سرویسهای استریم، در حال کنار زدن روش سنتی دانلود محتواهای مختلف روی حافظه هستند؛ اما پرسش مهم، میزان دیتایی است که چنین سرویسهایی مصرف میکنند.
در دنیای امروزی، استریم محتوا در حال افزایش محبوبیت در میان کاربران است؛ به نحوی که نهتنها تعداد شرکتهایی که چنین خدماتی را ارائه میدهند، در حال افزایش هستند، بلکه هر روز حجم بیشتری از محتوای قابل استریم به سرویسها اضافه میشود.
از تماشای ویدیوها گرفته تا گوش فرادادن به موسیقی محبوب، حتی اجرای بازیهای ویدیویی بهصورت استریم دراختیار کاربران قرار گرفته است که در کیفیتهای مختلف امکان تجربه آنها وجود دارد؛ برای مثال کاربر میتواند ویدیوی مورد علاقه خود را در کیفیتهای مختلف HD ،SD یا حتی 4K تماشا کند.
با وجود اینکه استریم محتوا نیازی به اشغال بخشی از حافظه دستگاه ندارد؛ اما همچنان دادههایی در حال دانلود شدن هستند، بنابراین پرسشی به وجود میآید که استفاده از سرویسهای استریم محتوا تا چه میزان اینترنت مصرف میکنند. در پاسخ به چنین پرسشی ابتدا باید در نظر گرفت که هر شرکت برای ارائه خدمات استریم از تکنولوژیهای مختلفی استفاده میکند که میتوان برای مثال به فشردهسازی محتوا اشاره کرد. استفاده از چنین فناوری نیز به ایجاد تفاوت در میزان مصرف دیتا میان سرویسهای مختلف ختم میشود.
بااینحال، قصد داریم سرویسهای محبوب دنیا را مثال زده و میزان مصرف دیتا در هنگام استریم دیتا را بررسی کنیم.
بیشک نتفلیکس از محبوبترین سرویسهای استریم محتوای ویدیویی است که کاربران بیشماری نیز در سراسر دنیا دارد. در نتفلیکس میتوان به برنامههای تلویزیونی، فیلم، سریال، انیمیشن و مستندهای مختلف دسترسی داشته و آنها را بهصورت استریم، تماشا کنید. طبق اطلاعاتی که در وبسایت رسمی نتفلیکس منتشر شده است، استفاده از محتوای این سرویس در کیفیتهای مختلف به شرح زیر خواهد بود:
باید گفت سرویس نتفلیکس باتوجهبه کیفیت و سرعت ارتباط کاربر با سرورهای خود، کیفیت مناسب برای استریم بدون وقفه را انتخاب میکند؛ البته نتفلیکس خدمات خود را باتوجهبه کیفیت استریم محتوا دستهبندی کرده است و کاربران این سرویس برای استریم محتوا در کیفیتهای بالاتر باید هزینهی بیشتری پرداخت کنند.
در درجه دیگر، در صورتی که بخواهید محتوا را بهصورت 4K تماشا کنید با دراختیار داشتن دیتایی به ظرفیت ۱ ترابایت، قادر به تماشای ویدیوهای نتفلیکس به مدت ۱۴۲ ساعت خواهید بود.
هولو برخلاف نتفلیکس که محبوبیت جهانی دارد، بیشتر در آمریکا شناخته میشود. بااینحال، نسبت به نتفلیکس از الگوریتمهای بهتری برای فشردهسازی محتوا استفاده میکند. طبق اطلاعات منتشرشده، میزان مصرف دیتا باتوجهبه کیفیتهای مختلف در سرویس هولو به شرح زیر است:
هولو از جمله سرویسهای استریم محتوای ویدیویی است که محتوای خود را در کیفیت 4K ارائه نمیدهد.
آمازون پرایم نیز خدماتی مشابه با نتفلیکس و هولو ارائه میدهد. کاربران میتوانند در آمازون پرایم، محتوای مختلف ویدیویی ازجمله سریالها و فیلمهای سینمایی را تماشا کرده و لذت ببرند. آمازون پرایم نیز محتوا را در حالت 4K ارائه میدهد. میزان مصرف دیتا باتوجهبه کیفیتهای مختلف در سرویس آمازون پرایم به شرح زیر است:
درحالیکه میزان مصرف آمازون پرایم در حالت استریم محتوای 4K نسبت به نتقلیکس کمتر است؛ اما میزان مصرف ۶ گیگابایت دیتا در ساعت را نمیتوان نادیده گرفت.
