براساس گزارش مالی سهماههی چهارم سال ۲۰۱۹ انویدیا، درآمدهای این شرکت درمقایسهبا مدت مشابه در سال قبل افزایش پیدا کرده است.
انویدیا که همیشه وقتشناس است؛ ولی کارها را به سبکوسیاق خود انجام میدهد، سال مالی ۲۰۲۰ خود را با ارائهی گزارش مالی از سهماههی پایانی و کل سال مالی بهاتمام رساند. انویدیا با کسب بیش از ۳٫۱ میلیارد دلار درآمد و ۹۵۰ میلیون دلار سود خالص در آخرین سهماههی خود، پایان قدرتمندی برای سال مالی ضعیفش رقم زد. براساس این گزارش، انویدیا برای کل سال مالی یادشده نزدیک به ۱۰٫۹ میلیارد دلار درآمد و ۲٫۸ میلیارد دلار سود خالص کسب کرده است.
انویدیا با عملکردی فراتر از پیشبینی تحلیلگران، سال مالیاش را با ارائهی گزارشی نسبتا پربار خاتمه داد. درآمد ۳٫۱ میلیارد دلاری در سهماههی اخیر، نهتنها ۴۴ درصد بیشتر از درآمد بهدستآمده در سهماههی چهارم سال مالی پیشین است؛ بلکه درقیاسبا سهماههی سوم افزایش چشمگیری نشان میدهد. از دیرباز درآمد انویدیا در سهماههی سوم هر سال مالی بیش از سایر فصلها است. با درنظرگرفتن تمامی این نکات، درآمد انویدیا در یک سال اخیر بیسابقه بوده است و سهماههی چهارم سال مالی ۲۰۲۰ با جهشی ۶۶ درصدی در سود خالص درمقایسهبا سهماههی آخر سال قبل، سودآورترین سهماهه برای انویدیا بوده است. در این بازهی زمانی، انویدیا توانسته اندکی کمتر از یکمیلیارد دلار درآمد کسب کند.
انویدیا | سهماههی چهارم سال مالی ۲۰۲۰ | سهماههی سوم سال مالی ۲۰۲۰ | سهماههی سوم سال مالی ۲۰۱۹ | درصد تغییر نسبت به سهماههی قبل | درصد تغییر درمقایسهبا سال قبل
|
---|---|---|---|---|---|
درآمد کل | ۳٫۱۰۵ میلیارد دلار | ۳٫۰۱۴ میلیارد دلار | ۲٫۲۰۵ میلیارد دلار | ۳+ درصد | ۴۱+ درصد |
حاشیهی سود خالص | ۶۴٫۹ درصد | ۶۳٫۶ درصد | ۵۴٫۷ درصد | ۱٫۳+ درصد | ۱۰٫۲+ درصد |
سود عملیاتی | ۹۹۰ میلیون دلار | ۹۲۷ میلیون دلار | ۲۴۹ میلیون دلار | ۷+ درصد | ۲۳۷+ درصد |
سود خالص | ۹۵۰ میلیون دلار | ۸۹۹ میلیون دلار | ۵۶۷ میلیون دلار | ۶+ درصد | ۶۸+ درصد |
سود حاصل بهازای هر سهم | ۱٫۵۳ دلار | ۱٫۴۵ دلار | ۰٫۹۲ دلار | ۶+ درصد | ۶۶+ درصد |
این سودآوری در میزان حاشیهی سود ناخالص نیز منعکس شده است. شاخص یادشده برای سهماههی چهارم سال مالی ۲۰۲۰ درحدود ۶۴٫۹ درصد است که با گذر از سهماههی مشابه در سال پیش و سهماههی سوم امسال، بیشترین رقم در یک سال اخیر را نشان میدهد. با اینکه محدودیت جدی بر سر راه افزایش حاشیهی سود ناخالص وجود ندارد، این میزان از حاشیهی سود ناخالص بسیار شبیه به بیشترین حاشیهی سود اینتل در سالهای پیشین است. عامل یادشده اغلب بهعنوان شاخصی برای سنجش قدرت کلی تراشهساز بزرگ در نظر گرفته میشود.
