گوگل قانونی جدید وضع کرده است که براساس آن، تمامی شرکتهایی که قصد دارند در موتور جستوجوی این شرکت کار تبلیغات انجام دهند، باید هویت کامل خود را مشخص کنند.
گوگل چند روز پیش در اطلاعیهای اعلام کرد قانونی جدید برای تبلیغات وضع کرده است. برایناساس، گوگل از تمامی شرکتهای تبلیغکننده میخواهد هویت خود و کشورشان را کاملا مشخص کنند. این قانون پیشتر تنها برای تبلیغات سیاسی صدق میکرد؛ اما ظاهرا گوگل تصمیم گرفته آن را به تمامی تبلیغات تعمیم دهد.
امروزه، بهعلت همهگیری ویروس کرونا مشکلات زیادی برای افراد و شرکتها پیش آمده است. شرایط کلی دنیا بهگونهای است که امروزه اهمیت اخبار مربوط به کرونا دوچندان شده و در همین زمینه برخی رسانهها ممکن است سعی کنند برای جذب بازدید بیشتر، اطلاعات نادرست از این بیماری به کاربران ارائه دهند. بههمیندلیل، گوگل بهمنظور جلوگیری از بروز این اتفاق، قانون جدید خود را برای تعیین هویت کامل تبلیغکنندگان وضع کرده است.
از تابستان امسال بهمرورزمان توضیحات مربوط به تبلیغکنندگان به موتور جستوجوی گوگل اضافه میشود و برای کاربران دردسترس خواهد بود. این قانون قرار است ابتدا برای شرکتهای حاضر در ایالات متحدهی آمریکا و سپس دیگر شرکتها در نقاط مختلف دنیا برقرار شود.
بهدلیل قانون یادشده شرکتهای مختلف پیش از اینکه بتوانند تبلیغات خودشان را در گوگل شروع کنند، باید کاملا تعیین هویت شوند. شرکتها بدینمنظور باید اسناد مرتبط به کسبوکار خود و هویت و کشور محل اقامتشان را مشخص و برای گوگل ارسال کنند. بهدنبال اجراییشدن قانون جدید، کاربران خواهند توانست در موتور جستوجو هویت شرکتها را مشاهده کنند. کاربران برای مشاهدهی جزئیات مربوط به هویت شرکتها، تنها کافی است روی گزینهی About the advertiser کلیک کنند.
گوگل در بیانیهی جدید خود میگوید:
این تغییر جدید به کاربران امکان میدهد سادهتر بفهمند در پشت تبلیغاتی که در موتور جستوجوی گوگل میبینند، چه کسی قرار دارد. بدینترتیب، کاربران خواهند توانست دربارهی تبلیغات گوگل بهشکلی آگاهانهتر تصمیم بگیرند. قانون جدید با شناسایی افراد سودجو و محدودکردن تواناییهای آنها، به تضمین سلامت اکوسیستم تبلیغات دیجیتال کمک شایانی میکند.
در تصویر بالا، میتوانید نحوهی مشاهدهی جزئیات مربوط به شرکتهای تبلیغکننده را در موتور جستوجوی گوگل مشاهده کنید.
تعیین هویت تبلیغکنندگان ابتدا در سال ۲۰۱۸ برای تبلیغات سیاسی آغاز شد و اکنون به بقیهی تبلیغات آمده است؛ البته اعمال این قانون برای تمامی تبلیغات زمانبر خواهد بود و قرار نیست بهزودی شاهد آن باشیم. گوگل میگوید تکمیل فرایند اعمال این قانون روی تمامی تبلیغات ممکن است چند سال طول بکشد. گوگل در اطلاعیهی جدید خود میگوید قصد دارد شرکتهای مختلف را براساس محوریت فعالیت آنها اولویتبندی کند. این شرکتها در دستههای مختلفی نظیر فروشندهی محصول و سرویس و ارائهی محتوای اطلاعرسانی یا آموزشی و قمار و مراقبتهای بهداشتی قرار میگیرند.
گوگل بهصورت خودکار به شرکتهای مختلف اطلاع میدهد باید هویت خودشان را تعیین کنند. افراد و شرکتهایی که اطلاعیهی گوگل را دریافت کنند، برای ارائهی اطلاعاتشان یک ماه وقت دارند. اگر در این بازهی زمانی یکماهه اطلاعات لازم ارائه نشود، افراد و شرکتهای یادشده امکان انجام تبلیغات را در گوگل نخواهند داشت.
گوگل از مدتی پیش از برخی شرکتها درخواست کرده است اسناد ویژهای برای اثبات داشتن مجوزهای حرفهای ارائه دهند؛ اما تا قبل از انتشار این اطلاعیهی جدید، اهالی مانتینویو بهشکلی گسترده و در مقیاس بزرگ از تبلیغکنندگان نخواسته بودند هویتشان را مشخص کنند. خبرگزاری والاستریت ژورنال سال گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرد فهرست کسبوکارهای جعلی موجود در گوگلمپس بهمیزان درخورتوجهی افزایش پیدا کرده و همین موضوع باعث ایجاد مشکلاتی برای گوگل شده است. این مشکلات در حالی پیش آمدهاند که گوگل همواره سعی میکند ازطریق کارهایی نظیر ایمیلکردن کارت پستال، هویت کسبوکارها را مشخص کند. گوگل پیشتر سابقهی مسدودکردن تبلیغات ارائهشدهی برخی شرکتها را در زمینههایی نظیر مراکز توانبخشی دارد.
دیدگاه شما کاربران دیجیتال دربارهی سیاست جدید گوگل چیست؟
پاسخ ها