گوگل بهتازگی کل درآمد توسعهدهندگان اپلیکیشن اندرویدی از زمان راه اندازی فروشگاه گوگل پلی را اعلام کرده است. این رقم در مقایسه با درآمد توسعهدهندگان اپلیکیشن های iOS بسیار کم جلوه میکند.
گوگل بهتازگی اعلام کرده است که از زمان راهاندازی فروشگاه پلی استور تاکنون، به توسعهدهندگانی که برنامههای خود را در این فروشگاه به فروش گذاشتهاند، در مجموع ۸۰ میلیارد دلار پرداخت کرده است. این رقم تقریبا نصف میزانی است که توسعهدهندگان iOSبهواسطهی فروش برنامههای خود در اپ استور از اپل دریافت کردهاند.
هیروشی لاکهیمر (Hiroshi Lockheimer)، معاون ارشد بخش اندروید گوگل، بهتازگی در توئیتی اعلام کرده است که گوگل تا فصل گذشته در مجموع ۸۰ میلیارد دلار به توسعهدهندگان اندروید در سرتاسر جهان (به جز چین) پرداخت کرده است. این غول جستوجوی اینترنتی، فروشگاه برنامه و بازی خود را در مارس ۲۰۱۲ راهاندازی کرده است. گوگل همچنین اعلام کرده است که بخش سختافزاری این شرکت اکنون به کسبوکاری چند میلیارد دلاری بدل شده است اما از ارائهی رقم دقیق خودداری کرده است.
با اینکه مجموع رقم پرداختی به توسعهدهندگان اندروید بسیار بزرگ است، اما در مقابل رقم پرداختی از سوی اپل به توسعهدهندگان iOSبسیار کم جلوه میکند. کوپرتینوییها در مجموع به توسعهدهندگان بازیها و اپلیکیشنهای اپ استور مبلغ حیرتانگیز ۱۵۵ میلیارد دلار پرداخت کردهاند. بایستی توجه داشت که کاربران اندروید در سرتاسر جهان به طرز چشمگیری نسبت به کاربران iOSپرتعدادتر هستند. این بدان معنا است که کاربران iOSبهطور قابلتوجهی بیشتر از کاربران اندروید برای خرید اپلیکیشنها هزینه میکنند و توسعهدهندگان پلتفرم اپل بسیار راحتتر از همتایان اندرویدی خود کسب درآمد میکنند. البته این مطلب تا پیش از این نیز قابل حدس بود اما اکنون با اعلام رسمی این آمار، مهر تأییدی بر گمانهزنیها زده شده است.
هر دو شرکت اپل و گوگل، ۳۰ درصد از درآمد توسعهدهندگان را بهعنوان سهم خود در نظر میگیرند. البته برخی گزارشها از این حکایت دارند که در صورتی که توسعهدهندهای بتوانند برای مدتی بیش از یک سال، درآمد پیوستهای برای خود رقم بزنند، اپل سهم خود را به ۱۵ درصد تقلیل میدهد. البته در آنسو نیز گوگل به توسعهدهندگان اجازه داده است که از راهکارهای پرداخت دلخواه خود استفاده کنند که در اینگونه موارد هیچ درآمدی نصیب گوگل نخواهد شد.
طی چند سال گذشته اپل ویژگیهای گوناگونی از قبیل پرداخت درون برنامهای، اشتراک ویژه برای اپلیکیشنها و خرید یکجای مجموعهای از اپلیکیشنهای یک توسعهدهنده را در اپ استور فراهم کرده است که همگی به نفع توسعهدهندگان هستند.
در آخرین تعطیلات سال نوی میلادی، کاربران فروشگاه اپ استور ۱/۴۲ میلیارد دلار در این فروشگاه خرج کردند که رقم شگفتآوری محسوب میشود. این رقم در مقایسه با همین بازهی زمانی در سال ۲۰۱۸، افزایشی ۱۶ درصدی را نشان میدهد. اپل این رخداد را «تاریخی» قلمداد کرده است. در چند سال اخیر، اپل بهطور تدریجی اما پیوسته، مجموعه محصولات خدماتی خود را گسترش داده است. این محصولات اکنون شامل اپل آرکید، اپل موزیک، اپل نیوز، اپل تی وی پلاس و آی کلاد میشوند.
پاسخ ها