سدان سایزمتوسط کیا K5 مدل ۲۰۲۱ بهعنوان جایگزین اپتیما برای بازار جهانی عرضه خواهد شد و از پیشرانههای توربو و سیستم تمامچرخ محرک آپشنال بهره خواهد برد.
سدان سایزمتوسط کیا اپتیما که پیشازاین در بازارهای جهانی با همین نام شناخته میشد، در مدل ۲۰۲۱ برای آمریکا با نام K5 عرضه میشود. کیاموتورز رسما بهنام اپتیما در بازار آمریکا استراحت داد تا گامی بهسوی الگوی مشترک نامگذاری خودروهایش بردارد. خودرو K5 علاوه بر نام جدید و لوگو استفادهشده در بازار جهانی، از فناوریهای جدید كیا نظیر سیستم محرکهی توربو و سیستم تمامچرخ محرک و جعبهدندهی هشتسرعتهی دوکلاچه بهعنوان آپشن بهره میبرد.
ویژگیهای جدید به کیا K5 مدل ۲۰۲۱ کمک میکنند خود را از هیوندای سوناتا متمایز کند و ظاهر تهاجمیتری درمقایسهبا پسرعموی شرکتی پیشرفتهاش داشته باشد. اینکه تغییرات ایجادشده برای سال ۲۰۲۱ تغییر نام آن را توجیه میکند، موضوع بحثهای زیادی است؛ اما نادیدهگرفتن بهروزرسانیهای کیا K5 سخت بهنظر میرسد.
ازنظر سبک طراحی، K5 اشتراکهای بسیار کمی با کیا اپتیما دارد. جلوپنجرهی عریضتر «تایگرنوز» این برند تجاری بهصورت عمیقتری با چراغهای جلو ترکیب میشود و ورودی هوای پایینی برجسته در سپر باعث میشود جلو خودرو ظاهر بسیار دوستداشتنیتری داشته باشد. لبهی جلویی کاپوت برای قرارگرفتن در جلوپنجره و تطابق با آن شکل ویژهای گرفته است. این تغییر در شرایطی اعمال میشود که هماکنون بسیاری از سدانهای سایزمتوسط شکاف پنل غیرجذاب بین سپر جلو و کاپوت دارند. چراغهای جدید LED روشنایی روز الگوی «ضربان قلب» دارد که در آیندهی نزدیک در سایر مدلهای کیا استفاده میشود و کجشدگی روبهجلوی چراغها ما را بهیاد میتسوبیشی گالانت مدل سال ۱۹۹۹ میاندازد. باتوجهبه اینکه کیا K5 باید ظاهر طراحی زیبا و جذابی داشته باشد، استفاده از طرحهای قدیمی جالب اصلا کار بدی نیست.
قسمت جلویی نوکتیز خودرو بهسمت کاپوتی با شیب روبهبالا حرکت میکند و خط شانهی مستحکمی از تغاری چرخهای جلو ایجاد میشود و مسیر خود را بهسمت چراغهای عقب ادامه میدهد. خط برجسته در امتداد رکاب خودرو بسیار جذاب بهنظر میرسد و نوار کروم غیرمعمول اپتیما در امتداد سقف کیا K5 نیز وجود دارد که پروفیل فستبک تهاجمیتری از گذشته دراختیار آن قرار میدهد. پروفیل کلی خودرو عمدتا عاری از سطوح بدنهی بیربط و غیرمعمول است و قسمت جلویی لبهدار به سدان سایزمتوسط کیا ظاهری کوسهمانند میدهد که برای مصرفکنندگان آگاه به سبکهای طراحی موضوع ناخوشایندی نیست.
بخش عقبی خودرو باتوجهبه خطوط تیره LED که در پنل چراغ عقب عرضی ترکیب شدهاند و دو خروجی هوا در گوشهی سپر عقب، بهاندازه جلو آن بهخوبی طراحی نشده است. بااینحال، تریم کرومی سقفی یادشده در زیر و اطراف شیشهی پنجرهی عقب پیچیده میشود؛ ویژگیای که جسورانه و جذاب بهنظر میرسد. باوجوداین، تعجب نمیکنیم ظاهر طراحی فستبک باعث بیشازحد بازشدن درِ صندوق عقب شود. اینها فداکاریهایی هستند که باید برای حفظ سبک طراحی خودرو انجام شوند.