با بررسی هریک از بخشهای دخیل در کسب چنین درآمدی، بزرگترین شگفتی در گزارش مالی انویدیا مربوط به درآمد حاصل از بخش مراکز داده است. بخش یادشدهی انویدیا با ۹۶۸ میلیون دلار درآمد، بهترین عملکرد خود را از زمان آغاز ساختار گزارشدهی فعلی داشته و رکورد پیشین را شکسته است. براساس گفتههای انویدیا، این شرکت شاهد افزایش تقاضا برای سختافزارهای هوش مصنوعی است؛ تراشههایی که در چند سال گذشته، سرمایهگذاری پرمنفعت و نسبتا پرسودی برای انویدیا بوده است. رشد درآمد در بخش مراکز داده پس از آن رخ میدهد که هزینههای این بخش و بهطورکلی هزینههای مربوط به هوش مصنوعی درمقایسهبا یک سال گذشته اندکی افزایش مییابد. بهنظر میرسد این سود حاصل از افزایش خرید کلی شرکتهای عظیم ارائهدهندهی سرویسهای ابری و اپراتورهای دیگر مراکز داده برای سال مالی ۲۰۲۰ باشد.
انویدیا | سهماههی سوم سال مالی ۲۰۲۰ | سهماههی دوم سال مالی ۲۰۲۰ | سهماههی سوم سال مالی ۲۰۱۹ | درصد تغییر نسبت به سهماههی قبل | درصد تغییر درمقایسهبا سال قبل
|
---|---|---|---|---|---|
گیمینگ | ۱٫۴۹۱ میلیارد دلار | ۱٫۶۵۹ میلیارد دلار | ۹۵۴ میلیون دلار | ۱۰- درصد | ۵۶+ درصد |
مصورسازی گرافیکی حرفهای | ۳۳۱ میلیون دلار | ۳۲۴ میلیون دلار | ۲۹۳ میلیون دلار | ۲+ درصد | ۱۳+ درصد |
مرکز داده | ۹۶۸ میلیون دلار | ۷۲۶ میلیون دلار | ۶۷۹ میلیون دلار | ۳۳٪+ | ۴۳+ درصد |
خودرو | ۱۶۳ میلیون دلار | ۱۶۲ میلیون دلار | ۱۶۳ میلیون دلار | ۱+ درصد | ۰ |
تولید قطعات (OEM) و سایر بخشها | ۱۵۲ میلیون دلار | ۱۴۳ میلیون دلار | ۱۱۶ میلیون دلار | ۶+ درصد | ۳۱+ درصد |
تنها بخشی که بیشتر از فروش تراشههای مراکز داده برای انویدیا سودآور بوده، بخش گیمینگ است. این بخش در سهماههی چهارم سال مالی درمقایسهبا بازهی زمانی مشابه در سال قبل، رشد بسیاری تجربه و ۵۰۰ میلیون دلار درآمد بیشتری عاید این شرکت کرده است. بااینحال، باتوجهبه اینکه درآمد انویدیا درمقایسهبا سهماههی پیشین و سهماههی چهارم سال مالی ۲۰۱۸ کاهش یافته است، کارنامهی انویدیا در سهماههی قعلی تلفیقی از خوب و بد است. درنهایت، ثابت شد مراکز داده بهعنوان سرپوشی برای تمامی ضعفهای درآمدی بخش گیمینگ برگبرندهی انویدیا است.
با نگاهی کلی به سال مالی ۲۰۲۰، درآمد چشمگیر انویدیا در سهماههی چهارم باعث شده است سال مالی یادشده نسبتا سودآور، اما درعینحال ضعیفتر از سالهای پیشین تلقی شود. درآمد ۱۰٫۹ میلیارد دلاری در این بازهی زمانی ۷ درصد کمتر از سال قبل است و حتی سود خالص نیز افت شدیدتری کرده و با کاهشی ۳۲ درصدی به ۲٫۹۷۶ میلیارد دلار در سال رسیده است.
افت درآمدها درمقایسهبا سال قبل میتواند عوامل مختلفی داشته باشد؛ ولی شاید بزرگترین عامل کسادی بازار رمزارزها باشد که همین اواخر سال جاری میلادی به حالت عادی بازگشت. بنابراین، نیمهی اول سال مالی انویدیا را توزیعکنندگانی رقم زدند که در تلاش بودند از شر موجودی اضافی تراشههای بهینهشده برای رمزارزها خلاصی یابند. دلیل دیگر سرمایهگذاری بیحدوحصر انویدیا در بخش رمزارزها در سال مالی ۲۰۱۹ بود و هر عامل دیگری جز موارد یادشده اهمیت کمتری داشت. البته همانگونه که پیشتر اشاره شد، ضعف موجود در بازار مراکز داده که بهاندازهی بخش رمزارزها تأثیرگذار نبود، در بخش عمدهای از سال مالی ۲۰۲۰ درمقایسهبا زمانهای مشابه در سال قبل سبب کاهش سوددهی انویدیا شد.
