سئات از خودروی کوپرا لئون ۲۰۲۱ در نسخههای هاچبک و استیشن واگن رونمایی کرد که تا پایان سال ۲۰۲۰ در مدلهای بنزینی و پلاگین هیبریدی به بازار عرضه خواهند شد.
فولکسواگن و اشکودا ممکن است تیزرهایی از هاچبکهای جدید خود منتشر کرده باشند، اما این سئات است که با معرفی کوپرا لئون (Cupra Leon)، سلاح جدید خود را رونمایی میکند. پس از سه نسل، خودروی سریع لئون دیگر از لوگوی SEAT استفاده نمیکند زیرا اکنون به برند تازه تأسیس کوپرا میپیوندد تا با مدل قدرتمند Ateca و کراساور آیندهمحور فورمنتور (Formentor) همراه شود.
کوپرا لئون دقیقاً مانند مدلهای گذشتهی سئات، بهعنوان هاچبک یا استیشن واگن کاربردیتر اسپورتستورر (Sportstourer) در دسترس است. اما برخلاف مدلهای قبلی لئون، خودروی جدید برای اولینبار با پیشرانه پلاگین هیبریدی در بازار عرضه میشود. خودروی الکتریکی پلاگین هیبریدی (PHEV) اکنون پیشرانه بنزینی ۱/۴ لیتری مجهز به توربوشارژر را با موتور الکتریکی برای تولید قدرت کلی ۲۴۲ اسببخار و گشتاور کلی ۴۰۰ نیوتنمتر گشتاور ترکیب میکند.
مدل الکتریکی سئات کوپرا لئون موجود در هر دو کلاس بدنه، براساس چرخه WLTP میتواند تا ۶۰ کیلومتر شعاع حرکتی خالص برقی ارائه دهد. پس از اتمام شارژ باتری خودروی الکتریکی، شارژ کامل از طریق شارژر خانگی ۶ ساعت طول خواهد کشید، اما مشتریان میتوانند با استفاده از Wallbox، زمان شارژ کامل آن را تنها به سه ساعت و نیم برسانند.
مدل معمولی سئات کوپرا لئون مجهز به پیشرانه ۲ لیتری TSI با ۲۴۲ اسببخار قدرت و گشتاور ۳۷۰ نیوتنمتر در دسترس خواهد بود. چنین مشخصاتی برای نشستن پشت فرمان کوپرا لئون، با نسخهی هاچبک مقرونبهصرفه است؛ اما اگر شخصی نیاز به فضای اضافی برای محموله بار باشد، میتواند مدل استیشن واگن را نیز سفارش دهد.
برای کسانی که به قدرت بیشتر علاقه دارند، سئات کوپرا لئون قدرتمندتری در نسخههای هاچبک یا استیشن واگن با قدرت ۲۹۶ اسببخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتنمتر بهعنوان مدل پلاگین هیبرید فروخته میشود. این نسخههای محرک جلو دارای دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی هستند تا بسته به زاویه فرمان و سایر مشخصات، تحویل قدرت به چرخها را بهینه کنند.
نسخهی پرچمدار سئات کوپرا لئون اسپورتستورر که منحصراً بهصورت تمام چرخ محرک در دسترس است، با حفظ گشتاور ۴۰۰ نیوتنمتری، قدرت آن را حداکثر به ۳۰۶ اسببخار (افزایش ۱۰ اسب بخاری) افزایش میدهد. درحالیکه میزان عملکرد برای نسخههای پایینتر ارائه نشده است، میدانیم که این خودرو قادر خواهد بود در زمانی کمتر از ۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت دست یابد و بیشینه سرعت آن نیز بهصورت الکترونیکی به ۲۵۰ کیلومتربرساعت محدود میشود.
خبر بد این است که کوپرا، لئون را با جعبهدنده دستی عرضه نمیکند. تمام نسخهها بهطور انحصاری با جعبهدنده خودکار دوکلاچه (DSG) عرضه میشوند و از فناوری تعویض دنده الکترونیکی (shift-by-wire) بهره میبرند که در مدلهای گلف و اکتاویا نیز مشاهده شدهاند.
وقتی که مدل اسپرت لئون را با نسخهی معمولی مقایسه کنیم، متوجه کاهش ارتفاع ۲۵ میلیمتری محور جلو و ۲۰ میلیمتری محور عقب میشویم تا کاهش مرکز ثقل و درنتیجه بهبود هندلینگ (فرمانگیری) خودرو حاصل شود. مدل بنزینی پایه ۲۴۱ اسب بخاری با رینگهای ۱۸ اینچی عرضه خواهد شد، درحالیکه بقیه مدلها از رینگهای ۱۹ اینچی بهره میبرند. ترمزهای ۳۷۰ میلیمتری برمبو با رنگ مسی و طرح رینگ ۶ پره موجود هستند.
با وجود رونمایی سئات کوپرا لئون، این خودرو تا فصل چهارم سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه نخواهد شد.
پاسخ ها