چری تیگو 3 که در ایران با کد X33 عرضه میشود، یکی از خودروهای پرفروش چینی کشور است. در این مطلب، امویام X33 S اسپرت را ازنظر فنی بررسی و با لیفان X60 و محصولات مشابه مقایسه میکنیم.
میتوان ادعا کرد کراساورهای کامپکت درحالتبدیل به محبوبترین کلاس خودرویی در دنیا هستند. چنین محصولاتی ازنظر اندازهی بدنه، بین شاسیبلندهای پهنپیکر و سدانهای امروزی قرار میگیرند. از یک سو، چندان بزرگ و پرهزینه نیستند و از سوی دیگر، ارتفاع بالاتر سرنشینان را از سطح زمین و راحتی بیشتری فراهم میکنند. هر کراساور کوچک یا متوسطی، صندوق بار مناسب و فضای مناسب چهار سرنشین و مصرف سوخت راضیکننده دارد؛ پس، میتواند برای خانوادههای امروزی گزینهای ایدهال باشد.
شرکت خودروسازی چری در شهر ووهو در استان آنهوی (Wuhu, Anhui Province) کشور چین فعالیت میکند. این شرکت در سال ۱۹۹۹ بنیان نهاده شد و از سال ۲۰۰۳ با تولید انواع خودروهای سواری آغاز بهکار کرد. چری خودرو، هماکنون رتبهی دهم ساخت و مونتاژ خودرو در چین را با تیراژ ششصدهزار دستگاه در سال بهخود اختصاص داده است. چری علاوهبر تولیدات خود، برای شرکتهای مطرح دنیا، خصوصا جگوار و لندروور، خودرو مونتاژ میکند و درمجموع، نزدیک به یکچهارم کل تولیدات این شرکت به خارج از چین صادر میشوند. پیش از هر چیز باید یادآوری کنیم خودروهای برند MVM هم زیرمجموعهی شرکت چری هستند و در کشور چین با همان نام چری شناخته میشوند. بهنظر میرسد نام و لوگوی MVM صرفا به درخواست نمایندهی فروش این شرکت در ایران، روی بعضی خودروهای چری گذاشته شد. در تاریخ شرکت چری، MVM صرفا لقبی برای خودروی QQ3 است که در ایران با نام MVM110 میشناسیم.
واژهی تیگو (Tiggo) در شرکت چری، مخصوص کراساورهای این برند است. درواقع، اولین تیگو در بازار ایران ام وی ام X33 بود که هنوزهم از مهمترین تولیدات چری است. این خودرو، سال ۲۰۰۵ رونمایی شد و همچنان با تکیه بر پلتفرم اولیه، پس از چند تغییرچهره تولید میشود. مدیران خودرو هر سه مدل تیگو 3 را به ایران وارد کرده است. این سه مدل عبارتاند از: مدل پایه و فیسلیفت ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴. چری تیگو 3 یا همان امویام ایکس 33، امروزه در چین، روسیه، اروگوئه، مصر، اندونزی و کرمان موتور ایران تولید میشود. آخرین مدل این خودرو در ایران، کد X33 S اسپرت دارد تا متفاوت از مدلهای قبلی تشخیص داده شود.
افرادی که با نسخههای گذشتهی X33 آشنایی دارند، بهسختی باور میکنند تمامی این مدلها از سیزده سال قبل تاکنون، با پلتفرمی واحد تولید شدهاند. نمونهی اولیه طراحی ناهماهنگی با چراغهای بزرگ و ناخوشایند داشت؛ اما با فیسلیفت سال ۲۰۱۰ جذابیت بیشتری پیدا کرد. این محصول بهلطف بازطراحی سال ۲۰۱۴ متحول شد و شبیه به خودروهای تغییر نسل یافته، جلوهای تازه پیدا کرد. درواقع، بسیاری از خودروهای چینی ساخت برندهای مختلف بهدلیل استخدام طراحان خارجی در صنعت خودروسازی چین، تغییر ظاهری چشمگیری بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ تجربه کردند و تیگو 3 (ام وی ام ایکس 33) هم با این خوشاقبالی روبهرو شد. جدیدترین مدل ام وی ام X33 در ایران، با دو تیپ S و S اسپرت عرضه میشود که صرفا در جزئیات سپر جلو متفاوت هستند. درضمن، مدل اسپرت سقف سیاهرنگ دارد.
