کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید

کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید

اخبار کامپیوتر و سخت‌افزار، بررسی فناوری‌های جدید، خبر فناوری اطلاعات IT، گجت‌های تازه، دنیای موبایل، اینترنت و شبکه، امنیت، سیستم عامل، آموزش کامپیوتر
توسط ۶۵ نفر دنبال می شود
 ۱۴ نفر را دنبال می کند

ورود استارتاپ ها به فرابورس درصورت داشتن بازار هدف امکان پذیر است

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه‌ی اقتصاد هوشمند وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که پذیرش هر استارتاپی در بورس منوط به شکل‌گیری و نهایی‌شدن بازار هدف آن‌ استارتاپ در فرابورس است.

بحث ورود استارتاپ‌ها به بورس از سه سال گذشته مطرح شد. استارتاپ‌ها مرحله‌ای از طول عمر هر شرکتی هستند و همه‌ی شرکت‌ها برای تبدیل به شرکتی بزرگ از مرحله استارتاپ عبور کرده‌اند. حال به‌نظر می‌رسد حضور استارتاپ‌ها در فضای بورس، درصورت داشتن بازار هدف در این بازار امکان‌پذیر است. با اعلام علی عبداللهی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه‌ی اقتصاد هوشمند وزارت امور اقتصادی و دارایی، مقدمات لازم برای تشکیل بازار هدف این استارتاپ‌ها در بورس از خرداد سال جاری فراهم شده است و تا چند هفته‌ی آینده طبق برنامه‌ریزی‌ها به‌ثمر خواهد رسید. بازار هدف را می‌توان گروه خاصی از خریداران بالقوه دانست که به‌احتمال بسیار زیاد خریداران محصولات و خدمات شما خواهند بود.

وزیر اقتصاد در اواسط خرداد از فراهم‌شدن مقدمات پذیرش چهار شرکت بزرگ استارتاپی دیجی‌کالا، کافه بازار، تپ‌سی و شیپور خبر داد و اعلام کرد این شرکت‌‌ها به‌تدریج از مرداد تا پایان شهریور این سال وارد بورس می‌شوند. درحال‌حاضر، به‌نظر می‌رسد ورود این‌ شرکت‌ها نیز تا راه‌اندازی بازار هدف و نیز تکمیل اطلاعات درخواستی این شرکت‌ها متوقف شده است.

علی عبداللهی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه‌ی اقتصاد هوشمند وزارت امور اقتصادی و دارایی، در گفت‌وگو با پیوست به وجود مقرراتی خاص برای ورود به بورس و فرابورس اشاره می‌کند و احتمال می‌دهد رسیدن به این خطوط برای تمامی شرکت‌ها، به‌‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی مقدور نباشد. وی حضور در بازار بورس را نیز فرصتی مناسب برای این‌گونه شرکت‌ها دانست تا بتوانند از این طریق امکانی برای جذب سرمایه و توسعه پیدا کنند.

پیش‌از‌این امیر هامونی، مدیرعامل شرکت فرابورس، اعلام کرده بود تابلو بازار هدف برای شرکت‌هایی ایجاد خواهد شد که بتوانند به استارتاپ تبدیل شوند تا این شرکت‌ها با استاندارد وارد بازار سرمایه شوند. به‌‌گفته‌ی هامونی، نگرانی برای واردنکردن هر استارتاپ کوچکی به بورس درک‌کردنی است؛ زیرا حضور استارتاپ‌های کوچک و قوام‌نیافته هم می‌تواند باعث لطمه جدی به آن‌ها شود و هم به ازبین‌رفتن اعتماد عمومی به کل استارتاپ‌ها و ریزش چشمگیر ارزش آن‌ها در بورس منجر شود.

با این تفاسیر، به‌نظر می‌رسد فرابورس شرکت‌ها را براساس اشتهای ریسک آن‌ها دسته‌بندی کند و بنابر عمر شرکت‌ها، بهره‌برداری و تداوم فعالیت آن‌ها ریسک‌های درنظرگرفته‌شده برایشان را نیز در یکی از تابلوها جای دهد. اشتهای ریسک میزان ریسکی است که هر سازمان برای پذیرش آن آمادگی دارد و وظیفه‌ی آن برقرارکردن تعادل بین مزایای احتمالی و تهدیدهایی است که به‌ناچار تغییر ایجاد می‌کنند.

از دیگر مشکلاتی که پیش روی استارتاپ‌ها برای ورود به بورس قرار دارد، فراهم‌نبودن امکان ارزش‌گذاری سهام آن‌ها به‌‌دلیل دارایی‌های نامشهود است؛ زیرا ارزش‌گذاری دارایی‌های این‌چنینی از پیچیدگی و سختی‌های خاص خود برخوردار است. به‌نظر می‌رسد درصورت تشکیل و نهایی‌شدن بازار هدف، بسیاری از شرکت‌های متقاضی ورود به بورس، راه ساده‌ای برای ورود به فرابورس طی کنند و حضور استارتاپ‌ها به ایجاد زبان مشترکی میان تکنولوژی و بورس منجر شود.


اینستاگرام دیجیتال

تلگرام دیجیتال

کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید
کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید اخبار کامپیوتر و سخت‌افزار، بررسی فناوری‌های جدید، خبر فناوری اطلاعات IT، گجت‌های تازه، دنیای موبایل، اینترنت و شبکه، امنیت، سیستم عامل، آموزش کامپیوتر

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