برخلاف سرویسهای ذکرشده، اسپاتیفای، سرویسی برای ارائه محتوای صوتی (موسیقی) است. کاربران میتوانند در اسپاتیفای به آرشیو بزرگی از موسیقیها در سبکهای مختلف دسترسی داشته باشند و حتی به رادیوهای محبوب دنیا گوش فرا دهند. درحالیکه مصرف دیتا در اسپاتیفای بهمراتب از سرویسهایی مانند نتفلیکس به دلیل تفاوت در نوع محتوای ارائهشده، کمتر است؛ اما نمیتوان آن را نادیده گرفت.
طبق آمارهای ارائهشده استریم موسیقی در اسپاتیفای باتوجهبه کیفیتهای مختلف آن، به شرح زیر است:
یوتیوب از سرویسهای محبوب استریم محتوا در دنیا است که بخش بزرگی از ویدیوهای قرارگرفته در این سرویس را کاربران منتشر میکنند؛ البته کانالهایی نیز وجود دارد که توسط شرکتها، استودیوها یا گروههای منتسب به سازمانهای مختلف مدیریت میشود و ویدیوهایی در زمینه آموزشی، مستند، اخبار، سرگرمی و موارد دیگر ارائه میدهند.
فرقی نمیکند در یوتیوب به تماشای کدام ویدئو بپردازید، میزان مصرف دیتا باتوجهبه کیفیت انتخابی کاربر به شرح زیر خواهد بود:
در نظر داشته باشید که تماشای محتوا در یوتیوب با فریم ریت کمتر به کاهش مصرف دیتا نسبت به آمار ارائهشده ختم خواهد شد.
ویمیو سرویسی شبیه به یوتیوب است و بیشتر محتوای ارائهشده در ویمیو توسط کاربران ارائه میشود. در گزارشهای ارائهشده، میزان مصرف دیتا در ویمیو به شرح زیر است:
سرویس اپل موزیک شباهت فراوانی به اسپاتیفای دارد و کاربران میتوانند به آلبوم خوانندگان مختلف یا رادیوهای محبوب دسترسی داشته باشند. میزان مصرف دیتا در اپل موزیک به شرح زیر است:
مانند سرویسهای اسپاتیفای و اپل موزیک، سرویس گوگل پلی موزیک نیز آرشیوی بزرگ از موسیقیهای مختلف را دراختیار کاربران قرار میدهد:
آمازون علاوه بر سرویس محتوای ویدیویی بهنام آمازون پرایم، سرویس دیگری نیز بهنام آمازون موزیک دارد؛ البته با این تفاوت که آمازون موزیک محتوای صوتی (موسیقی) را دراختیار علاقهمندان قرار میدهد:
همانطور که مشاهده میکنید، سرویسهای ذکرشده بابت ارائه محتوا در کیفیتهای مختلف، میزان حجم متفاوتی از دیتا را مصرف میکنند. بااینحال، آمارها نشان میدهد که درحالحاضر سرویسهای ارائهدهنده محتوای قابل استریم از نظر تکنولوژیهای فشردهسازی محتوا و موارد دیگر بسیار نزدیک به یکدیگر هستند؛ اما انتظار میرود که در آینده این تعادل شکسته شود.
درواقع زمانیکه استفاده از محتوای استریم با استقبال بیشتری مواجه شده و کاربران بیشتری کسب کند، رقابت تنها بر سر ارائه محتوای بیشتر نخواهد بود؛ بلکه میزان مصرف دیتا نیز میتواند تأثیر مستقیمی در انتخاب کاربران داشته باشد، بهخصوص در استریم بازیهای ویدیویی که اکثر سرویسهای ارائهدهنده از فهرستی تقریبا مشابه از بازیهای قابل ارائه برخوردار هستند.
پاسخ ها