مطالعات جدید نشان میدهد که با وجود شیوع ویروس کرونا و زیاندهی شرکتهای بزرگ خودروسازی مانند فولکسواگن و تویوتا در سال ۲۰۲۰، پورشه و تسلا با سوددهی همراه بودند.
شیوع ویروس کرونا، سال ۲۰۲۰ را برای تمام مردم دنیا با چالشهای جدیدی مواجه کرد و هنوز هم این مواجهه ادامه ادامه دارد. اما گفتن اینکه سال ۲۰۲۰ برای همه سال چالشبرانگیزی بوده است، چندان درست نیست. وبسایت موتوروان بهصورت اختصاصی روی صنعت خودرو تمرکز دارد و گزارش میکند که در ماههای اخیر شاهد پیشرفتهای مالی در این حوزه بوده است. مطالعهی جدید نهتنها به بررسی کلی وضعیت مالی شرکتهای خودروسازی بزرگ میپردازد، بلکه آمارهای جالبی به ازای هر دستگاه خودرو ارائه میدهد که در نوع خود درخورتوجه هستند.
تحقیق یادشده توسط وبسایت آلمانی Handelsblatt انجام شده است و نشان میدهد که چگونه خودروسازان مختلف از نظر اقتصادی با روندی آرام به مقابله با همهگیری ویروس کرونا میپردازند. در این مطالعه به میزان سود و زیان کلی شرکتها نگاه میشود، اما آمار در سطح هر خودرو نیز اعمال شده است. بهعنوان مثال، این مطالعه میگوید فروش فولکس واگن از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۸ درصد کاهش یافته است، اما این رقم بهتنهایی تمام داستان را بیان نمیکند؛ زیرا به عواملی مانند تولید خودرو، کارایی شرکت و سایر روشهای درآمدزایی خودروسازان توجه ندارد.
با نگاهی عمیقتر، این تحقیق نشان میدهد که فولکسواگن معادل تقریبی ۴۸۹ دلار (۴۱۵ یورو) در هر خودروی فروخته شده در سال ۲۰۲۰ زیان کرده است. در همین حال، فروش تویوتا با افت ۲۹ درصدی (اندکی بیشتر از فولکسواگن) مواجه شد، اما این شرکت به ازای هر خودروی فروختهشده در سال جاری ۶۲۸ دلار (۵۳۳ یورو) سود کسب کرده است. علاوه بر این، در این گزارش آمده که بی ام و تقریبا ۱،۳۰۰ دلار (۱،۱۰۰ یورو) به ازای هر خودروی تولیدی در سال جاری زیان کرد، درحالیکه سود مرسدس بنز در سال جاری به ازای هر خودروی تولیدی کمتر از ۷۰۰ دلار (۶۰۰ یورو) بود.
بااینحال، اخبار برای برندهای آلمانی چندان بد نیست. با وجود رکود اقتصادی ناشی از همهگیری بیماری کووید ۱۹، گزارش شده است که سود پورشه به ازای هر خودروی تولیدی در سال جاری به حدود ۱۱،۸۰۰ دلار (۱۰،۰۰۰ یورو) میرسد؛ درحالیکه در ایالات متحده آمریکا، سود تسلا به ازای هر خودروی الکتریکی حدود ۳،۵۰۰ دلار (۳،۰۰۰ یورو) است. این گزارش حداقل مقداری از سود تسلا را به دلیل فروش گواهیهای دیاکسیدکربن به سایر خودروسازان نسبت میدهد. در ایالات متحده به دلیل مقررات مربوط به انتشار آلایندگی، برخی خودروسازان عملا راهی جز این برای دور زدن قانون و پیشگیری از کاهش درآمد خود ندارند.
مطالعهی اخیر توسط دکتر فردیناند دودنهافر، یکی از کارشناسان باسابقهی صنعت خودرو انجام شده که در بسیاری از خودروسازیها فعالیت کرده و استاد مدیریت تجارت است. از جمله سایر مسئولیتهای دودنهافر همچنین میتوان به بنیانگذاری و مدیریت مرکز تحقیقات خودرو در دانشگاه دویسبورگ-اسن آلمان اشاره کرد.
