فیسبوک و گوگل و توییتر با محتوای دروغینی که کشف درمان ویروس کرونا را تبلیغ کند، مقابله کرده و آنها را حذف میکنند.
فیسبوک اعلام کرد که با ادعای دروغین پیرامون درمان ویروس کرونا و هر اطلاعاتی مرتبط با بحران بهداشتی اخیر، مقابله خواهد کرد. ویروس کرونا اکنون در مرحلهی گسترش جهانی قرار دارد و هر روز بر تعداد قربانیان آن افزوده میشود. قرار گرفتن این موضوع در صدر اخبار جهان، گسترش اطلاعات غلط را نیز در فضای آنلاین بههمراه دارد.
غول شبکههای اجتماعی، محتواهایی با ادعای دروغ یا تئوریهای توطئه پیرامون ویروس کرونا را پاک میکند. سازمانهای پیشگام جهانی صنعت سلامت، وظیفهی برچسبگذاری و شناسایی محتوای دروغین را برعهده دارند؛ محتوایی که درصورت گسترش، برای افرادی که آن را باور میکنند، خطراتی جدی بههمراه خواهد داشت. کانگ زینگ جین، مدیر بخش سلامت فیسبوک، در یک پست وبلاگی خبر از تصمیم شرکت داد و رویکرد فیسبوک را دراینزمینه جدی توصیف کرد.
جین میگوید محتوایی از شبکهی اجتماعی فیسبوک و سرویسهای زیرمجموعه حذف میشود که روشهای پیشگیری و درمان غیر اصولی را شرح میدهند. بهعلاوه محتوایی که اطلاعات غلطی را پیرامون منابع درمانی و سلامتی ادعا کند نیز حذف خواهد شد. آنها رویکردهای بررسی حقیقت و نظارت را بر اینستاگرام نیز توسعه خواهند داد که یکی از شبکههای اجتماعی زیرمجموعهی مهم محسوب میشود. جین در ادامه توضیح میدهد، از این به بعد کاربرانی که روی هشتگهای مرتبط با ویروس کرونا کلیک میکنند، ابتدا با پنجرهی پاپآپی حاوی اطلاعات صحیح و کاربردی روبهرو خواهند شد.
غول شبکههای اجتماعی تصمیم دارد تا منابع معتبر محتوایی را در انتشار اخبار پیرامون ویروس کرونا، اولویتدهی کند. آنها به سازمانهای منتخب امکان میدهند تا تبلیغات رایگان را در مسیر آموزش مردم در ارتباط با ویروس، در پلتفرم منتشر کنند. همچنین پستهایی که با اصول متخصصان سلامت همسو هستند و اطلاعات مفیدتری ارائه میکنند، به بالای فید خبری کاربران منتقل میشوند.
مدیر بخش سلامت فیسبوک در ادامهی پست وبلاگی خود شرح میدهد که هنوز همهی راهکارهای پیشگیرانه در کل پلتفرم اجرا نشدهاند. او دراینباره میگوید:
برای ارائهی همهی راهکارها در کل پلتفرمها نیاز به زمان داریم تا درنهایت روشهای اجرایی خود را توسعه دهیم. اکنون روی ادعاهایی متمرکز هستیم که برای ایجاد حس دلسردی در ارتباط با درمان یا اقدامهای پیشگیرانه منتشر میشوند.
تصمیم فیسبوک آخرین اقدام سیلیکونولی برای مقابله با محتوای دروغین پیرامون بحران کرونا محسوب میشود. تاکنون ۱۴۰۰۰ نفر در سرتاسر جهان به این ویروس مبتلا شدهاند و بیش از ۳۰۰ نفر نیز در چین جان خود را از دست دادهاند. سازمان سلامت جهانی (WHO) چند روز پیش شیوع کرونا را یک وضعیت اورژانسی سلامت در سطح بینالمللی عنوان کرد.
توییتر و گوگل قبلا تلاشهایی برای هدایت کاربران خود به منابع معتبر برای دریافت اطلاعات پیرامون ویروس کرونا انجام دادهاند. گوگل اعلام کرد وقتی کاربران برای دریافت اطلاعات پیرامون ویروس در پلتفرم جستوجو کنند، ابتدا یک پیام اختصاصی با جدیدترین جزئیات از سازمان WHO به آنها نمایش داده میشود.