امروزه، مدل X33 S اسپرت جذابیت بیشتری در بازار دارد. از نمای روبهرو، چراغهای کشیده این خودرو با لامپ هالوژن در وسط جذابیت بیشتری درمقایسهبا مدلهای قبلی دارند. چراغ راهنمای کوچک و نارنجیرنگ در گوشهی چراغ اصلی است که همراهبا قطعاتی باریک و فلزی، حالت چشم و پلک را برای روشنایی خودرو تداعی میکند. نوار LED روشنایی روز داخل سپر و کمی بالاتر از چراغ مهشکن قرار دارد. مشابه دیگر خودروهای گروه چری، X33 هم جلوپنجرهی سادهای دارد که با زمینهی سیاه و خطی افقی همراهبا فلز کروم و نشان شرکت سازنده ارائه میشود. این خودرو فقط در ایران برند MVM دارد و در دیگر کشورها، با لوگوی شبیه به A مربوط به گروه چری تولید میشود.
سپر X33 S حجمدهی پیچیده و چشمگیری ندارد؛ اما با چند حفرهی بزرگ، نمایی اسپرت و جوانپسند فراهم میکند. این ترفند البته نیاز به فلز و قیمت تمامشده در این بخش را کاهش داده است. در طرفین، جایگاه ویژهای برای مهشکن و روشنایی روز وجود دارد. در بخش میانی هم، ادوات سیاه پلاستیکی و مشبک دیده میشوند که در مدل ام وی ام X33 S اسپرت با زهوار فلزی و نقرهایرنگ مستطیلشکل همراه است.
از نمای جانبی، تفاوت خاصی میان بدنهی X33 S و مدل قبلی وجود ندارد؛ ولی بهدلیل استفاده از ادوات فلزی روی درها، تشخیش مدل جدید از نسخهی قدیمی امکانپذیر است. رینگهای X33 S نیز زیباتر شدهاند و حالا خریدار میتواند از طرح اسپرت چرخهای آلومنیوم هفده اینچ استفاده کند. در نسخهی اسپرت، ریل باربند هم ظریفتر شده؛ اما همچنان از آنتن کوسهای خبری نیست و نمونهی سنّتی با پوشش سیاه در انتهای سقف دیده میشود.
چری X33 حجمدهی درخورتوجهی در نمای جانبی بدنه دارد. حفرهی مربوط به چرخهای جلو و عقب، دایرهی منظم نیستند و با حالت منحنی ارائه میشوند. این خودرو برخلاف بسیاری از کراساورهای کامپکت چینی، از ادوات پلاستیکی سیاهرنگ در پیرامون گِلگیرها و پایین رکاب استفاده نمیکند تا همراهبا آینهبغلهای فلزی همرنگ بدنه و مجهز به چراغ راهنما، لوکستر از رقبا بهنظر رسد.
از نمای پشت، چراغهای کوچک با ابعاد خودرو هماهنگ هستند. در گذشته، چراغهای بزرگ در بخش عقب خودروهای چینی، خصوصا کراساورها را شاهد بودیم که چندان جذابیت نداشتند. البته، نباید فراموش کنیم مدل اولیهی ام وی ام X33 بهدلیل الگوبرداری واضح از کراساورهای ژاپنی مثل تویوتا راو 4 (نسل دوم و سوم) و سوزوکی گرند ویتارا، طراحی متناسبی در نمای پشت داشت. این خودرو برخلاف نمای روبهرو که در سالهای گذشته دستخوش تغییرات گسترده شده، تفاوت چشمگیری در نمای پشت مدلهای مختلف ندارد.
چراغهای عقب در مدل X33 S اسپرت زاویهدار هستند، ضمن اینکه مشابه گرند ویتارا، از مربعهای سفید در محیط قرمز استفاده میکنند. حتی در قسمت پایین و گوشههای سپر نیز چراغهای هشدار دیده میشوند که شباهت زیادی با نمونههای موجود در سوزوکی دارند. از تغییرات مهم این نما، باید به قاب دورنگ مخصوص چرخ یدکی و طرح جذاب سپرها با ادوات نقرهایرنگ و حفرههای مستطیلی با فریم کروم اشاره کرد که البته، کاربرد فنی و ارتباطی با اگزوز ندارند. چری X33 حتی شیشهی عقب را بهسادگی ها نکرده و با منحنی در قسمت پایین، متفاوت از مدلهای قبلی بهنظر میرسد.
