کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید

کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید

اخبار کامپیوتر و سخت‌افزار، بررسی فناوری‌های جدید، خبر فناوری اطلاعات IT، گجت‌های تازه، دنیای موبایل، اینترنت و شبکه، امنیت، سیستم عامل، آموزش کامپیوتر
توسط ۶۵ نفر دنبال می شود
 ۱۴ نفر را دنبال می کند

گوشی های TCL 10 5G و TCL 10 Pro و TCL 10L معرفی شدند

گوشی‌های TCL 10 5G و TCL 10 Pro و TCL 10L معرفی شدند

TCL شب گذشته به‌صورت رسمی از گوشی‌های خانواده‌ی TCL 10 در قالب مدل‌های 5G، پرو و L پرده‌برداری کرد. این گوشی‌ها با سخت‌افزار قوی و قیمت مقرون‌به‌صرفه روانه‌ی بازار می‌شوند.

گوشی‌های خانواده‌ی تی‌سی‌ال ۱۰ (TCL 10) جزو جالب‌توجه‌ترین گوشی‌های هوشمند معرفی‌شده در سال ۲۰۲۰ به‌شمار می‌آیند. نخستین بار این گوشی‌های هوشمند در جریان برگزاری نمایشگاه CES 2020 به‌صورت اولیه رونمایی شدند و با برخی جوانب آن‌ها آشنا شدیم. در آن زمان اطلاعات چندانی درمورد گوشی‌های جدید TCL منتشر نشده بود، تا اینکه شب گذشته پس از گذشت ۴ ماه، سرانجام شرکت موردبحث گوشی‌های خانواده‌ی TCL 10 را‌ به‌صورت کامل رونمایی کرد. 

گوشی‌های معرفی‌شده‌ی جدید شامل تی‌سی‌ال ۱۰ فایو جی (TCL 10 5G)، تی‌سی‌ال ۱۰ پرو (TCL 10 Pro) و تی‌سی‌ال ۱۰ ال (TCL 10L) هستند. گرچه سه گوشی معرفی‌شده توسط TCL تفاوت‌های متعددی با یکدیگر دارند، اما برخی از قابلیت‌ها و مشخصات آن‌ها شبیه‌به یکدیگر است. نخستین نقطه‌ی مشترک در بین تمامی دستگاه‌ها نرم‌افزار آن‌ها است. براساس اعلام رسمی، هر سه گوشی خانواده‌ی TCL 10 مجهز به رابط کاربری اختصاصی TCL UI بر پایه‌ی سیستم‌عامل  اندروید ۱۰ هستند. ظاهر کلی رابط کاربری اختصاصی TCL شباهت بسیار زیادی به اندروید ۸ دارد و ما را یاد این سیستم‌عامل می‌اندازد.

در کنار سیستم‌عامل، سه گوشی جدید TCL دارای سه حالت مجزا برای راحتی چشم کاربر هستند. ظاهرا در هر سه گوشی از حالت‌های ویژه‌ی Adaptive Tone ،Reading Mode و Eye Comfort Mode استفاده شده است. فعال‌سازی این حالت‌ها باعث می‌شود هنگام کار با گوشی‌های جدید TCL فشار کمتری به‌چشم کاربر وارد شود. TCL می‌گوید در گوشی‌های جدیدش از موتوری مستقل به‌منظور بهبود توانایی‌های نمایشگر استفاده کرده است؛ درضمن این گوشی‌ها از پردازش SDR به HDR به‌صورت آنی پشتیبانی می‌کنند. دستیابی به این قابلیت به‌لطف فناوری ویژه‌ی شرکت NXTVISION فراهم شده است. فناوری ارائه‌شده از سوی NXTVISION باعث می‌شود نمایشگرها رنگ‌ها را به‌شکلی حقیقی‌تر و تصاویر را با کنتراست بهتر به‌نمایش دربیاورند. 

سه گوشی جدید TCL همچنین دارای کلیدی هوشمند هستند که امکان شخصی‌سازی آن به‌سادگی وجود دارد. کاربر می‌تواند کلید هوشمند موردبحث را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که عملکردش هنگام یک‌ بار یا دو بار ضربه زدن روی آن یا نگه داشتن کلید به‌مدت چند ثانیه، متفاوت باشد و هر بار کار خاصی نظیر بازکردن دستیار صوتی گوگل اسیستنت یا اجرای اپلیکیشن دوربین انجام دهد. در کنار موارد یادشده، سه گوشی جدید خانواده‌ی TCL 10 به‌قابلیتی مجهز شده‌اند که TCL از آن با نام «سوپر بلوتوث» (Super Bluetooth) یاد می‌کند. سوپر بلوتوث به‌شما امکان می‌دهد گوشی را به‌صورت هم‌زمان به حداکثر چهار اسپیکر یا هدفون متصل کنید. بدین ترتیب امکان راه‌اندازی سیستمی صوتی با چند اسپیکر از طریق یک گوشی هوشمند برای شما فراهم می‌شود. ناگفته نماند TCL 10 5G ،TCL 10 Pro و TCL 10L همگی دارای جک ۳/۵ میلی‌متری هدفون هستند.

