کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید

کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید

اخبار کامپیوتر و سخت‌افزار، بررسی فناوری‌های جدید، خبر فناوری اطلاعات IT، گجت‌های تازه، دنیای موبایل، اینترنت و شبکه، امنیت، سیستم عامل، آموزش کامپیوتر
توسط ۶۵ نفر دنبال می شود
 ۱۴ نفر را دنبال می کند

ایلان ماسک قوانین قرنطینه خانگی را فاشیستی می داند

ایلان ماسک قوانین قرنطینه خانگی را فاشیستی می‌داند

ایلان ماسک اخیرا در انتقاد به تصمیم دولت آمریکا برای وضع قوانینی به‌منظور قرنطینه‌ی خانگی مردم، این قوانین را فاشیستی خطاب کرده است و می‌گوید آزادی مردم را به آن‌ها برگردانید.

ایلان ماسک چهارشنبه‌ی گذشته در جریان برگزاری جدیدترین جلسه‌ی مالی تسلا برخی انتقادات نسبت‌به قوانین اخیر در رابطه با ویروس کرونا (کووید ۱۹) مطرح کرد. ماسک در بخشی از صحبت‌های خود اعلام کرد قوانین قرنطینه‌ی خانگیِ وضع‌شده در منطقه‌ی خلیج سان فرانسیسکو از سوی دولت ایالات متحده‌ی آمریکا «اعمالی فاشیستی» هستند که آزادی مردم را از آن‌ها سلب می‌کنند.

اظهارات جدید ماسک درحالی رسانه‌ای می‌شوند که سه‌شنبه‌شب هفته‌ی پیش در پی انتشار چندین توئیت، افراد زیادی به انتقاد از او پرداخته بودند. ایلان ماسک در یکی از توئیت‌های جدید خود با تقلید از سبک توئیت‌نوشتن رئیس‌جمهور آمریکا عبارت Free America Now (آمریکا را همین حالا آزاد کنید) را با حروف بزرگ منتشر کرده بود.

انتقادات ایلان ماسک به قوانین اخیر از جایی شروع شد که او اعلام کرد تسلا برخی نگرانی‌ها درمورد کاهش میزان تولید محصولاتش دارد؛ ایلان ماسک در بخشی از جدیدترین گزارش مالی تسلا اعلام کرد:‌ «ما از این‌که نتوانیم روند تولید محصولات‌مان را در منطقه‌ی خلیج سان فرانسیسکو دوباره آغاز کنیم، اندکی نگران هستیم. این موضوع را باید خطری جدی به‌حساب آورد». ناگفته نماند که چند روز پیش‌ ۶ شهرستان منطقه‌ی خلیج سان فرانسیسکو به‌صورت مشترک قوانین مربوط‌به قرنطینه‌ی خانگی را تا روز ۳۱ مه ۲۰۲۰ (۱۱ خرداد ۱۳۹۹) تمدید و تنها برخی محدودیت‌های جزئی را لغو کردند. در بین این شهرستان‌ها سان فرانسیسکو، فریمونت و مواردی دیگر به‌چشم می‌خورند. 

ایلان ماسک در این زمینه می‌گوید: «افزایش بازه‌ی زمانی قوانین ماندن در خانه یا آن‌طور که ما از آن یاد می‌کنیم، زندانی کردن اجباری مردم در خانه‌شان برخلاف تمام حقوق اساسی آن‌ها، به‌عقیده‌ی من آزادی مردم را به‌روش‌هایی اشتباه سلب می‌کند. اگر فردی با میل خودش بخواهد که در خانه بماند، عالی است. باید امکان ماندن افراد در خانه فراهم شود و آن‌ها هیچ اجباری برای بیرون رفتن نداشته باشند. اما گفتن این موضوع که مردم نمی‌توانند از خانه خارج شوند و اگر این کار را بکنند دستگیر خواهند شد، اقدامی فاشیستی به‌حساب می‌آید. این اقدام با فلسفه‌ی دموکراسی مطابقت ندارد. این، آزادی نیست. آزادی گوربه‌گور‌شده‌ی مردم را به آن‌ها برگردانید!». 

کارخانه‌ی اصلی تسلا در شهر فریمونت ایالت کالیفرنیا قرار دارد. قوانین ایالتی جدید آمریکا اعلام کردند که تمامی نهادهای غیرضروری باید کار خودشان را تعطیل کنند و کارکنان را به خانه بفرستند؛ ایلان ماسک در ابتدا تلاش کرد با قوانین محلی که تسلا را نهادی غیرضروری معرفی می‌کردند مخالفت کند و با روش‌هایی این قوانین را دور بزند؛ با این‌حال در نهایت دولت، ماسک را مجبور به تعطیلی کارخانه‌ی فریمونت کرد. ایلان ماسک همچنین مجبور شد یکی دیگر از کارخانه‌ی تسلا را که در حوزه‌ی تولید پنل‌های خورشیدی فعالیت می‌کند و در شهر بوفالو قرار دارد، تعطیل کند. ماسک تا پنج روز پس از وضع قوانین جدید آمریکا در رابطه‌با قرنطینه‌ی خانگی همچنان کارخانه‌ی فریمونت را باز نگه داشت و سپس آن را تعطیل کرد. البته تسلا چند روز پیش از شماری از کارکنانش درخواست کرد که به سر کار بازگردند و بدین ترتیب باری دیگر قوانین محلی را نادیده گرفت. ناگفته نماند کارخانه‌ی بزرگ تولید باتری تسلا در نوادا که از آن با نام گیگافکتوری یاد می‌شود همچنان باز مانده است.

