با هیاهوی تبلیغاتی و استفاده از فضای کاملا انحصاری در بازار، ایرانخودرو تلاش میکند تا محصولی جدید با نام K132 را برای پیشفروش و تولید آماده کند؛ اما اطلاعات چندانی از جزئیات فنی و قیمت نهایی این خودرو، مشخص نیست.
مطابق معمول، بحث خودرو ملی و تکیه بر توان داخلی، موضوع مورد علاقه غولهای خودروسازی ایران است. سایپا بعد از سپری شدن چند سال از رونمایی رهام، نام این محصول را به شاهین تغییر داد و ماه گذشته، پیشفروش کرد. حالا نوبت ایرانخودرو است تا ضمن رونمایی از K132، حدود ۱۸ سال بعد از معرفی سمند، برای تولید خودرویی با طراحی و مهندسی ایرانی تبلیغ کند.
برخلاف سایپا که برای شاهین (رهام) از یک پلتفرم ایرانی و مستقل استفاده کرده؛ خودروی K132 ساخت ایرانخودرو با پلتفرم پژو 301 تولید شده است. این موضوع، از یک سو منجر به آسودگی خیال برای مخاطب ایرانی میشود و داستان خودروی ملی با پلتفرم داخلی را به تداوم نمیدهد؛ اما ادعای مدیران ایرانخودرو مبنی بر ساخت ۹۳ درصد قطعات K132 در ایران، سوالات تازهای به ذهن میآورد. البته ایرانخودرو برای تولید سمند هم از شاسی پژو ۴۰۵ استفاده کرد و امیدواری برای تولید خودرو ملی را، به یاس تبدیل کرد.
تحریمهای خارجی علیه ایران، امکان مونتاژ و تولید پژو 301 را از ایرانخودرو گرفت. حالا طرف ایرانی تلاش میکند تا مشابه برنامهای که برای سمند پیاده کرد، محصولی با استفاده از پلتفرم خارجی برای پاسخ به مشتریان داخلی بسازد. این موضوع، باتوجهبه قرارداد بین ایرانخودرو و گروه پژو سیتروئن که بعد از برجام منعقد شد؛ منع قانونی ندارد.
دیگر نکته مهم دربارهی K132، رونمایی از نسخههای پیشتولید (پروتوتایپ) تا این لحظه است. در تیرماه ۹۹ و بهمنماه ۹۸، محصول جدید ایرانخودرو برای خبرنگاران و تعدادی از مسئولان رده بالای کشور، رونمایی شد اما خودروهای بهنمایش گذاشته شده، کاملا مشابه نبودند. این موضوع ثابت میکند؛ هنوز طراحی نهایی K132 در جزئیات، نامشخص است.
در طراحی نمای روبهرو، K132 ادامهدهندهی سبکی است که دنا و دناپلاس آغاز کردند. تمامی این خودروها، خصوصا K132، شباهت بسیار زیادی به فورد موستانگ دارند. جالبتر اینکه، دنا در قسمت جلوپنجره شباهت نامحسوسی به موستانگ ۲۰۱۳ دارد؛ اما K132 در طراحی چراغهای اصلی، چیدمان روشنایی روز و سپر جلو، شباهتی غیرقابل انکار با نسل جدید موستانگ دارد و آنرا به یک کپی ناشیانه از محصولی امریکایی تبدیل میکند.
در نمای پشت نیز، حالت پیوسته برای چراغهای عقب وجود دارد که در عین زیبایی، کمی به دوج چارجر شبیه است. البته نباید فراموش کنیم، حجمدهی بدنه، خصوصا برای نمای عقب و درپوش صندوق، بسیار خوب شکل گرفته و خطوط برجسته روی درها (از گلگیر جلو تا لبهی صندوق و پایین در جلو تا سپر عقب) فراتر از خودروهای معمول ساخت ایران هستند. در مجموع، میتوان به طراحی بدنهی K132، خصوصا بهعنوان محصولی حاصل کار یک شرکت داخلی، نمره قبولی داد و مطمئن بود که مشتری ایرانی را، جذب میکند.
تصاویر موجود از نمای داخلی K132، کمتعداد و ناکافی هستند؛ اما بهخوبی نشان میدهند که از این نظر، تفاوت خاصی بین محصول ایرانخودرو و پژو 301 وجود ندارد. حتی غربیلک فرمان هم، مشابه خودرو فرانسوی است و حالت دوشاخه در پایین دارد. دیگر ادوات کنترلی، مثل کلیدهای مربوط به سیستم صوتی و تهویه مطبوع نیز، در هر دو خودروی K132 و پژو 301، بهصورت دایرههای سهگانه زیر نمایشگر لمسی هستند.
