کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید

کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید

اخبار کامپیوتر و سخت‌افزار، بررسی فناوری‌های جدید، خبر فناوری اطلاعات IT، گجت‌های تازه، دنیای موبایل، اینترنت و شبکه، امنیت، سیستم عامل، آموزش کامپیوتر
توسط ۶۵ نفر دنبال می شود
 ۱۴ نفر را دنبال می کند

افزایش تمرکز و دقت؛ لزوم مدیریت تمرکز و مشکلات پیش رو

افزایش تمرکز و دقت؛ لزوم مدیریت تمرکز و مشکلات پیش رو

افزایش تمرکز و دقت یکی از پیش‌نیازهای زندگی امروزی است. پیداکردن راهکارهایی برای افزایش تمرکز و کنترل ذهن، اهمیت زیادی در مدیریت زمان دارد.

زندگی ماشینی امروزی مشکلات زیادی برای حفظ تمرکز در زمان کار یا حتی تفریح و صحبت با دوستان و آشنایان برایمان ایجاد می‌کند. انواع بهانه‌ها از شبکه‌های اجتماعی تا جست‌وجو درباره‌ی موضوع دلخواه در اینترنت و درخواست‌های گاه و بی‌گاه مدیران برای انجام وظایف، از مدیریت تمرکز جلوگیری می‌کند. در وضعیت کنونی که بسیاری از مردم به‌صورت دورکاری وظایف خود را انجام می‌دهند، مدیریت تمرکز مسئله‌ی بزرگ‌تری محسوب می‌شود؛ چون دسترسی به عوامل حواس‌پرتی بیشتر شده است.

افزایش تمرکز و دقت بخشی از مدیریت زمان محسوب می‌شود. در دیجیتال، با کمک مجموعه مقالاتی قصد داریم با بیان راهکارهای کاربردی، مدیریت تمرکز را آموزش دهیم. مدیریت تمرکز شامل دو بخش اصلی حفظ و افزایش تمرکز می‌شود که در مطالب آتی، هریک از آن‌ها را در حوزه‌های متنوع بررسی می‌کنیم. 

مدیریت تمرکز یکی از جنبه‌های زیرساختی مدیریت زمان به‌شمار می‌رود. همان‌طورکه قطعا در رخدادهای روزمره‌ی شخصی و کاری خود تجربه کرده‌اید، مدیریت زمان به‌تنهایی کافی نیست و به‌بیان‌دیگر، برای رسیدن به مدیریت کامل زمان باید تمرکز را هم افزایش دهیم. در دوران کنونی که حواس‌پرتی‌های زیادی در اطرافمان داریم، حتی تمرکز را در مکالمه‌ها هم از دست می‌دهیم؛ درنتیجه، اگر نتوان تمرکز و دقت را به‌میزان کافی در طول روز حفظ کرد، از وظایف تعیین‌شده در مدیریت زمان هم عقب می‌مانیم.

پیش از شرح مسائل و راهکارهای مدیریت تمرکز و دقت، ابتدا باید تعریف تمرکز را بشناسیم. تمرکز به‌معنای استفاده از تمامی منابع با هدف دست‌یافتن به هدفی با بیشترین ارزش است. به‌‌عبارت‌دیگر، با تمرکز می‌توان استفاده از زمان و توجه و هر دارایی مادی و معنوی را با هدفی انجام دهیم که کارایی و اهمیت بیشتری دارد.

افزایش تمرکز و مدیریت زمان

به‌منظور اجرای هرچه بهتر مدیریت تمرکز، باید آن را در حد مدیریت زمان اهمیت دهیم. برای درک بهتر، مدیریت زمان را می‌توان به خودرویی حرفه‌ای تشبیه کرد که مدیریت تمرکز به‌معنای رانندگی مناسب خودرو خواهد بود. درواقع با مدیریت تمرکز، تصمیم‌گیری‌های حیاتی در مدیریت زمان را می‌آموزید.

بهبود تمرکز دو جنبه دارد که می‌توان آن‌ها را مشابه ورزش دانست. به‌عنوان مثال، در ورزش فوتبال دو جنبه‌ی دفاعی و حمله‌ای داریم که همان‌ها را برای تمرکز هم شرح می‌دهیم. در بخش دفاعی، سعی می‌کنیم تمرکز را حفظ کنیم. به‌بیان‌دیگر، ابتدا از رخدادهایی جلوگیری می‌کنیم که از‌بین‌رفتن تمرکز را به‌همراه دارند. در دفاع پیشرفته‌تر، حواس‌پرتی‌‌های روزمره را کاهش می‌دهیم.

در جنبه‌ی حمله‌ای برای حفظ تمرکز، تلاش می‌کنیم ظرفیت‌های تمرکز خود را بهبود دهیم. در این جنبه، توانایی‌های حفظ تمرکز را افزایش می‌دهیم؛ یعنی تلاش می‌کنیم تمرکز زمان بیشتری ماندگار شود و روی مسئله‌ی مهم‌تری متمرکز شویم.

برای بهبود وضعیت تمرکز یا همان افزایش تمرکز و دقت باید پنج حوزه را مدیریت و سازمان‌دهی کنیم که در مطالب بعدی، هریک از آن‌ها را به‌تفصیل شرح می‌دهیم. مدیریت تمرکز در هریک از حوزه‌ها، پیش‌نیاز حوزه‌ی دیگر خواهد بود و درنهایت، تمامی جنبه‌ها پوشش داده می‌شوند. حوزه‌های اصلی برای افزایش تمرکز شامل موارد زیر می‌شود:

  • فضای دیجیتال
  • فضای فیزیکی
  • ذهن
  • زمان
  • روابط شخصی

هریک از جنبه‌های یادشده به تمرین‌ها و اقدا‌م‌های منحصربه‌فردی نیاز دارند که در مطالب آتی شرح می‌دهیم.

کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید
کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید اخبار کامپیوتر و سخت‌افزار، بررسی فناوری‌های جدید، خبر فناوری اطلاعات IT، گجت‌های تازه، دنیای موبایل، اینترنت و شبکه، امنیت، سیستم عامل، آموزش کامپیوتر

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