کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید

کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید

اخبار کامپیوتر و سخت‌افزار، بررسی فناوری‌های جدید، خبر فناوری اطلاعات IT، گجت‌های تازه، دنیای موبایل، اینترنت و شبکه، امنیت، سیستم عامل، آموزش کامپیوتر
توسط ۶۵ نفر دنبال می شود
 ۱۴ نفر را دنبال می کند

امکان اجرای بازی های PS5 با کنترلر PS4 وجود نخواهد داشت

بیانیه‌ی جدید سونی به‌صراحت اعلام می‌کند امکان تجربه‌ی بازی‌های پلی‌استیشن ۵ با کنترلر دوال‌شاک ۴ وجود ندارد. بااین‌حال، می‌توان بازی‌های PS4 روی PS5 را با این کنترلر انجام داد.

چند روز پیش سونی با انتشار بیانیه‌ای جدید در وبلاگ رسمی خود، اعلام کرد کاربران نخواهند توانست از کنترلر دوال‌شاک ۴ یا دیگر کنترلرهای متفرقه‌ی پلی‌استیشن ۴ برای انجام بازی روی پلی‌استیشن ۵ (Sony PlayStation 5) استفاده کنند. سونی در بیانیه‌ی خود به این موضوع اشاره می‌کند که با کنترلرهای قدیمی می‌توان بازی‌هایی را اجرا کرد که مخصوص پلی‌استیشن ۴ هستند و امکان تجربه‌ی آن‌ها در پلی‌استیشن ۵ وجود دارد. سونی دقیق‌تر می‌گوید بازی‌های پشتیبانی‌شده‌ی پلی‌استیشن ۴ می‌توانند با دوال‌شاک ۴ اجرا شوند. ژاپنی‌ها هنوز دقیقا فهرست بازی‌های پشتیبانی‌شده در پلی‌استیشن ۵ را اعلام نکرده‌اند.

همچنین، نرم‌افزار پلی‌استیشن ۵ از برخی لوازم جانبی ویژه‌ی پلی‌استیشن ۴ نظیر فرمان‌های بازی رسمی و استیک‌های آرکید و استیک‌های پرواز پشتیبانی خواهد کرد. این اطلاعیه نشان می‌دهد کنسول جدید سونی برای برقراری ارتباط با کنترلرهای قدیمی محدودیت سخت‌افزاری یا ناسازگاری با پروتکل‌های ارتباطی ندارد. اطلاعیه‌ی جدید سونی بدین‌معنا است که دارندگان پلی‌استیشن ۵ برای تجربه‌ی بازی‌ها لازم است کنترلرهای اضافی را مجزا بخرند؛ دقیقا مشابه آنچه سال‌ها پیش برای پلی‌استیشن ۴ و پلی‌استیشن ۳ دیده بودیم.

سونی در بیانیه‌اش می‌گوید معتقد است بازی‌های پلی‌استشین ۵ باید از توانایی‌ها و قابلیت‌هایی بهره بگیرند که ‌به همین پلتفرم مختص هستند و امکان دسترسی به آن‌ها ازطریق کنترلر دوال‌سنس وجود دارد. سونی به‌طور ویژه به قابلیت بازخورد هپتیک و جلوه‌های پویای تریگرها در دوال‌سنس اشاره می‌کند و می‌گوید چنین قابلیت‌هایی باعث می‌شوند تجربه‌ی بازی‌ها لذت‌بخش‌تر باشد. دوال‌سنس پلی‌استیشن ۵ به میکروفون داخلی نیز مجهز است. اواخر تیر، جف کیلی نگاهی نزدیک به دوال‌سنس انداخت تا مخاطبان را بهتر با قابلیت‌های آن آشنا کند که برای مطالعه‌ی مقاله‌ی مربوط به آن می‌توانید به زومجی مراجعه کنید