یوتیوب که تحت مالکیت گوگل قرار دارد، اعلام کرد که در صورت جستوجوی کاربران پیرامون ویروس کرونا، ویدئوهایی از منابع معتبر را در اولویت بالاتر به آنها نمایش میدهد. در بیانیهی شرکت گفته شد که در نتایج جستوجو و پنلهای پیشنهاد ویدئوی بعدی، بهصورت اختصاصی به کاربران مورد اعتماد مانند متخصصان سلامت عمومی یا رسانههای معتبر اشاره خواهد شد.
توییتر هم اقدامهایی برای جلوگیری از گسترش اطلاعات غلط پیرامون ویروس کرونا انجام داد. کاربرانی که در این شبکهی اجتماعی بهدنبال اطلاعات پیرامون ویروس باشند، ابتدا به کانالهای رسمی هدایت میشوند که اطلاعات دقیقی پیرامون بیماری ارائه میکنند. بهعنوان مثال، کاربران ایالات متحده به کانال Centers for Disease Control and Prevention هدایت میشوند و در یک تیتر بزرگ نیز نوشته میشود: «حقایق را بدانید». توییتر، کمپین اطلاعرسانی دقیق خود را در ۱۵ منطقه ازجمله ایالات متحده، بریتانیا، هنگکنگ، سنگاپور و استرالیا اجرا میکند و بهزودی مناطق بیشتری را تحت پوشش قرار میدهد.
توییتر در روز چهارشنبهی گذشته خبر از انتشار ۱۵ میلیون توییت پیرامون ویروس کرونا داد که قطعا افزایش هم خواهد داشت. سخنگوی شرکت در مصاحبهای اعلام کرد که تاکنون افزایش قابلتوجه یا هدایتشدهی اطلاعات غلط در پلتفرم دیده نشده است، اما بههرحال آنها با هوشیاری کامل در ارتباط با موضوع عمل خواهند کرد.
اقدام شبکههای اجتماعی در هفتهی گذشته پیرامون جلوگیری از انتشار محتوای غلط، قابلتوجه و ارزشمند محسوب میشود؛ خصوصا باتوجه به اینکه اخیرا اکثر آنها بهخاطر گسترش محتوای دروغین، انتقادهای شدیدی را متحمل شدهاند. فیسبوک که اکنون ادعای ۲/۵ میلیارد کاربر ماهانه در شبکهی اصلی و مجموع ۲/۹ میلیارد کاربر ماهانه در همهی شبکههای تحت مالکیت دارد، مشکلات متعددی را در جلوگیری از انتشار محتوای غلط پیرامون کشف واکسنها تجربه میکند.
CNN سال گذشته گزارش داد، محتوای غلط پیرامون واکسیناسیون توسط حسابهای کاربری منتقد این اقدام درمانی بهوفور در اینستاگرام منتشر میشوند. شرکت بلافاصله تصمیم گرفت تا محتوای بیشتری را باهشتگهای مرتبط با اطلاعات غلط واکسیناسیون مسدود کند. اینستاگرام ادعا میکند که ارتشی از کارمندان ناظر بر حقیقت محتوا دارد که ادعاهای دروغین را شناسایی و حذف میکنند. بااینحال گزارشهای اخیر نشان میدهد که هنوز جستوجو پیرامون واکسیناسیون در اینستاگرام، صفحاتی را با اطلاعات غلط و خطرناک نمایش میدهد. فیسبوک هیچ اظهارنظری پیرامون این ادعا نداشته است.
اقدام شبکههای اجتماعی برای جلوگیری از گسترش محتوای غلط پیرامون یک بحران جهانی، اهمیت نقش آنها را در عصر اطلاعات بیشازپیش نشان میدهد. بههرحال این شبکهها امروز کانالهای اصلی اطلاعرسانی هستند و درصورت عدم اجرای راهکارهای پیشگیرانه، خسارتهای احتمالی، گستردگی بهاندازهی کل جهان خواهد داشت.
پاسخ ها