کراساور تیگو 3 با ابعادی به طول ۴۴۱۹ میلیمتر و عرض ۱۷۶۵ میلیمتر و ارتفاع سقف ۱۶۵۱ ارائه میشود؛ در حالیکه فاصلهی محورهای آن ۲۵۱۰ میلیمتر است.
مشابه نمای روبهرو، فضای داخلی ام وی ام X33 در مدل جدید کاملا متحول شده است. فرمان مدرن با فریم فلزی و نمایشگر بزرگتر همراه جایگاه ویژه در داشبورد و طراحی خلاقانه برای مجرای خروجی هوا، جلوهای تازه برای سرنشین فراهم میکند. در مدل X33 S اسپرت که نسخهای ویژه در بازار ایران محسوب میشود، ادوات سرخرنگ در بعضی قسمتهای داشبورد و پوشش داخلی درها دیده میشوند.
مشابه بسیاری از خودروهای امروزی، داشبورد ام وی ام X33 هم به سه بخش تقسیم میشود: ۱. در قسمت بالا، منحنی چشمنوازی با تأکید بر مجرای خروجی هوا و پنل پشت فرمان وجود دارد؛ ۲. بخش میانی جایگاهی ویژه برای نمایشگر لمسی هشت اینچ دارد؛ بهطوریکه هماهنگ و مرتبطبا پنل پشت فرمان بهنظر میرسد؛ ۳. قسمت پایینی داشبورد هم زوایایی متقارن با بخش بالایی دارد. کمی پایینتر، جایگاه ویژهای هم برای تهویهی مطبوع وجود دارد که با کلیدهای گردان و قاب فلزی ارائه میشود.
در قسمت تهویه و دستهدنده، البته مشابهت زیادی با ادوات موجود در دیگر خودروهای چینی بهچشم میخورد؛ اما درمجموع، میتوان از کیفیت کلیدها و دکمهها رضایت داشت. این خودرو درکنار کلیدهای پلاستیکی و نسبتا ارزانقیمت، با قابهای فلزی و مواد سیاهرنگ شفاف (اصطلاحا پیانویی) سعی میکند اندکی حس لوکس برای سرنشین فراهم کند. علاوهبراین، X33 جدید برخلاف طراحی جذاب فضای داخلی، از مواد درجهیک برای داشبورد سود نمیبرد و در قسمتهای مختلف از پلاستیک سخت استفاده کرده است. این موضوع برای خریدار کراساوری چینی در کلاس قیمتی X33، البته آزاردهنده نیست و باید توجه کرد درمقایسهبا خودروهای ارزانتر، نظیر چانگان CS35، برتری دارد.
فرمان مدل X33 S اسپرت درمقایسهبا نسخههای قبلی متحول شده است. در این قسمت، نهتنها کلیدهای کاربردی متعدد برای کروزکنترل و سیستم صوتی و پاسخگویی به تماس تلفنی وجود دارد؛ بلکه مواد مرغوبتر با ادوات نقرهایرنگ دیده میشوند. ساختار فرمان حالت استخوانی و اسپرت دارد و بهجای پلاستیک، از چرم مصنوعی همراهبا خط دوخت داخلی برخوردار است. در پنل پشت فرمان، عقربههای سرعتسنج و دور موتور با حالتی جذاب ارائه میشوند که نمایی تخت و شبیه به محصولات فولکس دارد. این بخش با کامپیوتر سفری و نورپردازی آبی ملایم، مدرنتر از دیگر خودروهای چینی در کلاس کراساور اقتصادی بهنظر میرسد.
