درکنار تمام فناوریهای جذاب و جدیدی که در CES 2020 معرفی شد، اسباببازیهایی هم قرار داشتند که نشاندهندهی دوران تازهای در صنعت سرگرمی هستند.
امروزه، در دوران طلایی اسباببازیهای مبتنیبر اصول علمی و ریاضی و مهندسی (STEM) هستیم. در نمایشگاه CES 2020، شاهد انواع شرکتهایی بودیم که انواع اسباببازیهای هوشمند را طراحی و تولید کردهاند. محصولات آنها در سال جاری میلادی بهمرور به بازار عرضه میشوند و کودکان نسل جدید با ابزارهایی هوشمندتر و جذابتر تعامل خواهند داشت.
اسباببازیهای مبتنیبر تعامل فیزیکی لمسی در CES امسال قدرتمندانه بازگشتند. درواقع، تقریبا همهی اسباببازیهایی که بهنمایش گذاشته شدند، جنبهای واقعی هم برای تعامل کودک داشتند. رویکرد مذکور بازتاب اوجگیری و گسترش فناوری واقعیت افزوده نیز محسوب میشود و نشان میدهد تولیدکنندگان بهدنبال روشهایی جدید برای تعامل سالمتر و شاید کمتر خردسالان با نمایشگرها هستند. آرن هافمن، مدیر توسعهی کسبوکار در American Specialty Toy Retailing Association میگوید وقتی کودکان با شنوایی، بینایی، لامسه و بازیهای تعاملی فرصت یادگیری را داشته باشند، تعامل طولانیتر و مؤثرتری از خود نشان میدهند.
تولیدکنندگان اسباببازی در CES 2020 گامهای مثبتی بهسمت تعامل و یادگیری شهودی و فیزیکی بیشتر کودکان برداشتهاند. بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت نیز از رویکرد جدید استقبال میکنند و تعامل متعادلتر را روندی بهتر برای جذب خردسالان میدانند. بهعلاوه ترکیب تعاملهای فیزیکی و مجازی از جذابیت اسباببازیها نکاسته و حتی آنها را جذابتر کرده است. درادامه، به برخی از محصولات موجود در نمایشگاه امسال اشاره میکنیم که قطعا برای کودکان جذاب خواهند بود.
بازی شیفو را میتوان یکی از جذابترین ترکیبهای بازی واقعی و مجازی دانست. شیفو تاکتو تلاش میکند واقعیت افزوده را به دنیای بازیهای رومیزی بیاورد. کاربر تبلت خود را روی سختافزار اسباببازی قرار و با قطعههای واقعی و فیزیکی، بازی موجود در آن را انجام میدهد.
تاکتو بازی مناسب کودکان ۴ تا ۱۲ سال است که در سه مجموعه به بازار عرضه میشود: ۱. بازی Elements که از شکلهای مولکولی برای آموزش شیمی به کودکان استفاده میکند؛ ۲. بازی Laser که در سبک شوتر انجام میشود؛ ۳. بازی Quest که بازی ماجراجویی شبیه به زلدا است. هر سه بازی، ترکیبی از دنیای واقعی و مجازی را به کاربر ارائه میکنند و درکنار آموزش، سرگرمی زیادی بههمراه دارند. این مجموعه به قیمت ۶۰ دلار برای یک بازی و ۱۰۰ دلار برای مجموعهی سه بازی عرضه میشود.
بازی توری صفحهای مغناطیسی دارد که با آهنربای قابلحمل کوچک ترکیب میشود. کاربر آهنربا را به کنترلرهای گوناگون بازی متصل میکند. یکی از کنترلرها (بهعنوان مثال فضاپیما) امکان حرکتکردن در بازی مجازی در بازی تبلت مخصوص را به کاربر میدهد. درواقع، شما میتوانید با حرکتدادن فضاپیمای فیزیکی در دستان خود، نمونهی دیجیتالی را در تبلت به حرکت درآورید.
