کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید

کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید

اخبار کامپیوتر و سخت‌افزار، بررسی فناوری‌های جدید، خبر فناوری اطلاعات IT، گجت‌های تازه، دنیای موبایل، اینترنت و شبکه، امنیت، سیستم عامل، آموزش کامپیوتر
توسط ۶۵ نفر دنبال می شود
 ۱۴ نفر را دنبال می کند

گوگل جزئیات اجرای اپلیکیشن های ویندوز روی کروم بوک را تشریح کرد

شرکت پاراللز (Parallels)، به‌دلیل قراردادی که با گوگل امضا کرده قرار است ماشین مجازی خود را روی کروم‌بوک در دسترس قرار دهد تا بتوان اپلیکیشن‌های ویندوز را به‌سادگی روی کروم‌بوک اجرا کرد.

اگر جزو کسانی هستید که مدت‌ها است آرزو دارید کروم‌بوک‌تان بتواند اپلیکیشن‌های ویندوز نظیر مایکروسافت آفیس را اجرا کند، گوگل خبرهای خوبی برای شما دارد. مدتی پیش اعلام شد گوگل قراردادی تجاری با Parallels، شرکتی که در حوزه‌ی ساخت ماشین مجازیِ سبک تخصص دارد، امضا کرده است و می‌خواهد ازطریق این همکاری، اپلیکیشن‌های سنتی ویندوز را به سیستم‌عامل ویژه‌ی خود یعنی Chrome OS بیاورد. سایرس میستری، مدیر محصول کروم OS، به‌تازگی در مصاحبه‌ای با رسانه‌ی ورج، روند اضافه‌شدن اپلیکیشن‌های ویندوزی به این سیستم‌عامل را تشریح کرده است.

آن دسته از کاربرانی که به اجرای نرم‌افزارهای سیستم‌عامل ویندوز روی مک‌بوک‌های اپل علاقه دارند به‌خوبی با Parallels آشنا هستند. Parallels ابزاری ویژه تولید می‌کند که همچون اپلیکیشن‌های بومی دیگر روی دستگاه نصب می‌شود؛ اما همین‌که بازش کنید امکان اجرای سیستم‌عاملی کامل را در درون آن خواهید داشت. این یعنی به‌لطف ابزار Parallels می‌توانید سیستم‌عاملی مجزا و حتی اپلیکیشن‌های آن را درون مک OS اجرا کنید. نکته‌ی جالب‌توجه است که تمامی این کارها به‌سادگی انجام می‌گیرد.

پس از این‌که ماشین مجازی Parallels را روی سیستم خود نصب کردید و ویندوز را بالا آوردید می‌توانید ازطریق آن، اپلیکیشن‌های دیگر را نظیر مایکروسافت آفیس نصب کنید. این یعنی عملا سیستم‌عاملی دیگر درون سیستم‌عامل فعلی خود بالا می‌آورید و اپلیکیشن روی آن نصب می‌کنید. اپلیکیشن‌های شما به‌صورت بومی روی دستگاه اصلی‌تان اجرا نمی‌شود، با این‌حال روند اجرای آن‌ها بسیار سریع است و عموما مشکل خاصی پیش نمی‌آید.

سادگی ابزار طراحی‌شده توسط Parallels اهمیت بسیار زیادی دارد. از مدت‌ها پیش، امکان اجرای ویندوز روم کروم‌بوک‌ها با استفاده از ماشین مجازی فراهم شده و ابزاری Parallels در این زمینه، چیز جدیدی نیست. با این‌حال به‌منظور اجرای ویندوز روی کروم‌بوم مجبور بودید دستگاه را به درون مراحل نصب لینوکس بوت کنید. سیستم‌عامل کروم هیچ‌گاه به‌صورت پیش‌فرض از ماشین‌های مجازی نظیر Parallels و VMWare پشتیبانی نکرده است و همین موضوع باعث شده اجرای ویندوز روی آن، کاری سخت و چالش‌برانگیز باشد.

بسیاری از مردم توانایی اجرای ویندوز روی کروم‌بوک‌ها را ندارند، زیرا روند انجام کار پیچیده است. بخش درخورتوجهی از کسانی که به کروم‌بوک علاقه دارند، همچنان به شماری از اپلیکیشن‌هایی که روی ویندوز نصب می‌شوند احتیاج پیدا می‌کنند و این موضوع را به گوگل هم اعلام کرده‌اند. این خواسته صرفا محدود به چند نفر نیست و تاکنون ازسوی بسیاری از کاربران کروم‌بوک مطرح شده؛ بنابراین لازم است گوگل تدبیری در این باره بیندیشد تا افراد بیشتری را در اکوسیستم خود نگه دارد و آن‌ها را به استفاده از کروم OS ترغیب کند. گوگل به‌راحتی می‌تواند از کاربران درخواست کند روی کروم‌بوک خودشان بوت‌لودری جدید برای اجرای لینوکس و کروم نصب کنند. با این‌حال، این چیزی نیست که عمده‌ی کاربران از انجام دادنش لذت ببرند.

