رئیس صداوسیما گفته است در صورت تبلیغ رایگان کسبوکارهای آنلاین از تلویزیون، توسکا از آنها شکایت میکند، درحالیکه گفته میشود توسکا دیگر مجری تبلیغات صداوسیما نیست.
این روزها ویدئویی در شبکههای اجتماعی از جلسهی ستاد ملی مبارزه با کرونا دست به دست میشود که در آن علی عسگری، رئیس صداوسیما میگوید درصورت پخش رایگان تبلیغ کسبوکارهای آنلاین از صداوسیما، شرکت توسکا از آنها شکایت خواهد کرد.
در جلسهی ستاد ملی مبارزه با کرونا ضمن ارائهی جزئیات طرح فاصلهگذاری اجتماعی، طرحی پیشنهاد شد که مردم بتوانند به جای حضور فیزیکی در فروشگاههای بزرگ، اقلام مورد نیاز خود را به صورت اینترنتی سفارش دهند. در همین راستا مقرر شده بود شرکتهای اینترنتی ارائهدهندهی کالا بتوانند بهطور رایگان در صداوسیما تبلیغ کنند. محمدجواد آذری جهرمی، در این جلسه و در دفاع از طرح پیشنهادی گفت:
اگر دستگاههای مختلف در این زمینه با ما همکاری کنند، میتوانیم بخش عمدهای از نیازهای مردم را بهصورت آنلاین برطرف کنیم.
رئیس صداوسیما در پاسخ به این حرف و در مخالفت با طرح تبلیغ رایگان کسبوکارهای آنلاین در صداوسیما گفت:
بحث تحویل در منزل، بحث پیچیدهی تجاری است و اکنون در محلات، تحویل کالا توسط مغازهها انجام میشود و احتیاجی به کار اینترنتی ندارد. کار اینترنتی اگر بخواهیم داشته باشیم مانند دیجیکالا باید شبکهی قدرتمندی داشته باشیم.
در بحث تجاری نیز ما مشکلی با تبلیغ رایگان کسبوکارهای آنلاین نداریم اما ما یک قرارداد تجاری با شرکت توسکا داریم و اگر این کار را انجام دهیم، توسکا ما را سو یا جریمه میکند.
حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در پاسخ گفت:
ما اینجا و تا زمانی که کرونا هست این طرح را مصوب میکنیم و کسی نمیتواند شکایت کند. وزارت صمت این کسبوکارها را ارزیابی میکند و هر تعداد شرکت که معرفی میکند تبلیغات آن را صداوسیما رایگان انجام میدهد تا زمانی که از این مرحله عبور کنیم و به شرایط عادی بازگردیم.
دیجیتال برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد با منبع آگاه در این باره تماس گرفت تا اطلاعات بیشتری را در این زمینه جویا شود. این منبع آگاه که نمیخواست ناماش فاش شود، به ما گفت چند ماهی میشود که تبلیغات صداوسیما دیگر در اختیار توسکا نیست و به همراه اول داده شده است، احتمالا رئیس صداوسیما برای رد کردن پیشنهاد تبلیغ رایگان، توسکا را قربانی کرده است. او گفت:
سازمان صداوسیما حدود دو سال پیش مناقصهای را منتشر میکند تا پذیرش، جلب و پخش آگهیهای بازرگانی و مشارکتی را در شبکههای رادیویی و تلویزیونی سراسری و ملی در بخش دیجیتال، خدمات ارزش افزوده و اپلیکیشنها، به شرکتی واگذار کند. صداوسیما در آن دوره از محلهایی که گفته شد سالانه ۶۰ میلیارد تومان درآمد داشت و این خدمات را به مدت سه سال به برندهی مناقصه با مبلغ سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان واگذار کرد که در مجموع ۱۲۰۰ میلیارد تومان میشود. استثنایی هم در این قرارداد وجود دارد که میگوید اگر درآمد از ۴۰۰ میلیارد تومان در سال نیز بیشتر شد باید سهمی از آن مبلغ به صداوسیما پرداخت شود.
در این مناقصه گویا چهار یا پنج شرکت، شرکت کرده بودند که درنهایت شرکت ارتباطات سیار ایران یعنی همراه اول برندهی مناقصه شد. توسکا یک شرکت ۱۰۰ درصدی همراه اول است که بهعنوان کارگزار این قرارداد به صداوسیما معرفی میشود، تا دو یا سه ماه گذشته که با ارسال نامهای این مسئولیت از توسکا گرفته میشود.
این منبع آگاه در توضیح بیشتر در مورد نامهی ارسالی از طرف همراه اول به صداوسیما گفت:
آقای اخوان، مدیرعامل همراه اول نامهای به آقای علی عسگری (رئیس صداوسیما) میزنند و در این نامه گفته میشود که ضمن حفظ قرارداد فیمابین، از این به بعد اجرای این قرارداد از شرکت توسکا سلب میشود و خود همراه اول رأسا اقدام به پخش آگهیها میکند. یعنی ادارهی کل کسبوکارهای دیجیتال همراه اول در این نامه بهعنوان اجراکنندهی این قرارداد معرفی میشود. به عبارتی، نامهای به آقای علی عسگری، رئیس صداوسیما زده میشود که میگوید ما به این قرارداد پایبند هستیم اما از این به بعد واسطه را حذف میکنیم و کارها را خودمان انجام میدهیم.