در آخرین مدل X33، صندلیها و فضای داخلی رضایتبخش است. این کراساور کامپکت برای جلوزانو و بالای سرِ چهار انسان بلندقد فضای کافی دارد و در سفرهای بلندمدت، میتواند نسبتا راحت باشد. مواد بهکاررفته در بخش اصلی صندلیها (قسمت میانی نشیمنگاه و گودی کمر)، حالت اسفنجی و نرم دارند؛ اما در کنارهها با چرم مصنوعی و مواد سختتر ارائه میشوند. این شرایط باعث میشود درکنار صرفهجویی هزینهی تولید برای خودروساز و مصرفکننده، نمای اسپرت صندلیها حفظ شود و بدن سرنشینان نیز تا حدودی هنگام گردش ماشین ثابت بماند. در فضای عقب، البته صندلیها حالت تختهای و صاف دارند که غیرارگونومیک (ناهماهنگ با بدن انسان) هستند و در سفرهای طولانی، تا حدودی خستهکننده خواهند بود. باوجوداین، بهدلیل استفاده از طراحی دوگانه مشابه صندلیهای جلو، ظاهر زیبایی دارند.
از نکات مثبت مهم در طراحی داخلی ام وی ام X33 ، توجه ویژه به جزئیات داشبورد و پوشش داخل درها است. در ناحیهی استراحتگاه بازو، چرم مصنوعی دیده میشود. دستگیرهی نسبتا بزرگ و نقرهایرنگ همراهبا اهرم کروم برای بازکردن درهای جلو، جذابیت زیادی برای سرنشین X33 خواهد داشت.
درمجموع، میتوان از طراحی نمای داخلی X33 S اسپرت راضی بود. به مواد استفادهشده با ارفاق میتوان نمرهی قبولی داد و آن را مناسب استفادهی خانوادهای چهارنفره دانست. این خودرو با صندوق ۵۵۰ لیتر در حالت استاندارد ارائه میشود که البته با خواباندن صندلیهای عقب افزایش پیدا میکند.
کراساور X33 در چین با پیشرانهی ۱.۶لیتری فروش چشمگیری دارد. این مدل قدرت ۱۲۵ اسببخار در ۶۱۵۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور ۱۶۰ نیوتنمتر از ۳۹۰۰ دور بر دقیقه تولید میکند که البته آمار جذابی برای کراساوری با وزن خالص نزدیک به ۱۴۰۰ کیلوگرم بهنظر نمیرسد. تاکنون در ایران، این مدل ارائه نشده است؛ اما باتوجهبه افزایش قیمت ناشی از افت ارزش پول ملی ایران، ممکن است در فهرست شرکت مدیران خودرو قرار گیرد. مدل ۱.۶لیتری ام وی ام X33 با آپشنهای کامل (تیپ لاکچری) در بازار جهانی حدود ۱۳هزار دلار قیمت دارد.
مشابه سالهای قبل، کراساور پرفروش چری با پیشرانهی دولیتری تنفس طبیعی در ایران فروخته میشود. این مدل قدرت ۱۳۶ اسببخار در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه بههمراه نهایت گشتاور ۱۸۰ نیوتنمتر در ۴۳۰۰ دور بر دقیقه تولید میکند. کراساور X33 با جعبهدنده خودکار CVT و هفتسرعته (در حالت تعویض دستی) عرضه میشود که نتیجهی آن، رسیدن به سرعت صد کیلومتربرساعت در زمانی حدود ۱۴.۵ ثانیه است. نهایت سرعت خودرو با موتور دولیتری، ۱۷۰ کیلومتربرساعت و میانگین مصرف سوخت با بنزین معمولی ایران، نزدیک به دَه لیتر در صد کیلومتر خواهد بود.
مدل X33 S اسپرت کاملترین نسخه از چری تیگو 3 است. علاوهبر پیشرانهی دولیتری و جعبهدندهی خودکار، این خودرو در نمای بیرونی به قابلیتهای ازایندست مجهز است: ریل باربند، رینگهای اسپرت آلومینیوم هفده اینچ با لاستیکهایی بهپهنای ۲۱۵ میلیمتر، سانروف، بال عقب، نوار LED روشنایی روز، مهشکن، آینهبغل فلزی مجهز به راهنما و تنظیم برقی. در بعضی مدلها، گرمکن داخل آینهبغل و بادگیر پنجرههای جانبی نیز وجود دارد؛ اما تمامی نسخهها آنتن سنّتی دارند و امکان ورود به خودرو با لمس انگشت روی دستگیره وجود ندارد.