تی سی ال 10 ال / TCL 10L

TCL 10L

TCL 10L ارزان‌قیمت‌ترین گوشی هوشمند خانواده‌ی TCL 10 به‌شمار می‌آید. گرچه TCL 10 کم‌قیمت‌ترین گوشی است اما به بسیاری از قابلیت‌هایی که در مدل‌های 5G و پرو وجود دارند، مجهز شده‌ است. اولین و مهم‌ترین نکته درمورد TCL 10L که هنگام نگاه کردن به گوشی متوجه آن خواهید شد، بدون شک حفره‌ی دایره‌ای‌شکل بالای نمایشگر است. TCL 10L برای نمایش محتوای بصری از صفحه‌نمایشی ۶/۵۳ اینچ با پنل LTPS LCD و وضوح فول HD پلاس استفاده می‌کند؛ TCL از پنل به‌کاررفته در گوشی موردبحث با نام کامل LTPS LCD Dotch یاد می‌کند. گرچه این نمایشگر اساسا مجهز به پنلی LCD است، اما کارشناسانی که شانس کار با TCL 10L را پیدا کرده‌اند می‌گویند نمایشگر موردبحث کیفیتی بسیار عالی دارد. 

نمایشگر به‌کاررفته در گوشی TCL 10L دارای نسبت تصویر ۱۹/۵:۹ است و نسبت کنتراست ۱٬۵۰۰:۱ را ارائه می‌دهد. متأسفانه TCL در گوشی موردبحث از نمایشگری با نرخ نوسازی (رفرش ریت) ۶۰ هرتز استفاده کرده است. بااین‌حال نگاهی به قیمت نهایی گوشی، استفاده از این نوع پنل را کاملا توجیه می‌کند. TCL 10L با قیمت ۲۵۰ دلار روانه‌ی بازار خواهد شد. همان‌طور ک بالاتر اشاره کردیم، تمامی گوشی‌های خانواد‌ه‌ی TCL 10 دارای موتوری مستقل برای بهبود توانایی‌های نمایشگر هستند که توسط شرکت پیکسل‌ورکس (Pixelworks) ساخته شده است. نمایشگر دستگاه همچنین به‌لطف فناوری NXTVISION بهبودهای متعددی به‌خود دیده و می‌تواند محتوای بصری را به‌شکلی چشم‌نواز به‌تصویر بکشد.

TCL ترجیح داده است در پنل پشتی گوشی 10L از پلاستیک استفاده کند. گوشی موردبحث در دو رنگ روانه‌ی بازار خواهد شد: سفید و آبی. ظاهرا هر دو رنگ دارای جلوه‌ای خاص هستند، بدین گونه که از زاویه‌های مختلف، رنگ پنل پشتی تا حدی تغییر می‌کند. پنل پشتی پلاستیکی TCL 10L میزبان مجموعه‌دوربین چهارگانه و فلاش دوگانه است. در پنل پشتی گوشی همچنین شاهد حسگر اثر انگشت خازنی هستیم. گرچه جنس پنل پشتی از پلاستیک است، اما هنگامی که TCL 10L را دست بگیرید، تشخیص این موضوع کار ساده‌ای نیست. نویسنده‌ی رسانه‌ی XDA-Developers که از نزدیک با این گوشی کار کرده است می‌گوید نتوانسته پلاستیکی بودن پنل پشتی را تشخیص دهد. 