تصمیمی که سونی برای دوال‌سنس اتخاذ کرده، خلاف رویکرد مایکروسافت برای کنترلر کنسول نسل‌نهمی‌اش است. امکان استفاده از کنترلر ایکس‌باکس ۳۶۰ در ایکس‌باکس وان وجود نداشت؛ اما مایکروسافت در بازاریابی برای ایکس‌باکس سری ایکس می‌گوید: «لوازم جانبی گیمینگ ایکس‌باکس وان شما نیز همراه خودتان به آینده می‌آید.» گرچه این وعده دوربین بازنشسته‌شده‌ی کینکت را شامل نمی‌شود، لوازم محبوبی نظیر کنترلر الیت ایکس‌باکس (Xbox Elite Controller) و کنترلر تطبیق‌پذیر ایکس‌باکس (Xbox Adaptive Controller) را دربر می‌گیرد. مایکروسافت می‌گوید معتقد است سرمایه‌گذاری کاربرانش در حوزه‌ی گیمینگ باید همراه آن‌ها به نسل بعد هم بیاید. 

کنترلرهای پلی‌استیشن موو (PlayStation Move) که نخستین‌بار در سال ۲۰۱۰ برای استفاده با پلی‌استیشن ۳ عرضه شدند، قرار است به‌خوبی با بازی‌های PlayStation Move در کنسول پلی‌استیشن ۵ سازگار باشند. به‌علاوه، دوربین پلی‌استیشن ۴ که با نام PlayStation Camera از آن یاد می‌شود، احتمالا با پلی‌استیشن ۵ سازگار خواهد بود. البته برای استفاده از پلی‌استیشن کمرا در PS5 به آداپتوری ویژه نیاز پیدا خواهید کرد که سونی آن را به‌رایگان به شما می‌دهد. 

نسل اول کنترلرهای سری دوال‌شاک که برای پلی‌استیشن ۱ ساخته شده بود، با برخی از بازی‌های پلی‌استیشن ۲ کار می‌کرد و امکان استفاده از آن با تمام بازی‌های پلی‌استیشن ۱ وجود داشت که روی کنسول جدید اجرا می‌شدند. بااین‌حال، بسیاری از سیستم‌های طراحی‌شده‌ی سونی از کنترلری پشتیبانی نمی‌کنند که دستگاه نسل پیش ارائه می‌دهد. در سال‌های اخیر، شرکت‌های متفرقه تلاش کرده‌اند با تولید برخی وسایل خاص، امکان استفاده از کنترلرهای قدیمی را روی کنسول‌های جدید فراهم کنند. برای مثال، مدتی پیش وسیله‌ای ۴۰ دلاری عرضه شد که امکان استفاده از کنترلر پلی‌استیشن ۴ را روی پلی‌استیشن ۳ ارائه می‌داد. 

دوال‌سنس کنترلر ویژه‌ی پلی‌استیشن ۵ است که طبق بررسی‌ها، ابعادش بزرگ‌تر از دوال‌شاک ۴ است و دکمه‌های Shoulder آن، یعنی L1 و R1، درمقایسه‌با نسل قبل برجسته‌تر شده‌اند. آن‌طورکه تصاویر منتشرشده نشان می‌دهد، گودی بخش پایینی دوال‌شاک ۴ در دوال‌سنس از بین رفته است و در کنترلر پلی‌استیشن ۵ تمامی دکمه‌ها بی‌رنگ و در ساختار آنالوگ‌ها روکش لاستیکی اضافه شده است. در دوال‌سنس خبری از لایت‌بار نیست و این کنترلر حسگرهای لمسی و تریگرهای حساس‌تر خواهد داشت. این در حالی است که مایکروسافت می‌گوید تغییراتی جزئی در کنترلر ایکس‌باکس سری ایکس اعمال کرده تا بتوان از سخت‌افزار فعلی برای اجرای بازی‌های آینده استفاده کرد. 


اینستاگرام دیجیتال

تلگرام دیجیتال

کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید
کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید اخبار کامپیوتر و سخت‌افزار، بررسی فناوری‌های جدید، خبر فناوری اطلاعات IT، گجت‌های تازه، دنیای موبایل، اینترنت و شبکه، امنیت، سیستم عامل، آموزش کامپیوتر

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