با در نظر گرفتن این حقیقت که تمامی اپلیکیشن‌های ویندوزی در درون ماشین مجازی Parallels اجرا می‌شوند، امنیت کروم OS به‌خطر نمی‌افتد. با این‌حال این حقیقت هنگامی که در کروم‌بوک‌ خود از دوال‌بوت استفاده کنید صدق نخواهد کرد، زیرا به‌هنگام استفاده از روش دوال‌بوت، قفل بوتِ محافظت‌شده‌ی کروم را می‌شکنید و مجبور می‌شوید در بایوس (BIOS) تغییر ایجاد کنید. تیم کروم روی مبحث امنیت، مانور بسیار ویژه‌ای می‌دهد و اهمیت زیادی برای آن قائل است. به‌همین دلیل است که گاهی اوقات، شماری از اپلیکیشن‌های اندرویدی به‌شکلی آزاردهنده روی کروم‌بوک اجرا می‌شوند. نگه‌داشتن اپلیکیشن‌های ویندوزی در درون ماشین مجازی، بوتِ کروم‌بوک را امن نگه می‌دارد و از ورود بدافزارهای احتمالی به کروم‌بوک جلوگیری می‌کند.

شاید یکی از هیجان‌انگیزترین خبرها درباره‌ی همکاری بین گوگل و Parallels این باشد که این دو شرکت می‌خواهند به‌مرور زمان ارتباطات بین خود را گسترش دهند تا درنهایت قابلیت Coherence شرکت Parallels هم به کروم‌بوک‌ها بیاید. این قابلیت به شما امکان می‌دهد همه‌چیز را به‌سادگی تنظیم کنید و سپس بدون نیاز به ماشین مجازی، اپلیکیشن‌های ویندوز را ازطریق آیکون مجزا اجرا کنید. در این حالت نیز امنیت کروم‌بوک به‌طور کامل حفظ می‌شود، چون همچنان به ماشین مجازی وابسته هستید. با این‌حال درصورت اضافه‌شدن Coherence، دیگر نیازی به باز کردن خود ماشین مجازی نخواهد بود.

قابلیت Coherence به کاربران کروم‌بوک امکان می‌دهد در زمانی سریع، اپلیکیشن‌های ویندوزی را نصب و اجرا کنند؛ انگار که در حال دست‌و‌پنجه نرم کردن با اپلیکیشن‌های بومی خود کروم OS هستند. این یعنی کاربران در هر زمان که بخواهند اپلیکیشن را باز می‌کنند و همین‌که کارشان تمام شد آن را می‌بندند. البته برای دست‌یابی به این قابلیت نیز همچنان نیازمند نسخه‌ی مجوزدار ویندوز و نسخه‌ی مجوزدار نرم‌افزاری که در پی استفاده از آن هستید خواهید بود. با این‌حال همین‌که فرآیند نصب تمام شد، احساس خواهید کرد که اپلیکیشنِ نصب‌شده، اپلیکیشنی بومی است.

مشکل مهمی که ممکن است جلوی هیجان‌زده‌ شدن شما را بگیرد، به سخت‌افزار به‌کاررفته در داخل کروم‌بوک مربوط می‌شود. یکی از بهترین نکات کروم‌ OS این است که روی سخت‌افزارهای ضعیف هم اجرا می‌شود. شماری از قطعات سخت‌افزاری ممکن است توانایی اجرای مناسب ویندوز را نداشته باشند، اما به‌خوبی با کروم OS سازگاری پیدا کنند. دقیقا به همین دلیل است که کروم‌بوکی ۳۰۰ دلاری عملکرد مناسبی دارد، اما نمی‌توانیم این ادعا را برای لپ‌تاپی ۳۰۰ دلاری که مبتنی‌بر ویندوز ۱۰ است مطرح کنیم. ویندوز برای کار کردن به منابع بسیار بیشتری نیاز دارد.

توضیحات بالا بدین معنی است که نخواهید توانست یکایک اپلیکیشن‌های ویندوزی را ازطریق ابزار Parallels روی کروم‌بوک اجرا کنید. برای مثال به‌احتمال بسیار زیاد محال است بتوانید با ادوبی فتوشاپ در کروم‌بوک، به ویرایش تصاویر مشغول شوید. به‌علاوه امکان نصب استیم و اجرای بازی‌های AAA روی کروم‌بوک وجود نخواهد داشت، مگر این‌که کروم‌بوک بسیار گران‌قیمتی تهیه کرده باشید. درصورت داشتن دستگاه گران‌قیمت، امکان نصب استیم و اجرای بازی ازطریق Parallels قرار است در ابتدا به کاربران Chrome Enterprise عرضه شود و فعلا سخنی درباره‌ی در‌دسترس‌قرار‌گرفتن آن برای کاربران عادی گفته نشده است. در هر صورت ابزار موردبحث به‌شما امکان می‌دهد بدون هیچ مشکلی، اپلیکیشن‌هایی مثل مایکروسافت ورد یا اکسل را روی کروم‌بوک اجرا کنید.


اینستاگرام دیجیتال

تلگرام دیجیتال

کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید
کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید اخبار کامپیوتر و سخت‌افزار، بررسی فناوری‌های جدید، خبر فناوری اطلاعات IT، گجت‌های تازه، دنیای موبایل، اینترنت و شبکه، امنیت، سیستم عامل، آموزش کامپیوتر

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