در نمای داخلی، مشخصات ام وی ام X33 S اسپرت شامل این قابلیتها است: کروزکنترل، فرمان استخوانی با پوشش چرم مصنوعی همراهبا قابلیت تنظیم سیستم صوتی و کنترل ارتباط تلفنی، نمایشگر لمسی هشت اینچ، ناوبری ماهوارهای فارسی، چهار بلندگوی استریو، دوربین پارک، درگاه ورودی USB، سیدی و AUX، قابلیت اتصال به گوشی هوشمند ازطریق بلوتوث و برقراری ارتباط تلفنی. این خودرو با پوشش چرم مصنوعی برای صندلیهای و تودریها ارائه میشود که البته در نسخهی اسپرت، ترکیب رنگ سیاه و قرمز دارد. تنظیم صندلی در تمامی نسخهها، غیرالکتریکی است تا در شش جهت برای راننده یا چهار جهت برای صندلی کنار (شاگرد) بهصورت دستی انجام شود. کامپیوتر سفری ازطریق نمایشگر پنل فرمان عمل میکند و نمایی مدرن در اندازهی چهار اینچ دارد. اطلاعاتی نظیر مصرف سوخت، مسافت پیمودهشده، بازماندن درها و حالت رانندگی، ازطریق این نمایشگر به راننده اطلاعرسانی میشوند. کراساور X33 در مدل جدید، به تهویهی مطبوع خودکار تککانال بدون خروجی مجزا برای سرنشین عقب مجهز است.
تنظیمات برقی و گرمکن داخل صندلی، سقف پانورامیک، استارت دکمهای، خروجی برق دوازده ولت، چراغ LED برای روشنایی عقب و تهویهی مطبوع دوگانه امکاناتی هستند که در نسخهی وارداتی X33 ارائه نمیشوند.
مشابه دیگر خودروهای ساخت چین، اطلاعات کاملی از آزمایشهای تصادف و میزان ایمنی X33 S دردسترس نیست؛ اما با جستوجو در سایتهای چینی متوجه شدیم مدل ۲۰۱۱ خودرو مذکور را بنیاد ایمنی خودروهای چین (C-NCAP) آزمایش کرده و امتیاز متوسط (دو ستاره از چهار) به آن داده است. فیلم مربوط به آزمایش تصادف ام وی ام X33 که پلتفرم مشترک با مدل امروزی دارد، درادامهی برای شما کاربران عزیز آورده شده است. باید توجه کنید احتمال دارد مدل جدید (ساخت ۲۰۱۸) بهینهسازیهایی ازنظر ایمنی داشته باشد.
در تصاویر، بهوضوح میتوان دید اتاق خودرو دربرابر تصادف روبهرو مقاومت نسبتا خوبی نشان میدهد و فضای اختصاصی سرنشین را حفظ میکند. بااینحال، بدنهی X33 در قسمت سقف و درهای جلو استقامت کافی ندارد. خودرو آزمایششده کاملا از مسیر مستقیم منحرف میشود و حتی چرخهای عقب همراهبا بدنه از سطح زمین فاصله میگیرند.
کراساور ام وی ام X33 با چهار کیسهی هوا برای روبهرو و فضای جانبی سرنشینان جلو ارائه میشود. این خودرو کیسه هوای پردهای ندارد و سرتاسری برای سرنشینان عقب است. بهجز ترمز ضدقفل (ABS) و تقسیم هوشمند نیروی ترمز در مواقغ اضطراری (EBD)، فناوری دیگری برای کنترل تعادل خودرو وجود ندارد. البته مصرفکنندگان توقع سیستمهایی مثل کنترل لغزش (ESP) در کراساورهای کامپکت چینی ندارند؛ اما کمبود آپشنهایی مثل فناوری حفظ خودرو در شیب (HCA) و نشاندهندهی فشار باد لاستیکها در ام وی ام X33 احساس میشود. این خودرو به حسگر عقب مجهز است؛ اما برای هشدار برخورد از نمای جلو و جوانب حسگری ندارد.