به عبارتی احتمالا آقای عسگری در جلسهی ستاد ملی مبارزه با کرونا با علم به این نامه، دوباره نام توسکا را بهعنوان مجری آگهیهای صداوسیما میبرد، درحالیکه انحصار تبلیغات صداوسیما با این نامه دیگر بهعهدهی توسکا نیست.
منبع آگاه ما در صداوسیما در پاسخ به این سوال که «آیا باتوجه به حرفهای آقای روحانی، صداوسیما تبلیغات رایگان کسبوکارهای آنلاین را انجام خواهد داد یا خیر؟» گفت:
در این زمینه وبسایتی معرفی شده است (bazargaheiran) که کسبوکارهای آنلاین از طریق آن ثبتنام میکنند و وزارت صنعت آنها را ارزیابی میکند. نکتهای که وجود دارد توان لجستیکی مجموعهها است که فکر نمیکنم غیر از اسنپمارکت و دیجیکالا، شرکت دیگری چنین توانی داشته باشد.
صداوسیما در پاسخ به این درخواست میتوانست بهعنوان مثال بگوید ما چهار ماه تبلیغات را انجام میدهیم و درعوض چهار ماه به قرارداد همراه اول اضافه میکنیم؛ یا شرایط حال حاضر کشور بحرانی است و صداوسیما واقعا میتواند در این شرایط چنین کاری انجام دهد و قبول نکردن این کار بهانهجویی از طرف صداوسیما بوده است.
او در پاسخ به این سوال که «بهعبارتی، صداوسیما برای اینکه زیر باز تبلیغات رایگان نرود، پای توسکار را وسط کشیده است؟» گفت:
بودجهی صداوسیما را دولت میدهد. وقتی دولت بودجهی صداوسیما را محدود میکنند و درواقع بودجهی صداوسیما را به تصویب هیئت نظارت بر صداوسیما منوط میکنند، صداوسیما مجبور است خودش از محل تبلیغات درآمدزایی کند. بنابراین صداوسیما حق دارد که تبلیغات را رایگان پخش نکند؛ اما این جملات را باید صراحتا اعلام کند و بهعنوان مثال بگوید که صداوسیما تبلیغات را رایگان انجام میدهد اما بودجهای به این مبلغ را از محل ستاد مبارزه با کرونا به صداوسیما بدهید؛ بخشی از بودجهی مصوب که از صندوق توسعه برای مقابله با کرونا برداشت میشود میتواند به تبلیغات و اطلاعرسانی صداوسیما داده شود. بهانهی آقای عسگری میتوانست بهتر عنوان شود که مجموعه و شرکتی این وسط خراب نشود.
ناگفته نماند که توسکا در حوزهی کسبوکار دیجیتال و برنامهسازی بسیار موفق بوده و به تولید برنامههای صداوسیما کمک کرده است؛ البته روبیکا را با انحصار جلو برده که شاید میتوانست عملکرد بهتری داشته باشد.
همراه اول نیز با انتشار بیانیهای بهطور رسمی اعلام کرد که قرارداد توسکا از آذرماه ۹۸ منفک شده و به همراه اول منتقل شده است. همراه اول در بیانیهی خود نوشت:
در پی انتشار مطالبی در مورد شركت توسكا و قرارداد تبلیغاتی در حوزهی سرویسهای دیجیتال با سازمان صداوسیما و نقش سهامداران در مدیریت و مالكیت آن و پیرو اطلاعیهی روابط عمومی شركت توسكا به اطلاع میرساند كه شركت توسكا از شركتهای تابعهی همراه اول بوده و هیچ یک از شخصیتهای حقیقی و حقوقی در لایهی سهامداری شرکت مخابرات ایران و همراه اول از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ستاد اجرائی فرمان امام(ره) و نیز سایر سهامداران، هیچ نقشی در مدیریت یا مالكیت این شركت و همچنین اپلیکیشن «روبیکا» ندارند.
از آنجایی که شركت توسكا كارگزار همراه اول در اجرای قرارداد صداوسیما بوده است، به اطلاع میرساند قرارداد مذكور از آذرماه ۹۸ از شركت توسكا منفک و به همراه اول منتقل گردیده و شركت مذكور هیچ فعالیتی در این زمینه ندارد.
شرکت توسعه کسب و کار ایرانی توسکا نیز بعد از این صحبتها از سوی رئیس صداوسیما بیانیهای را در این زمینه منتشر کرد:
۱- قرارداد واگذاری پذیرش، جذب، و پخش آگهیهای بازرگانی و برنامههای مشارکتی در شبکههای رادیویی و تلویزیونی سراسری و ملی استانی در حوزهی خدمات دیجیتال به مبلغ بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان به مدت ۳ سال با شرکت ارتباطات سیار ایران منعقد شده که لازم به ذکر است سازمان صداوسیما تا قبل از انعقاد این قرارداد از محل تبلیغات حوزهی دیجیتال صرفا سالیانه حدود ۶۰ میلیارد تومان درآمد داشته است.