ایلان ماسک در بخشی دیگر از جلسه‌ی مالی اخیر اعلام کرد که تسلا پس از برطرف شدن محدودیت‌های فعلی به‌دلیل دنیاگیری ویروس کرونا، بدون مشکل به فعالیت خود ادامه خواهد داد، اما این موضوع ممکن است برای شرکت‌های کوچک صدق نکند. ماسک در سخنانی انتقادی نسبت‌به تعطیلی تمامی نهادهای غیرضروری در آمریکا می‌گوید: «همه‌ی آنچه که مردم در تمام طول عمرشان برای آن کار کرده‌اند، به‌صورت آنی در حال از بین رفتن است. من معتقد هستم که مردم از این اتفاق بسیار عصبانی خواهند شد و برخی از آن‌ها همین حالا هم عصبانی هستند». 

این نخستین باری نیست که مدیرعامل تسلا به انتقاد از قوانین آمریکا می‌پردازد. ایلان ماسک پیش‌تر به‌دفعات انتقادات خاصی را نسبت‌به تصمیم‌های سلامتی‌محور دولت در رابطه با ویروس کرونا مطرح کرده بود. بیشتر انتقادات مطرح‌شده از سوی ماسک به تعطیلی نهادها و شرکت‌ها مربوط می‌شود؛ اتفاقی که به گفته‌ی او اثراتی جبران‌ناپذیر روی اقتصاد آمریکا خواهد گذاشت. با این‌حال گاهی اوقات دیده‌ایم که انتقادات ماسک فراتر از اقتصاد می‌رود و مباحثی دیگر را نیز درگیر می‌کند. 

مقاله‌های مرتبط

ایلان ماسک پیش‌تر داده‌های اساسی دانشمندان را درمورد کروناویروس زیر سؤال برده و حتی برخی ادعاهای نادرست درمورد شیوع کرونا منتشر کرده بود که انتقادات زیادی را در پی داشت. ماسک همچنین پیش‌ از رسیدن کرونا به آمریکا، پیش‌بینی‌های نادرستی کرده بود؛ مدیرعامل تسلا در ابتدا می‌گفت تا پایان ماه آوریل شمار آمریکایی‌هایی که به کرونا مبتلا می‌شوند، کم خواهد بود. اما در حال حاضر جدیدترین آمار رسمی نشان می‌دهند روزانه ۲۵٬۰۰۰ نفر در آمریکا به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند. با در نظر گرفتن این‌که امکان گرفتن تست کرونا از همه وجود ندارد، بدون شک شمار واقعی افرادی که روزانه به این ویروس مبتلا می‌شوند، بیشتر از ۲۵٬۰۰۰ نفر است.

از زمان آغاز دنیاگیری ویروس کرونا،‌ ایلان ماسک ادعاهای مختلفی را درمورد آن مطرح کرده است. مثلا مدیرعامل تسلا گفته بود که بنابه دلایل مالی، بیمارستان‌ها شمار افراد مبتلاشده به کووید ۱۹ را بیشتر از آنچه که هست، اعلام می‌کنند. او همچنین مدعی شده بود اکثر قربانیان ویروس کرونا در ایتالیا به‌دلایل دیگری درگذشته‌اند. ماسک همچنین به مقایسه‌ی ویروس کرونا با سرماخوردگی عادی پرداخته بود. در روز ۶ مارس ۲۰۲۰ (۱۶ اسفند ۱۳۹۸) ایلان ماسک وحشت از ویروس کرونا را احمقانه خواند. در روز ۱۴ مارس (۲۴ اسفند) او مدعی شد «خطر وحشت‌زدگی بسیار بیشتر از خطر کرونا» است. او در آن زمان مدعی شده بود که کلروکین راه‌حلی مؤثر برای درمان کرونا به‌حساب می‌آید.

دیدگاه شما کاربران دیجیتال درمورد اظهارات جدید ایلان ماسک چیست؟

معتبرترین اخبار و مقالات روز مرتبط‌به ویروس کرونا را در صفحه‌ی ویژه‌ی آن در دیجیتال مطالعه کنید

کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید
کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید اخبار کامپیوتر و سخت‌افزار، بررسی فناوری‌های جدید، خبر فناوری اطلاعات IT، گجت‌های تازه، دنیای موبایل، اینترنت و شبکه، امنیت، سیستم عامل، آموزش کامپیوتر

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