMG در اصل نسخهای جادهای از خودرو مسابقهای تورینگ آلمانیها بود که با طراحی فوقالعاده تهاجمی و جذاب جلب توجه میکرد. هدف از تولید این خودرو، جشنگرفتن پیروزی مرسدس بنز در مسابقات DTM بود؛ بنابراین، در ظرفیت بسیار محدودی تولید شد.
CLK DTM AMG در دو نسخهی کوپه و کبریوله (سقف پارچهای) به بازار رسید که هر دو مدل با اسپویلر بزرگ عقب، گِلگیرهای برجستهی جلو و عقب، دریچههای بزرگ ورودی هوا در سپر جلو و تایرهای پهن با دیگر محصولات مرسدس بنز متفاوت بودند. مرسدس بنز CLK DTM AMH از پیشرانهی ۵/۴ لیتری V8 سوپرشارژ با قدرت ۵۸۲ اسببخار و گشتاور ۸۰۰ نیوتنمتر استفاده میکرد و در ۳/۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت میرسید. از این خودرو زیبا که نهایت سرعتش ۳۲۲ کیلومتربرساعت بود، ۱۰۰ دستگاه مدل کوپه و ۸۰ دستگاه مدل کبریوله تولید شد.
سری 540K از خودروهای معروف و گران ساخت مرسدس بنز پیش از جنگ جهانی دوم بود. مدل کروک Cabriolet A این خودرو بیش از دومیلیون یورو قیمت دارد و تنها ۸۳ دستگاه از آن تولید شده است. در زیر کاپوت بلند و زیبای مرسدس بنز 540K Canriolet A، پیشرانهی ۵/۴ لیتری با آرایش خطی هشت سیلندر درکنار سوپرشارژر جا خوش کرده است. این خودرو در سال ۱۹۳۷ لذت تجربهی رانندگی با ۱۱۵ اسببخار قدرت و رسیدن به نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتربرساعت را به ثروتمندترین افراد جهان میداد.
سیستم سوپرشارژر Roots میتوانست در زمانی محدود، قدرت مرسدس بنز 540K Canriolet A را به ۱۸۰ اسببخار برساند؛ البته مصرف بنزین به ۲۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت رانندگی میرسید. یکی از ویژگیهای جالب مرسدس بنز 540K Canriolet A صندلیهای کابین بود که علاوه بر دو صندلی جلو، یک صندلی جادار هم در عقب کابین قرار داشت.
خودروهای اسپرت کلاس SL مرسدس بنز که اولین مدل آن، یعنی 300 SL، با درهای گالوینگ بود، همیشه از محصولات پرطرفدار بودهاند. تا امروز، ۶ نسل از سری SL تولید شده و بهزودی جدیدترین مدل با کد R232 هم رونمایی خواهد شد. SL کلاس سری R129 محصول سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۱ بود که مرسدس بنز از پیشرانهی قدرتمندش در نسخهی ویژهی آن استفاده کرد. پیش از اینکه شرکت ایتالیایی پاگانی از پیشرانهی V12 مرسدس بنز در سوپراسپرت زوندا (Pagani Zonda) استفاده کند، این موتور قدرتمند روی مدلی ویژه و تولیدمحدود از SL کلاس سری R129 نصب شده بود.
پیشرانهی M120 مرسدس بنز در خودروهای متنوعی استفاده شده است. در مدل SL73 AMG، نمونهی ۷/۳ لیتری این موتور با کد M297 حدود ۵۲۰ اسببخار قدرت و ۷۵۰ نیوتنمتر گشتاور و نهایت سرعت بیش از ۳۲۰ کیلومتربرساعت نصب شد. مرسدس بنز SL73 AMG، تنها در ۸۵ دستگاه تولید و یکی از محصولات خاص تاریخ آلمانیها است. ویژگی جذاب این خودرو پیشرانهی تنفسطبیعی و بزرگ V12 بود که سرعتگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت را در زمان ۴/۵ ثانیه ممکن میکرد.
فرایند خرید مرسدس بنز SL73 AMG هم منحصربهفرد بود. متقاضیان این خودرو ابتدا باید مدل استاندارد SL600 را میخریدند. سپس این خودرو به کارگاه AMG میرفت و متخصصان دپارتمان تیونینگ و خودروهای مسابقهای مرسدس بنز پیشرانهی بزرگ V12 و ۷/۳ لیتری را روی آن نصب میکردند. در بین تمام نسخههای مختلف سری R129 مرسدس بنز SL کلاس، مدل SL73 AMG به بزرگترین پیشرانه مجهز بود. در نسل جدید، سری R230 جایگزین R129 شد. در نسخههای مختلف SL کلاس R230، بزرگترین پیشرانه از نوع V8 و با حجم ۶/۲ لیتر بود. بزرگترین نمونهی V12 در این سری، ۶ لیتر حجم داشت و البته تویینتوربوشارژ بود.
از بین نسخههای مختلف شاسیبلند G کلاس مرسدس بنز، دو مدل ویژه با ظرفیت بسیار محدودی تولید شدند: G650 لندالت میباخ و G63 بزرگ با ۶ چرخ. G650 Landaulet یکی از مدلهای خاص تاریخ خودروسازی است که ترکیب لیموزین لوکس با شاسیبلند آفرود را بهنمایش میگذارد. همچنین، این مدل اولین شاسیبلندی است که مرسدس بنز با همکاری برند لوکس میباخ عرضه کرد. G650 لندالت براساس شاسی و تعلیق و اکسلهای مدل G500 طراحی شد که البته تمام این قطعات بزرگتر شدهاند.