تصویری از کابین پژو 301 در نسخهی دندهخودکار و مجهز به نمایشگر لمسی که تفاوت خاصی با نمونه پیشتولید ایرانخودرو K132 ندارد
برای K132، پیشرانهی EC۵ ایرانخودرو انتخاب شده است که ۱/۶ لیتری و تنفس طبیعی است. این موتور، دقیقا همان پیشرانهای است که پژو فرانسه برای نمونهی مونتاژ ایران ۳۰۱، انتخاب کرده بود تا توسط ایرانخودرو، تولید شود. در بازار اروپا هم، موتور ۱/۶ لیتری از سری PureTech برای پژو 301 قابل سفارش است. با این اوصاف، K132 دارای قدرت ۱۱۵ اسببخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتنمتر خواهد بود.
پیشبینی میانگین مصرف سوخت محصول جدید ایرانخودرو با بنزین تولید ایران، مشکل است اما پژو 301 ساخت فرانسه با موتور مشابه، ۶/۶ لیتر بنزین استاندارد اروپا در ۱۰۰ کیلومتر مسافت، مصرف میکند. اولین سری K132 استاندارد آلایندگی یورو ۵، دارای جعبهدنده دستی ۶ سرعته خواهد بود که بهتازگی توسط ایرانخودرو معرفی شده است. این خودرو در آینده، احتمالا با جعبهدنده خودکار و پیشرانه توربوشارژ ۱۶۵۰ سیسی موجود در دناپلاس که ۱۶۵ اسببخار قدرت و ۲۴۰ نیوتنمتر گشتاور دارد نیز، عرضه خواهد شد.
ایرانخودرو K132 در نسخه استاندارد دارای فرمان برقی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، نمایشگر لمسی ۷ اینچ، تهویه مطبوع دستی، شیشه ها و آینه های برقی، چراغ LED روشنایی روز، کامپیوتر سفر، حسگر پارک و دوربین عقب، ، دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ترمز دیسکی جلو و عقب، و سیستم کنترل پایداری الکتریکی است. در نسخه های بعدی K132 پوشش چرم، سانروف، کیسه هوای جانبی، حسگر نور و باران، حالت رانندگی اسپرت و برفی نیز نصب خواهد شد.
طراحی یک خودرو توسط مجموعهای از مهندسان ایرانی، مایهی افتخار و مباهات است. خودروی K132 که حتما در آینده با نامی تجاری (اسم یک پرنده یا کوه) تولید خواهد شد، ظاهری جذاب و چشمگیر دارد که هرچند از نظر طراحی بدنه قابل رقابت با محصولات خارجی مثل نمونه قدیمی پژو 301 و حتی خودروهای درجهیک چینی نیست؛ اما نشان میدهد که شرکتهای بزرگ و صاحب سرمایه مثل ایران خودو و سایپا اگر بخواهند، میتوانند پیشرفت کنند و تولید محصول با سابقهی ۲۰ ساله و ۳۰ ساله را کنار بگذارند.
دیگر نکته جالب اینکه، مدیران ایرانخودرو ادعا میکنند، بیش از ۹۰ درصد قطعات K132 در داخل کشور تولید خواهند شد. این ادعا، باتوجهبه ضعف ایران در ساخت تجهیزات الکترونیک، مثل نمایشگر لمسی و دیگر ادوات الکترونیکی، شک برانگیز است. از سویی دیگر، چنانچه توان صنعتی و مهندسی کشورمان تا این حد رشد کرده باشد؛ فقدان قطعات ایرانی برای بسیاری از خودروهای پرفروش داخلی، مثل پژو ۲۰۶ و۲۰۷ و دنا، محل سؤال از مدیران ایرانخودرو است.
طبق معمول، باتوجهبه شرایط اقتصادی و بازار انحصاری دراختیار خودروسازان داخلی، نمیتوان قیمت دقیقی برای محصولات جدید ایرانخودرو یا سایپا پیشبینی کرد. به عقیده نگارنده، شایعه تولید K132 دنده دستی با قیمتی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان، فراتر از خیالبافی افراد ناآشنا به امور نیست. باتوجهبه قیمت سایپا شاهین که به احتمال فراوان با قیمتی در حدود ۱۸۰ میلیون تومان به دست مصرفکننده میرسد؛ میتوان اطمینان داشت K132 ایرانخودرو هم، نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان قیمتگذاری شود.
پاسخ ها