رینگهای آلیاژی ۱۶ و ۱۸ و ۱۹ اینچی بهعنوان گزینههای دردسترس برای این خودرو خواهد بود که احتمالا رینگ ۱۶ اینچی برای مدل پایهی K5 LX اختصاص داده شده است و دو گزینهی بزرگتر در تیپهای LXS ،GT-Line ،EX و GT بهکار برده میشوند. رینگهای فولادی بهکلی حذف شدهاند که این امر ممکن است بر تصمیم برخی خریداران مدلهای پایه تأثیر بگذارد. این در حالی است که خودروهایی مانند تویوتا کمری LE مدل ۲۰۲۰ یا نیسان آلتیما S رینگهای فولادی ۱۶ اینچی در مدل پایه ارائه میدهند.
کیا K5 در سال ۲۰۲۱ مجموعهای کامل از پیشرانههای توربوشارژ دارد که از پیشرانه پایه ۱/۶ لیتری چهارسیلندر خطی با ۱۸۰ اسببخار قدرت و ۲۶۴ نیوتنمتر (پیشرانه آپشنال سوناتا) شروع میشود. پیشرانهی ۱/۶T که نیروی خود را به جعبهدندهی خودکار هشتسرعته منتقل میکند، در تمام تیپها بهجز GT گزینهی استاندارد است که عملکرد پذیرفتنی، اما نه بسیار هیجانانگیز برای تمام تیپهای K5 فراهم خواهد کرد.
کسانی که خواهان قدرت بیشتری از سدانهای سایزمتوسط خود هستند، باید صبر کنند تا تیپ GT عرضه شود که با پیشرانهی چهارسیلندر ۲/۵ لیتری توربوشارژ همراه خواهد بود. پیشرانهی مدل GT با ۲۹۰ اسببخار قدرت و ۴۲۲ نیوتنمتر گشتاور، باتوجهبه استفاده از جعبهدندهی هشتسرعتهی دوکلاچه درمقایسهبا مدلهای ضعیفتر خود هیجان رانندگی بیشتری داشته باشد. این جعبهدندهی DCT که کیا آن را توسعه داده است، باید بیشتر از سدانهای سایزمتوسط بازار موجب لذت در رانندگی شود. مهندسان کیا زمان صفر تا ۹۶ کیلومتربرساعت این خودرو را فقط ۵/۸ ثانیه تخمین میزنند که تفاوت چندانی با کیا استینگر GT ندارد.
کیا K5 مدل ۲۰۲۱ اولین سدان محرک جلو کیا نیز خواهد بود که سیستم تمامچرخ محرک را دریافت میکند. در اواخر سال ۲۰۲۰، این سیستم در تیپهای LXS و GT-Line ارائه میشود که عملکرد الکتروهیدرولیک و حالت رانندگی مخصوص برف دارد. کیا به استفاده از سیستم چهارچرخ محرک در K5 جیتی اشارهای نکرده است؛ اما امیدواریم باتوجهبه قابلیتهای اسپرت آن، چنین اتفاقی بیفتد. وضعیت مدل هیبریدی کیا K5 نیز همچنان نامشخص است و انتظار میرود باتوجهبه عرضهی مدل هیبریدی سوناتا، این فناوری را در K5 نیز شاهد باشیم.
فضای داخل کابین K5 جدید باتوجهبه استفاده از غربیلک فرمان کفتخت در تیپهای GT-Line و GT ظاهرا اسپرت بهنظر میرسد. استفاده از اهرم تعویض دندهی معمولی و بزرگ با الهام از اهرمهای کنترل هواپیما و صفحهنمایش سیستم سرگرمی در جلو داشبورد برای طرحی رانندهمحور باعث میشود کابین هیجان و انرژی بیشتری داشته باشد. همچنین، این شرکت در داخل کابین امکاناتی غیرمعمول مانند چرم مصنوعی قرمزرنگ، تزیینات متالیک جلاکاریشده، دوخت متضاد و تزیینات طرح چوب روی داشبورد (بسته به تیپ خودرو) ارائه میدهد. حداقل کیا درمقایسهبا طرح چوب روی داشبورد و مصنوعیبودن آنها صادق است.