با طول ۵،۳۴۵ میلیمتر و فاصلهی محوری ۳،۴۲۸ میلیمتر و ارتفاع ۲،۲۳۵ میلیمتر، مرسدس میباخ G650 لندالت میتوانست چهار سرنشین را با راحتی و انبوهی از تجهیزات رفاهی در جادههای هموار و ناهموار جابهجا کند. بخش عقب این خودرو هم از سقف پارچهای بازشو استفاده میکرد که براساس مدل کروک مرسدس بنز W463 طراحی شده بود. پیشرانهی این شاسیبلند جذاب V12 تویینتوربوشارژ نصبشده در مدل G65 بود که ۶ لیتر حجم و ۶۳۰ اسببخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتنمتر گشتاور داشت. از مرسدس میباخ G650 Landaulet، تنها ۹۹ دستگاه تولید شد که قیمت پایهی هرکدام حدود ۷۵۰ هزار یورو (معادل ۸۳۲ هزار دلار) بود.
مدل کوپه از CLK DTM AMG با مشخصات فنی مشابه نسخهی کبریوله در سال ۲۰۰۴ تولید شد. مدل کبریوله با ظرفیت تولید ۸۰ دستگاه که پیشازاین معرفی شد، کمیابتر از نمونهی کوپه است. هر دو مدل کوپه و کبریوله CLK DTM AMG با دیگر خودروهای مرسدس بنز تفاوت داشتند و دقیقا خودرو مسابقهای بودند که با کمی تغییر، به جادهها راه پیدا کردند. هر دو مدل براساس مرسدس بنز CLK 55 AMG ساخته شدهاند.
مقامهای مرسدس بنز هیچوقت ظرفیت تولید دقیق مدل ۶ چرخ G63 AMG را اعلام نکردهاند و تنها اشاره شده بیش از ۱۰۰ دستگاه از این پیکاپ شاسیبلند آفرود خواستنی عرضه شده است. ارتفاع کف بدنه G63 AMG 6×6 تا سطح زمین ۴۶۰ میلیمتر است و میتواند در آبی با عمق یک متر حرکت کند. این خودرو که با تلاشهای متخصصان ارتش استرالیا به مرحلهی تولید رسید، از پیشرانهی V8 تویینتوربوشارژ با حجم ۵/۵ لیتر و ۵۳۶ اسببخار قدرت و ۷۶۰ نیوتنمتر گشتاور استفاده میکند.
با وزن بیش از ۳،۸۵۰ کیلوگرم، ۵،۸۷۵ میلیمتر طول، ۲،۱۱۰ میلیمتر پهنا و ۲،۲۱۰ میلیمتر ارتفاع، سرعتگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت G63 AMG 6×6، تنها در ۷/۸ ثانیه انجام میشود. درکنار نهایت سرعت ۱۶۱ کیلومتربرساعت و سه محور محرک و پنج قفل دیفرانسیل، شاسیبلند ۶ چرخ مرسدس بنز به سیستم پیشرفتهی کاهش و افزایش باد تایر مجهز است. در این سیستم با استفاده از کمپرسور و چهار محفظهی ۲۰ لیتری، کم یا زیاد کردن باد تایرها (از ۰/۵ تا ۱/۸ بار) در کمتر از ۲۰ ثانیه انجام میشود. با اینکه تقاضا برای G63 AMG 6×6 وجود داشت، مرسدس بنز برای ویژه نگهداشتن این مدل تولید آن را متوقف کرد.
آخرین خودرو در فهرست برترین محصولات تولیدمحدود مرسدس بنز، یکی از سدانهای ماندگار تاریخ است. مرسدس بنز E60 AMG سال ۱۹۹۴ براساس مدل استاندارد E کلاس در نسل W124 تولید شد. E60 AMG در اصل خودرویی سوپراسپرت در بدنهی سدان بود که طراحی فوقالعاده زیبا و دلنشینی داشت. درمقایسهبا E500، مدل E60 AMG گِلگیرهای بزرگتر و برجسته داشت و با رینگهای اختصاصی، بسیار جذابتر از E کلاس استاندارد بود.
مرسدس بنز تا سال ۱۹۹۵ از مدل E500 استاندارد ۱۰،۴۷۹ دستگاه تولید کرد؛ اما تنها ۱۴۷ دستگاه از E60 AMG به بازار عرضه شد. E60 AMG از پیشرانهی ۶ لیتری V8 با قدرت ۳۸۱ اسببخار و گشتاور ۴۸۰ نیوتنمتر استفاده میکرد و در ۵/۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت میرسید. بسیاری از مدلهای دستدوم E60 AMG که این روزها خریدوفروش میشوند، درواقع مدلهای استاندارد E500 و 500E هستند که زیر کاپوتشان پیشرانهی پنجلیتری V8 ساخت AMG نصب شده است. برای شناسایی مدلهای اصلی E60 AMG، باید به شمارهی شناسایی خودرو توجه کرد. کد 957 نشاندهندهی اصلبودن خودرو (در ۱۴۷ دستگاه تولیدی) است.
از دیدگاه شما، جذابترین خودرو تولیدمحدود مرسدس بنز کدام مدل است؟ طرفدار کدام سری از مدلهای این خودروساز آلمانی هستید: کلاسیک یا مدرن؟
مشخصات فنی دقیق انواع خودرو مرسدس بنز در بازار کشورمان، مقایسهی آنها با محصولات برندهای دیگر، بحث و تبادلنظر دربارهی آنها، پرسشوپاسخ کاربران و کارشناسان بههمراه گالری تصاویر خودروهای این خودروساز آلمانی را در بخش محصولات دیجیتال ببنید.
پاسخ ها