(بهروزرسانی ۲۵ فروردینماه ۱۳۹۹)
بدون شک، X33 پرفروشترین خودروی چینی در تاریخ ایران است. این محصول با سه چهره، سابقهی حضور دَهساله در بازار کشور دارد و محصولی شناختهشده محسوب میشود. هرچند مدلهای قبلی X33 ظاهر جذاب یا امکانات فراتر از انتظار نداشتند، بهدلیل قیمت مناسب و شرایط فروش اقساطی، موفق به جذب مخاطب شدند. این موضوع در زمان نگارش مطلب و نرخ دلار به ۱۶ هزار تومان رنگ دیگری به خود گرفته است؛ چراکه شرکت مدیران خودرو قیمت کارخانه ام وی ام x33s را ۲۶۰ میلیون تومان اعلام کرده است و با موعد تحویل ۴۵ روزه، ضمن دریافت تمام مبلغ، ام وی ام x33 اسپرت را پیشفروش میکند. این درحالی است که سال ۱۳۹۶، با پیشپرداخت ۳۰میلیون تومان یا مبلغ نقدی درحدود ۸۰میلیون تومان، امکان خرید X33 S اسپرت برای مصرفکننده ایرانی وجود داشت. جدیدترین ثبت نام مدیران خودرو برای این محصول، پیشپرداخت ۶۵,۵۰۰,۰۰۰ تومان با اقساط ۱۲ تا ۶۰ ماهه برای ۶۰ درصد قیمت نهایی (نامشخص تا زمان تحویل ۶۰ روزه) است.
مشخصات | قیمت کارخانه | شرایط ثبت نام فروردینماه ۱۳۹۸ | موعد تحویل |
---|---|---|---|
X33 S اسپرت دندهخودکار | ۲۶۰,۲۰۰,۰۰۰ | پیشپرداخت ۶۵,۵۰۰,۰۰۰ تومان با اقساط ۱۲ تا ۶۰ ماهه برای ۶۰ درصد قیمت نهایی | ۶۰ روزه |
در نمای ظاهری، نمیتوان ایرادی خاصی به کراساور چری گرفت. این خودرو از چراغهای مدرن با طرح اسپرت و نوار LED روشنایی و رینگهای جدید آلومینیوم استفاده میکند که همراهبا رنگآمیزی دوگانه (سقف سیاه و بدنهی متفاوت) فراتر از مدلهای قبلی بهنظر میرسد. امویام X33 S باربند و سانروف و جایگاهی ویژه برای یدکی دارد که علاوهبر زیبایی کاربردی هستند و به بهبود راحتی سرنشینان منجر میشوند. درمقایسهبا رقبا، کراساور کامپکت چری بهتر از چانگان XC35 و لیفان X60 است؛ اما درمقابل محصولات جدیدتر، نظیر هایما S5 و هاوال H2 برندهی مطلق نیست.
در فضای داخلی نیز، تفاوت زیادی بین X33 S امروزی با مدلهای گذشته وجود دارد. ازنظر مواد بهکاررفته در کابین و صندلیها، رضایت نسبی برای خریدار ایرانی فراهم میشود. ترکیب ادوات الکترونیک نمایشگر و پنل پشت فرمان با خطوط داشبورد و حفرههای خروجی هوا برای تهویهی مطبوع رضایتبخش هستند و نمای داخلی درها با قطعات نقرهای و پوشش چرم مصنوعی، چشمنواز بهنظر میرسند. بهعقیدهی نگارنده، نمای داخلی X33 S درمقایسهبا دیگر کراساورهای کامپکت چینی در بازار ایران، برتری نسبی دارد و حس بهتری به سرنشین میدهد. دید راننده و سرشینان داخل این کراساور بسیار خوب است و هنگام مانورهای شهری و پارک دوبل (دندهعقب)، فرمانپذیر خواهد بود.
