فیسبوک آواتارز رقیب جدید سرویس بیتموجی است که به کاربران امکان میدهد چهرهی خودشان را به شکل آواتاری مجازی دربیاورند و بههنگام چت کردن از آن استفاده کنند.
فیسبوک چند روز پیش با انتشار اطلاعیهای از راهاندازی رسمی سرویس آواتارز (Facebook Avatars) خبر داد. کاربران میتوانند از طریق فیسبوک آواتارز نسخهای مجازی از چهرهی خودشان را بسازند و شخصیسازی کنند و سپس بههنگام چت کردن بهعنوان استیکر از آن بهره بگیرند. سرویس فیسبوک آواتارز پیشتر در برخی نقاط دیگر در دسترس بود و بهتازگی در اروپا آغازبهکار کرده است.
سرویس آواتارز شرکت فیسبوک که شباهتهایی بیچونوچرا به سرویس بیتموجی (Bitmoji) اسنپچت دارد، نخستین بار در سال گذشتهی میلادی معرفی شد. Avatars که فیسبوک از آن بهعنوان ابزاری خاص برای کاربران بهمنظور بیان احساساتشان در قالب استیکر یاد میکند، با هدف لذتبخشتر کردن تعامل بین کاربران در شبکهی اجتماعی فیسبوک طراحی شده است. فیسبوک میگوید سرویس آواتارز محبوبیت زیادی بین قشر جوان دارد و میتواند تعاملات بین کاربران را مؤثرتر کند.
در اطلاعیهی جدید فیسبوک میخوانیم:
ما در حال انتشار سرویس آواتارز برای کشورهای سراسر اروپا هستیم. از اینکه میتوانیم به افراد ساکن در این کشورها راهی جدید برای بیان احساساتشان ارائه دهیم هیجانزده هستیم. سرویس آواتارز به کاربران میدهد آواتارهایی اختصاصی خلق کنند و آن را در تمام بخشهای فیسبوک و پیامرسان مسنجر بهشکلی جالبتر بهاشتراک بگذارند.
کاربران میتوانند از طریق منوی مربوط به استیکرها در بخش کامنت News Feed یا اپلیکیشن فیسبوک Messenger آواتار اختصاصی خودشان را بسازند. فردی به نمایندگی از فیسبوک در گفتوگو با رسانهی تککرانچ گفته است سرویس آواتارز از مدتها پیش برای افراد ساکن در استرالیا و نیوزیلند در دسترس قرار گرفته بود.
از زمان آغازبهکار آزمایشی سرویس آواتارز افراد متعددی توانستهاند فرصت کار با آن را پیدا کنند. نویسندهی رسانهی تککرانچ پیشتر گفته بود که آواتارز نسبتبه بیتموجی سرویس بهنسبت ضعیفتری است و به اندازهی آن جذابیت ندارد. با اینحال آواتارهای تولیدشده از طریق سرویس فیسبوک آواتارز میتوانند تا حد زیادی بخش کامنتهای پستها را جذابتر کنند، بدون اینکه کاربر مجبور شود به استفاده از تصاویر متحرک بپردازد.
فیسبوک تنها شرکتی نیست که تلاش کرده رقیبی جدی برای بیتموجی تولید کند. شیائومی بهعنوان یکی از شناختهشدهترین تولیدکنندگان گوشی در دنیا که متعلق به کشور چین است، طی چند سال اخیر سعی کرد سرویسی اختصاصی برای جایگزینی با بیتموجی معرفی کند. با اینحال آمار نشان داد که سرویس موردبحث شیائومی هرگز به اندازهی اسنپچت مورداستقبال قرار نگرفت.
در اوایل سال جاری میلادی اسنپچت سرویسی جدید و ویژه را با نام Bitmoji TV معرفی کرد تا توجه کاربران بیشتری را بهسمت پلتفرم خود جلب کند. بیتموجی TV شامل مجموعهای از انیمیشنهای کمدی چهار دقیقهای است که با استفاده از آواتار کاربران ساخته میشوند. در آن زمان، اسنپچت در بیانیهای رسمی اعلام کرد حدودا ۷۰ درصد از کاربران فعال روزانهاش که معادل ۱۴۰ میلیون از ۲۱۰ میلیون نفر هستند، تاکنون برای ساخت بیتموجی اختصاصی اقدام کردهاند. موضوعی که نشان میدهد کاربران اسنپچت علاقهی زیادی به استفاده از بیتموجی دارند. فیسبوک تاکنون ترجیح داده است درمورد میزان استفادهی کاربرانش از سرویس آواتارز سخنی به میان نیاورد.
نمایندهی فیسبوک به رسانهی تککرانچ میگوید: «ما بهطور معمول جزئیات مربوط به میزان استقبال از سرویسهایمان را در پلتفرم خودمان، بهاشتراک نمیگذاریم؛ اما هرچه سرویس آواتارز را بهشکل گستردهتری در دسترس قرار میدهیم، مشتاق هستیم افراد ساکن در سراسر اروپا بازخوردهای بیشتری بهدست ما برسانند تا بدین ترتیب بتوانیم آن را در طول زمان بهبود دهیم».
دیدگاه شما کاربران دیجیتال درمورد سرویس فیسبوک آواتارز چیست؟
پاسخ ها