مرکز پژوهشهای مجلس در طرحی پیشنهاد داده است تا وزارت ارتباطات با همکاری صداوسیما نسبت به برگزاری مزایدهی اجارهی باندهای فرکانسی تجاری ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز اقدام کنند.
مرکز پژوهشهای مجلس در بررسی مصوبات کمیسیون تلفیق لایحهی بودجهی سال ۹۹ کشور با موضوع «مدیریت باندهای بسامدی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز» پیشنهاد داده است تا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی با همکاری یکدیگر نسبت به تخصیص دوباره و برگزاری مزایدهی اجارهی باندهای فرکانسی تجاری ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز اقدام کنند.
البته این موضوع مدتها است که باعث اختلاف بین وزارت ارتباطات و صداوسیما شده است. صداوسیما میگوید صاحب فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ است؛ اما وزارت ارتباطات این موضوع را قبول ندارد. رئیس رگولاتوری گفته است مدیریت این باند فرکانسی باید در اختیار رگولاتوری باشد و متعلق به سازمان صداوسیما نیست؛ همچنین مطابق قانون، باند فرکانسی متعلق به هیچ بهرهبرداری نیست و جزو انفال به حساب میآید و برحسب وظایف وزارت ارتباطات، در اختیار بهرهبرداران مختلف قرار میگیرد. او همچنین گفته است این باندهای فرکانسی باید تخلیه شود و براساس روند تکنولوژی روز دنیا، در کشور ما نیز برای توسعهی تلفن همراه در مناطق محروم استفاده شود. بنابراین شاید این پیشنهاد مرکز پژوهشهای مجلس بتواند اختلاف میان صداوسیما و وزرات ارتباطات را حل کند.
در بخش مقدمهی طرح نوشته شده است با گذار فناوری پخش صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران از آنالوگ به دیجیتال، قسمت زیادی از باند ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز بلاستفاده مانده است؛ با توجه به کاربردهای این باند فرکانسی در ارتقای امنیت و پایداری ارتباطات نیروهای امنیتی، انتظامی و امدادی، ارزش بالای اقتصادی آن برای اپراتورهای مخابراتی و نقش آن در صرفهجویی ارزی ناشی از کاهش هزینهی واردات تجهیزات مخابراتی، نیاز است که این باندهای فرکانسی دوباره تخصیص داده شوند و بخشهای تجاری آن از طریق مزایده به اپراتورهای مخابراتی عرضه شود. از آنجا که ایستگاههای فرستندهی رادیویی اپراتورهای تلفن همراه با استفاده از این باندهای بسامدی میتوانند مساحتی تا چهار برابر میزان فعلی را پوشش دهند، استفاده از این باندهای فرکانسی در اکثر کشورهای دنیا در دستور کار قرار گرفته است تا هزینهی پوشش مناطق روستایی و شهری در کشورها کاهش پیدا کند.
در ادامه نوشته شده است طبق محاسبات انجام شده، در ایران و در شرایط محدودیت منابع ارزی، عدم استفاده از این باندهای فرکانسی موجب افزایش هزینهی پوشش مناطق مختلف کشور حدودا به میزان ۴ برابر خواهد شد. از سوی دیگر با افزایش نصب تلویزیونهای هوشمند و رواج مشاهدهی کانالهای تلویزیونی با استفاده از تلفن هوشمند، استفادهی اقشار جامعه از تلویزیون، نیازمند افزایش پهنای باند و کاهش هزینهی دسترسی خواهد بود. تجربهی جهانی نیز نشان میدهد گذر فرکانسی از پخش تلویزیونی آنالوگ به دیجیتال، دسترسی بسیاری از مناطق محروم به شبکههای تلویزیونی را با مشکل مواجه کرده است.
در ادامهی طرح مرکز پژوهشهای مجلس و در قسمت پیشنهاد نوشته شده است؛
در اجرای مواد (۳)، (۶۷)، (۶۸) و (۶۹) قانون برنامهی ششم توسعهی کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است نسبت به تخصیص دوباره و برگزاری مزایدهی اجارهی باندهای فرکانسی تجاری ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز اقدام کرده و درآمد حاصله را به ردیف درآمدی ۱۴۰۱۰۶ واریز کند. مازاد درآمد حاصله نسبت به سقف مندرج در ردیف مذکور، به نسبت مساوی به سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اختصاص پیدا میکند تا پس از مبادلهی موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجهی کشور برای تأمین هزینههای تملک داراییهای سرمایهای سازمان صدا سیما و تأمین منابع مورد نیاز جهت کمک هزینهی خرید گیرندهی دیجیتال در مناطق محروم و توسعهی ارتباطات روستایی توسط وزارت ارتباطات هزینه شود.
پاسخ ها