تی سی ال 10 ال / TCL 10L

مجموعه‌دوربین چهارگانه‌ی TCL 10L یکی از مهم‌ترین نکات درمورد این گوشی است؛ خصوصا با درنظرگرفتن برچسب قیمت ۲۵۰ دلاری. براساس اطلاعات رسمی، در مجموعه‌دوربین 10L حسگری ۴۸ مگاپیکسلی در نقش دوربین اصلی فعالیت می‌کند. دوربین اصلی دستگاه پیکسل‌هایی به اندازه‌ی ۰/۸ میکرومتر دارد (در حالتی که پیکسل‌ها از طریق فناوری با یکدیگر ترکیب نشده‌اند) و از لنزی با دیافراگم f/1.8 استفاده می‌کند. در کنار دوربین اصلی شاهد دوربینی دیگر با حسگر ۸ مگاپیکسلی با اندازه‌ی پیکسل ۱/۱۲ میکرومتر و لنز فوق عریض با دیافراگم f/2.2 هستیم. ارزان‌قیمت‌ترین گوشی از خانواده‌ی TCL 10 همچنین دو دوربین ۲ مگاپیکسلی دیگر دارد. یکی از این دوربین‌ها به لنز ماکرو مجهز شده است و از دوربین دیگر برای تشخیص عمق صحنه‌ها به‌منظور ثبت جلوه‌ی بوکه روی تصاویر استفاده می‌شود. اطلاعات رسمی نشان می‌دهند هر دو دوربین لنزی با دیافراگم f/2.4 و پیکسل‌هایی به اندازه‌ی ۱/۶۵ میکرومتر دارند. 

در بخش جلویی TCL 10L شاهد نمایشگری با حفره‌ی دایره‌ای‌شکل هستیم. در حفره‌ی بالای نمایشگر دوربینی سلفی با حسگر ۱۶ مگاپیکسلی جای گرفته است. این دوربین پیکسل‌هایی به اندازه‌ی ۱ میکرومتر دارد و از لنزی با دیافراگم f/2.2 بهره می‌گیرد. TCL می‌گوید دوربین سلفی گوشی دارای فوکوس ثابت (Fixed Focus) است، بنابراین در 10L خبری از فوکوس خودکار نیست. گوشی موردبحث TCL توانایی ضبط ویدئو 4K را با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه دارد و می‌تواند ویدئوهای 1080p و 720p را به‌ترتیب با نرخ‌های ۱۲۰ و ۲۴۰ فریم‌برثانیه ثبت کند. 

افزون بر این موارد، سخت‌افزار به‌کاررفته در دستگاه نیز در مقایسه با قیمت آن، بسیار مناسب به‌نظر می‌رسد. براساس گفته‌های TCL، گوشی 10L برای پردازش کارهای مختلف از تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۶۵ کوالکام استفاده می‌کند و از واحد پردازش گرافیکی آدرنو ۶۱۰ بهره می‌گیرد. TCL گوشی جدیدش را در دو مدل با حافظه‌ی ذخیره‌سازی متفاوت روانه‌ی بازار می‌کند؛ مدل ۶۴ گیگابایتی دارای حافظه‌ی EMMC است و از ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم استفاده می‌کند؛ درحالی که مدل دیگر به ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS مجهز شده است و همچون مدل اول از ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم بهره می‌برد. هر دو مدل TCL 10L دارای درگاه میکرو SD هستند و می‌توان حافظه‌ی ذخیره‌سازی آن‌ها را به‌لطف کارت میکرو SD تا سقف ۲۵۶ گیگابایت، ارتقاء‌ دهد. 

گوشی TCL 10L از باتری ۴٬۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد و متأسفانه از فناوری شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کند. این گوشی مجهز به رابط کاربری TCL UI و سیستم‌عامل اندروید ۱۰ است. براساس اطلاعات رسمی، TCL 10L با قیمت ۲۴۹ دلار روانه‌ی بازار می‌شود. عرضه‌ی این گوشی در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۰ در بازارهای اروپا، آمریکای شمالی، استرالیا و بریتانیا آغاز خواهد شد. TCL 10L موبایلی اقتصادی با دوربین عالی است و از مشخصات سخت‌افزاری بسیار خوبی (به‌نسبت قیمتش)‌ بهره می‌گیرد.

تی سی ال 10 فایو جی / TCL 10 5G

TCL 10 5G

TCL 10 5G تنها گوشی از خانواده‌ی TCL 10 به‌شمار می‌آید که از نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی (5G) پشتیبانی می‌کند و مشخصات فنی آن بسیار به مدل 10L شباهت دارد. در مدل 5G نیز شاهد حفره‌ای کوچک در بخش بالایی نمایشگر به‌منظور میزبانی از دوربین سلفی هستیم. TCL 10 5G به نمایشگری ۶/۵۳ اینچ با وضوح فول HD پلاس و پنل LTPS LCD Dotch مجهز شده است. نمایشگر گوشی موردبحث نسبت تصویر ۱۹/۵:۹ را همراه‌با نسبت کنتراست ۱٬۵۰۰:۱ ارائه می‌دهد. نمایشگر مدل 5G نیز همچون دو مدل دیگر نرخ نوسازی ۶۰ هرتز دارد.