جدیدترین مدل چری تیگو 3 که در ایران با نام امیویام X33 S عرضه میشود، ازنظر فنی برای رانندگی آرام در شهر و سفرهای معمول خانوادهای چهارنفره مناسب است. میانگین مصرف سوخت این خودرو با پیشرانهی دولیتری تنفس طبیعی در محدودهی نُه تا دَه لیتر در صد کیلومتر، برای مصرفکنندهی ایرانی پذیرفتنی بهنظر میرسد و البته، کمی بیشتر از هایما S5 و هاوال H2 خواهد بود. شتابگیری X33 S مسلما با رسیدن به سرعت صد کیلومتربرساعت در زمانی حدود چهارده ثانیه رضایتبخش نیست؛ اما نیازهای روزانه را برآورده میکند و احتمالا توقع خریدار نیز، بیشازاین نخواهد بود. همچنین، نباید فراموش کرد هایما و هاوال با موتورهای توربوشارژ ۱.۵ لیتری همراهبا قیمت بیشتر درمقایسهبا X33 S، در زمانی حدود دوازده ثانیه به سرعت صد کیلومتربرساعت میرسند.
ازنظر آپشنهای ظاهری و امکانات رفاهی، نمیتوان نمرهی فوقالعادهای برای X33 S درنظر گرفت. البته، این شرایط کموبیش برای تمامی خودروهای چینی در این محدودهی قیمت وجود دارد. بهرهگیری از نمایشگر لمسی هشت اینچ و کامپیوتر سفری، مهمترین نکات مثبت این خودرو در بحث آپشنهای رفاهی هستند؛ اما فقدان صندلی برقی، حسگر نزدیکشدن به اجسام از جلو و جوانب، تهویهی مطبوع خودکار، کیسه هوای پردهای و آنتن کوسهای در تمامی نسخههای X33 S سؤالبرانگیز است. ازنظر فناوریهای مربوطبه سیستمهای حفاظت رانندگی، بهدلیل فقدان سیستم کنترل پایداری الکترونیک (ESP) و فناوری کنترل کشش (TCS) و سیستم حفظ خودرو در شیب (HCA)، هایما S5 و هاوال H2 برتر از X33 S هستند.
ازنظر کیفیت رانندگی، باید اعتراف کرد فنربندی و تعلیق درخورتوجهی در X33 S وجود دارد و بهخوبی از دستاندازهای شهری عبور میکند. این خودرو البته دودیفرانسیل نیست و بهدلیل ضعف در امکاناتی مثل سیستم حفظ خودرو در شیب (HCA)، مناسب سفرهای خارج جاده و طبیعتگردی نخواهد بود. چنانچه تجربهی رانندگی با سوزوکی ویتارا داشته باشید، متوجه خواهید شد تعادل ام وی ام X33 هنگام مانورهای ناگهانی راضیکننده نیست و امکان چرخش انتهای خودرو در سرعتهای زیاد وجود دارد. البته، کیفیت سیستم تعلیق و تعادل این محصول برتری محسوسی درمقایسهبا چانگان و لیفان ایجاد میکند؛ اما نیازمند احتیاط راننده است؛ چراکه بدون ESP و کنترل کشش ارائه میشود.
امویام X33 S تا زمانیکه ارزانتر از هایما S5 و هاوال H2 باشد، بهدلیل قدرت بیشتر و ظاهر بهتر درمقایسهبا لیفان X60 و چانگان XC35، پرتقاضا باقی خواهد ماند. البته، نباید فراموش کرد برچسب قیمتی بیش از ۲۰۰ میلیونتومان برای کراساور کامپکت چینی هنوز برای خریدار ایرانی با درآمد کنونی پذیرفتنی نیست. افزونبراین، سابقهی مدیران خودرو و حضور طولانیمدت ام وی ام X33 در بازار ایران، خیال مردم را از بابت خدمات پس از فروش و گارانتی و تأمین قطعات این خودرو در سالهای آینده راحت میکند. تجربه نشان داده حضور کوتاهمدت محصولی چینی در بازار ایران، به هزینههای سنگین تعمیر، کمبود لوازم یدکی، فقدان متخصص فنی و درنهایت، افت شدید قیمت در بازار دست دوم منجر خواهد شد.