۲- این قرارداد با نظارت نهادهای ذیربط و پس از برگزاری مزایدهای با شرکت ۳ متقاضی و برنده شدن شرکت ارتباطات سیار ایران به همراه اول واگذار شده است. توسکا نیز به عنوان شرکت ۱۰۰ درصدی متعلق به شرکت ارتباطات سیار ایران، تا مقطع زمانی مصوب و ابلاغ شده از سوی همراه اول، کارگزار آن شرکت و مسئول اجرای این قرارداد بوده و در حال حاضر شرکت همراه اول خود راسا اجرای این قرارداد را بر عهده دارد.
۳- ضوابط و تعرفههای تبلیغات تلویزیونی حوزه دیجیتال به صورت کاملا شفاف و مصوب در سایت شرکت توسکا و نیز سایت اداره کل بازرگانی سازمان صداوسیما قابل دسترس تمامی مشتریان این حوزه است. از جمله شرکتهایی که در این مدت به عنوان مشتری و همکار تجاری از ظرفیت توسکا استفاده کردهاند میتوان به مجموعههایی، چون ایرانسل، به پرداخت ملت، بانک گردشگری، تجارت الکترونیک پارسیان، پاسارگاد، ۷۸۰، ۷۱۰، آپ، تاپ، سداد بانک ملی، سامان کیش، دیجی کالا، فناپ، گاج، تپسی، شیپور، دیوار، اوبار، دیجیتون، آی بی شاپ و... اشاره کرد.
۴- این شرکت با راهاندازی مرکز نوآوری و شتابدهی رسانهای توسکا و بهدنبال امضای تفاهم نامهی همکاری بین مرکز ملی فضای مجازی، همراه اول، معاونت فناوریهای راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فناوری اطلاعات ایران نسبت به تخصیص فضای تبلیغات به صورت رایگان در برنامههای زندهی صداوسیما بهکسبوکارهای نوپا و همچنین انجام تبلیغات کلان تلویزیونی که برای کسبوکارهایی که در مرحله رشد و بلوغ هستند اقدامات گستردهای بهعمل آورد. بررسی بیش از ۱۱۴ درخواست مشارکت از استارتاپها، همکاری موفق با بیش از ۷۰ کسبوکار که تبلیغات آنها در رسانهی ملی پخش شده و حضور استارتاپها در برنامههای مختلف تلویزیونی از جمله حمایتهای این شرکت از کسبوکارهای نوپا است.
۵- در جریان تحقق قرارداد با سازمان صداوسیما علاوهبر پرداخت مبلغ مشخص شده در قرارداد مزبور، این شرکت سال گذشته فراتر از این قرارداد در هزینههای تولید برنامههای تلویزیونی بسیاری مانند گزارشهای ورزشی، فوتبال برتر، فوتبال ۱۲۰، فرمول یک، به خانه بر میگردیم، ستاره ساز، شب آفتابی، برنامههای مناسبتی مانند شب یلدای شبکه یک و ۳ مشارکت داشته که از جمله جدیدترین آنها میتوان به برنامهی نوروز ۹۹ شبکههای یک و سه، برنامهی عصرجدید و مشارکت در سریال پایتخت اشاره کرد.
۶- از ابتدای شیوع ویروس کرونا، نهایت تلاش همه جانبه برای استفاده حداکثری از ظرفیتهای این قرارداد در قالب مشارکت و همکاری با وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و... از سوی همراه اول بهعمل آمده و برای کمک به کسبوکارهای مجازی علاوهبر اختصاص ویژهی برنامهی سال تحویل شبکهی یک سیما به جشنوارهی خرید بهار ۹۹، تبلیغ رایگان تیزرهای این جشنواره و حتی تأمین جوایز اهدایی به برندگان هم صورت گرفته است. در حال حاضر همچنین با حمایت همراه اول و با همکاری سازمان صداوسیما، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اتاق اصناف و اتحادیهی کشوری کسبوکارهای مجازی، امکان تبلیغ تلویزیونی رایگان تمامی کسبوکارهای اینترنتی در بستر درگاه Bazargaheiran.ir فراهم گردیده و پخش این تبلیغات در تمامی شبکههای تلویزیونی از دیروز مورخ ۹ فروردین آغاز شده است.
۷- در پایان لازم به ذکر است هیچ یک از شخصیتهای حقیقی و حقوقی در لایهی سهامداری شرکت مخابرات ایران و همراه اول از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و نیز دیگر سهامداران، به هیچ عنوان در مسائل مدیریتی و تجاری توسکا، حضور، دخالت و مشارکتی نداشته و شرکت توسعه کسب و کار ایرانی صرفا در چهارچوب قانون تجارت به فعالیت تخصصی خود میپردازد.
پاسخ ها