TCL در پنل پشتی گوشی TCL 10 5G از شیشه استفاده کرده است و این گوشی را در دو رنگ آبی و خاکستری روانه‌ی بازار می‌کند. در هر دو رنگ از بافت گرادیانی استفاده شده است تا جذابیت بیشتری داشته باشند. پنل پشتی مدل 5G نیز میزبان مجموعه‌دوربین چهارگانه و فلاش دوگانه است و در زیر دوربین، حسگر اثر انگشت خازنی دیده می‌شود. 

تی سی ال 10 فایو جی / TCL 10 5G

در مجموعه‌دوربین‌ TCL 10 5G شاهد چهار دوربین با حسگرهای ۶۴، ۸، ۵ و ۲ مگاپیکسلی هستیم. دوربین ۶۴ مگاپیکسلی همان دوربین اصلی است که از لنزی با دیافراگم f/1.89 و پیکسل‌هایی به اندازه‌ی ۰/۸ میکرومتر (در حالت ترکیب‌نشده) بهره می‌گیرد. دوربین ۸ مگاپیکسلی لنزی فوق عریض با دیافراگم f/2.2 و پیکسل‌هایی به اندازه‌ی ۱/۱۲ میکرومتر دارد.

دوربین سوم که از حسگری ۵ مگاپیکسلی با پیکسل‌هایی به اندازه‌ی ۱/۱۲ میکرومتر بهره می‌گیرد، به لنزی ماکرو با دیافراگم f/2.2 مجهز شده است. در نهایت دوربین ۲ مگاپیکسلی را داریم که برای تشخیص عمق صحنه‌ها کاربرد دارد. این دوربین به پیسکل‌هایی به اندازه‌ی ۲/۹ میکرومتر و لنزی با دیافراگم f/1.8 مجهز شده است. افزون بر این موارد، در پنل جلویی شاهد دوربینی ۱۶ مگاپیکسلی با پیکسل‌هایی به اندازه‌ی ۱ میکرومتر و دیافراگم f/2.2 هستیم.

گوشی TCL 10 5G از پردازنده‌ی اسنپدراگون 765G کوالکام با پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۶۲۰ استفاده می‌کند و از ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS به‌همراه ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم بهره‌مند است. تمامی مدل‌های این گوشی که در مناطق مختلف عرضه می‌شوند از درگاه میکرو SD بهره‌مند هستند، بنابراین می‌توان حافظه‌ی ذخیره‌سازی آن‌ها را با کارت میکرو SD نهایتا ۱ ترابایتی، ارتقاء‌ داد. TCL 10 5G باتری ۴٬۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی دارد و متأسفانه از فناوری شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کند. این گوشی با سیستم‌عامل اندروید ۱۰ به‌همراه رابط کاربری TCL UI روانه‌ی بازار خواهد شد. TCL قصد دارد مدل 5G خانواده‌ی جدید گوشی‌های هوشمند خود را در ماه جاری میلادی با قیمت ۳۹۹ دلار در برخی بازارهای منتخب عرضه کند. 

تی سی ال 10 پرو / TCL 10 Pro

TCL 10 Pro

TCL 10 Pro گران‌قیمت‌ترین و بالارده‌ترین گوشی از خانواده‌ی TCL 10 است و برخلاف دو مدل دیگر برای نمایش محتوای بصری از صفحه‌نمایشی با پنل AMOLED بهره می‌گیرد. این گوشی از قابلیت نمایشگر همیشه‌روشن بهره‌مند است و در بخش بالایی نمایشگر آن، بریدگی قطره‌ای‌شکل برای میزبانی از دوربین سلفی به‌چشم می‌خورد. نمایشگر TCL 10 پرو اندازه‌ای معادل ۶/۴۷ اینچ دارد و می‌تواند محتوای بصری را با وضوح فول HD پلاس به‌نمایش بگذارد. نمایشگر TCL 10 Pro با شیشه‌ی خمیده‌شده محافظت می‌شود.

نمایشگر دستگاه نسبت تصویر ۱۹/۵:۹ را دارد و نسبت کنتراست ۲٬۰۰۰٬۰۰۰:۱ را ارائه می‌دهد. در مدل پرو نیز شاهد نمایشگری با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز هستیم. البته فراموش نکنید TCL 10 Pro نیز گوشی گران‌قیمتی نیست و امکان تهیه‌ی آن با صرف هزینه‌ی ۴۵۰ دلار وجود دارد. TCL 10 Pro همچون دو عضو دیگر خانوده‌ی TCL 10 از موتور ویژه‌ی ساخته‌شده توسط شرکت پیکسل‌ورکس برای بهبود نمایشگر استفاده می‌کند و به فناوری‌های ویژه‌ی شرکت NXTVISION نیز مجهز شده است. 