از دیگر امکانات داخلی میتوان به سیستم سرگرمی با صفحهنمایش لمسی ۸ اینچی استاندارد اشاره کرد که نمایشگر ۱۰/۳ اینچی نیز بهعنوان آپشن دارد. اپلکارپلی و اندرویداتو بیسیم نیز بهصورت استاندارد عرضه شدهاند؛ هرچند فقط امکان اتصال سیمی گوشی هوشمند ازطریق نمایشگر بزرگتر فراهم است. مجموعهی ایمنی Kia Drive Wise بهعنوان گزینهی استاندارد در K5 وجود دارد که از سیستم هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابرپیاده، دستیار حفظ مسیر حرکت و هشدار توجه راننده بهره میبرد. امکانات اختیاری دستیار راننده نیز نظارت بر نقطهی کور دید راننده با هشدار برخورد عقب و کروزکنترل انطباقی مبتنیبر ناوبری و دستیار رانندگی بین مرکز خطوط را شامل میشود.
کیا K5 مدل ۲۰۲۱ براساس پلتفرم کاملا جدید N3 ساخته شده است که در سوناتا نیز استفاده میشود و درمقایسهبا نسل قبلی خود طول و عرض بیشتر و ارتفاع کمتری دارد. ابعاد بیرونی بهطور افزایشی درمقایسهبا مدل کنونی کیا اپتیما رشد کرده است. بهعنوان مثال، طولش با حدود ۶۰ میلیمتر افزایش به ۴،۹۰۵ میلیمتر و عرض آن نیز با ۵۴ میلیمتر افزایش به ۱،۸۵۹ میلیمتر رسیده و ارتفاع با حدود ۱۵ میلیمتر کاهش به ۱،۴۴۵ میلیمتر کاهش یافته و فاصلهی محوری نیز با افزایش حدود ۵۰ میلیمتری به ۲،۸۵۰ میلیمتر رسیده است.
ابعاد کیا K5 جدید بسیار نزدیک به سوناتا ۲۰۲۰ است که از فضای داخلی نسبتا وسیعی بهره میبرد و امیدواریم فضای پای بیشتری برای سرنشینان عقب وجود داشته باشد. انتظار میرود فاصلهی محوری بزرگتر دراینزمینه به K5 کمک کند.
استفاده از پلتفرم جدید موجب بهبود هندلینگ و استحکام و سختی این خودرو میشود. مرکز ثقل پایینتر و هندسهی بازطراحیشدهی سیستم تعلیق و افزایش مقاومت کششی متوسط برای فولاد استفادهشده در سازه، پایداری خودرو را در جاده بهبود میبخشد. استفاده از روشهای قالبگیری جدید برای افزایش استحکام قطعات بدون افزایش چشمگیر وزن، باعث کاهش ایجاد نویز در خودرو و افزایش راحتی سواری و فرمانگیری و ایمنی میشود. علاوهبراین، تمام مدلهای کیا K5 با شیشهی جلو آکوستیک چندلایه بهعنوان گزینهی استاندارد عرضه خواهند شد.
تیپهای LX ،LXS ،GT-Line و EX کیا K5 مدل ۲۰۲۱ تابستان امسال و تیپ GT آن نیز در پاییز عرضه خواهد شد. قیمت این خودرو هنوزهم در هالهای از ابهام قرار دارد؛ اگرچه انتظار نداریم خیلی بیشتر از اپتیما ۲۰۲۰ یا سوناتا جدید باشد. با این تفاسیر، احتمال میرود قیمت مدل LX حدودا به ۲۴،۵۰۰ دلار برسد و قیمت مدل GT آن کمی بیشتر از خودروهای سایزمتوسط کیا و شاید حتی بیشتر از مدل پایهی کیا استینگر GT Line با ۳۳،۰۹۰ دلار باشد. بههرحال، قیمت آن هرچقدر باشد، انتظار داریم کیا K5 همچنان امکانات بیشتری دربرابر هزینهها ارائه دهد و این خودرو اسپرت بتواند جایگزین مناسبی برای سایر برندهای کرهای در بازار باشد.
مشخصات فنی دقیق انواع خودرو کیا در بازار کشورمان، مقایسهی آنها با محصولات برندهای دیگر، بحث و تبادل نظر پیرامون آنها، پرسش و پاسخ کاربران و کارشناسان بههمراه گالری تصاویر اتومبیلهای این خودروساز کرهای را در بخش محصولات دیجیتال ببنید.
پاسخ ها