در سال ۲۰۱۹ خودروسازان بیش از ۱۷ میلیون دستگاه خودروی جدید فقط در آمریکا فروختند و ما میدانیم که قیمت خودرو اصلا ارزان نیست. مدلهای کراساور و شاسیبلند بهطور معمول قیمتهای بالایی دارند، زیرا مصرفکنندگان به سمت خرید وسایل نقلیه بزرگتر تمایل نشان میدهند. این بدان معنا است که شرکتهای خودروسازی سود زیادی کسب میکنند و مطالعهی جدید وبسایت VisualCapitalist نشان میدهد که خودروسازان در سال ۲۰۱۹ هر ثانیه چقدر درآمد (سودآوری) داشتند.
در این مطالعه، درآمد ناخالص سال گذشته برای ۱۹ خودروساز بررسی شده است که در مجموع ۹۲ میلیون دستگاه وسیله نقلیه جدید در سراسر جهان تولید کردهاند. درآمد دو شرکت تویوتا و فولکسواگن در این مطالعه نسبت به سایر شرکتها قابلتوجه است. آنها سال گذشته به ترتیب ۹،۲۰۲/۸۸ دلار و ۸،۹۴۶/۵۸ دلار در هر ثانیه درآمد داشتند. این میزان درآمد بسیار زیاد و خیلی بیشتر از درآمد فورد، خودروساز شماره ۳ جهان است که در هر ثانیه ۴،۹۴۶/۵۸ دلار به دست آورد.
باتوجهبه تعداد برندهای زیرمجموعه، دیدن گروه خودروسازی فولکسواگن در صدر فهرست تعجبآور نیست؛ حضور برندهای لامبورگینی، فولکسواگن، آئودی، پورشه، بنتلی، بوگاتی و سایر موارد باعث میشود تا میزان درآمد ناخالص این گروه توجیهپذیر باشد. تویوتا برندهای زیرمجموعهی کمتری نسبت به گروه فولکسواگن دارد و تمام خودروهای خود را تحت برند اصلی تویوتا و مدلهای لوکس را تحت برند لکسوس ارائه میدهد. بااینحال، میزان درآمد تویوتا تقریبا دو برابر رقیب ژاپنی خود یعنی هوندا بود که ۴،۵۳۷/۶۷ دلار در هر ثانیه درآمد داشت.
در پایین فهرست، خودروسازانی مانند تسلا (۷۸۰/۰۶ دلار) و سوبارو (۹۰۴/۰۵ دلار) حضور دارند که هر دو به ترتیب کمتر از ۱،۰۰۰ دلار در ثانیه درآمد داشتند. مزدا با درآمد ۱،۰۱۷/۸۸ دلار در ثانیه بالاتر از سوبارو ایستاد، درحالیکه سوزوکی با ۱،۱۰۴/۸۶ دلار در ثانیه نسبت به مزدا در مکان بالاتری قرار داشت. خودروسازان تکبرندی دارای حجم پایینتری نسبت به خودروسازان بزرگتر هستند که همین موضوع میزان دسترسی، ظرفیت تولید و فروش آنها را محدود میکند.
با نگاهی به دادههای منتشرشده، در مییابیم که جنرال موتورز، درآمد بالاتری نسبت به فیات کرایسلر اتومبیلز داشته است که میزان درآمد آنها به ترتیب به ۴،۳۵۱/۷۶ و ۳،۸۵۶/۱۰ دلار میرسد. بیامو نیز نسبت به مرسدس بنز، رقیب آلمانی خود چند صد دلار درآمد بیشتری داشت. حتی درآمد هیوندای نیز نسبت به کیا پیشی گرفت و ۲،۸۷۹/۲۵ دلار در مقابل ۱،۵۸۵/۴۹ دلار به دست آورد. اندازه و مقیاس صنعت خودروسازی در سراسر جهان گسترده شده است و حتی کوچکترین خودروسازها هم سالانه میلیاردها دلار درآمد کسب میکنند؛ این مطالعه تأکید میکند که چقدر صنعت خودرو برای اقتصاد جهانی اهمیت دارد.
پاسخ ها