TCL 10 Pro که پنلی پشتی از جنس شیشه‌ی مات دارد، در دو رنگ‌بندی در دسترس قرار می‌گیرد: سبز و خاکستری. TCL می‌گوید هر دو رنگ این گوشی رنگ‌هایی گرادیانی هستند. رنگ‌های پنل پشتی از فاصله‌ی نزدیک بسیار جذاب به‌نظر می‌آیند و شیشه‌ی مات به‌کاررفته در پنل حس خوبی به کاربر القا می‌کند. پنل پشتی TCL 10 Pro میزبان مجموعه‌دوربین چهارگانه و فلاش دوگانه است. مدل پرو تنها گوشی از خانواده‌ی گوشی‌های جدید TCL به‌شمار می‌آید که از حسگر اثر انگشت در زیر نمایشگر استفاده می‌کند. 

تی سی ال 10 پرو / TCL 10 Pro

در مجموعه‌دوربین پنل پشتی TCL 10 Pro حسگری ۶۴ مگاپیکسلی در نقش دوربین اصلی جای می‌گیرد. دوربین اصلی پیکسل‌هایی به اندازه‌ی ۰/۸ میکرومتر در حالت ترکیب‌نشده دارد و از لنزی با دیافراگم f/1.79 استفاده می‌کند. دوربین دوم به لنز فوق عریض و حسگر ۱۶ مگاپیکسلی با اندازه‌ی پیکسل ۱ میکرومتر مجهز شده است‌؛ دوربین ۱۶ مگاپیکسلی از دیافراگم f/2.4 بهره می‌گیرد. دوربین سوم حسگری ۵ مگاپیکسلی با لنز ماکرو دارد و از دیافراگم f/2.2 در کنار اندازه‌ی پیکسل ۱/۱۲ میکرومتر بهره می‌گیرد. در نهایت به دوربین چهارم می‌رسیم؛ دوربینی ۲ مگاپیکسلی که از دیافراگم f/1.8 و اندازه‌ی پیسکل ۲/۹ میکرومتر استفاده می‌کند و به‌منظور تشخیص عمق صحنه‌ها به‌کار می‌رود.

پنل جلویی گوشی میزبان دوربین سلفی ۲۴ مگاپیکسلی است؛ این دوربین پیکسل‌هایی به اندازه‌ی ۰/۹ میکرومتر و لنزی با دیافراگم f/2.0 دارد. نکته‌ی مهم دیگر درمورد دوربین، به حالت فیلم‌برداری در شب مربوط می‌شود. گوشی موربحث TCL از حالتی مجزا برای فیلم‌برداری در محیط‌های کم‌نور مجهز شده است. این گوشی برای پردازش کارهای مختلف از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۶۷۵ به‌همراه پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۶۱۲ استفاده می‌کند. TCL 10 Pro تنها در یک مدل با ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی از نوع UFS 2.1 به‌همراه ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم روانه‌ی بازار خواهد شد. امکان ارتقای حافظه‌ی ذخیره‌سازی گوشی از طریق کارت میکرو SD تا سقف ۲۵۶ گیگابایت، وجود دارد.

مدل پرو از خانواده‌ی TCL 10 مجهز به باتری ۴٬۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی است و از فناوری شارژ سریع ۱۸ وات Quick Charge 3.0 پشتیبانی می‌کند. TCL 10 Pro مجهز به سیستم‌عامل اندروید ۱۰ خواهد بود و به‌روزرسانی اندروید ۱۱ را نیز دریافت خواهد کرد. براساس اعلام رسمی، TCL 10 Pro قرار است در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی با قیمت ۴۴۹ دلار در بازارهای اروپا، آمریکای شمالی، استرالیا و بریتانیا عرضه شود. 

شما کاربران محترم دیجیتال چه دیدگاهی درمورد خانواده‌ی TCL 10 دارید؟

قیمت به‌روز، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی گوشی موبایل نیاز دارید را در بخش محصولات دیجیتال بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق و پاسخ به سوالات شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس شما خواهد بود. شما می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت گوشی سامسونگ، گوشی شیائومی، گوشی هواوی و آیفون‌‌های اپل از بخش محصولات دیجیتال استفاده کنید.

کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید
کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید اخبار کامپیوتر و سخت‌افزار، بررسی فناوری‌های جدید، خبر فناوری اطلاعات IT، گجت‌های تازه، دنیای موبایل، اینترنت و شبکه، امنیت، سیستم عامل، آموزش کامپیوتر

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