مشخصات / مدلها | امویام X33 S | بیسو T3 | بیسو T5 | زوتی T600 | زوتی دامای X7 | هاوال H2 | بورگوارد BX7 | سانگیانگ رکستون g4 | تویوتا RAV4 | تویوتا RAV4 هیبرید | سوبارو فارستر | فولکس واگن تیگوان | رنو کولئوس ۲۰۱۶ | توسان ۲۰۱۷ | کیا اسپورتیج ۲۰۱۷ | هوندا CR-V ۲۰۱۶ | میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۱۷ | هیوندای سانتافه ۲۰۱۷ | کیا سورنتو ۲۰۱۷ | نیسان جوک اسپرت | امجی GS |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
تعداد سیلندر | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ |
حجم موتور (لیتر) | ۲ | ۱.۳ | ۱.۵ | ۱.۵ | ۲ | ۱.۵ | ۲ | ۲ | ۲.۵ | ۲.۵ | ۲ | ۱.۴ | ۲.۵ | ۲ | ۲.۴ | ۲.۴ | ۲.۴ | ۲.۴ | ۲.۴ | ۱.۶ | ۲ |
حداکثر قدرت (اسببخار) | ۱۳۶ | ۱۳۳ | ۱۵۰ | ۱۵۶ | ۱۷۷ | ۱۴۱ | ۲۲۲ | ۲۲۲ | ۱۷۷ | ۱۹۴ | ۲۵۰ | ۱۲۵ | ۱۷۰ | ۱۶۴ | ۱۶۸ | ۱۸۵ | ۱۶۶ | ۱۹۰ | ۱۹۰ | ۱۹۰ | ۲۱۷ |
حداکثر گشتاور (نیوتنمتر) | ۱۸۰ | ۱۸۵ | ۲۱۵ | ۲۱۵ | ۲۵۰ | ۲۰۲ | ۳۰۰ | ۴۲۰ | ۲۳۳ | ۲۰۶ | ۳۵۰ | ۲۰۰ | ۲۲۶ | ۲۰۵ | ۲۲۰ | ۲۴۵ | ۲۲۰ | ۲۲۰ | ۲۲۰ | - | ۳۵۰ |
استاندارد آلایندگی | یورو ۵ | یورو ۵ | یورو ۵ | یورو ۵ | یورو ۵ | یورو ۵ | یورو ۶ | یورو ۶ | یورو ۵ | یورو ۶ | یورو ۵ | یورو ۶ | یورو ۵ | یورو ۵ | یورو ۵ | یورو ۵ | یورو ۵ | یورو ۵ | یورو ۵ | یورو ۵ | یورو ۵ |
مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km) | ۱۰ | ۸.۵ | ۱۰.۵ | ۸ | ۹.۵ | ۹ | ۹ | ۱۰.۵ | ۹ | ۷.۳ | ۸.۵ | ۶ | ۸.۴ | ۸.۵ | ۹.۴ | ۸.۱ | ۹.۴ | ۱۱ | ۱۱.۲ | ۶.۵ | ۶.۲ |
جعبهدنده | CVT | CVT | هشتسرعتهی خودکار | ششسرعتهی خودکار | ششسرعتهی خودکار | ششسرعتهی خودکار | ششسرعته خودکار | ششسرعته خودکار | CVT | CVT | CVT | ششسرعته خودکار | CVT | ششسرعتهی خودکار | ششسرعتهی خودکار | CVT | CVT | ششسرعتهی خودکار | ششسرعتهی خودکار | CVT | ششسرعتهی خودکار |
حجم باک بنزین | ۵۰ | ۵۰ | ۶۰ | ۶۰ | ۶۰ | ۶۰ | ۶۰ | ۷۰ | ۵۶ | ۵۶ | ۶۰ | ۵۸ | ۶۰ | - | ۵۰ | ۵۸ | ۶۰ | ۶۶ | ۶۶ | ۵۰ | ۵۵ |
وزن (کیلوگرم) | ۱۳۹۰ | ۱۴۵۰ | ۱۵۷۰ | ۱۵۴۰ | ۱۷۳۱ | ۱۶۰۰ | ۱۸۰۰ | ۲۰۰۰ | ۱۷۸۰ | ۱۸۲۰ | ۱۶۲۰ | ۱۵۰۰ | ۱۶۰۰ | ۱۵۲۰ | ۱۶۹۵ | ۱۵۲۳ | ۱۵۸۰ | ۱۵۷۰ | ۱۵۸۵ | ۱۴۵۶ | ۱۳۸۵ |
پاسخ ها