در این مقاله، تعدادی از عکسهای ثبتشده توسط ریستو اسوینارو را مشاهده میکنید که با لنز ماکرو ونوس اپتیکس گرفته است.
چشماندازهای شگفتآور و خارقالعاده، همیشه سوژههای جالبی را در اختیار عکاسان منظره قرار میدهند. با توجه به اینکه چشماندازهای بیشماری در دنیا وجود دارند، عکاسان برای ثبت زیباییهای طبیعت به نقاط مختلف سفر میکنند. با وجود چشماندازهای بینهایت، ممکن است عکاسی برای افراد به یک روند عادی تبدیل شود؛ اما باید گفت همانند سبکهای دیگر عکاسی، تکنیکهای مختلفی در عکاسی از منظره وجود دارد و بهرهبردن از تجربهی عکاسهای حرفهای خالی از لطف نیست. در این مقاله، ریستو اسوینارو (Hristo Svinarov)، عکاس باتجربه، راهکاری را ارائه میدهد که میتوانید با استفاده از آن، تصاویر خلاقانهتر و متنوعتر از مناظر ثبت کنید.
ریستو اسوینارو، عکاس آماتور بلژیکی در سبک منظره، بیش از ۱۰ سال است که عکاسی میکند. او در فعالیت خود، ابتدا با دوربین فیلمی و سپس دیجیتال عکاسی کرده و معتقد است در عکاسی منظره باید سادگی را رعایت کرد تا برای بیننده جذاب باشد.
او درباره تجربهی خودش از عکاسی میگوید که در اوایل سالهای فعالیت خود، به مکانهای مختلف میرفت و عکسهای زیادی میگرفت. با گذشت زمان، عکاسی اسوینارو حرفهایتر میشد تا اینکه دیگر برایش سرگرمکننده نبود و کمتر از قبل عکس میگرفت.
درواقع برای او، عکاسی از منظره به یک عادت ساده تبدیل شده بود و از روی تجربه میتوانست دوربین خود را با درنظر گرفتن صحنه تنظیم کند. مثلا اگر پیشزمینه خوب بود، از لنز واید استفاده و روی سوژههای نزدیک تاکید میکرد و اگر عنصر موردنظر در پیشزمینه نبود، با کمک لنز تلهفوتو، سوژههای موجود در فاصلهی دورتر را در کادربندی قرار میداد. او آنقدر عکاسی کرده بود که دیگر برایش هیجان نداشت و به یک روند تکراری تبدیل شده بود.
اسوینارو میگوید:
برای بیشتر عکاسانی که میشناسم پیش آمده است که در دورههای خاصی از فعالیتشان، عکاسی دیگر هیجانانگیز نیست. این عکاسها برای اینکه انگیزهای برای ادامه فعالیتشان داشته باشند، به سبکهای دیگر روی آوردهاند یا از ایدههای جدید الهام گرفتهاند. در این میان، قابلیت ویژهای از لنز باعث شد که بار دیگر، عکاسی منظره برای من جذابیت داشته باشد.
او درباره این تجربه خود میافزاید:
در دهههای گذشته، تولیدکنندگان خوبی برای لنز دوربین بهوجود آمدند و هدفشان این بود که با عرضه لنزهای جدید با قیمت مناسب و کیفیت خوب به بازار، رشد کنند. روزی من در اینترنت گشتوگذار میکردم تا اینکه با لنز ماکرو ونوس اپتیکس با زاویه عریض آشنا شدم. با توجه به ویژگیهای منحصربهفردی که این لنز داشت، آن را خریدم.
با لنزهای ماکرو میتوان سوژه را با عمق میدان بسیار کم از پسزمینه جدا کرد. اما لنز ونوس اپتیکس لائووا، اولین لنزی است که زاویه عریض و ویژگیهای ماکرو 1:1 را درکنارهم دارد. با این لنز میتوان روی کوچکترین عناصر مقابل صحنه به طور دقیق فوکوس کرد و دید گستردهای از پسزمینه را در کادر تصویر قرار داد. این لنز پرایم ۱۵ میلیمتری با ویژگیهای فوکوس دستی، گشودگی دیافراگم f/4، حداقل فاصله فوکوس چهار میلیمتری و قسمت فیلتر جلویی دوربین، قابلیتهای زیادی را در اختیار عکاسان طبیعت قرار میدهد تا تصاویر خلاقانهتری بگیرند.
به گفته اسوینارو، اولین چالش در عکاسی منظره با لنز ماکرو، پشتهسازی فوکوس است؛ البته برای این کار میتوان از نرمافزارهای گوناگون استفاده کرد. عکس زیر توسط او ثبت شده است.
اسوینارو عکس زیر را با دیافراگم f/11 گرفته است. همانطور که مشاهده میکنید، عنصر گل در مقابل صحنه به وضوح فوکوس شده است و عناصر پسزمینه نیز دیده میشوند.
او درباره تصویربرداری از عکس گل میگوید:
در انباشتسازی فوکوس در چنین عکسهایی، یک اشکال وجود داشت و باید براکت میکردم و برای یک عکس، ۸۰ یا شاید تعداد بیشتر عکس میگرفتم. حتی وزش نسیم ملایم، عناصر صحنه را برهم میزد و باید از اول شروع میکردم.
در عکاسی با لنز ونوس اپتیکس، عناصر مقابل صحنه بزرگتر دیده میشوند.
با لنز ونوس اپتیکس، مورچههای روی برگها درعکس زیر به خوبی فوکوس شدهاند.
این عکاس بلژیکی، عکس زیر را با حداقل فاصله فوکوس چهار میلیمتری گرفته است.
در تصویر زیر، فیلتر جلویی دوربین اعمال شده است.
در ادامه تصاویر دیگر از اسوینارو را میبینید.
عکاسی با ونوس اپتیکس تجربههای متفاوتی را در عکاسی منظره در اختیار عکاسان قرار میدهد و به روند عکاسی از طبیعت تنوع میبخشد. البته ایراد جزئی که این لنزها دارند این است که شیشه لنز چندان مطلوب ندارند و مشکلات لنز اولتروایدها مانند اعوجاج بشکهای را دارند؛ اما از نظر اسوینارو، قابلیتهای ونوس اپتیکس به قدری زیاد است که عیبهای آن را میپوشاند.
قیمت لنز و مشخصات فنی و هر اطلاعات موردنیاز دیگر برای خرید لنز دوربین ونوس لائووا را در بخش محصولات دیجیتال بیابید.
پاسخ ها