بازیهای گوناگون مخصوص تبلت همراهبا بستهی توری عرضه میشوند که از میان آنها میتوان به بازی فضایی Explorer و بازی Jungle Rescue شبیه به پرندگان خشمگین و Supreme Builder شببیه ماینکرفت اشاره کرد. کاربران میتوانند کنترلرهای اختصاصی را در بازیها طراحی کنند. بهعلاوه، امکان تغییر فضا و پسزمینهی بازی هم وجود دارد که با اسکن طراحی کاغذی و خودکار بهآسانی انجام میشود. والدین میتوانند زمان استفاده از نمایشگر را کنترل کنند و امکان اضافهکردن چالشهای خاص به بازی را دارند. درحالحاضر، بازیهای موجود در توری فقط هدف سرگرمی دارند؛ اما ویژگیهای دستگاه نشان میدهد بهراحتی میتوان کاربردهای مبتنیبر یادگیری نیز به آن اضافه کرد. بستهی مذکور برای کودکان ۵ تا ۸ سال مناسب است و قیمت ۱۲۹ دلاری دارد.
بازی ویدئویی Doodlematic امکان طراحی بازی را به کودکان با هر سنی میدهد. کاربران بهجای طراحی روی نمایشگر، امکان طراحی با کاغذ و خودکار و موارد مشابه را در دنیای واقعی دارند و سپس، آن را به بازی منتقل میکنند. DoodleMatic با استفاده از دوربین تبلت یا گوشی هوشمند، طراحی را به بازی کاربردی در محیط مجازی تبدیل میکند. این بازی با قیمت ۳۲ دلار در آمازون عرضه میشود.
این بازی سیستم ساخت ربات است که از هستهی ساخت شرکت Arduino بهره میبرد. کودکان میتوانند با استفاده از دستورالعملهای موجود در بازی، ساخت ربات را انجام دهند و سپس، مسیری برای حرکت آن طراحی کنند. همهی رباتها در اپلیکیشن هم کنترلکردنی هستند و امکانات برنامهنویسی نیز برای نوجوانان با سن بیشتر در این بازی وجود دارد. آنها میتوانند با زبان برنامهنویسی مشهور Scratch کار خود را شروع کنند و درادامه حتی دستورالعملهای پیشرفتهتر پایتون بنویسند.
اسباببازیهای Microduino با بلوکهای لگو هماهنگ هستند؛ درنتیجه کودکان قابلیتهای زیادی برای توسعهی طراحی رباتها خواهند داشت. این بسته رباتیک قیمت ۷۰ دلاری دارد و فعلا در فروشگاههای والمارت عرضه میشود.
ربات جنگجوی گنکر فقط هدف سرگرمی دارد و در این مسیر موفق هم بوده است ربات مذکور سیستم کنترل پوشیدنی دارد و به حرکتهای کاربر واکنش نشان میدهد. کنترل مذکور را میتوان شبیه به لباس مکانیکی کوچک تصور کرد که از دل فیلمهای علمیتخیلی بیرون آمده است. کاربر حرکت بالای بدن ربات را با جویاستیکهای حرکتی کنترل میکند و راهرفتن ربات نیز با حرکت بدن او انجام میشود. همچنین، میتوان طراحی اسلحهها و پوشش ربات را نیز با قطعات گوناگون تغییر داد.
احتمالا مونتاژکردن ربات جنگجو برای کودکان خردسال دشوار باشد و تنها هدفی آموزشی برای نوجوانان بهنظر میرسد. البته پس از کاملشدن ربات، قطعا همهی کودکان در انواع سنین از بازیکردن با آن لذت میبرند. این اسباببازی هنوز برای عرضه به بازار آماده نیست؛ اما در زمان عرضه قیمتی حدود ۵۰۰ دلار خواهد داشت.
این اسباببازی مانند مثالهای قبلی کیت مونتاژ ربات است و تنها تفاوت آن در طراحی قطعات دیده میشود که امکان ساخت رباتهای متنوع را فراهم میکند. کیت ابتدایی اسباببازی مذکور، امکان ساخت رباتهای ساده را فراهم میکند و قابلیت برنامهنویسی هم دارد. بهعلاوه در Mabot،میتوان با استفاده از قطعههای لگو، طراحیهای متنوعتری پیادهسازی کرد. این اسباببازی بهقیمت ۱۹۹ دلار در آمازون فروخته میشود.
پاسخ ها