انویدیا | سال مالی ۲۰۲۰ | سال مالی ۲۰۱۹ | درصد تغییر درمقایسهبا سال قبل
|
---|---|---|---|
درآمد کل | ۱۰٫۹۱۸ میلیارد دلار | ۱۱٫۷۱۶ میلیارد دلار | ۷- درصد |
حاشیهی سود خالص | ۶۲ درصد | ۶۱٫۲ درصد | ۰٫۸+ درصد |
سود عملیاتی | ۲٫۸۴۶ میلیارد دلار | ۳٫۸۰۴ میلیارد دلار | ۲۵- درصد |
سود خالص | ۲٫۷۹۶ میلیارد دلار | ۴٫۱۴۱ میلیارد دلار | ۳۲- درصد |
سود حاصل بهازای هر سهم | ۴٫۵۲ دلار | ۶٫۶۳ دلار | ۳۲- درصد |
درواقع، این نگرانی وجود داشت که شاید بازار مراکز داده حداقل برای محصولاتی از نسل حالحاضر اشباع شده باشد؛ اما باتوجهبه گزارش مالی اخیر، حداقل برای سهماههی چهارم این گزینه منتفی است. درکل، با رشد اخیر در بخش مراکز داده در سهماههی چهارم، درآمد حاصل از این بخش درمقایسهبا سال پیش ۲ درصد رشد کرده است. بخش گیمینگ آنطور که باید، سوددهی ندارد و در آستانهی رکود است؛ بنابراین، انویدیا سال مالی ۲۰۲۰ را با ۱۲ درصد کاهش درآمد در بخش گیمینگ بهاتمام رساند.
بزرگترین برنده براساس درصد خالص افزایش درآمد بخش اتومبیل است که ۹ درصد رشد را درمقایسهبا سال قبل نشان میدهد. پس از بخش یادشده، مصورسازی گرافیکی حرفهای با ۷ درصد افزایش درآمد دومین بخش روبهرشد انویدیا بوده است. حداقل نتیجهی حاصل از گزارش مالی انویدیا این است که این شرکت مدتهای مدیدی تمایل داشته است تجارت خود را متنوعتر کند و تنها متکی به درآمدهای صنعت گیمینگ نباشد و قطعا در سال مالی ۲۰۲۰ این هدف تا حدودی محقق شد.
انویدیا | سال مالی ۲۰۲۰ | سال مالی ۲۰۱۹ | درصد تغییر درمقایسهبا سال قبل
|
---|---|---|---|
گیمینگ | ۵٫۵۱۸ میلیارد دلار | ۶٬۲۴۶میلیارد دلار | ۱۲- درصد |
مصورسازی گرافیکی حرفهای | ۱٫۲۱۲ میلیارد دلار | ۱٫۱۳۰ میلیارد دلار | ۷+ درصد |
مرکز داده | ۲٫۹۸۳ میلیارد دلار | ۲٫۹۳۲ میلیارد دلار | ۲+ درصد |
خودرو | ۷۰۰ میلیون دلار | ۶۴۱ میلیون دلار | ۹+ درصد |
تولید قطعات (OEM) و سایر بخشها | ۵۰۵ میلیون دلار | ۷۶۷ میلیون دلار | ۳۴- درصد |
سرانجام با نگاهی روبهجلو به سال مالی ۲۰۲۱ و سهماههی اول، تصور انویدیا از درآمدهایش در این بازهی زمانی محتاطانه است. این شرکت برای سهماههی اول درآمدی سهمیلیارددلاری و حاشیهی سود ناخالص ۶۵ درصدی پیشبینی میکند. مسئلهی تأثیرگذار در درآمدهای آیندهی انویدیا شیوع مداوم ویروس کرونا (کووید ۱۹) است که درکنار بهتعطیلیکشاندن رویدادهای تجاری همچون کنگرهی جهانی موبایل (MWC) میتواند به درآمدهای کلی صنعت فناوری در چین آسیب بزند.
انویدیا رسما پیشبینی خود از درآمدهایش برای سهماههی اول سال مالی جاری را ۱۰۰ میلیون دلار کاسته است؛ هرچند درنهایت، این تخمین تقریبی و هیچکس نمیداند چه اتفاقی قرار است رخ دهد. براساس اطلاعات منتشرشده از خودِ شرکت، بخش عمدهای از فروش کارتهای گرافیک انویدیا در چین است؛ بنابراین، اگر ویروس کرونا درآمدهای بهدستآمده از چین را کاهش دهد، این بخش گیمینگ است که دچار رکود خواهد شد.
پاسخ ها