شاسیبلند دوج دورانگو SRT هلکت مدل ۲۰۲۱ مجهز به پیشرانه ۷۱۰ اسب بخاری سوپرشارژ Hellcat رونمایی شد و تولید آن از پاییز امسال آغاز میشود.
درحالیکه تمام خودروسازان بزرگ دنیا به سمت تولید خودروهای شاسیبلند پیش میروند، دوج نیز سالهای گذشته برای این هدف تلاش میکرد و این اتفاق اجتنابناپذیر بود. در گذشته دوج با تولید دورانگو SRT به جمع سازندگان شاسیبلند پیوست و هماکنون نیز خودرو دوج دورانگو اسآرتی هلکت (Dodge Durango SRT Hellcat) مدل ۲۰۲۱ رونمایی شد. در حقیقت فیات کرایسلر پیشرانه دوستداشتنی Hellcat را به بزرگترین شاسیبلند خود تقدیم کرده است.
دوج دورانگو از پیشرانه ۶/۲ لیتری خورجینی هشت سیلندر سوپرشارژ با ۷۱۰ اسببخار قدرت و ۸۷۵ نیوتنمتر گشتاور در زیر کاپوت بهره میبرد. این پیشرانه تنها ۳ اسببخار بیشتر از نسخه سنتی ۷۰۷ اسب بخاری هلکت قدرت دارد؛ از سوی دیگر پیشرانه جیپ گرند چروکی ترکهاوک نیز ۷۰۷ اسببخار تولید میکند و احتمالاً به همین دلیل است که دوج میتواند دورانگو اسآرتی هلکت را قدرتمندترین شاسیبلند جهان بنامد. دوج دورانگو هلکت قادر است در ۳/۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتربرساعت دست یابد و بیشینه سرعت آن نیز به ۲۹۰ کیلومتربرساعت میرسد. زمان صفر تا ۹۶ کیلومتربرساعت این خودرو ۰/۹ ثانیه سریعتر از نسخه بدون سوپرشارژ دورانگو SRT است. دوج این دو مدل را در یک پیست ۲/۱ مایلی مقابل هم قرار داد و نسخه جدید هلکت توانست با اختلاف ۱/۵ ثانیهای مدل پایه SRT را پشت سر بگذارد. قدرت پیشرانه این خودرو ازطریق جعبهدنده خودکار هشت سرعته به چرخها منتقل میشود.
دوج همچنین توجه بیشتری به سیستم ترمز و تعلیق دورانگو SRT هلکت کرده است تا بتواند از قدرت اضافی خود استفاده کند. سیستم تعلیق بهروزرسانیشده به گونهای تنظیم شده تا در حالت خودکار راحتی بیشتری داشته باشد و هندلینگ بهتری را در حالت پیست با غلتش کمتر، کمفرمانی کمتر و کنترل بهتر پایین آوردن ارتفاع خودرو ارائه دهد. این دستاورد به لطف کمکفنرهای بازطراحیشده و بستهای بالایی محکمتر است. ترمزها به کالیپرهای ۶ پیستونی بزرگ برمبو در جلو و کالیپرهای چهار پیستونی در عقب ارتقا یافتهاند. کالیپرها در هر چهار گوشه خودرو روی دیسکهای ترمز تهویهشونده قرار میگیرند (۱۵/۷۵ اینچ در جلو و ۱۳/۸ اینچ در عقب). لاستیکها از نوع پهن ۲۹۵ میلیمتری هستند که به اندازه SRT معمولی است. خریداران میتوانند بین لاستیکهای پیرلی چهارفصل یا تابستانه نیز انتخاب کنند.
دوج میگوید که پیشرانه هلکت را به دورانگو اختصاص داده است تا از عملکرد قدرتمند آن در پیست اطمینان حاصل کند. این خودرو از مدار خنککاری منحصربفردی بهره میبرد و به گونهای طراحی شده است که هوا را با دمای خنکتری به سمت پیشرانه میفرستند. در بخش پایینی سپر دریچهای مخفی برای ورود هوای خنک وجود دارد که دورانگو هوای تازه را از آنجا برای ختککاری پیشرانه تأمین میکند. علاوه بر این سیستم اگزوز جدیدی وجود دارد که میتواند غرش پیشرانه را به خوبی منعکس کند. دوج میگوید که در این سیستم از لولههای خروجی اگزوز ۲۶۰ میلیمتری با طرح X استفاده شده است که بزرگترین لولهها در میان مدلهای SRT به شمار میرود.
از نقطه نظر ظاهر طراحی، دوج دورانگو هلکت از سایر مدلهای شاسیبلند دوج متمایز میشود، بدون اینکه خیلی عجیب بهنظر برسد. از جمله برجستگیهای طراحی بیرونی این خودرو میتوان به سپر جلو جدید (لامپهای مهشکن برای جریان بیشتر هوا حذف شده است)، اسپلیتر جلو، اسپویلر عقب بزرگتر (که ۴۰۰ درصد دانفورس بیشتری نسبت به گذشته تولید میکند) اشاره کرد و نشانهای Hellcat که در اطراف خودرو وجود دارد. فضای داخل کابین و سایر مشخصات دورانگو برای امسال بهروزرسانی شده است، اما در آینده جزئیات بیشتری از آن ارائه میشود. از جمله تجهیزات منحصربفرد دورانگو هلکت میتوان به نشانگرهای قرمز، صندلیهای چرمی گرمشونده/ تهویهشونده با روکشهای چرم جیر و پشتیهای صندلی با آرم برجسته Hellcat اشاره کرد. نسخه هلکت نیز به اندازه سایر مدلهای دیوارنگو توان یدککشی دارد و قادر است وزنی حدود ۳،۹۵۰ کیلوگرم را یدک بکشد.
کسانی که میخواهند مالک دورانگو هلکت باشند، باید سریع عمل کنند. دوج میگوید این شاسیبلند را تنها در سال ۲۰۲۱ و به مدت ۶ ماه تولید میکند. تولید این خودرو باتوجهبه میزان سفارش و پیشخرید مشتریان محدود خواهد بود و اگر تقاضا برای خرید آن خیلی زیاد باشد، دوج درباره تیراژ تولید در بازه زمانی مشخصشده تصمیمگیری خواهد کرد. سفارش این خودرو از پاییز امسال آغاز خواهد شد و قرار است دوج دورانگو هلکت تا اوایل سال ۲۰۲۱ وارد نمایندگیهای فروش دوج شود.
پاسخ ها